Πρώτη οδήγηση: SKODA FABIA - Παραδοσιακά γενναιόδωρο

Στην 4η γενιά πλέον, προσφέρει πολύ περισσότερο αυτοκίνητο απ’ ότι φαντάζεσαι και ξεδιαλύνει τις αμφιβολίες για το ιδανικό στην κλάση του

  • -
  • -
με μια ματιά

Επαναπροσδιορίζει την κατηγορία, ανεβάζοντας τον πήχη όσο ποτέ άλλοτε. Πατάει σε νέα πλατφόρμα και καρπώνεται οφέλη από παντού.

Πριν από 22 χρόνια έκανε το ντεμπούτο της. Έκτοτε η Fabia από το 1999 και με περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια πωλήσεις στις προηγούμενες τρεις γενιές, κατέκτησε τη θέση που της αξίζει πίσω από την εμβληματική για την Skoda, Octavia και έγινε το δημοφιλές compact μοντέλο της εταιρείας. Δημοφιλές, όχι γιατί πατούσε αποκλειστικά στην σχέση αξίας - τιμής, αλλά γιατί ανέκαθεν ήταν εντός εποχής και πρακτικά μπορούσε να σταθεί άνετα στην αφρόκρεμα της κατηγορίας του.




Αλλάζει επίπεδο

Το εμπνευσμένο design είναι ένα στοιχείο αναβάθμισης της θεωρίας Fabia που αν και απλώνει τις διαστάσεις του πέρα από το άνω άκρο που συνηθίζεται στην κατηγορία, καταφέρνει να σερβίρει ένα ελκυστικότατο πακέτο. Η εξάγωνη μάσκα συνδυάζεται με λεπτούς στάνταρ LED (προαιρετικά full-LED) προβολείς, ενώ και πίσω συναντάμε φώτα τεχνολογίας LED. Γενικά δεν ξεφεύγει από την αρχική σχεδιαστική νόρμα, όμως προσφέρει φρέσκια προσέγγιση και δυναμικότερη αισθητική κάτι που μεταφράζεται και αεροδυναμικά, προσέχοντας τη λεπτομέρεια. Για παράδειγμα, οι ζάντες και οι ενεργά ρυθμιζόμενες περσίδες ψύξης στην κάτω είσοδο αέρα του μπροστινού προφυλακτήρα, επιτρέπουν στον συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd: 0,28) να κάνει πρωταθλητισμό στην κατηγορία των supermini.

Η νεότερη Fabia βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0 του Volkswagen Group και χωρίς αλλαγή βάρους, αποκτά αναβάθμιση σε στιβαρότητα και προϋποθέσεις ανώτερης συμπεριφοράς. Πέραν αυτών όμως είναι 111 mm μακρύτερη (στα 4.108 mm το μήκος της), με το μεταξόνιο να έχει αποκτήσει επιπλέον 94 mm (2.564 mm), ενώ αύξησε και το πλάτος κατά 48 mm. Οι μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις έχουν ως αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερο χώρο επιβατών, αλλά και αποσκευών κατά 50 λίτρα (380 λίτρα). Με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα μάλιστα, η χωρητικότητα ανεβαίνει στα 1.190 λίτρα.

Το εσωτερικό είναι δεδομένα πιο ευρύχωρο αλλά και εμφανώς δημιουργικότερο σχεδιαστικά. Οι οριζόντιες γραμμές τονίζουν το πλάτος του, ενώ ο ψηφιακός και διαδραστικός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών, συνδυάζεται με μια μεγάλη, ανεξάρτητη κεντρική οθόνη infotainment με διαστάσεις έως 9,2 ίντσες (Amundsen). Το «Virtual Cockpit» μπορεί να εναλλάσσει γραφικά και τις πληροφορίες που προσφέρει ή να εμφανίζει σε φουλ εικόνα τον χάρτη πλοήγησης, όμως ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό. Το Amundsen, το κορυφαίο στη γκάμα σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, παρέχει πρόσβαση σε πολλές διαδικτυακές υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας. Εκτός από το eCall, το οποίο καλεί αυτόματα για βοήθεια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ατυχήματος, αυτές περιλαμβάνουν επίσης Proactive Service (κλήση ανάγκης) και απομακρυσμένη πρόσβαση στο όχημα μέσω της εφαρμογής MySKODA και της διαδικτυακής πύλης SKODA Connect. Ένα smartphone μπορεί να συνδεθεί χωρίς την ανάγκη καλωδίου μέσω Wireless SmartLink και Android Auto ή Apple CarPlay, ενώ το προαιρετικό Phone Box επιτρέπει επαγωγική φόρτιση. Για πρώτη φορά, υπάρχουν έως και πέντε υποδοχές USB-C για τη φόρτιση περαιτέρω κινητών συσκευών.



Οι μεγάλοι κυκλικοί αεραγωγοί δεξιά και αριστερά και τα γράμματα Fabia πάνω από τον πίνακα οργάνων, προσθέτουν στο σχεδιαστικό παιχνίδι, ενώ από το επίπεδο Ambition και άνω, προστίθενται χρωμιωμένες ή μπρονζέ αποχρώσεις, αλλά και «επένδυση» υφάσματος σε σημεία του ταμπλό με ραφές αντίθεσης. Άλλες επιλογές που κάνουν το ντεμπούτο τους στο supermini της Skoda περιλαμβάνουν θερμαινόμενο παρμπρίζ και τιμόνι, ενώ η ομπρέλα ασφάλειας προσφέρει οτιδήποτε συναντά κανείς στην νέα πλατφόρμα.

Το προαιρετικό Travel Assist είναι μια νέα προσθήκη στη γκάμα των συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού και ελέγχει ανά τακτά χρονικά διαστήματα εάν ο οδηγός αγγίζει το τιμόνι με συνέπεια. Εκτός από το Adaptive Cruise Control (ACC), το Travel Assist περιλαμβάνει επίσης Lane Assist και Traffic Sign Recognition - και τα δύο κάνουν το ντεμπούτο τους στη Fabia. Τα Side Assist, Front Assist with Predictive Pedestrian and Cyclist Protection, Park Assist και Maneuver Assist είναι επίσης νέα στη γκάμα.

 


Φυσικά οι εξελιγμένες λύσεις Simply Clever είναι διαθέσιμες και εδώ με τη νέα Fabia να προσφέρει έως και 43 πρακτικές δυνατότητες που κάνουν την καθημερινότητα ευκολότερη. Εκτός από τις κλασικές για Skoda - όπως η ξύστρα πάγου στο καπάκι πλήρωσης καυσίμου με μετρητή βάθους πέλματος ελαστικών και η ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού, η γκάμα περιλαμβάνει τώρα ολοκαίνουργιες έξυπνες λεπτομέρειες που κάνουν το εσωτερικό και το πορτμπαγκάζ πιο τακτικό. Πέντε Simply Clever λύσεις κάνουν το ντεμπούτο τους. Για παράδειγμα, ένα νέο κλιπ για μια πιστωτική κάρτα ή ένα εισιτήριο στάθμευσης αυτοκινήτου και μια ελαστική ταινία ως θήκη για στυλό διατηρούν τα πράγματα τακτοποιημένα στο χώρο αποθήκευσης στην κεντρική κονσόλα. Λύσεις διαθέσιμες σε άλλα μοντέλα Skoda, βρίσκονται και εδώ, όπως μια υποδοχή USB-C στον καθρέφτη, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την τροφοδοσία κάμερας. Επίσης νέα, είναι μια τσέπη αποθήκευσης πολλαπλών λειτουργιών που τοποθετείται κάτω από το εταζέρα του πορτμπαγκάζ. Αυτή μετατρέπει έναν κατά τα άλλα αχρησιμοποίητο χώρο σε έναν έξυπνο χώρο αποθήκευσης για παλτό ή μπουφάν και μπορεί να φιλοξενήσει αντικείμενα βάρους έως 3,5 κιλών. Οι τσέπες αποθήκευσης smartphone στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων (όπως στα Octavia και ENYAQ iV) κάνουν επίσης το ντεμπούτο τους στη Fabia.

 

Κάτω από τη Βαλτική

Η 3η μεγαλύτερη αγορά για την Fabia μετα τη Γερμανία και την Τσεχία είναι η Πολωνία και στο έδαφός της λάβαμε την πρώτη γεύση από τα κατορθώματα της. Μπορεί ο διαθέσιμος χρόνος να ήταν περιορισμένος και ο καιρός στο Gdansk να μην βοήθησε, όμως το supermini της Skoda απέδειξε την ανωτερότητα του, όντας εμφανώς αναβαθμισμένο παντού.

Με το χιλιάρη κινητήρα των 110 ίππων και με χειροκίνητο 6άρι, μια συνηθισμένη στις προτιμήσεις έκδοση επιλογής σε αγορές σαν την Ελλάδα, η νέα Fabia εκδηλώνει τα καλά της στοιχεία. Στην πράξη, το μοτέρ έχει εξαλείψει την υστέρηση χαμηλά, τραβάει αποδοτικά σχεδόν από το ρελαντί και ζυγίζει άψογα την ελαστικότητα με την ευστροφία ώστε να νιώθεις γεμάτος σε εύρος της κλίμακας στροφών. Τα 100 km/h από στάση έρχονται σε μόλις 9,7 sec και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 205 km/h. Η δύναμη αρκεί ακόμη και για γρήγορο ταξίδι με 4 άτομα που φιλοξενεί αρχοντικά στην καμπίνα του. Εντύπωση κάνει πως σε υψηλές ταχύτητες η καμπίνα παραμένει ήσυχη τόσο από ηχομόνωση και κύλιση όσο και από το μοτερ που δουλεύει αποδοτικά πάνω στην πλούσια ροπή του με χαμηλές στροφές. Οι εντυπώσεις για τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου θα έρθουν ολοκληρωμένες με την έλευσή του στη χώρα μας γιατί οι συνθήκες δεν ήταν πρόσφορες στον Πολωνικό βορρά για κάτι τέτοιο. Δείχνει δεμένο όμως, ευέλικτο και εύστοχο στις εντολές που του δίνεις με την κλασσική διάταξη της ανάρτησης (McPherson εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω) να ανταποκρίνεται τόσο στην άνεση όσο και στην σωστή πληροφορία. Επιπροσθέτως η Skoda εκτός από το στάνταρ σασί, προσφέρει άλλες δύο παραλλαγές. Μια σπορ επιλογή που έρχεται σφιχτότερο και χαμηλωμένο κατά 15 mm και το πακέτο Rough-Road που ρέπει περισσότερο προς την εκδρομική φύση. Με νέα ελατήρια και ανάρτηση που ανεβάζουν την απόσταση από το έδαφος 15 mm, καθώς και επιπλέον επενδύσεις γύρω αλλά και κάτω από το αυτοκίνητο για προστασία, διαμορφώνουν τον φευγάτο χαρακτήρα του.



Όσον αφορά τους υπόλοιπους 4 διαθέσιμους κινητήρες, στην βάση της γκάμας υπάρχει ο τρικύλινδρος χιλιάρης στην ατμοσφαιρική του εκδοχή (με MPI ψεκασμό πολλαπλών σημείων) και αποδόσεις 65 και 80 ίππων. Ο 80άρης θα είναι και ο εισαγωγικός στη χώρα μας, ενώ και οι 5 κινητήρες ανήκουν στην γενιά EVO που σημαίνει ότι είναι οικονομικότεροι από τους προγενέστερους και συνοδεύονται από προδιαγραφές Euro 6d. Η εισαγωγή στους turbo κινητήρες έρχεται με τον 1.0 TSI σε έκδοση 95 ίππων. Μέχρι εδώ η Fabia συνδυάζεται με χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ για τον αντίστοιχο χιλιάρη που παράγει 110 ίππους, υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων και DSG 7 σχέσεων. Ο νέος κινητήρας στην κορυφή της γκάμας είναι ο 1.5 TSI με ισχύ 150 ίππων και έρχεται αποκλειστικά με το 7τάχυτο DSG κιβωτιο διπλού συμπλέκτη. Στα τεχνολογικά του δεδομένα, εκτός από τους κυλίνδρους με επένδυση πλάσματος και την υψηλή πίεση έγχυσης 350 bar, διαθέτει επίσης τεχνολογία ενεργών κυλίνδρων (ACT) για έξτρα οικονομία όταν το φορτίο του κινητήρα είναι χαμηλό.

Για πρώτη φορά, η Fabia μπορεί να εξοπλιστεί με μεγαλύτερο ρεζερβουάρ καυσίμου 50 λίτρων, επιτρέποντας στους τέσσερις από τους πέντε κινητήρες να διανύσουν περισσότερα από 900 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP.


Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι συνολικά υπάρχει μια επιλογή από εννέα χρώματα αμαξώματος, συμπεριλαμβανομένων των νέων μεταλλικών βαφών Phoenix Orange και Graphite Grey. Ως μέρος του Color Concept, το μεταλλικό Graphite Grey και το περλέ Magic Black μπορούν επίσης να επιλεγούν ως βαφή αντίθεσης για την οροφή, τα καπάκια των πλαϊνών καθρεπτών και τις ζάντες αλουμινίου. Μέρος του προαιρετικού εξοπλισμού αν δεν σας γοητεύει η διχρωμία είναι φυσικά και η μεγάλη πανοραμική γυάλινη οροφή που φωτίζει την καμπίνα. Μεγάλη ποικιλία διαστάσεων και σχεδίων συναντάμε και στις ζάντες που ξεκινούν από 14’’ και φτάνουν στις 18’’. Η νέα Fabia αναμένεται προς τα τέλη του 2021 να λανσαριστεί την Ελλάδα στα επίπεδα εξοπλισμού Active, Ambition και Style, με τις τιμές να ανακοινώνονται μέσα στο Φθινόπωρο.

 

 

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...