Autobianchi Primula (1964)

  • -
  • -

Οι αλλαγές ποτέ δεν είναι εύκολες. Είναι ρίσκο που κανείς δεν θέλει να πάρει. Πάρτε για παράδειγμα τη Fiat, θα μπορούσατε ποτέ να την αποσυνδέσετε από τη κίνηση εμπρός; Όχι, γιατί τα αυτοκίνητά της με τους εμπρός τροχούς κινητήριους έχουν συνδέσει τη τεχνολογία αυτή με την ίδια της την ιστορία. Όμως η απόφαση αυτή της Fiat δεν ήταν εύκολη. Καθόλου εύκολη!

Το 1964, οπότε και παρουσιάστηκε το Autobianchi Primula, δεν υπήρχε τίποτα το περίεργο με την κίνηση εμπρός έχοντας παρουσιαστεί το Mini, αλλά το αυτοκίνητο του Αλέξανδρου δεν είχε την τεχνολογία που γνωρίζουμε σήμερα στα εμπροστοκίνητα, τοποθετώντας το κιβώτιο ταχυτήτων κάτω από τον κινητήρα. Αντίθετα το Primula προχώρησε μια νέα σχεδίαση και έτσι ουσιαστικά όρισε την κίνηση εμπρός.

Το Primula σχεδιάστηκε υπό την διεύθυνση του περίφημου Dante Giacosa, γιατί δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ουσιαστικά η Autobianchi ανήκε στην Fiat η οποία από το 1955 είχε αποκτήσει το 33% της εταιρείας, ενώ το 1958 ανέβασε το ποσοστό της στο 75%.

Όμως ο Giacosa αν και είχε σχεδιάσει τα πιο πετυχημένα με κινητήρα-κίνηση πίσω για την Fiat, εργάζονταν στην κίνηση εμπρός από το 1947 οπότε και είχε σχεδιάσει ένα μικρό αυτοκίνητο με τετρακύλινδρο κινητήρα 570 κ.εκατ. με τους κυλίνδρους οριζόντια τοποθετημένους  και το κιβώτιο να ακολουθεί. Όμως η σχεδίαση αυτή δεν προχώρησε αφού χρησιμοποιούσε μονοκόμματο, άρα και ακριβό μπλοκ. Στο τέλος της δεκαετίας του ’50 η Fiat επανήλθε με ένα νέο κινητήρα τριών κυλίνδρων που ήταν αερόψυκτος και άρχισε σοβαρά να σκέπτεται πλέον την κίνηση εμπρός με τον Giacosa να κατανοεί, ότι εάν ήθελε να πείσει το συντηρητικό διοικητικό συμβούλιο ώστε να υπογράψει θα έπρεπε να τους παρουσιάσει μια πρόταση ΕΥΚΟΛΗ και ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ. Έτσι έκανε το αυτονόητο, πείρε ένας συμβατικό τετρακύλινδρο κινητήρα, τον τοποθέτησε παράκεντρα και στη συνέχειά του το κιβώτιο ταχυτήτων. Τώρα όμως αντί να υπάρχει έξοδος για άξονα στο τέλος του, το διαφορικό τοποθετήθηκε μέσα στο «καβούκι» του κιβωτίου και παράλληλα μεταφέροντας την κίνηση σε δύο ημιαξόνια! Εύρηκα, φτηνό, απλό (χρησιμοποιώντας υπάρχοντες κινητήρες και κιβώτια)  και εύκολο στην κατασκευή και συναρμολόγηση!

Η παραγωγή του Primula άρχισε το 1964 και στην αρχή παρουσιάστηκε σαν τρίθυρο hatchback για να αποκτήσει αργότερα δίθυρα και τετράθυρα saloon. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας με τα ωστήρια και τρία έδρανα βάσης δεν ήταν ότι πιο μοντέρνο αποδίδοντας 62 ίππους από 1.221 κ.εκατ. αλλά σύντομα  ανέβηκε στους 65. Αργότερα θα αποκτήσει τον κινητήρα του 124 με πέντε έδρανα βάσης και 75 ίππους από 1.438 κ.εκατ. Η ανάρτηση πάλι αποτελούνταν από νέα και παλιά στοιχεία με ΜακΦέρσον εμπρός και άκαμπτο πίσω άξονα με ημιελλειπτικά φύλλα σούστας ενώ τα φρένα ήταν δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς.

Η εμπορική επιτυχία του πάντως δεν ήταν άμεση, αλλά τα «γκρι κουστούμια» της Fiat είδαν ότι όχι μόνο δεν υπήρχαν προβλήματα στη σχεδίαση, αλλά και ότι οι πωλήσεις αυξάνοντας σταθερά από 10.000 το 1967 σε 20.000 αντίτυπα το 1969. Ας μην ξεχνάμε ότι η Autobianchi δεν ήταν μια μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία και δεν πουλούσε τα αυτοκίνητά της σε όλες τις αγορές.

Η αρχή όλων των εμπροστοκίνητων Fiat ξεκινά από εδώ.