SEAT 1950-2010 - Το ισπανικό Θαύμα

  • -
  • -

Το ποσό των 600.000.000 πεσετών ήταν το αρχικό κεφάλαιο που συγκέντρωσαν πέντε ισπανικές τράπεζες και οι οποίες στις 26 Οκτωβρίου του 1948 υπέγραψαν σύμφωνο συνεργασίας με τον ιταλό κατασκευαστή αυτοκινήτων FIAT. Φυσικό ήταν λοιπόν τα πρώτα αυτοκίνητα να ήταν FIAT με το σήμα της SEAT. Χιλιάδες ήταν οι οικογένειες που βίωσαν την χαρά της αυτοκίνησης πίσω από το τιμόνι ενός SEAT 600 που δεν ήταν τίποτα άλλο από το ιστορικό FIAT 600! Ναι, εκείνο με τον κινητήρα πίσω και που μάλιστα η SEAT το μεγάλωσε με τετράπορτη καρότσα και κινητήρα 850 κ.εκατ. Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί την συμβολή της SEAT στην αυτοκίνηση του «Ισπανικού Θαύματος».

Το 1967 η SEAT είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ισπανίας και η FIAT αυξάνει το ποσοστό της από το 7% στο 36%. Το κρατικό ποσοστό μειώνεται από το 51% στο 32%, ενώ το υπόλοιπο 32% ανήκει σε τράπεζες. Η FIAT, αν και δεν κατέχει την πλειοψηφία, έχει το management και η παραγωγή φτάνει τα 282.698 αυτοκίνητα που αντιπροσωπεύει το 58% όλων των αυτοκινήτων που κατασκευάζονταν στην Ισπανία. Αλλά και αυτό ήταν τότε ένα μικρό νούμερο, αφού οι στατιστικές έδειχναν ότι ανά 1000 κατοίκους αντιστοιχούσαν μόνο 81 αυτοκίνητα, άρα υπήρχε χώρος για περεταίρω ανάπτυξη.

Η δεκαετία του ‘70 ήταν χρόνια αλματώδους ανάπτυξης για την Ισπανία και η FIAT αρχίζει την παραγωγή της Lancia Beta στο νέο εργοστάσιο στην Παμπλόνα. Το ‘80 σήμανε την αρχή του τέλους για την ισπανο-ιταλική συνεργασία, καθώς είχαν αρχίσει οι δύσκολες μέρες για τους Ιταλούς που δεν είχαν το φρέσκο χρήμα για να επενδύσουν σε νέα κέντρα παραγωγής νέων μοντέλων, όπως απαιτούσε η ισπανική κυβέρνηση.

 

Τα αυτοκίνητα

Το πρώτο αυτοκίνητο που παρήγαγε η SEAT ήταν ένα 1400Α με τετρακύλινδρο κινητήρα και απόδοση 44 ίππους. Στο τέλος του 1954 είχαν πουληθεί 959 αντίτυπα που κόστιζαν 123 εκατομμύρια πεσέτες το καθένα (ήταν ακριβό). Τον επόμενο χρόνο η παραγωγή ανέβηκε στα 3.000 αντίτυπα. Ήταν κατασκευασμένο πλέον 100% από τοπικά υλικά, ενώ το εργατικό δυναμικό έφτασε τους 1.700 εργάτες. Η παραγωγή συνέχισε να ανεβαίνει: το 1956 έφτασε τα 7.000 κομμάτια και ένα χρόνο μετά τα 10.000!

Όμως η μεγάλη τομή έγινε την επόμενη χρονιά όταν άρχισε η παραγωγή του 600, βασισμένο πάνω στο γνωστό «εξακοσαράκι» της FIAT. Ήταν το αυτοκίνητο που άλλαξε όχι μόνο την SEAT, αλλά και ολόκληρη την Ισπανία. Όλη η Ιβηρική χερσόνησος πέρασε σε μια άλλη εποχή, στην εποχή της αυτοκίνησης. Μέχρι τον Μάρτιο του 1957 η SEAT είχε πάρει 100.000 παραγγελίες! Μέχρι το 1973 είχαν κατασκευαστεί 800.000 αυτοκίνητα, το εργατικό δυναμικό ανέβηκε στους 10.000 εργαζόμενους και η καθημερινή παραγωγή από 80 αυτοκίνητα την ημέρα έφτασε τα 300! Από το 1971 η SEAT έχει κατακτήσει τη πρώτη θέση στην Ισπανική αγορά, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει την παραγωγή του 124 και του 132.

Το 1972 ξεκινά την παραγωγή του πρώτου της προσθιοκίνητου αυτοκινήτου, του 127. Το 1975 προχωρά στην κατασκευή του Τεχνικού Κέντρου στο Martorell και αρχίζει την σχεδίαση αποκλειστικά δικών της αυτοκινήτων, όπως το 133 αλλά και το κουπέ 1200/1430 Sport, το οποίο βασιζόταν στο πάτωμα του 127 και είχε τον κινητήρα του 124. Το αυτοκίνητο γίνεται μεγάλη εμπορική επιτυχία και παίρνει το ανεπίσημο όνομα «bocanegra», δηλαδή «μαύρο στόμα» από την μεγάλη μαύρη μάσκα εμπρός.

 

Η παραγωγή

Το εργοστάσιο αρχικά στήθηκε στην ελεύθερη βιομηχανική ζώνη της Zona Franca, σε χώρο 95.000 τ.μ. και τον Μάιο του 1953 το πρώτο αυτοκίνητο κύλησε τους τροχούς του στην έξοδο.

40 χρόνια αργότερα, το 1993 (ένα χρόνο μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες), ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος εγκαινίασε το νέο σύγχρονο εργοστάσιο της SEAT στο Martorell, στη νέα βιομηχανική ζώνη μόλις 30 χιλιόμετρα από την Βαρκελώνη, διατηρώντας όμως τις παλιές εγκαταστάσεις στο λιμάνι της Βαρκελώνης σαν εξαγωγική πύλη, αλλά και σαν εργοστάσιο παραγωγής κιβωτίων ταχυτήτων για όλο το Group της VW.

Το νέο συγκρότημα είναι πολύ πιο άνετο και περιλαμβάνει φυσικά το εργοστάσιο παραγωγής, καθώς και τα SEAT Sport, Technical Center (Τεχνικό Κέντρο), Research & Development Center ((Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας) και το Prototype Centre Development (Κέντρο Εξέλιξης Πρωτοτύπων). Από το 1950 μέχρι σήμερα η SEAT έχει κατασκευάσει περισσότερα από 16 εκατομμύρια αυτοκίνητα, ενώ καθημερινά κατασκευάζονται περί τις 2.000 μονάδες. Εν έτει 2010, η ισπανική φίρμα απασοχλεί 13.500 εργαζόμενους.

 

Διαβάστε ακόμη:

Seat 1950-2010: 60 χρόνια ιστορία

Το διαζύγιο με τη FIAT

Στο γερμανικό άρμα

Τα μοντέλα