Ο ουρανός έγινε πιο γαλανός

Οι εκπομπές μειωθήκαν λόγω του κορονοϊού αλλά αυτό δεν φτάνει όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες

  • -
  • -

Τα περιοριστικά μέτρα επέφεραν δραστική μείωση στην κίνηση των αυτοκινήτων, μειώνοντας έτσι, σύμφωνα με έρευνες, σημαντικά τις εκπομπές ρύπων παγκοσμίως.

Επιπλέον κέρδος στο περιβάλλον προέκυψε και από τον περιορισμό των πτήσεων, αλλά και από τα εργοστάσια που μείωσαν την παραγωγή τους και κατ’ επέκταση τη λειτουργία τους.

Εκτιμάται ότι ίσως να σημειωθεί η μεγαλύτερη μείωση ρύπων που έχουμε δει τον τελευταίο αιώνα, αντίστοιχη του αντίκτυπου που είχε η μεγάλη οικονομική κρίση του 2009.

Χωρίς να έχει γίνει ακόμα το… ταμείο, υπολογίζεται ότι η μείωση αυτή θα φτάσει το 7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τιμή που απέχει όμως από το στόχο που απαιτείται και είναι το 7,6% προκειμένου να μειωθεί η θερμοκρασία του πλανήτη κατά 1,5ο C.

Ωστόσο, το να κλειστούμε όλοι μέσα, με μεγάλο πλήγμα και στην οικονομική δραστηριότητα, δίχως άλλο, δεν είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για τη μείωση των ρύπων.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων πρέπει να παρθούν ριζοσπαστικά μέτρα, με την αλλαγή των πηγών ενέργειας σε ανανεώσιμες.

Η κρίση αυτή δεν πρέπει να μας κάνει να παραστρατήσουμε από τη πορεία μας προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία μάλιστα θα χρησιμοποιούν καθαρή ενέργεια.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν χαλάρωση των μέτρων για μείωση των ρύπων, το πρόγραμμα των οποίων έχει οριστεί σχεδόν μια δεκαετία πριν. Καλό θα ήταν να μην γίνουν βήματα προς τα πίσω, πατώντας πάνω στην πανδημία και την κρίση που προκάλεσε.

Ο στόχος θα πρέπει να μείνει αμετακίνητος για το καλό όλων, με κινήσεις μόνο προς τα εμπρός. Οι κυβερνήσεις με τη σειρά τους πρέπει να σταθούν αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια.

Κινήσεις διάφορων ευρωπαϊκών πόλεων με μέτρα κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και με στόχο ένα πράσινο περιβάλλον θα πρέπει να αποτελούν φάρο και για τις υπόλοιπες.

Στη Βαρκελώνη λήφθηκε απόφαση απαγόρευσης κυκλοφορίας οχημάτων παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Βενζινοκίνητα κατασκευής πριν το 2000 και πετρελαιοκίνητα πριν το 2006 δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε μεγάλο μέρος του οδικού άξονα, από τις 7 το πρωί έως τις 8 το απόγευμα.

Επιπλέον, εξετάζεται το μέτρο επιβολής τέλους εισόδου, όπως γίνεται στο Λονδίνο, τη Στοκχόλμη και το Μιλάνο. Τα μέτρα αυτά εκτιμάται ότι θα μειώσουν σημαντικά και κατά 15% τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου μέσα στο 2020.

Από τη δική τους πλευρά οι Ιταλοί, για τις δυο μεγάλες πόλεις τους, τη Ρώμη και το Μιλάνο, προωθούν το μέτρο των “οικολογικών Κυριακών”, που θα ισχύει πλήρης απαγόρευση των οχημάτων ανεξαρτήτως ηλικίας.

Κάτι που εφαρμόζεται στο κέντρο του Παρισιού για μια Κυριακή τον μήνα, ενώ επιπλέον υπάρχει απαγόρευση κυκλοφορίας παλαιών οχημάτων στις εργάσιμες μέρες.

Στην εποχή του κορονοϊού διαπιστώσαμε ότι η αλληλεγγύη μπορεί να κάνει τη διαφορά σε κοινωνικό και όχι μόνο επίπεδο. Σίγουρα, αυτό μπορεί να είναι το κέρδος από αυτή την “ιστορία”, αλλά και ένα πολύτιμο μάθημα για την αντιμετώπιση και της κλιματικής αλλαγής.

Γιάννης Καλογερόπουλος

jk@gocar.gr