5 αγαπημένες κατηγορίες αυτοκινήτων που έχουν σχεδόν εξαφανιστεί

Τα SUV κυριαρχούν σήμερα. Δεδομένο. Δεν πάει όμως καιρός, που οι κατασκευαστές προσέφεραν περισσότερες επιλογές αμαξωμάτων στους καταναλωτές. Όπως μίνι αυτοκίνητα πόλης, μικρομεσαία σεντάν, MPV, cabrio κ.ο.κ…

  • -
  • -

Οι αριθμοί δε λένε ποτέ ψέματα. Ρίχνοντας λοιπόν κανείς μια ματιά στις ταξινομήσεις νέων αυτοκίνητων τη χρονιά που μας πέρασε διαπιστώνει, ότι υπάρχει μια κατηγορία οχημάτων που κυριαρχεί. Για την ακρίβεια υπερτερεί σε πωλήσεις κατά κράτος από τις υπόλοιπες.

Αυτή, δεν είναι άλλη από τα SUV αυτοκίνητα. Ανεξαρτήτως κατηγορίας στην οποία τοποθετούνται. Τα SUV μοντέλα απέσπασαν μερίδιο αγοράς της τάξεως του 46%, επί του συνόλου των 75 εκατ. πωλήσεων παγκοσμίως. Σχεδόν δηλαδή τα μισά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2022, ήταν SUV!

Πριν μερικά χρόνια όμως η κατάσταση στην αγορά του αυτοκινήτου ήταν… «κομματάκι» διαφορετική. Υπήρχαν περισσότερες επιλογές αμαξωμάτων και ποικίλα μοντέλα που μπορούσε να αποκτήσει κανείς, ανάλογα με τη χρήση που επιθυμούσε και τις μεταφορικές του ανάγκες.

Σήμερα όμως οι επιλογές έχουν περιοριστεί σημαντικά. Μήπως οι κατασκευαστές «κατευθύνουν» ουσιαστικά εκεί που θέλουν τους καταναλωτές; Αυτή είναι η μία οπτική… Διότι υπάρχει και η άλλη, που θέλει τους καταναλωτές να ζητούν συνεχώς περισσότερα SUV μοντέλα για τις μετακινήσεις τους, γιατί αισθάνονται πιο άνετα μέσα σε αυτά (λόγω αυξημένης απόστασης από το έδαφος κτλ.)!

Η αλήθεια προφανώς, βρίσκεται κάπου στη μέση. Ως είθισται πάντα. Αμφότεροι, «βολεύτηκαν» με αυτήν την κατάσταση, με αποτέλεσμα σιγά-σιγά, παραδοσιακές κατηγορίες της αγοράς μέχρι πριν από μερικά χρόνια, να τείνουν πλέον να εξαφανιστούν από τον αυτοκινητικό χάρτη. Κατηγορίες, όπως αυτές που σας παρουσιάζουμε, για τις οποίες οι «παλιοί» θα θυμηθούν με νοσταλγία και οι νέοι -ενδεχομένως- θα μάθουν την ύπαρξη τους. Και καλό είναι και οι νεότερες γενιές να ενημερωθούν για ότι συνέβαινε τα παλαιότερα χρόνια, γιατί ως γνωστών η ιστορία μπορεί να επαναληφθεί. Ειδικά στη νέα ηλεκτρική εποχή που διανύουμε….

Μίνι αμαξώματα πόλης

Είναι το λιγότερο περίεργο, πως η εν λόγω κατηγορία οχημάτων, τείνει να εκλείψει από τον αυτοκινητικό χάρτη. Τα μίνι αυτοκίνητα πόλης ταίριαζαν, ταιριάζουν και θα ταιριάζουν ακόμα πιο πολύ στο μέλλον, σε αστικό περιβάλλον.

Οι μικρές τους διαστάσεις, η ευελιξία που προσφέρουν στις μετακινήσεις και ο οικονομικός τους χαρακτήρας, είναι αυτό που «θέλουν» τόσοι οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων, όσο και οι ίδιες πόλεις!

Κι’ όμως, τα μίνι αυτοκίνητα σήμερα, ανέρχονται στον αριθμό επτά! Με τα περισσότερα μάλιστα εξ αυτών να μη γνωρίζουμε εάν θα υπάρχουν σε λίγα χρόνια από τώρα είτε λόγω Euro 7 είτε λόγω… ηλεκτροκίνησης.

Δείτε ακόμα: Ford Ka ή Fiat 500 στα στυλάτα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πόλης;

Στους καταλόγους των εταιρειών θα βρείτε λοιπόν, τα Fiat Panda, Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo, Smart Fortwo, Suzuki Ignis και Toyota Aygo X. Είναι πράγματι εντυπωσιακά μικρός ο εν λόγω αριθμός, ειδικά εάν αναλογιστεί κανείς ότι μέχρι πριν λίγο καιρό σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές φώναζαν βροντερό παρών στην κατηγορία Α!

Αναφέρω χαρακτηριστικά, τα Chevrolet Matiz, Citroen C1, Daihatsu Cuore, Ford Ka, Mitsubishi Colt, Opel Adam, Peugeot 108, Seat Mii, Skoda Citigo, Suzuki Alto, και VW up!. Τα αυτοκίνητα πόλης όμως παύουν ουσιαστικά να κυκλοφορούν ανάμεσα μας λόγω κόστους.

Οι κατασκευαστές κρίνουν ότι η παραγωγή ενός τέτοιου μοντέλου είναι ασύμφορη, δεδομένου ότι για να έχουν κάποιο κέρδος, η τιμή πώλησης που θα πρέπει να προσφέρουν στο κοινό θα είναι… απαγορευτική.

Είναι πράγματι άδικο πάντως να χαθεί η εν λόγω κατηγορία οχημάτων από προσώπου γης, ειδικά τώρα στην ηλεκτρική εποχή, που ένα μίνι αμάξωμα με μπαταρίες και μια αυτονομία κίνησης 200 km θα μπορούσε να αποτελέσει το αντίδοτο για τα πολύπαθα αστικά κέντρα του κόσμου μας. Εκτός κι αν αυτό το αντίδοτο είναι η μικροκινητικότητα με ηλεκτρικά οχήματα σαν το Citroen Ami.

3θυρα χάτσμπακ αμαξώματα

Εάν υπάρχει μια κατηγορία αυτοκινήτων που πνέει τα λοίσθια, αυτή δεν είναι άλλη από τα 3θυρα χάτσμπακ αμαξώματα. Εδώ όμως κι αν γινόταν ένας πραγματικός χαμός, με την καλή έννοια, τα προηγούμενα χρόνια.

Μίνι, μικρά, μικρομεσαία κ.α. αυτοκίνητα, διατίθεντο και σε 3θυρα αμαξώματα παράλληλα με τις 5θυρες εκδόσεις τους. Μάλιστα, τα περισσότερα εξ’ αυτών είχαν και καυτές σπορ εκδόσεις ή έστω εκδοχές που ανέβαζαν την λίμπιντο του οδηγού ανεξαρτήτως ιπποδύναμης. Δε χρειάζεται να αναφέρω αντίστοιχα παραδείγματα γιατί όπως τόνισα, κάθε κατασκευαστής είχε περισσότερα από ένα, 3θυρα αμαξώματα στη γκάμα του.

Θα αναφέρω όμως, τα 3θυρα mainstream αμαξώματα που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά. Απλούστατα, διότι μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Έχουμε λοιπόν και λέμε: Abarth 595 (με βάση το Fiat 500), BMW Σειρά 2 Coupe (και φυσικά M2), MINI 3d και Toyota GR Yaris…

Δείτε ακόμα: Οδηγούμε BMW M2 στην πίστα των Σερρών

Οι… λιγότερες πόρτες, ανέκαθεν ήταν συνυφασμένες με τον σπορτίφ χαρακτήρα των τρίθυρων εκδόσεων. Και όχι άδικα. Ωστόσο είχαν και ένα σημαντικό μειονέκτημα. Την μειωμένη πρακτικότητα. Οπότε οι κατασκευαστές έκριναν ότι αυτού του είδους οι προτάσεις δεν είχαν πλέον λόγο ύπαρξης.

Από τη στιγμή μάλιστα που με τον κουπέ σχεδιασμό των 5θυρων εκδοχών στα σύγχρονα αυτοκίνητα και τα στυλιστικά τρικ, όπως οι πίσω κρυμμένες χειρολαβές, μπορεί κανείς σήμερα να έχει ένα 5θυρο αμάξωμα -και σπορ φυσικά- που στο βλέμμα να μοιάζει 3θυρο, δίχως όμως να υστερεί σε πρακτικότητα.

Σεντάν αμαξώματα

Μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 2000, τα σεντάν αμαξώματα, πουλούσαν σα ζεστά ψωμάκια στη χώρα μας (και όχι μόνο). Ειδικά, τα… πιο οικογενειακά «μεσαία» αλλά και τα μικρομεσαία σεντάν. Αυτοκίνητα όπως τα Ford Mondeo, Toyota Avensis και VW Passat, δεν προλάβαιναν να πουλάνε! Από αυτά, κανένα σήμερα δεν υπάρχει διαθέσιμο στους τιμοκαταλόγους των εταιρειών…  

Η άφιξη των SUV μοντέλων εκτόπισε σταδιακά τα σεντάν αμαξώματα, με αποτέλεσμα σήμερα, σεντάν προτάσεις να υπάρχουν μεν αλλά να περιορίζονται κατά βάση, στις μεγαλύτερες κατηγορίες οχημάτων (κατηγορία Ε).

Δείτε ακόμα: Αποκλειστικά σε station wagon το νέο VW Passat

Βέβαια, πολλοί υποστηρίζουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του μέλλοντος θα επιστρέψουν στα… σεντάν μονοπάτια. Έχοντας μάλιστα πιο σπορ σιλουέτα σε σχέση με τα σεντάν τριών όγκων του παρελθόντος, προκειμένου με αυτόν τον τρόπο να εξυπηρετούν καλύτερα και τις αεροδυναμικές ανάγκες των ηλεκτρικών οχημάτων. Όταν θα συμβεί αυτό, τα σεντάν του μέλλοντος θα πάρουν το αίμα τους πίσω από τα SUV μοντέλα, τα οποία λόγω όγκου, ύψους και βάρους, δε θα συνάδουν με τις αυξημένες ανάγκες για περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας…

MPV αμαξώματα

Γνωστά σε όλους ως πολυμορφικά ή πολυχρηστικά, τα MPV, φάνταζαν ως η τέλεια λύση για όσους αναζητούσαν ένα ευρύχωρο και κυρίως πρακτικό σαλόνι για την κάλυψη των μεταφορικών τους αναγκών.

Ποτέ όμως η εν λόγω κατηγορία στη χώρα μας δεν αγκαλιάστηκε από το κοινό. Ακόμα και στις χρυσές εποχές της όπου πολυμορφικά αυτοκίνητα μπορούσε να βρει κανείς ακόμα και στην κατηγορία των supermini οχημάτων.

Κάποια στιγμή λοιπόν υπήρχαν τα Citroen C3 Picasso, Hyundai Matrix, Lancia Musa, Nissan Note, Opel Meriva, Peugeot 1007, Skoda Roomster, Toyota Yaris Verso κ.α., ενώ ανεβαίνοντας «σκαλοπάτι» στα segments συναντούσες, τα Citroen C4 Picasso & Grand Picasso, Ford C-Max & S-Max, Ford Galaxy, Renault Scenic & Grand Scenic, Renault Espace, Seat Alhambra, Toyota Verso, VW Sharan κ.ο.κ.

Σήμερα, οι πολυμορφικές προτάσεις στην ελληνική αγορά καταλαμβάνουν μερίδιο της τάξεως του 0,06%... Τα MPV μοντέλα με θερμικά συστήματα κίνησης που διατίθενται προς πώληση είναι ελάχιστα (BMW Σειρά 2 Active Tourer, Dacia Jogger, Mercedes-Benz B-Class, Toyota Proace Verso και VW Caddy) και δεν πρόκειται να δούμε κάποια νέα γενιά τους.

Δείτε ακόμα: Video δοκιμή του VW ID.Buzz

Ωστόσο, τα MPV αποδεικνύονται πολύ σκληρά για να πεθάνουν. Οι κατασκευαστές παρουσιάζουν συνεχώς νέας γενιάς ηλεκτρικά MPV, ενώ ήδη στη χώρα μας υπάρχουν και αρκετά από αυτά όπως τα Citroen E-Berlingo, Nissan TownStar EV, Peugeot E-Rifter και VW ID. Buzz. Βέβαια είτε στη χώρα μας είτε στις περισσότερες αγορές όλου του κόσμου αυτού του είδους τα αυτοκίνητα θα χρησιμοποιηθούν κατά κύριο λόγο για επαγγελματικούς σκοπούς και δευτερευόντως για ιδιωτική χρήση.  

Cabrio αμαξώματα

Σε ένα όχι και τόσο μακρινό παρελθόν, η αγορά του αυτοκινήτου, έβριθε από ανοιχτά μοντέλα. Ανοιχτά, προσιτά, διθέσια, τετραθέσια, προσθιοκίνητα, πισωκίνητα, με σκληρή ή μαλακή οροφή, απ’ όλα είχε ο μπαξές!

Από Daihatsu Copen και Mitsubishi CZC, σε Peugeot 206 CC και Opel Tigra, σε Golf, 307, Αstra, Megane κ.α Cabriolet, έως τα προσιτά διθέσια ρόουντστερ με κίνηση στον πίσω άξονα όπως τα Mazda MX-5 και Toyota MR2. Δε θα μπω στη διαδικασία να αναφερθώ στα «υψηλότερα τιμολογιακά κλιμάκια» γιατί εκεί οι προτάσεις δεν είχαν τελειωμό…

Σήμερα όμως εάν εξαιρέσει κανείς το old time classic Mazda MX-5, το MINI Cabrio και το Smart Fortwo Cabrio, τα υπόλοιπα ανοιχτά μοντέλα της αγοράς «ξεφεύγουν» σε κόστος κτήσης για να το θέσω κομψά... Για την ακρίβεια, είναι απλησίαστα για τη μεγαλύτερη μερίδα του αγοραστικού κοινού καθώς μιλάμε για προτάσεις άνω των 60.000 ευρώ (ΒMW Σειρά 4, Z4, Mercredes C-Class, Mercedes E-Class, Porsche 718 & 911, Jaguar F-Type κ.α).

Τα ανοιχτά μοντέλα ήταν πάντα μια ιδιαίτερη κατηγορία οχημάτων, για πολλούς ακόμα και «ειδική». Προτάσεις όμως υπήρχαν πάντα από τους κατασκευαστές. Και μάλιστα πολλές.  Έως ότου, εμφανίστηκαν… οι Κινέζοι και τα SUV.

Δείτε ακόμα: Ποιο cabrio πούλησε περισσότερο από κάθε άλλο;

Η μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, και συγκεκριμένα οι πολίτες αυτής, αντιλαμβάνονται το αυτοκίνητο διαφορετικά από τους υπόλοιπους. Θέλουν απομόνωση, ιδιωτικότητα και ογκώδη αμαξώματα. Επομένως αυτοκίνητα δίχως οροφή και δη ρόουντστερ ή πιο compact διαστάσεων cabrio μοντέλα, δεν έχουν τύχη στην Κίνα.

Ακόμα και οι προσπάθειες πολλών κατασκευαστών να δημιουργήσουν υβρίδια των εμπορικών SUV μοντέλων με cabrio προτάσεις απέτυχαν παταγωδώς. Από το Nissan Murano έως το Range Rover Evoque και το VW T-ROC.

Τα cabrio αυτοκίνητα λογικά δε θα εκλείψουν αλλά μεταξύ μας, θα είναι σα να μην υπάρχουν στο μέλλον, από τη στιγμή που θα περιορίζονται σε εξωτικές προτάσεις από κατασκευαστές όπως η Ferrari, η Porsche, η Lamborghini, McLaren κ.α.

Δυστυχώς, ο «χρυσός αιώνας» των ανοιχτών μοντέλων μοιάζει να έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Εκτός κι αν κάποια στιγμή στο μέλλον δούμε ηλεκτρικά cabrio μοντέλα, τα οποία χάρη στην ανάπτυξη της νέας γενιάς μπαταριών solid state (στερεάς κατάστασης), μπορέσουν να μειώσουν σημαντικά τόσο το βάρος τους όσο κυρίως και το κόστος κτήσης τους…