Ferdinand Alexander «Butzi» Porsche (1935-2012)

  • -
  • -

Δεν χρειάζεται ο άνθρωπος να κάνει πολλά σημαντικά πράγματα στη ζωή του, για να νοιώσει ολοκληρωμένος, ας κάνει ένα και καλό! Αυτό και μόνο θα ήταν αρκετό για την ανθρωπότητα. Ας πούμε αν σχεδιάσει ένα και μόνο αυτοκίνητο, αλλά αυτό ας είναι η 911 (!), αυτό μας φτάνει!

Γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου του 1935, ήταν γιός του Ferry Porsche, εγγονός του πρώτου Ferdinand και για να τον ξεχωρίζουν απέκτησε το υποκοριστικό «Burzi». Τι οικογενειακό βάρος θα ήταν και αυτό, να κουβαλάς αυτά τα ονόματα στη πλάτη σου!

Ακολούθησε μαθήματα στο Waldorf School στη Στουτγάρδη και μετά γράφτηκε στο πανεπιστήμιο του Ulm για σπουδές στη βιομηχανική σχεδίαση. Οι σπουδές του όμως κράτησαν μόλις ένα χρόνο γιατί οι καθηγητές του τον απέρριψαν για «έλλειψη ταλέντου»! Φανταστείτε τις φάτσες των καθηγητών αυτών όταν αργότερα ο Butzi σχεδίασε ένα «σχήμα «εικόνα» και ένα από τα ομορφότερα οχήματα όλων των εποχών. Έτσι το 1957 μπήκε στην οικογενειακή επιχείρηση κάτω από τη φτερούγα του παρεξηγημένου Erwin Komenda, που ήταν το δεξί χέρι του παππού Ferdinand και πάντα ο άνθρωπος των δύσκολων αποστολών, που όμως παρέμεινε στο περιθώριο της ιστορίας.

Για την 911 έχουν γραφτεί ολόκληρα βιβλία, εμείς απλά θα πούμε ότι η Porsche χρειάζονταν ένα αντικαταστάτη για την γερασμένη 356 που πλέον σε διάφορες μορφές είχε ζήσει 15 χρόνια! Η Porsche έπρεπε να προχωρήσει στο επόμενο βήμα, αλλά όσο και αν σας φαίνεται περίεργο η επιτυχία του νέου αυτοκινήτου δεν ήταν προδιαγεγραμμένη. Το οιοκονομικό ρίσκο που θα έπαιρνε η μικρή εταιρεία ήταν μεγάλο και κανείς δεν ήταν σίγουρος ότι το αγοραστικό κοινό θα αποδέχονταν την αναβάθμιση της 356, αλλά πάνω από όλα αν θα το αξιολογούσε τόσο  ώστε να  πειστεί και να πληρώσει τα πολύ υψηλότερο χρηματικό ποσό που πλέον ζητούσε η Porsche. Και καλά θα κάνετε να ξεχάστε την εικόνα που έχετε σήμερα για την Porsche, γιατί εκείνες τις ημέρες δεν ήταν τίποτα παραπάνω από ένας πετυχημένος κατασκευαστής… kit-car.

Ας μην ξεχνάμε ότι μέχρι τότε, η 356 με τον τετρακύλινδρο κινητήρα της βρισκόταν στα όρια της μεσαίας τάξης που γεννιόταν μετά την καταστροφή του μεγάλου πολέμου. Αν λοιπόν η 356 ήταν αυτοκίνητο/παιχνίδι ουσιαστικά συναρμολογημένη και βασισμένη πάνω σε μηχανικά μέρη της VW, όλοι ήξεραν (και γι’ αυτό αγωνιούσαν) ότι κάποια στιγμή θα έπρεπε να προχωρήσουν στην σχεδίαση και κατασκευή μιας πραγματικής/αληθινής Porsche, ένα αυτοκίνητο που θα έκανε την είσοδό του στην σπορ κατηγορία.  

Στα σχέδια το αυτοκίνητο έπρεπε να μεγαλώσει, έπρεπε να είναι σχεδόν τετραθέσιο, αλλά ο χαρακτήρας του έπρεπε να παραμείνει σπορτίβικος. Ο επίπεδος boxer κινητήρας έπρεπε να παραμείνει για λόγους οικονομίας, αλλά χρειαζόταν σαφώς κάτι μεγαλύτερο.

Ο Ferdinand Alexander “Butzi” Porsche ήταν υπεύθυνος για το «χωρίς χρόνο» σχήμα και ο κινητήρας που τελικά προκρίθηκε ήταν μια φυσική εξέλιξη με δύο κυλίνδρους ακόμα και εκκεντροφόρους επικεφαλής. Ο δίλιτρος κινητήρας που τοποθετήθηκε στην πρώτη 901 το 1964 (παρουσιάστηκε στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 1963), απέδιδε 130 ίππους στις 6.100 σ.α.λ. χωρίς πρόβλημα με δύο σειρές από τριπλά Solex 40 PI και η ροπή του έφτανε τα 175Nm στις 4.200 σ.α.λ. ζυγίζοντας 185 κιλά. Η ανάρτηση πίσω αναβαθμίστηκε σε υστερούντες βραχίονες και εμπρός τώρα (ώστε να μεγαλώσει ο χώρος αποσκευών), προτιμήθηκαν τα ΜακΦέρσον, που όμως δεν χρησιμοποιούσαν ομόκεντρα ελατήρια με τα αμορτισέρ, αλλά ράβδους στρέψης. Φυσικά τα φρένα αποτελούνταν από τέσσερα δισκόφρενα της ΑΤΕ.

Η σχεδίαση της νέας 901 ήταν μια φυσική εξέλιξη του 356, χωρίς ρίσκο, αλλά τώρα το μεγαλύτερο μήκος του έκανε τις καμπύλες πιο απαλές, τα παράθυρα πιο μεγάλα και από «καβουράκι» μετατράπηκε σε ένα πιο ομοιογενές σχήμα. Το μεταξόνιο ήταν στα 2,200 μ. με τον οδηγό να κάθεται ακριβώς στο κέντρο. Για να βελτιωθεί μάλιστα η κατανομή το ρεζερβουάρ τοποθετήθηκε εμπρός χαμηλά ανάμεσα στους τροχούς και η ρεζέρβα ακόμα πιο εμπρός.

Ο κωδικός «901» πάντως δεν θα παρέμενε, γιατί το1964 η Peugeot την απείλησε με μήνυση, υποστηρίζοντας ότι οι τρείς αριθμοί με το «μηδέν» στο κέντρο ήταν το δικό της αποκλειστικό χαρακτηριστικό για τον καθορισμό των μοντέλων της (βλέπε 404, 504, 204 κ.λπ.) και έτσι η Porsche προχώρησε στην πιο απλή λύση, αφαίρεσε το μηδέν και ονόμασε το αυτοκίνητο 911 (!), έτσι απλά.

Αυτή όμως δεν ήταν η μοναδική συμμετοχή του «Butzi» στην ιστορία της Porsche, γιατί κατά τα λεγόμενά του η 904 ήταν η αγαπημένη του σχεδίαση.