"Αν δεν ικανοποιείς τις ανάγκες των πελατών δεν είσαι πετυχημένος σε αυτό που κάνεις"

Ο Αντιπρόεδρος της Nissan Ευρώπης μιλά στο GOCAR για αυτόνομη οδήγηση, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, diesel και άλλα θέματα

  • -
  • -

Στα 22 χρόνια παρουσίας του στο χώρο του αυτοκινήτου, ο Ponz Pandikuthira έχει βιώσει από κοντά στιγμές που άλλαξαν τον τομέα των μετακινήσεων. Ως Αντιπρόεδρος Προϊοντικής Στρατηγικής της Nissan Ευρώπης, διαμορφώνει την εξέλιξη της αυτοκίνησης.

Μεγαλωμένος και με σπουδές στις Ηνωμένες Πολιτείες, εργάστηκε αρχικά ως μηχανολόγος της Chrysler στο Detroit. Στην Ευρώπη ήρθε το 2008 για τις Chrysler-Jeep-Dodge, όμως ένα χρόνο αργότερα μεταπήδησε στην Kia Ευρώπης. Από το 2012 εργάζεται για τη Nissan, αρχικά ως υπεύθυνος μάρκετινγκ για τα crossover και τα sport μοντέλα και μετά από ένα διετές «πέρασμα» από τον τομέα επαγγελματικών οχημάτων της εταιρείας, τοποθετήθηκε τον Μάιο του 2016 στη θέση του Αντιπροέδρου Προϊοντικής Στρατηγικής της Nissan στη Γηραιά Ήπειρο.

Αν και εργάζεται επί σχεδόν δέκα χρόνια στην Ευρώπη, την Ελλάδα την επισκέφθηκε για πρώτη φορά. Αφορμή η ομιλία του στο TEDx Athens, με θέμα τη μετακίνηση του μέλλοντος, το Intelligent Mobility όπως την ονομάζει η Nissan. Βρήκε μάλιστα την ευκαιρία για ολιγοήμερες διακοπές στη Σαντορίνη, το μοναδικό τοπίο της οποίας τον εντυπωσίασε. Καλεσμένοι της Νικ. Ι. Θεοχαράκης ΑΕ, τον συναντήσαμε για μία ενδιαφέρουσα συζήτηση για το παρόν και το μέλλον της αυτοκίνησης, μαζί με επιλεγμένους δημοσιογράφους από το χώρο του ειδικού Τύπου.

Απλός, προσιτός και χαμογελαστός, ο Ponz Pandikuthira «διαλύει» την εντύπωση ότι τον συναντάς για πρώτη φορά. «Μπήκα στο χώρο του αυτοκινήτου πριν από 22 χρόνια επειδή λατρεύω τα αυτοκίνητα. Λατρεύω την εμφάνισή τους, την αίσθηση πίσω από το τιμόνι. Η σχεδίαση θα εξακολουθήσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, οπότε ας μην υποτιμούμε τη σημασία της».

Η συγχώνευση εταιρειών από διαφορετικές ηπείρους αποτελεί μία τεράστια πρόκληση. Renault-Nissan συγχωνεύτηκαν το 1999 και σήμερα έχουν μεταμορφωθεί στο τέταρτο μεγαλύτερο όμιλο παγκοσμίως, πουλώντας περισσότερα από 1 στα 10 αυτοκίνητα διεθνώς.

Η περίπτωση τους αποτελεί ένα πραγματικό case study για το πώς πρέπει να γίνονται οι συγχωνεύσεις εταιρειών, ειδικά από διαφορετικές ηπείρους. Ο κ. Pandikuthira εξηγεί: «Στην Daimler-Chlrysler είχαν όραμα όμως δεν λάμβαναν υπόψη τις διαφορετικές κουλτούρες. Ο Carlos Ghosn (σ.σ. Πρόεδρος του Ομίλου Renault-Nissan) είναι ένας θρυλικός ηγέτης. Σε αυτόν οφείλεται η επιτυχία της Renault-Nissan Alliance και η δημιουργία της παγκόσμιας αυτοκρατορίας. Παράλληλα έχει προετοιμάσει τη διαδοχή του, με την επόμενη γενιά των κορυφαίων στελεχών». Σε σχέση με τις προηγούμενες θέσεις που κατείχε σε άλλες εταιρείες, χαρακτηρίζει «πιο απαιτητική» την παρουσία του στη Nissan, καθώς πρόκειται για μία παγκόσμια μάρκα όπου μέρη για το ίδιο αυτοκίνητο εξελίσσονται ή κατασκευάζονται σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη.


Ο κ. Pandikuthira με τον κ. Τάκη Θεοχαράκη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Nissan Ελλάδος.

Ρωτήσαμε τον κ. Pandikuthira αν οι ανάγκες των καταναλωτών καθορίζουν το δρόμο που θα ακολουθήσει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία τα επόμενα χρόνια ή συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. «Μία από τις διάσημες ατάκες του Bob Lutz (σ.σ. πρώην Αντιπρόεδρος της General Motors) είναι “οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν τι θέλουν, πρέπει εμείς οι κατασκευαστές να τους πούμε τι θέλουν”. Αυτό αληθεύει έως ένα βαθμό. Πιστεύω όμως ότι στο μέλλον οι ανάγκες των πελατών θα καθορίζουν τις εξελίξεις. Αν δεν τις ικανοποιείς, δεν θα είσαι πετυχημένος σε αυτό που κάνεις. Οφείλουμε να καινοτομούμε όχι μόνο όσον αφορά την τεχνολογία του αυτοκινήτου, αλλά και στο πώς θα ενσωματώνεται στο ευρύτερο οικοσύστημα μετακινήσεων. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση και οι ρύποι είναι τεράστια προβλήματα. Η δουλειά μας είναι να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις προκλήσεις».

Η αυτόνομη οδήγηση είναι το πιο «καυτό» θέμα αυτή τη στιγμή στην αυτοκίνηση και η Nissan είναι ένας από τους πρωτοπόρους στη σχετική τεχνολογία. «Η αρχή για την Nissan στην Ευρώπη γίνεται φέτος με τα Leaf και Qashqai που διαθέτουν το σύστημα ProPILOT, το οποίο επιτρέπει την αυτόνομη κίνηση σε μία λωρίδα. Το 2018 θα είναι εφικτή η αυτόνομη αλλαγή λωρίδων στον αυτοκινητόδρομο. Την τεχνολογία για πλήρως αυτόνομη οδήγηση τη διαθέτουμε σήμερα, το θέμα όμως είναι πόσα χρόνια θα χρειαστούν για να είναι όλα τα αυτοκίνητα στους δρόμους συνδεδεμένα μεταξύ τουςκαι πότε θα είναι η τεχνολογία οικονομικά προσιτή. Δεν θέλουμε να λανσάρουμε ένα αυτόνομο μοντέλο κόστους 80.000 ευρώ, αλλά το σύστημα να είναι ενσωματωμένο σε αυτοκίνητο αξίας 20.000 ευρώ».


Τα αυτόνομα οχήματα, όπως το πρωτότυπο δοκιμών Leaf, θα αντιδρούν σε κάθε "σενάριο" που θα συναντούν στο δρόμο τους.

Κατά την άποψή του, η μορφή της αυτοκίνησης θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τα επόμενα χρόνια. «Τόσο όσον αφορά την προέλευση της κινητήριας δύναμης, όσο και την αποθήκευση της ενέργειας. Θα αλλάξει επίσης δραματικά η ασφάλεια των μετακινήσεων. Μην ξεχνάμε ότι περίπου το 90% των ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος. Μόλις τα οχήματα αρχίσουν να επικοινωνούν μεταξύ τους, θα περιοριστούν σε μεγάλο βαθμό. Φανταστείτε να οδηγείτε σε έναν επαρχιακό δρόμο με στροφές, κολλημένοι πίσω από ένα φορτηγό. Τη στιγμή που το αυτοκίνητό σας θα γνωρίζει ότι δεν έρχεται άλλο όχημα από το αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, ο κίνδυνος ατυχήματος βγαίνει από την εξίσωση».

Η τεχνολογία συνδεσιμότητας των οχημάτων τα καθιστά όμως ευάλωτα σε επιθέσεις από χάκερς. «Ελλοχεύει πραγματικός κίνδυνος», παραδέχεται. «Να είστε σίγουροι όμως ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα αναπτύξει συστήματα προστασίας έναντι κυβερνοεπιθέσεων. Είναι άλλο να χάνεις τα χρήματά σου από χάκερς και άλλο τη ζωή σου».

Η στιγμή που θα απαγορευθεί η κυκλοφορία μη αυτόνομων οχημάτων στις πόλεις για περιορισμό των ατυχημάτων απέχει πολύ, σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Nissan. «Η ευθύνη μας πάντως είναι να μην περιμένουμε να γίνει το περιβάλλον “έξυπνο”, αλλά να φτιάξουμε νωρίτερα ένα “έξυπνο” αυτοκίνητο».

Πού μπαίνουν όμως τα όρια ανάμεσα στα συνδεδεμένα αυτοκίνητα και την προστασία της προσωπικής ζωής, ρωτήσαμε τον κ. Pandikuthira. «Για εμάς η προστασία των προσωπικών δεδομένων έχει κυρίαρχη σημασία. Δεν πρέπει ποτέ να διαρρέουν. Για αυτό και η σχετική νομοθεσία είναι ιδιαίτερα αυστηρή. Η χρήση όμως συγκεντρωτικών δεδομένων μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη. Όταν π.χ. ενημερώνεις πού βρίσκεσαι μέσω του κινητού σου ή κάνοντας χρήση χαρτών της google. Άρα οι συγκεντρωτικές πληροφορίες έχουν μεγάλη αξία για όλη την κοινωνία. Αρκεί οι προσωπικές λεπτομέρειες, πού βρίσκεσαι δηλαδή ως άτομο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και προς τα πού κατευθύνεσαι, να μην δημοσιοποιούνται. Όπως το να διαρρέουν στις ασφαλιστικές εταιρείες πληροφορίες για το πώς οδηγεί κάποιος». 

Ως τη μεγαλύτερη πρόκληση στην καριέρα του χαρακτηρίζει την προϊοντική σχεδίαση ενός νέου αυτοκινήτου. «Απαιτούνται περίπου 3 χρόνια για να λανσάρεις ένα νέο προϊόν στην αγορά, από τη στιγμή που θα αρχίσεις τη σχεδίαση και εξέλιξή του. Το κόστος της διαδικασίας για κάθε νέο αυτοκίνητο κυμαίνεται από 400 εκατ. έως 1,2 δισ. δολάρια. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να μπορείς να οραματιστείς πώς θα είναι η αγορά τρία χρόνια από σήμερα και πώς θα διατηρηθεί για τα επόμενα έξι, έως το τέλος δηλαδή του κύκλου ζωής του. Έχω υπάρξει και στις δύο πλευρές: από τη μία να βγάζεις δισεκατομμύρια δολάρια κέρδος από ένα μοντέλο και από την άλλη να επενδύεις 700 εκατ. δολάρια και το αποτέλεσμα να είναι καταστροφικό. Αποκτώ μεγαλύτερη εμπειρία όσο περνούν τα χρόνια, όμως δεν υπάρχει μαγική φόρμουλα. Δύο κακές αποφάσεις στη σειρά, μπορούν να οδηγήσουν σε χρεωκοπία μία εταιρεία. Το έχουμε δει να συμβαίνει».

Η ηλεκτροκίνηση κάνει το πρώτα δειλά βήματα διεθνώς, όμως το ερώτημα είναι πότε οι συνθήκες θα είναι ώριμες για την μαζική εξάπλωσή της. «Το ένα ζητούμενο είναι η αυτονομία. Όταν με μία φόρτιση θα μπορείς να ταξιδεύεις για 500 χλμ, θα σταματήσει να απασχολεί τους καταναλωτές. Το άλλο ζητούμενο είναι το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Γύρω στο 2022-2023 το κόστος παραγωγής ενός ηλεκτρικού οχήματος αναμένεται να πέσει στα επίπεδα αυτού ενός συμβατικού αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Με βάση συντηρητικές εκτιμήσεις, το 2025 θα κυκλοφορούν στην Ευρώπη περίπου 2 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα».

Έχοντας εργαστεί επί χρόνια τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρώπη, έχει βαρύνουσα άποψη για τις διαφορές ανάμεσα στους δύο σημαντικότερους «πόλους» της αυτοκίνησης. «Η Ευρώπη είναι με διαφορά η πιο απαιτητική αγορά του κόσμου όσον αφορά το αυτοκίνητο. Στις ΗΠΑ όσες ώρες και αν ταξιδεύεις οι συνθήκες περιβάλλοντος δεν αλλάζουν. Το ίδιο και η νομοθεσία. Στην Ευρώπη υπάρχει μεγάλη μεταβλητότητα στις συνθήκες. Στη μία χώρα δεν υπάρχουν όρια ταχύτητας, στη γειτονική έχουν τοποθετηθεί κάμερες παντού. Είναι γελοίο. Επίσης οι Ευρωπαίοι δίνουν μεγάλη σημασία στη σχεδίαση και την ποιότητα του εσωτερικού. Θέλουν ακόμη και ένα αυτοκίνητο 14.000 ευρώ να ικανοποιεί τις απαιτήσεις τους. Ένα αντίστοιχης αξίας αυτοκίνητο στις ΗΠΑ είναι άθλιο. Σκληρά πλαστικά, καμία προσοχή στις λεπτομέρειες. Απλά ένα μέσο για μεταφορές».

Με τα στελέχη της Νικ. Ι. Θεοχαράκης ΑΕ, Μάριο Μπαρκή, Θάνο Μπάφα και Γιάννη Μεθενίτη.

Στο τραπέζι «έπεσε» και το θέμα των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και το ενδεχόμενο περιορισμού της κυκλοφορίας στις μεγάλες πόλεις. «Τα έως τώρα στοιχεία όπως και οι προβλέψεις για το μέλλον, δείχνουν περιορισμό του μεριδίου των diesel. Δεν θα εξαφανιστούν όμως σύντομα από την αγορά, γιατί κάτι τέτοιο θα είχε καταστροφικές οικονομικές συνέπειες. Όποιες αλλαγές γίνουν, θα γίνουν σταδιακά».

Το GOCAR ρώτησε τον Αντιπρόεδρο της Nissan αν είναι ικανοποιημένος με το βαθμό συνεργασίας ανάμεσα στους κατασκευαστές, ώστε να τυποποιηθούν ορισμένες λειτουργίες σε όλα τα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα από τις χώρες όπου πωλούνται. «Η τυποποίηση βελτιώνεται συνεχώς. Π.χ., το πώς λειτουργούν οι διακόπτες των παραθύρων σε όλα τα αυτοκίνητα είναι κάτι κοινό. Οφείλεται εν μέρει και στο ότι έχουν κοινούς προμηθευτές. Οι μηχανολόγοι είναι συχνά πεισματάρηδες όσον αφορά τη σχεδίαση των δημιουργιών τους. Το διαπίστωσα όταν έπρεπε να συνεργαστούν Γερμανοί και Αμερικάνοι στην Daimler-Chrysler. Για αυτό βλέπουμε τέτοιες διαφοροποιήσεις σε απλά πράγματα».

Δεν αντισταθήκαμε βέβαια στον πειρασμό να ρωτήσουμε και για τα μελλοντικά αυτοκίνητα της Nissan. Όπως μας τόνισε, στόχος της ιαπωνικής μάρκας είναι να αναπτύξει πλήρως υβριδική/ηλεκτρική γκάμα για κάθε μοντέλο της, από mild hybrid εκδόσεις έως πλήρως ηλεκτρικές. Πρόσφατα η Nissan ανακοίνωσε το σχέδιο της διεύρυνσης της οικογένειας επιδόσεων Nismo. «Ένα Qashqai Nismo θα έχει λόγο ύπαρξης μόνο αν έχει περισσότερους από 300 ίππους και τετρακίνηση. Δημιουργήσαμε το GT-R Nismo, που είναι μία αξιόπιστη πρόταση και ταυτόχρονα αποτελεσματικό. Π.χ. στο Nurburgring διέλυσε τον ανταγωνισμό. Αυτό πρέπει να κάνει κάθε Nismo. Το Juke Nismo ήταν καλό, όχι όμως εξαιρετικό. Δεν προσέφερε τις απόλυτες επιδόσεις που οφείλει να έχει κάθε μοντέλο της Nismo. Δεν έχει νόημα να φτιάξουμε ένα Micra Nismo, με 110 ίππους και απλά sport εμφάνιση. Στο μέλλον λοιπόν, τις απόλυτες επιδόσεις θα μπορούσε να χαρίζει ένα ηλεκτρικό Nismo». Ο κ. Pandikuthira δεν απέκλεισε ένα μοντέλο μικρότερο από το Micra στην κατηγορία Α, αρκεί να αποδειχθεί ότι θα είναι κερδοφόρο, ενώ για το επόμενο Leaf υποστήριξε ότι θα είναι ένα πολύ καλύτερο αυτοκίνητο από το σημερινό.


"Το GT-R Nismo ήταν και αξιόπιστο και αποτελεσματικό. Στο Nurburgring διέλυσε τον ανταγωνισμό", δήλωσε με καμάρι ο Αντιπρόεδρος της Nissan.

Από τη συζήτηση με τον Ponz Pandikuthira δεν θα μπορούσε να απουσιάζει ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. «Η Formula 1 δε συγκινεί το νεανικό κοινό στο βαθμό που συγκινεί τους μεγαλύτερους σε ηλικία. Πρέπει να αλλάξουμε λοιπόν την άποψη του κοινού για τους αγώνες. Το μέλλον ίσως φέρει και αγώνες αυτόνομων οχημάτων, τα οποία ελέγχονται από τους υπεύθυνους κάθε ομάδας, δεν θα κινδυνεύουν όμως ανθρώπινες ζωές».