Ferdinand Karl Piech: Με μάτι που γυαλίζει

Σίγουρα δεν ήταν ο πιο εύκολος άνθρωπος για να συνεργαστείς μαζί του. Πολύ χάρηκαν που αποχώρησε, όμως η κοφτερή του τεχνολογική άποψη θα λείψει!

  • -
  • -

O Ferdinand Karl Piech είναι πλέον πολύ κοντά στα ογδόντα του χρόνια. Καιρός να σκοτώσουν λοιπόν τα άλογα όταν γερνάνε! Σίγουρα δεν ήταν ο πιο εύκολος άνθρωπος και κατηγορήθηκε συχνά για σχεδόν αυτοκρατορικές πρακτικές. Όμως έβαλε το στίγμα του στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία που σίγουρα δεν θα ήταν η ίδια χωρίς τις παρεμβολές του! Πολύ χάρηκαν που αποχώρησε, όμως η κοφτερή του τεχνολογική άποψη θα λείψει!

Δεν έχουμε ποτέ άλλοτε δει άνθρωπο με τόσο «γυάλινα» ανέκφραστα σκληρά μάτια, δεν έχουμε ποτέ γνωρίσει μια τόσο ισχυρή προσωπικότητα! Δεν υπήρξε ποτέ πιο δύσκολος άνθρωπος να συνεργαστείς μαζί του, όπως λένε οι κατά καιρούς συνεργάτες του, οι οποίοι τον έχουν κατηγορήσει για φασιστικές νοοτροπίες και πρακτικές στη διοίκηση. Έφτασε όμως η ώρα του και στις 25 Απριλίου του 2015 σε ηλικία 78 ετών… εκπαραθυρώθηκε! Ήταν μια σωστή απόφαση; Μόνο η ιστορία θα το δείξει!

Η αποχώρησή του από την διεύθυνση του μεγαλύτερου ευρωπαίου κατασκευαστή σηματοδοτεί όχι μόνο εξελίξεις, αλλά και είναι ένα ακόμα σημείο των καιρών. Ο άνθρωπος που ήταν υπεύθυνος για το μεγαλύτερο turn around όλων των εποχών, αλλά και για τα μεγαλύτερα σχέδια που ρίσκαρε ποτέ ένας μεγάλος κατασκευαστής αυτοκινήτων, πλέον θα περιορίσει τον ρόλο του σε διαλέξεις.

Πολλοί θα είναι εκείνοι που τον θαυμάσουν για τα τολμηρά τεχνολογικά του project, όμως ξεχνάνε ότι ήταν αυτός που έβαλε τις VW, Audi και Porsche στην αγορά της Κίνας, και οι οποίες με τη σειρά τους γέμισαν τα σεντούκια των Γερμανών. Πολλοί πάλι θα είναι εκείνοι που θα τον κατηγορήσουν για την αποτυχία του γκρουπ στην αγορά των Η.Π.Α. (στην οποία ποτέ δεν κατάφεραν να διεισδύσουν) και για την MQB πλατφόρμα η οποία δεν έφερε την πολυπόθητη 20% οικονομία!

Ο Ferdinand Piech είναι εγγονός του μεγαλύτερου ίσως τεχνικού μυαλού όλων των εποχών, του Ferdinand Porsche. Ήταν ο άνθρωπος που έβαλε τις βάσεις για τις επιτυχίες της 917 και του Audi Quattro και φυσικά η προσωπικότητα που έκανε την VW αυτό που είναι σήμερα. Όταν ανέλαβε το γκρουπ το 1993 σαν CEO η VW έχανε 1,1 δισεκατομμύρια. Η πρώτη του κίνηση ήταν να ενώσει την παραγωγή των VW, Audi, Seat και Skoda σε τέσσερις μόνο πλατφόρμες από δεκαέξι. Πολλοί τον κατηγόρησαν για αυτό, αλλά έσωσε την εταιρία. Επόμενη κίνησή του η είσοδος στην Κίνα με λαμπρά οικονομικά αποτελέσματα. Όμως όπως κάθε ιδιοφυία ήταν και μεγαλομανής. Το 1988 ξόδεψε εκατομμύρια για την αγορά των Lamborghini, Bentley και Bugatti. Τα αποτελέσματα όλων αυτών των επενδύσεων είναι ακόμα και σήμερα αβέβαια και το μόνο σίγουρο ήταν η αποτυχία του Volkswagen Phaeton.

Όμως αν θέλετε να δούμε τα πράγματα πλατυτέρα, και πέρα από την αποχώρηση του Piech θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι βρισκόμαστε στο χείλος κοσμοϊστορικών αλλαγών για όλη την αυτοκινητοβιομηχανία. Αλλαγών που ίσως θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει χρόνια τώρα. Γιατί απλά δείτε τους νέους παίχτες που όχι δεν προέρχονται από την Κίνα και την Ινδία, όπως για λίγο πιστέψαμε, αλλά από ένα τελείως διαφορετικό κόσμο, γιατί όταν εταιρείες όπως οι Google και Apple (προσθέστε και την Tesla) μπαίνουν στον χώρο της αυτοκίνησης, τότε πρέπει πλέον να μιλάμε για ένα τελείως διαφορετικό παιχνίδι.

Πάντως όπως και να έχει πρέπει να πούμε στον Piech ένα μεγάλο ευχαριστώ για όλα τα αυτοκίνητα που μας πρόσφερε! Είναι ένας πραγματικός θρύλος, ένα πραγματικός γίγαντας, έστω και από μάρμαρο!