Q&A: Γιώργος Λάσδας Μηχ. Αυτοκινήτων

Προβλήματα και λύσεις για το υγραέριο

  • -
  • -
Q&A: Γιώργος Λάσδας Μηχ. Αυτοκινήτων
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Όσο πιο πολύ ενημερώνεται κανείς πάνω στα συστήματα υγραεριοκίνησης που είναι διαθέσιμα στην αγορά, τόσο αυξάνονται οι απορίες που του δημιουργούνται, αφού όλοι σχεδόν οι εγκαταστάτες μηχανικοί διατηρούν το αλάθητο για το σύστημα που τοποθετούν. Ρωτήσαμε το Γιώργο Λάσδα, έναν πολύ έμπειρο μηχανικό ο οποίος τοποθετεί εδώ και αρκετά χρόνια συστήματα υγραερίου, αλλά έχει επιδιορθώσει και πολλές βλάβες που οφείλονται στη υγραεριοκίνηση. Οι απαντήσεις του είναι αρκετά διαφωτιστικές για όσους κάνουν έρευνα αγοράς και δεν έχουν αποφασίσει ακόμη.

 

Ποια είναι τα συνήθη μηχανικά προβλήματα που σχετίζονται με την μετατροπή ενός βενζινοκινητήρα σε κινητήρα υγραερίου;

Τα συνήθη προβλήματα που σχετίζονται με τη μετατροπή είναι βραχυκυκλωμένα μπουζί τα οποία εύκολα κανείς αντικαθιστά. Στα Ford παρατηρείται συχνά να υπάρχει πρόβλημα με τον πολλαπλασιαστή και τα μπουζοκαλώδια, ενώ σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις έχουμε πρόβλημα με τους καταλύτες σε αυτοκίνητα της Nissan. Σημαντικό πρόβλημα είναι η καταστροφή των εδρών των βαλβίδων λόγω υψηλών θερμοκρασιών και ελλιπούς λίπανσης μέσω του καυσίμου. Η αντλία βενζίνης μπορεί να χαλάσει από υπερθέρμανση αλλά και λόγω μειωμένου όγκου καυσίμου στο ρεζερβουάρ. Αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότερες αντλίες (π.χ. στα Fiat) εξακολουθούν να λειτουργούν ακόμη κι όταν κινείται το αυτοκίνητο μόνο με υγραέριο.

Για την αποφυγή όλων των παραπάνω προβλημάτων πρέπει να υπάρχει επιπλέων λίπανση με έξτρα κιτ τόσο στο υγραέριο, λόγω της ανεπαρκούς λιπαντικής ιδιότητας του προπανίου, αλλά και στην βενζίνη. Είναι ωφέλιμη η εναπόθεση επιπλέον λιπαντικών στοιχείων, ειδικά στις βαλβίδες, κατά το χρονικό διάστημα που το όχημα λειτουργεί μόνο με βενζίνη.

Πολύ σημαντική είναι η σωστή ρύθμιση του υγραερίου σε ό,τι αφορά την αναλογία και την ποσότητα του καυσίμου, καθώς και της εναλλαγή της λειτουργίας του οχήματος από υγραέριο σε βενζίνη. Μια καλή πρόταση αγοράς είναι τα συστήματα που λειτουργούν ταυτόχρονα με υγραέριο και βενζίνη σε τέτοια αναλογία που ορίζει ο κατασκευαστής του κιτ.

 

Για ποιο λόγο πρέπει κανείς να είναι σίγουρος ότι το σύστημα που πρόκειται να βάλει έχει πιστοποίηση (CE);

 

Ένα πιστοποιημένο προϊόν έχει περάσει από όλες τις προβλεπόμενες δομικές ασφαλείας, τα τεστ καλής λειτουργίας και είμαστε σίγουροι ότι μπορεί να τοποθετηθεί στους κινητήρες τελευταίας γενιάς. Αποφεύγουμε την τοποθέτηση συστημάτων «αντιγραφής» με πιστοποιήσεις αμφιλεγόμενης προέλευσης.

 

Τι είδους συντήρηση πρέπει να κάνει κανείς σε ένα υγραεριοκίνητο;

 

Οι συνήθεις έλεγχοι αφορούν τα φίλτρα αερίου και υγρού καυσίμου , των ηλεκτρικών επαφών και των σωληνώσεων. Επίσης πρέπει να ελέγχονται οι πιέσεις στο κύκλωμα του υγραερίου και να αντικαθίστανται στα προβλεπόμενα διαστήματα κάποια μέρη του πνεύμονα και της μπεκιέρας. Τέλος πρέπει να γίνεται ογκομέτρηση των μπεκ και να αντικαθίστανται με βάσει τις ώρες λειτουργίας τους.

 

Με την είσοδο πολλών εταιρειών που αντιπροσωπεύουν συστήματα υγραερίου ο κόσμος πλέον αναζητά τη φθηνότερη λύση. Τι θα πρέπει να προσέχει;

 

Ο πελάτης πρέπει να αναζητά εγγυήσεις καλής λειτουργίας για τον κινητήρα και γραπτές διαβεβαιώσεις ότι τα συστήματα που του πωλούν μπορούν να συνεργαστούν με τη χαρτογράφηση του μοτέρ, ειδικά δε στα αυτοκίνητα με turbo όπου συχνά παρατηρείται πρόβλημα υπερθέρμανσης λόγω over boost. Ο εγκαταστάτης του συστήματος υγραεριοκίνησης πρέπει να έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα και συχνά είναι απαραίτητη η συνεργασία του με τον τεχνικό σύμβουλο της αντιπροσωπείας ώστε να αποφευχθούν αστοχίες.

 

Λαδιέρες. Τι τεχνικά προβλήματα αντιμετωπίζουν από θεωρητικής απόψεως και τι έχετε δει από την εμπειρίας σας στην πράξη;

 

Οι λαδιερες θεωρητικά βοηθούν στην επιπλέον λίπανση αλλά δεν εξασφαλίζουν την αντοχή του κινητήρα σε βάθος χρόνου καθώς η ποσότητα του λαδιού που εγχέουν στην εισαγωγή δεν ξέρουμε εκ των πραγμάτων αν αρκεί να λιπάνει τις βαλβίδες όλων των κυλίνδρων. Επίσης αμφιλεγόμενη είναι και η συμβατότητα του λιπαντικού που χρησιμοποιούν.

 

Υγρού τύπου και αερίου ψεκασμού. Ποιες είναι οι σημαντικότερες διαφορές που έχουν τα δύο αυτά είδη υγραεριοκίνησης;

 

Το σύστημα υγρού ψεκασμού είναι πιο αποδοτικό από το σύστημα του αερίου σε ό,τι αφορά την ιπποδύναμη και την κατανάλωση. Αυτός είναι κι ο λόγος που οι αντιπροσωπείες έχουν αρχίσει και τα χρησιμοποιούν. Αξιοποιούν τα δεδομένα του κυκλώματος του ψεκασμού της βενζίνης και διαθέτουν άλλο μπεκ και άλλο μάνατζμεντ κατά την λειτουργιά με LPG. Το σύστημα υγρού λειτουργεί με αντλία ενώ αυτό του αεριού με πνεύμονα, με αποτέλεσμα να έχουμε μεγαλύτερο κόστος εγκατάστασης για αυτά με τον υγρό ψεκασμό. Στα πλεονεκτήματα των συστημάτων με αέριο ψεκασμό η μεγαλύτερη ποικιλία τύπων δεξαμενών.

 

Πόσα χιλιόμετρα είναι το όριο ενός κινητήρα που χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο υγραέριο;

 

Αυτό εξαρτάται από το αν έχει γίνει σωστά η εγκατάσταση και η ρύθμιση του συστήματος, αλλά και από την ποιότητα και ανθεκτικότητα των μετάλλων του κινητήρα. Σημαντικό ρόλο παίζει η κατάσταση που ήταν ο κινητήρας πριν την εγκατάσταση καθώς οι όποιες φθορές θα επιδεινωθούν αν δεν γίνει και σωστή ρύθμιση. Μετά την τοποθέτηση του συστήματος υγραεριοκίνησης πρέπει να συντηρείται πιο προσεκτικά ο κινητήρας αλλά και τα εξαρτήματα του υγραερίου. Οπότε είναι αδύνατον να προσδιορίσουμε χρονικά ή χιλιομετρικά την διάρκεια ζωής

 

Οι εγκαταστάτες συστημάτων υγραερίου πρέπει να παρέχουν εγγύηση για την εργασία που πραγματοποιούν. Τι συμβαίνει συνήθως όταν ένας κινητήρας κάψει φλάντζα ένα χρόνο μετά την τοποθέτηση υγραερίου;

 

Η συνηθέστερη βλάβη που παρουσιάζετε είναι το κάψιμο των βαλβίδων εξαγωγής και όχι της φλάντζας. Είναι πιο δύσκολο να περάσει το νερό μέσα στο αέριο και να αδειάσει το σύστημα ψύξης, αλλά ακόμη και αν γίνει θα έχει προηγηθεί το κάψιμο βαλβίδων. Για λόγους προστασίας συνιστάται η ρύθμιση με μεγαλύτερο διάκενο στις βαλβίδες εξαγωγής, όπου αυτό είναι επιτρεπτό. Επίσης προτείνεται να υπάρχει μικρότερο διάκενο στην ακίδα των μπουζί για τον περιορισμό της περιφερικής ανάφλεξης, γιατί συνήθως ο χώρος καύσης δεν είναι ο καταλληλότερος σχεδιαστικά όσον αφορά την καύση και τις θερμοκρασίες που αναπτύσσονται από το υγραέριο. O σχεδιασμός των εκκεντροφόρων πρέπει να έχει όσο το δυνατόν μικρότερο ταυτόχρονο άνοιγμα βαλβίδων (overlapping). Τέλος πολύ σημαντικό ρολό παίζει η ποιότητα του καύσιμου. Ενώ όλοι ψάχνουν να τοποθετήσουν πιστοποιημένο σύστημα υγραεριοκίνησης (και καλά κάνουν), κάνεις δεν μιλάει για πιστοποιημένα καύσιμα.

 

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...