Τι να αγοράσω; Βενζίνη ή diesel; Να πάρω αυτόματο;
Οι επιλογές που υπάρχουν στην αγορά αυτοκινήτου είναι άπειρες. Και, μπορεί σε κατηγορία αμαξώματος ή σε εμφάνιση η επιλογή να είναι εύκολη, τι γίνεται όμως σε κινητήρες και μετάδοση; Παρακάτω υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές που θα σας βοηθήσουν στην σωστή επιλογή.
Αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης ή diesel;
Η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το 2012 άνοιξε την παλέτα επιλογών του υποψήφιου αγοραστή, δίνοντάς του μάλιστα υποσχέσεις για μείωση στο κόστος χρήσης, κυρίως επειδή με το diesel λιγοστεύουν οι επισκέψεις στο πρατήριο καυσίμων. Συμφέρει όμως τελικά η επιλογή πετρελαιοκίνητου αντί βενζινοκίνητου αυτοκινήτου; Δείτε παρακάτω τα 5 ΥΠΕΡ και τα 5 ΚΑΤΑ των diesel.
- Πλούσια ροπή: Οι diesel διακρίνονται για την πλούσια ροπή τους, την οποία αποδίδουν στις μεσαίες στροφές. Αρκεί να εκμεταλλεύεσαι το “φούσκωμα” της ροπής που συνήθως έρχεται στις 2.000-3.000 rpm για να κινηθείς σβέλτα, κάνοντας ταυτόχρονα οικονομία.
- Φθηνότερο φουλάρισμα: Η διαφορά στην τιμή ανά λίτρο καυσίμου, συγκριτικά με τη βενζίνη, μπορεί να έχει μικρύνει τα τελευταία χρόνια αλλά συνεχίζει να υφίσταται και να είναι αξιοσημείωτη.
- Λιγότερες επισκέψεις στο πρατήριο: Ένα από τα μεγαλύτερα ατού των diesel είναι η αισθητά χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι με ένα φουλάρισμα του ρεζερβουάρ μπορείς να κάνεις περισσότερα χιλιόμετρα.
- Χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας: Εδώ τα diesel παίζουν σε δικό τους τερέν, αφού εκπέμπουν αισθητά λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τα βενζινοκίνητα. Και το τελευταίο είναι αυτό βάσει του οποίου υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν από τον Νοέμβριο του 2011 και μετά.
- Service: Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα έχουν μεγάλα διαστήματα μεταξύ των service, είτε σε km είτε σε χρόνο, ενώ συνήθως οι diesel κινητήρες έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τους βενζινοκινητήρες.
Αυτοκίνητα Diesel - 5 πλεονεκτήματα
- Πλούσια ροπή: Οι diesel διακρίνονται για την πλούσια ροπή τους, την οποία αποδίδουν στις μεσαίες στροφές. Αρκεί να εκμεταλλεύεσαι το “φούσκωμα” της ροπής που συνήθως έρχεται στις 2.000-3.000 rpm για να κινηθείς σβέλτα, κάνοντας ταυτόχρονα οικονομία.
- Φθηνότερο φουλάρισμα: Η διαφορά στην τιμή ανά λίτρο καυσίμου, συγκριτικά με τη βενζίνη, μπορεί να έχει μικρύνει τα τελευταία χρόνια αλλά συνεχίζει να υφίσταται και να είναι αξιοσημείωτη.
- Λιγότερες επισκέψεις στο πρατήριο: Ένα από τα μεγαλύτερα ατού των diesel είναι η αισθητά χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι με ένα φουλάρισμα του ρεζερβουάρ μπορείς να κάνεις περισσότερα χιλιόμετρα.
- Χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας: Εδώ τα diesel παίζουν σε δικό τους τερέν, αφού εκπέμπουν αισθητά λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τα βενζινοκίνητα. Και το τελευταίο είναι αυτό βάσει του οποίου υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν από τον Νοέμβριο του 2011 και μετά.
- Service: Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα έχουν μεγάλα διαστήματα μεταξύ των service, είτε σε km είτε σε χρόνο, ενώ συνήθως οι diesel κινητήρες έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τους βενζινοκινητήρες.
Αυτοκίνητα Diesel – 5 μειονεκτήματα
Ας δούμε όμως και τα 5 σημαντικότερα μειονεκτήματα των diesel:
- Τσουχτερή τιμή: Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα είναι αισθητά ακριβότερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα, με τη διαφορά τιμής να αυξάνει όσο ανεβαίνουμε κατηγορία.
- Νοθεία καυσίμου: Εδώ έχουμε να κάνουμε με το άλυτο ελληνικό πρόβλημα της νοθείας καυσίμων, που αφορά κυρίως το πετρέλαιο. Δεν είναι τυχαίο που τα προηγούμενα χρόνια πολλά diesel (ΤΑΧΙ) έπασχαν συχνές βλάβες στην τρόμπα πετρελαίου, ή ακόμη χειρότερα από ραγισμένα καπάκια μοτέρ!
- Απειρία μηχανικών: Ως γνωστόν, τα πετρελαιοκίνητα είναι νέα “μόδα” στην ελληνική αγορά, που σημαίνει ότι πολλά μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία δεν έχουν ακόμη μεγάλη εξειδίκευση στη συντήρηση κινητήρων πετρελαίου.
- Ακριβές επισκευές: Ένα diesel έχει συνήθως περισσότερα εξαρτήματα που μπορεί να χαλάσουν ή να φθαρούν. Πάρε παράδειγμα το turbo που υπάρχει σε κάθε πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Εδώ παίζει σημαντικότατο ρόλο και η ποιότητα των καυσίμων που λέγαμε παραπάνω.
- Ποιότητα λειτουργίας: Αν και οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι σχεδόν όλοι οι diesel τελευταίας εσοδείας είναι πολύ ήσυχοι, οι περισσότεροι έχουν το χαρακτηριστικό κροτάλισμα στη λειτουργία τους. Ακούγονται δηλαδή περισσότερο από έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα.
Αυτόματα αυτοκίνητα
Τα αυτόματα αυτοκίνητα έχουν αποκτήσει αγοραστικό ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, καθώς εκτός από ευκολία και άνεση στην οδήγηση πολλές φορές προσφέρουν και καλύτερη οικονομία συγκριτικά με ένα χειροκίνητο. Τι είδους αυτόματα κιβώτια όμως υπάρχουν; Οι βασικοί τύποι είναι τέσσερις:
Αυτοκίνητα με παραδοσιακό αυτόματο κιβώτιο
Είναι το παλιότερο αυτόματο κιβώτιο και αυτό που πλέον συναντάται όλο και λιγότερο, με τη χρήση του να περιορίζεται σε ακριβότερα μοντέλα. Οι αλλαγές σχέσεων γίνονται αυτόματα και εξαιρετικά ομαλά, ενώ σε πιο σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει και η δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών. Είναι ιδιαίτερα πρακτικό για την πόλη, ειδικά στο σταμάτα-ξεκίνα, αφού με τον λεβιέ στη θέση D ή R το αυτοκίνητο έχει την τάση να κινηθεί προς τα εμπρός ή πίσω αντίστοιχα, ελεγχόμενο εύκολα με το φρένο. Από την άλλη, οι μεγάλες απώλειες ροπής που έχει αυτός ο τύπος κιβωτίου είναι η αιτία για τις ελαφρά μειωμένες επιδόσεις και την αξιοσημείωτη αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου.
Αυτοκίνητα με ημιαυτόματο κιβώτιο
Ουσιαστικά είναι ένα χειροκίνητο κιβώτιο με αυτοματοποιημένο μηχανισμό αλλαγής ταχυτήτων. Τεχνικά λοιπόν, κιβώτιο και συμπλέκτης είναι τα ίδια με αυτά ενός χειροκίνητου και απουσιάζει το πεντάλ του συμπλέκτη. Εκτός από την πλήρως αυτόματη, συνήθως υπάρχει και σειριακή λειτουργία, όπου ο οδηγός μέσω του λεβιέ ή με μοχλούς στο τιμόνι μπορεί να κάνει χειροκίνητα τις αλλαγές. Στα υπέρ η άνεση και η ευκολία στην οδήγηση και στα μείον η κατά κανόνα αργή αλλαγή σχέσης. Επιπλέον, αντίθετα με το κλασικό αυτόματο κιβώτιο, δεν συγκρατεί το αυτοκίνητο όταν αφήσεις το φρένο και μέχρι να πατήσεις γκάζι. π.χ. σε μια ανηφόρα.
Αυτοκίνητα με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη
Πρόκειται για χειροκίνητο κιβώτιο με αυτόματο μηχανισμό αλλαγής σχέσεων και δύο συμπλέκτες (π.χ. το DSG της Volkswagen). Όλα τους διαθέτουν τόσο πλήρως αυτόματη όσο και χειροκίνητη λειτουργία, ενώ σε κάποια μοντέλα δεν ανεβάζουν σχέση όταν ο κινητήρας πιάσει κόφτη, ευνοώντας τη σπορ οδήγηση. Σε λειτουργία είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει αυτή τη στιγμή σε αυτόματο κιβώτιο. Προσφέρει ομαλές και ταχύτατες αλλαγές σχέσεων και πολλές φορές χαμηλότερη κατανάλωση συγκριτικά με ένα αντίστοιχο χειροκίνητο κιβώτιο. Χρειάζεται όμως τακτικότερη και ακριβότερη συντήρηση από τα κλασικά αυτόματα κιβώτια. Το μεγαλύτερο μείον είναι πως διαθέτει υλικά τριβής (δίσκους) που χρειάζονται αντικατάσταση όταν φθαρούν.
Αυτοκίνητα με κιβώτιο διαρκώς μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT)
Η αίσθηση εδώ είναι σαν να οδηγείς αυτόματο σκούτερ: σαν να έχει μία μόνο ταχύτητα που δεν τελειώνει ποτέ. Στην πράξη, το CVT εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα καθώς προσαρμόζει διαρκώς τη σχέση μετάδοσης στην ταχύτητα του αυτοκινήτου και τις συνθήκες οδήγησης. Σαν να υπάρχουν δηλαδή άπειρες σχέσεις και να εναλλάσσονται η μία μετά την άλλη. Σε κάποιες περιπτώσεις, υπάρχουν και προεπιλεγμένες σχέσεις με δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών (π.χ. Honda Jazz). Συναντάται συνήθως στα υβριδικά αυτοκίνητα. Διακρίνεται σε οικονομία καυσίμου, αλλά στη full επιτάχυνση ο κινητήρας λειτουργεί σταθερά σε πολύ υψηλές στροφές, παράγοντας θόρυβο.