90’s Heroes: Mitsubishi EVO vs Subaru Impreza. Η ιαπωνική κουλτούρα

Δύο οικογενειακά σεντάν που μεταμορφώθηκαν σε αγωνιστικά για τις ανάγκες των αγώνων Ράλι. Δύο ιερά τέρατα της αυτοκίνησης με βίους παράλληλους

  • -
  • -

Για τους περισσότερους Κατασκευαστές οι αγώνες Ράλι αποτελούν πεδίο δοκιμών και εξέλιξης για μηχανικά μέρη με αποτέλεσμα αρκετές λύσεις να καταλήγουν στα αυτοκίνητα παραγωγής. Παράλληλα, θεωρούνται και μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τις εταιρείες να διαφοροποιήσουν, να προωθήσουν και εν τέλει να χτίσουν επάνω σε ένα νέο image, αλλάζοντας την εικόνα τους. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να πει κανείς ότι συνέβη με τις Subaru και Mitsubishi στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και στις αρχές του ’90. Αφού συμμετείχαν στους αγώνες Ράλι με τα… «ακατάλληλα» Legacy και Galant, αποφάσισαν να παρουσιάσουν τα αγωνιστικά Impreza και Lancer. Οικογενειακά σεντάν αυτοκίνητα και αμαξώματα, που κατέληξαν να μεταμορφωθούν μετά από ισχυρές δόσεις «αναβολικών» σε αγωνιστικές κατασκευές. Οι μάχες τους στις ειδικές διαδρομές παραμένουν χαρακτηριστικές, αλλά δεν περιορίζονταν στους αγώνες. Η απήχηση που είχαν τα Lancer EVO και Impreza STI στον κόσμο, προσέφεραν στην αυτοκίνηση μία σειρά από μοναδικές εκδόσεις και μοντέλα, που αναμφίβολα μέχρι και σήμερα παραμένουν αλησμόνητα. Από το πρώτο Lancer EVO και το Impreza GT, μέχρι και σήμερα..
Εσύ ποιο από τα δύο προτιμούσες πάντα; Απάντησέ μας στο poll που υπάρχει στο τέλος του άρθρου.

Mitsubishi Lancer EVO

Η παρουσία της Mitsubishi στο WRC με το Galant VR4 δεν ήταν αυτή που περίμενε ο Ιάπωνας Κατασκευαστής. Με εξαίρεση κάποια «πυροτεχνήματα» ήταν αδύνατο να σταθούν απέναντι στον ανταγωνισμό. Έτσι λοιπόν, το 1992 το σεντάν αμάξωμα του Lancer αποτέλεσε πεδίο δοκιμών των τεχνικών της ομάδας για τη δημιουργία του αγωνιστικού που θα τους έφερνε στην κορυφή. Είναι χαρακτηριστικό, ότι το πρώτο EVO δεν είχε ηλεκτρικά παράθυρα, ABS, καθαριστήρα πίσω και οτιδήποτε άλλο θεωρούταν αχρείαστο για τη συνέχεια. Την πρώτη εξέλιξη ακολούθησαν άλλες εννέα εκδόσεις, με το μοντέλο παραγωγής να δέχεται κάθε φορά τις απαραίτητες για την αγωνιστική έκδοση αλλαγές.

Σήμα κατατεθέν αποτέλεσε το σύστημα τετρακίνησης, το οποίο εξελίχθηκε με την πάροδο του χρόνου και αποτέλεσε σήμα κατατεθέν του EVO, ειδικά από τη στιγμή του λανσαρίσματος του συστήματος Active Yaw Control. H Mitsubishi δεν σταμάτησε να εξελίσσει τις εκδόσεις Evolution, παρουσιάζονται στο EVO VII το ενεργό κεντρικό διαφορικό, την ώρα που τα αεροδυναμικά βοηθήματα μεγάλωναν από… γενιά σε γενιά! Για τους περισσότερους η 9η θεωρείται η κορυφαία της σειράς. Και δικαίως θα συμπληρώσουμε. Το Χ (γνωστό και ως δεκάρι) κατά πολλούς είχε χάσει μέρος του καθαρόαιμου χαρακτήρα του, αν και παρέμενε ένα εξαιρετικά γρήγορο και οδηγοκεντρικό αυτοκίνητο.

Subaru Impreza

Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία είχε συνδέσει την παρουσία της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι με την εικόνα της εταιρείας, δίνοντας μεγάλη βαρύτητα στο θεσμό. Όταν διαπίστωσαν ότι με το μακρύ Legacy έμοιαζε σχεδόν να ακολουθήσουν τις Integrale, τα Escort και τις Celica, αποφάσισαν να βασίσουν τη νεότερη αγωνιστική τους εκδοχή στο πάτωμα του Impreza. Δεν είναι τυχαίο, ότι η έκδοση GT με τον υπερτροφοδοτούμενο δίλιτρο κινητήρα και το σύστημα τετρακίνησης, παρουσιάστηκε σχεδόν μαζί με την απλή έκδοση! Έτσι ώστε η Prodrive να έχει τον απαιτούμενο χρόνο προετοιμασίας του αγωνιστικού. Ενώ στην περίπτωση του Lancer το σημαντικότερο πλεονέκτημα αποτελούσε το σύστημα τετρακίνησης, στο Impreza ατού θεωρούταν ο boxer κινητήρας. Τόσο για την απόδοση και τη λειτουργία του, όσο και για το γεγονός ότι ήταν τοποθετημένος στο διαμήκη, βελτιώνοντας το κέντρο βάρους. Η έκδοση GT συγκλόνισε τον ειδικό Τύπο της εποχής, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αν δεν μπορείς να οδηγήσεις γρήγορα με αυτό το αυτοκίνητο, τότε δεν ξέρεις να οδηγείς γρήγορα.»

Η συνέχεια βρήκε τη Subaru να εμπλέκει ενεργά την STI στην εξέλιξη του Impreza με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν και μία σειρά από ειδικές εκδόσεις. Δεν είναι υπερβολή, ότι σε συνδυασμό με αρκετές που βγήκαν αποκλειστικά για την αγορά της Ιαπωνίας, όπως και άλλες χώρες του κόσμου, το ιαπωνικό σεντάν πρέπει να αριθμεί δεκάδες εκδοχές σε κάθε αμάξωμα. Με την πάροδο του χρόνου, βέβαια, το Impreza μεγάλωσε και έχασε μέρος της γοητείας του αρχικού μοντέλου. Δεν είναι τυχαίο ότι οι τελευταίες εκδόσεις είχαν χάσει σε ευελιξία. Παρόλα αυτά, μέχρι και σήμερα είναι δεδομένο ότι αν ακούσεις ένα Impreza WRX ή STI θα γυρίσεις και μόνο στο άκουσμα του boxer…