Erik Jonnaert: Οι κυβερνήσεις πρέπει τώρα να δώσουν κίνητρα για την αγορά νέων αυτοκινήτων

Ο πρώην Γενικός Γραμματέας της ACEA και νυν Πρεσβευτής του Παγκόσμιου Οργανισμού Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, σκιαγραφεί στο GOCAR την επόμενη μέρα της αυτοκίνησης μετά την πανδημία του κορονοϊού

  • -
  • -

Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία επιχειρεί να κάνει τα πρώτα βήματα, μετά την παύση κάθε δραστηριότητας που επέβαλε η πανδημία του κορονοϊού. Τα πρώτα εργοστάσια αρχίζουν να ανοίγουν στην Ευρώπη και σύντομα οι εκθέσεις αυτοκινήτων θα υποδεχτούν ξανά τους πελάτες τους.

Ο οικονομικός αντίκτυπος που αναμφίβολα θα έχει στον κλάδο του αυτοκινήτου ο Covid-19, πώς θα επηρεάσει την επίτευξη των στόχων για τον περιορισμό των ρύπων που έχουν αναλάβει οι κατασκευαστές; Και μήπως καθυστερήσουν οι εξελίξεις σε τομείς όπως η οδική ασφάλεια και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης;

Απαντήσεις σε αυτά και άλλα ερωτήματα δίνει μέσω του GOCAR ο κ. Erik Jonnaert, πρώην Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και νυν Πρεσβευτής του Παγκόσμιου Οργανισμού Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (OICA) για την οδική ασφάλεια. O κ. Jonnaert είχε επισημάνει - μιλώντας στο GOCAR - από τον περασμένο Σεπτέμβριο την ανάγκη παροχής κινήτρων από την ελληνική πολιτεία για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας.

GOCAR: Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει μία πρωτοφανή κρίση, σε καιρό ειρήνης. Ποιες είναι οι σκέψεις σας;

Erik Jonnaert: Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αποδείξει και σε παλαιότερες καταστάσεις κρίσης ότι μπορεί να ανταπεξέλθει, παρά τις οικονομικές δυσκολίες που προκαλούνται στις εταιρείες που συνθέτουν όλη την αλυσίδα του κλάδου της αυτοκίνησης.
Αυτή τη φορά, ο κλάδος είναι αντιμέτωπος με την πρόκληση να διαβεβαιώσει τους εργαζόμενους για ασφαλείς συνθήκες εργασίας στις γραμμές παραγωγής, καθώς οι ειδικοί μας έχουν προειδοποιήσει ότι αυτή η πανδημία μπορεί να παραμείνει δίπλα μας για αρκετό διάστημα. Όλοι οι κατασκευαστές έλαβαν έκτακτα μέτρα ώστε να είναι σε θέση να ξαναρχίσουν την παραγωγή, ενώ παράλληλα διαμόρφωσαν κατάλληλα τους χώρους εργασίας ώστε να πληρούν τις νέες προδιαγραφές ασφαλείας.

Οι καινοτομίες εντός του κλάδου θα συνεχιστούν, ώστε να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται οχήματα που είναι πιο ασφαλή, πιο οικολογικά και πιο έξυπνα. Το σημείο – κλειδί θα είναι να ανοίξουν και πάλι οι εκθέσεις, ώστε να επαναρχίσουν οι πωλήσεις αυτοκινήτων. Επιπλέον, η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να εξασφαλίσει πως τα συστήματα προμηθειών θα επαναλειτουργήσουν, ώστε οι προμηθευτές να παρέχουν μέρη και εξαρτήματα για ασφαλή επανέναρξη της παραγωγής.

GOCAR: Σχεδόν όλα τα εργοστάσια αυτοκινήτων και κινητήρων είχαν διακόψει τη λειτουργία τους για αρκετές εβδομάδες. Πόσο δύσκολη θα είναι η επιστροφή στην κανονικότητα, έχοντας στο νου μας όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας που πρέπει να εφαρμοστούν;

Erik Jonnaert: Όπως ανακοίνωσαν αρκετοί κατασκευαστές, το πλάνο είναι να ξεκινήσουν και πάλι την παραγωγή πριν το τέλος του Απριλίου. Αρκετοί μάλιστα στην Ευρώπη από αυτήν την εβδομάδα. Όπως ανέφερα νωρίτερα, το κλειδί για όλους τους κατασκευαστές θα είναι να εστιάσουν στην ασφάλεια των εργαζομένων τους.
Αυτό προϋποθέτει την αναδιοργάνωση του χώρου εργασίας, με τέτοιο τρόπο ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας. Την ίδια στιγμή, είναι σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι όλα τα εργοστάσια θα έχουν εύκολη πρόσβαση στα αναγκαία υλικά και εξαρτήματα για τις γραμμές παραγωγής, κάτι που απαιτεί ευθυγράμμιση των στρατηγικών με τους προμηθευτές τους.


GOCAR:
Ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας στον κλάδο της αυτοκίνησης αναμένεται να είναι τεράστιος. Πώς αυτό θα επηρεάσει την ανάπτυξη τεχνολογικών συστημάτων που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια;

Erik Jonnaert: Δεν αναμένω κάποια σημαντική αρνητική επίπτωση στην ανάπτυξη νέων τεχνολογικών συστημάτων: αυτή η διαδικασία είχε αρχίσει πολύ καιρό πριν και θα συνεχιστεί. Όλοι οι κατασκευαστές συνεχίζουν να είναι δεσμευμένοι στην ασφάλεια των οχημάτων, η οποία ανέκαθεν ήταν και θα συνεχίσει να είναι μία από τις βασικές προτεραιότητες για όλα τα νέα αυτοκίνητα πριν αυτά κυκλοφορήσουν.
Ο πρόσφατα αναθεωρημένος κανονισμός ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 5 Ιανουαρίου 2020, υποχρεώνει τους κατασκευαστές να λανσάρει από το 2022 μία ευρεία γκάμα νέων συστημάτων ασφαλείας στα οχήματα. Περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποσαφηνίσει τους επόμενους μήνες τις τεχνικές απαιτήσεις που θα πρέπει να τηρούνται από τις 5 Απριλίου 2021.

Παράλληλα, συνεχίζεται παγκοσμίως η προσπάθεια για να γίνουν τα οχήματα πιο συνδεδεμένα και να αυξηθεί το επίπεδο της αυτοματοποίησης: όλες αυτές οι καινοτομίες θα καταστούν δυνατές μόνο αν εξασφαλίσουμε την ασφάλεια αυτών των νέων τεχνολογιών. Κάτι το οποίο επίσης είναι στο επίκεντρο της προσπάθειας της OICA που γίνεται σε διεθνές επίπεδο εντός της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE).


O κ. Jonnaert μιλώντας στο GOCAR, στο περιθώριο του συνεδρίου Connected Cars 2019, τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Αθήνα.

Ως η διεθνής ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων, η OICA θα συνεχίσει να υποστηρίζει την επέκταση των ελάχιστων στάνταρ ασφαλείας που έχουν υιοθετηθεί διεθνώς και όπως επεξηγούνται στο μανιφέστο για την Παγκόσμια Οδική Ασφάλεια του περασμένου Οκτωβρίου: ενώ η Ευρώπη, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και άλλες ανεπτυγμένες αγορές είναι πολύ προηγμένες όσον αφορά στην ενσωμάτωση προδιαγραφών ασφαλείας στα οχήματα, παρατηρείται μεγάλη απόσταση σε χώρες με χαμηλά εισοδήματα, κυρίως στην Ασία και την Αφρική.
Προκειμένου να παρέχεται ασφάλεια δικαίου και εμπιστοσύνη στους κατοίκους αυτών των χωρών, είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις τους να αρχίσουν την ενσωμάτωση διεθνώς υιοθετημένων προδιαγραφών ασφαλείας στη νομοθεσία τους. Αυτή είναι μία από τις προτεραιότητές μου ως Ειδικός Απεσταλμένος της OICA για την Οδική Ασφάλεια.

GOCAR: Θεωρείτε ότι θα υπάρξει καθυστέρηση, όσον αφορά την απόφαση της ΕΕ να γίνουν διάφορα συστήματα ασφαλείας υποχρεωτικά σε όλα τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη;

Erik Jonnaert: Είναι γεγονός ότι η πανδημία του κορονοϊού έχει επηρεάσει τη διαδικασία διαμόρφωσης των κανονισμών, καθώς οι συναντήσεις δεν μπορούν να γίνουν όπως είχαν προγραμματιστεί και οι διαβουλεύσεις έχουν να αντιμετωπίσουν την απουσία επαρκούς ενεργού συμμετοχής όλων των ενδιαφερομένων μερών.
Είμαι όμως σίγουρος ότι η διαδικασία θα επαναρχίσει, προκειμένου να τηρηθούν οι προθεσμίες που ανέφερα προηγουμένως. Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα έχουν στη διάθεσή τους όλες τις λεπτομέρειες που χρειάζονται ώστε να ενσωματώσουν όλα αυτά τα νέα συστήματα ασφαλείας στα οχήματά τους.
Δεν είναι όλα φυσιολογικά αυτή τη στιγμή, οπότε μπορούμε απλά να ελπίζουμε ότι θα δούμε σύντομα την επιστροφή στην κανονικότητά.

GOCAR: Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στους στόχους των CO2 τους οποίους πρέπει να πιάσουν οι κατασκευαστές; Πιστεύετε ότι η κρίση θα επηρεάσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το μερίδιό τους;

Erik Jonnaert: Όλοι οι κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν δεσμευτεί εξαρχής να πιάσουν τους ευρωπαϊκούς στόχους του 2021 για τις εκπομπές CO2. Θα πρέπει όμως να πούμε ότι η δέσμευση αυτή έγινε όταν περιμέναμε ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων θα συνεχιζόταν όπως πριν.
Όμως η κρίση του Covid-19 αποσταθεροποίησε πλήρως τις οικονομίες σε όλον τον πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης όπου γίναμε μάρτυρες της πλήρους παύσης παραγωγής και της διακοπής λειτουργίας όλων των εκθέσεων αυτοκινήτων: είδαμε τη δραματική επίπτωση που είχαν όλα αυτά στις πωλήσεις οχημάτων στην Ευρώπη το πρώτο του 2020. Το γεγονός ότι οι κατασκευαστές θα επαναρχίσουν την παραγωγή είναι θετικό. Πλέον πρέπει να δούμε επιπρόσθετα μέτρα στήριξης από τις κυβερνήσεις για την επανεκκίνηση των πωλήσεων νέων οχημάτων και ειδικά την παροχή κινήτρων στους πολίτες προκειμένου να αντικαταστήσουν τα παλιά τους οχήματα με νέα, πιο ασφαλή και πιο οικολογικά.
Αυτά τα κίνητρα για ανανέωση του στόλου θα πρέπει να συνοδεύονται από περισσότερες επενδύσεις στις υποδομές φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αν πιστεύουμε πραγματικά στην ανάγκη στροφής προς την ηλεκτροκίνηση. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων από την πλευρά τους έχουν κάνει τις επενδύσεις για να συνεχίσουν ή να αρχίσουν την παραγωγή περισσοτέρων εξηλεκτρισμένων μοντέλων, είτε είναι αμιγώς ηλεκτρικά, είτε plug-in υβριδικά, είτε με κυψέλες καυσίμου.