BMW 501/502: Παρά λίγο

Ένα πολύ σημαντικό αυτοκίνητο, τεχνολογικά άρτιο, το οποίο όμως παρά λίγο να στείλει την BMW στα… θυμαράκια, αποδεικνύοντας την αξία της σχεδίασης στις πωλήσεις.

  • -
  • -

Η δεκαετία του ’50 ήταν σίγουρα μια από τις πιο σημαντικές, αφού «το αυτοκίνητο» πλέον άλλαζε λόγο ύπαρξης. Από ένα αντικείμενο πολυτελείας για λίγους μεταλλάσσονταν σε ένα προϊόν μαζικής κατανάλωσης.

Από τη μια ήταν η άνοδος της μεσαίας τάξης που έφερνε η εκβιομηχάνιση. Από τη άλλη ήταν πλέον η ίδια η τεχνολογία η οποία από τα μαθήματα της μαζικής παραγωγής που είχε πάρει, ήταν πλέον έτοιμη να παράγει φτηνά πολύπλοκα τεχνολογικά αντικείμενα, σε χαμηλό κόστος.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι γραμμές παραγωγής εξελίχτηκαν κατασκευάζοντας άρματα μάχης, φορτηγά και ότι άλλο ολέθριο μπορεί να βάλει το μυαλό σας. Τώρα στην ειρήνη, τα μαθήματα αυτά πλέον μπορούσαν να καλύψουν πιο καθημερινές πρακτικές ανάγκες, όπως κουζίνες, ψυγεία, ραπτομηχανές και φυσικά αυτοκίνητα για όλους. Η μεσαία τάξη ήταν πλέον έτοιμη να πάει στο Παράδεισο!

 

Μετά το 1945

Η Γερμανία αμέσως μετά τον πόλεμο χάρη στα αμερικάνικα δολάρια, τα οποία έπεφταν με τα… αεροπλάνα στην βιομηχανία της, γνώρισε αυτό που λέμε το «Γερμανικό θαύμα».

Βέβαια σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να το υποτιμήσουμε την εργατικότητα και την μηχανική/μηχανολογική σκέψη και πείρα των γερμανών, στοιχεία που τα επόμενα χρόνια τους έδωσαν την κυρίαρχη θέση στην Ευρώπη (και όχι μόνο) και όχι μόνο στα αυτοκίνητα. Και μπορεί η δεκαετία του ’50 να ήταν δύσκολη, αλλά τα πρώτα σημάδια ήταν φανερά. Αν κοιτάξει κανείς σήμερα στα μουσεία θα ανακαλύψει αυτοκίνητα σαν την Mercedes 300SL και Porsche 550, αυτοκίνητα που όχι μόνο αδιάφορα δεν ήταν, αλλά που αντίθετα έγραψαν ιστορία. Και αυτά λίγα μόλις χρόνια μετά το «carpet-bombing» της χώρας.

Και η BMW, που ήταν η BMW; Αν σας λέγαμε στο πουθενά δεν θα πέφταμε και πολύ έξω! Με την εξαίρεση του 507 τίποτα δεν πήγαινε καλά, αλλά και η 507 έχοντας πουλήσει μόλις 252 αντίτυπα, σίγουρα δεν θα μπορούσε να αποφέρει κέρδη! Όσο για την Isetta, μπορεί να ήταν εμπορική επιτυχία, αλλά σίγουρα δεν στήνεις εικόνα «luxurious producer» πάνω σε… bubble cars. Η BMW χρειαζόταν κάτι για να αναβαθμίσει την εικόνα της. Νόμιζε ότι το 502 του 1954 (που αντικατέστησε το 501 του 1952) θα ήταν το εισιτήριο που αναζητούσε για την δόξα. Τελικά δεν ήταν και μάλιστα παρά λίγο να τη στείλει στα θυμαράκια!

 

Άγγελοι του μπαρόκ

Πήρε το όνομα «baroque angel» λόγο των καμπύλων του σε μια όμως εποχή που ήταν εκτός μόδας. Στις μέρες της Chevrolet Corvette το 502 έδειχνε… προπολεμικό. Αλλά δεν ήταν μόνο η σχεδίαση που ήταν εκτός εποχής, ολόκληρη η BMW ήταν τότε εκτός πραγματικότητας. Έχοντας βομβαρδιστεί ανηλεώς οι εγκαταστάσεις της δεν υπήρχαν, λόγο του ότι κατασκεύαζε κινητήρες αεροπλάνων και ουσιαστικά η μόνη της παραγωγική δραστηριότητα περιορίζονταν στην κατασκευή μοτοσυκλετών. Τώρα γιατί μέσα σε μια τόσο δύσκολη οικονομική κατάσταση αποφάσισε να προχωρήσει στην παραγωγή ενός πολυτελούς αυτοκινήτου, παραμένει ένα μυστήριο για την τότε διοίκηση.

Το 501 παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Φραγκφούρτης του 1951. Η κατασκευή του ήταν καλή, αλλά ο εξακύλινδρος κινητήρας των δύο λίτρων απέδιδε μόνο 65 ίππους και το αποτέλεσμα ήταν το 1952 να πουληθούν μόλις 49 αυτοκίνητα και την επόμενη χρονιά 1.645. Πολύ πιο κάτω από τα αναμενόμενα. Έγιναν αλλαγές που αύξησαν την απόδοση και η τιμή του μειώθηκε δραστικά, αλλά η σχεδίαση δεν άλλαξε!

 

Με V8

Ο αντικαταστάτης του, το 502 παρουσιάστηκε το 1954 με ελάχιστες κοσμητικές αλλαγές, αλλά τώρα το αυτοκίνητο φορούσε ένα νέο αλουμινένιο V8 κινητήρα, που ήταν και ο πρώτος για γερμανό κατασκευαστή! Γιατί μπορεί οι V8 κινητήρες να ήταν κάτι συνηθισμένο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αλλά στην Ευρώπη ήταν μια άγνωστη διάταξη. Ο κινητήρας ήταν εξολοκλήρου κατασκευασμένος από αλουμίνιο με περιεχόμενη γωνία 90 μοιρών και έφτανε τα 2,6 λίτρα. Παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 1954 και αρχικά απέδιδε 95 ίππους. Όμως σύντομα αναβαθμίστηκε στα 3,2 λίτρα και η απόδοσή του ανέβηκε στους 120 ίππους με αποτέλεσμα να κινεί πλέον τη καρότσα με αξιοπρέπεια. Όταν μάλιστα έφτασε του 160 ίππους το 1961 στην έκδοση 3200S, τότε μπορούσε κανείς να αναφερθεί στο 502 σαν ένα από τα πιο γρήγορα οικογενειακά των ημερών του. Μάλιστα αν προσθέσετε σε αυτά ότι ήταν το πρώτο γερμανικό τετράτροχο με υδραυλική υποβοήθηση στα φρένα (βλέπε servo) καθώς και τιμόνι, που και αυτό διέθετε υποβοήθηση, τεχνολογικά ήταν πλήρες.                                                                                                                                                                                                                                                   Οι ΟΙ καιροί αλλάζουν
Όμως Τελικά το πρόβλημα δεν ήταν οι επιδόσεις του, αλλά η σχεδίασή του.  Οι καιροί είχαν αλλάξει, στους δρόμους πλέον κυκλοφορούσαν Jaguar E-Type και Porsche 911, δεν υπήρχε χώρος πλέον για αυτοκίνητα με… μουστάκια το 1963! Η BMW πούλησε μόλις το 1/6 των αυτοκινήτων που ήλπιζε και τελικά ήταν τα «Neue Klasse» αυτοκίνητα που την έσωσαν (βλέπε 1500,1600,1800 και 2000) μαζί όμως με ένα παχυλό δάνειο!