Κίνδυνος να μας νοθεύουν τα καύσιμα με… βενζίνη;

Η βασική χημική σύνθεση των e-fuels και των συμβατικών καυσίμων είναι ίδια, οπότε πώς θα ξεχωρίζει το καθαρό από το… φτηνότερο;

  • -
  • -

Όταν βάζεις πλώρη προς ένα μέλλον μηδενικών ρύπων, είναι εύκολο να κάνεις τη λάθος υπόθεση πως όλος ο κόσμος θα σε ακολουθήσει με μια κίνηση, μια απόφαση, και θα ζήσουν όλοι καλά, κι εμείς καλύτερα. Όμως η πραγματικότητα είναι ότι κάθε μεγάλη αλλαγή φέρνει προβλήματα, τα οποία αν δεν λυθούν εγκαίρως ίσως σε κάνουν να... ζεις χειρότερα.

Τέτοιου είδους προβλήματα δημιουργεί η βίαιη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, σε χώρες και ηπείρους με μακρά παράδοση στο αυτοκίνητο. Εκεί όπου το προσωπικό όχημα θεωρείται δεδομένο για την πλειονότητα των πολιτών, και αμέτρητα τετραγωνικά χιλιόμετρα υποδομών δεν μπορούν να γίνουν περιττά και άχρηστα εν μία νυκτί. Ωστόσο, αυτά τα βιαστικά βήματα προς την ηλεκτροκίνηση είναι και η αφορμή για τη λύση που φαίνεται ότι θα «σώσει» τους κινητήρες εσωτερικής καύσης: τα συνθετικά καύσιμα ή e-fuels.

Ο λόγος είναι ότι ο εξηλεκτρισμός του στόλου γίνεται με πιο αργό ρυθμό από εκείνον που θα χρειαζόταν για να ξεχάσουμε για πάντα τα υγρά καύσιμα. Σε επίπεδο καινούργιων αυτοκινήτων, ας υποθέσουμε ότι τα θερμικά μοντέλα είναι εφικτό να έχουν εξαφανιστεί από την γκάμα των κατασκευαστών ακόμα και πριν από την προθεσμία του 2035. Αλλά τα υπόλοιπα, τα βενζινοκίνητα και diesel αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούν ή πρόκειται να κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια, κανένας δεν θα είναι έτοιμος να τα πετάξει στα σκουπίδια. Ούτε το 2035, ούτε το 2055.

Με τη διεύρυνση της χρήσης των e-fuels, όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν ήδη στο δρόμο παίρνουν μια γενναία παράταση ζωής. Όμως πόσο θα κοστίσει αυτό; Η παραγωγή συνθετικών καυσίμων αυτή τη στιγμή είναι πανάκριβη, αλλά ακόμη κι όταν διευρυνθεί η χρήση της, σε μερικές δεκαετίες, εκτιμάται ότι δύσκολα θα πέσει κάτω από το 1 €/λίτρο. Ο νόμος θα επιτρέπει τη χρήση e-fuels σε αυτοκίνητα, όμως η αληθινή βενζίνη πιθανότατα θα είναι φτηνότερη, και ίσως πιο εύκολο να βρεθεί. Κάτι που θα βάλει πολλούς προμηθευτές στον πειρασμό να... νοθεύσουν τα e-fuels με βενζίνη.

Διαβάστε την άποψη της Mercedes-Benz: «Ξεχάστε τα e-fuels, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι καλύτερα»

Οι νομοθέτες της ΕΕ έχουν ήδη εντοπίσει το πρόβλημα, και ξεκαθαρίζουν ότι για να επιτραπεί η χρήση των συνθετικών καυσίμων, θα πρέπει «κάποια συσκευή» να μπορεί να αναγνωρίσει ότι πρόκειται πράγματι για συνθετικά, κι όχι συμβατικά καύσιμα. Ωστόσο, για να γίνει αυτό πιθανότατα θα χρειαστεί η ανάμιξή τους με κάποιο πρόσθετο, αφού η βασική χημική σύνθεση των δύο ειδών είναι ακριβώς ίδια. Αυτό είναι και το νόημα, άλλωστε: τα e-fuels να έχουν ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά με τα συμβατικά καύσιμα, έτσι ώστε να μπορούν να διατηρήσουν στη ζωή τα ήδη υπάρχοντα αυτοκίνητά μας.

Το σίγουρο είναι ότι σε 15 χρόνια από σήμερα, στην αυτοκίνηση θα έχουμε δει πράγματα που ούτε καν φανταζόμασταν στη σχετικά... βαρετή προηγούμενη 30ετία. Προσδεθείτε!