Μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση: Πάμε καλά;

Όταν ένας CEO αυτοκινητοβιομηχανίας δηλώνει ότι οι κατασκευαστές έχουν υποκύψει σε έναν πολιτικό εκβιασμό, δεν μπορείς παρά να αναρωτιέσαι: Πάμε σίγουρα καλά;

  • -
  • -

Ήρεμα ρωτάω. Πάμε καλά, στην κατεύθυνση που έχει πάρει η αυτοκινητοβιομηχανία; Είναι πράγματι ηλεκτρικό το μέλλον της αυτοκίνησης; Και είναι για το καλό μας; Το γενικό καλό, τέλος πάντων… 

Όπως σε κάθε μεγάλη αλλαγή, υπάρχουν οι early adopters. Αυτοί που είναι εξ’ αρχής θετικοί και αναλαμβάνουν την ευθύνη να βαδίσουν σε έναν νέο, άγνωστο δρόμο. Άλλοι από ματαιοδοξία, για να είναι οι πρώτοι, χωρίς ακριβώς να ξέρουν σε τι. Και άλλοι γιατί πράγματι βρίσκουν λογικά τα επιχειρήματα και ουσιαστικά τα οφέλη. Σε κάθε περίπτωση, σε όποια κατηγορία και αν ανήκουν, είναι οι ευαγγελιστές της καινοτομίας. Υπάρχουν φυσικά και οι αρνητές. Οι δυνάμεις εκείνες που αντιστέκονται στην αλλαγή, που αντιμετωπίζουν με καχυποψία κάθε τι νέο. Και συνήθως εκφράζονται για την αρνητική πτυχή με περισσότερη ένταση από τις θετικές φωνές. Καμιά πραγματική επανάσταση δεν έχει τύχει εξ’ αρχής καθολικής αποδοχής. Και αυτό είναι πολύ λογικό. 

Ο κόσμος που ζούμε είναι αναμφίβολα όμορφος, αλλά εξίσου αναμφίβολα κάθε άλλο παρά αγγελικά πλασμένος. Τόσο αυτοί που υποκινούν τις αλλαγές όσο και αυτοί που τις αρνούνται, βασίζουν την επιχειρηματολογία τους σε αγνές προθέσεις. Ωστόσο σπάνια αυτό είναι η αλήθεια. Ειδικά όταν μιλάμε για αλλαγές που επηρεάζουν την οικονομία και την κοινωνία σε παγκόσμια κλίμακα, όπως είναι η μετάβαση των οδικών μεταφορών από τα υγρά καύσιμα στον ηλεκτρισμό. Οπότε οφείλουμε να «ζυγίζουμε» προσεκτικά κάθε σχετική τοποθέτηση, σύμφωνα με το στρατόπεδο από το οποίο προέρχεται. 

Peugeot: Τέλος οι κινητήρες βενζίνης και diesel στην Ευρώπη το 2030

Πρόσφατα ο CEO της Stellantis Carlos Tavares έκανε μια πολύ σημαντική τοποθέτηση σε μια κοινή συνέντευξη που παραχώρησε σε 4 πολύ σημαντικές εφημερίδες από 4 χώρες: Στη γαλλική Les Echos, στη Γερμανική Handelsblatt, στην Ιταλική Corriere della Sera και στην Ισπανική El Mundo. Ο Tavares, ένας στέλεχος με τεράστια επιρροή, καθώς η Stellantis περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις Peugeot, Citroen, DS, FIAT, Alfa Romeo, Jeep και Opel και είναι ο 6ος μεγαλύτερος Όμιλος στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, εμφανίστηκε επί της ουσίας αρνητικός στην ηλεκτροκίνηση. Ξεκάθαρα, αν δούμε την ουσία των δηλώσεών του. 

Είπε ότι πρόκειται για έναν δρόμο που επιβλήθηκε από τους πολιτικούς, όχι από την αυτοκινητοβιομηχανία. Και αμφισβήτησε το πραγματικό περιβαλλοντικό όφελος, λέγοντας ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αντισταθμίζει το CO2 που αντιστοιχεί στην κατασκευή της μπαταρίας του μετά από τουλάχιστον 70.000 km, πριν αρχίσει να παράγει θετικό ισοζύγιο από εκεί και μετά, ενώ τα υβριδικά μοντέλα είναι ταχύτερος και πιο οικονομικός τρόπος για να αρχίσουμε να πετυχαίνουμε τους περιβαλλοντικούς στόχους. 

Ταυτόχρονα, ο Carlos Tavares αναφέρθηκε στις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες αυτής της αλλαγής. Και μάλιστα με το σφιχτό χρονοδιάγραμμα που οι κυβερνήσεις έχουν επιβάλλει.: «Εξαναγκάζοντας τους κατασκευαστές να προσαρμοστούν σε μια τόσο βίαιη αλλαγή, όπως η απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, σημαίνει βίαιες αλλαγές στην παραγωγή και στην προμηθευτική αλυσίδα», δήλωσε ο CEO της Stellantis. Δηλαδή, προέβλεψε μια κατάσταση στην οποία η ευρωπαϊκή αγορά θα συρρικνωθεί σημαντικά. 

tavares ev1

Υπό το βάρος των διαρκώς αυξανόμενων τιμών ενέργειας και προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικά, κάποια εργοστάσια θα χρειαστεί να μεταφερθούν εκτός Ευρώπης, επιβαρύνοντας σημαντικά τους δείκτες που αφορούν στην απασχόληση. Και ταυτόχρονα τα αυτοκίνητα θα είναι ακριβότερα, δυσκολεύοντας τη λεγόμενη μεσαία τάξη να αγοράσει ένα νέο μοντέλο. Ο Tavares εξέφρασε ανησυχία για ανεπανόρθωτη ζημιά στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, φτάνοντας μέχρι το σημείο να θέσει θέμα επιβίωσης για κάποιους κατασκευαστές. Και αυτό δεν αφορά μόνο τις εταιρείες κατασκευής του βασικού προϊόντος, δηλαδή των αυτοκινήτων. Αλλά όλο τον κλάδο. Μέχρι το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της κάθε επαρχιακής πόλης και το πρατήριο καυσίμων.

Και όμως, ενώ ο Tavares ισχυρίζεται όλα τα παραπάνω, η αλλαγή συντελείται. Τα τελευταία 5 χρόνια μάλιστα οι ρυθμοί έχουν σαφώς επιταχυνθεί σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ την τελευταία διετία η αλλαγή ρυθμού στον εξηλεκτρισμό των οδικών μεταφορών είναι εμφανής και στη χώρα μας. Με την παροχή κινήτρων, την αύξηση πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, την επέκταση του δικτύου φόρτισης και των σχετικών υπηρεσιών. 

«Πυρά» Carlos Tavares: Ακριβά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα βλάψουν την κοινωνία

Οπότε τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι αρκετά. Για παράδειγμα, μήπως ο Tavares ισχυρίζεται τα παραπάνω επειδή ο όμιλος που εκπροσωπεί δεν είναι ανταγωνιστικός στην ηλεκτροκίνηση; Δύσκολα μπορεί να το πει αυτό κανείς για τη Stellantis που ανακοίνωσε ένα στρατηγικό πλάνο επενδύσεων για την ηλεκτροκίνηση ύψους 30 δισεκατομμυρίων ευρώ και είδε την αξία της μετοχής της να αυξάνεται κατά 60% μέσα σε ένα χρόνο. 

Ερώτημα δεύτερο: Πρόσφατα ο Akio Toyoda, πρόεδρος της Toyota, είχε εκφράσει θέσεις παρεμφερείς με του Tavares. Αν λοιπόν οι απόψεις στελεχών σε τόσο υψηλό επίπεδο ταυτίζονται, είναι δυνατόν να μην λαμβάνονται υπόψιν από τις κυβερνήσεις; Ο Carlos Tavares και άλλοι ειδικοί λένε ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 10-15 χρόνια για να αξιολογήσουμε τα αποτελέσματα της στροφής στην ηλεκτροκίνηση για το περιβάλλον. Αλλά στο μεταξύ θα προχωράμε, με όλες τις συνέπειες. Θετικές ή αρνητικές. Οπότε, ερώτημα τρίτο: Πάμε σίγουρα καλά; Ξαναρωτάω, κάπως πιο ανήσυχος αυτή τη φορά.