Συμβουλές για ποδηλάτες

Πριν την πρώτη πεταλιά, υπάρχουν και μερικά σημαντικά μικρά μυστικά.

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Καμαρώνετε το νέο σας ποδήλατο και δεν βλέπετε την στιγμή για μια πρώτη βόλτα. Το καλό με το ποδήλατο είναι ότι ακόμα και αν έχεις να ανέβεις από το δημοτικό, σύντομα ξεψαρώνεις και θυμάσαι τα νιάτα σου. Τότε βέβαια οι «ξάπλες» έρχονταν συχνά πυκνά και οι νεαροί ρωμαλέοι ποδηλάτες γυρνούσαν στο σπίτι με ματωμένα γόνατα, αλλά χωρίς υποψία πτοημένου ηθικού. Η επόμενη μέρα ήταν απλά μια επανάληψη! Ως ενήλικας το ένστικτο της αυτοσυντήρησης είναι πιο ανεπτυγμένο και κανείς δεν επιδιώκει να ζήσει καρμπόν όπως τότε. Σκοπός είναι η γεύση της ανεξαρτησίας, της άσκησης και της ανεμελιάς που σου προσφέρει ένα ποδήλατο και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που ο κόσμος επιστρέφει. Υπάρχουν όμως κάποιοι κανόνες που καλό είναι να τους ακολουθήσει κανείς για να μην διακόψει το κέφι της ποδηλατικής του βόλτας. Κατ’αρχήν το ποδήλατο, η κατηγορία του σε σχέση με τις βόλτες που θα ακολουθήσετε, και φυσικά το μέγεθός του. Συμβουλή νούμερο ένα: μην παρασύρεστε από το μάρκετινγκ που και εδώ κάνει θαύματα. Απεριόριστες επιλογές, ποδήλατα σουρεάλ και έργα τέχνης, περιφερικά πούπουλο και ένα σωρό χρήσιμα και άχρηστα gadget γύρω από το ποδήλατο που ανάθεμα αν τα χρησιμοποιεί κανείς. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι έχετε κάνει την έξυπνη και σωστή επιλογή στα μέτρα σας και στην τσέπη σας και είστε έτοιμοι για νέες περιπέτειες.

 

Το πήρατε και φύγατε, ωραία!

Χωρίς τις σωστές ρυθμίσεις και δίχως τον κατάλληλο εξοπλισμό μέχρι που νομίζετε ότι μπορείτε να φτάσετε. Για να γίνω πιο σαφής, οι περισσότεροι αγνοούν σημαντικές και πανεύκολες ρυθμίσεις που δεν χρειάζεται να είσαι …μάστορας, για να βάλεις το χέρι σου. Όπως συνηθίζεται να λέμε και για τα αυτοκίνητα, η θέση οδήγησης είναι το άλφα και το ωμέγα. Μια σωστή θα σου φτιάξει διάθεση και ψυχολογία, μια λάθος θα είναι αφορμή για ολοήμερες γκρίνια και κούραση κυρίως στην μέση. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο ποδήλατο και εδώ όλα ξεκινούν από την σωστή θέση του τιμονιού και της σέλας. Για παράδειγμα ποδηλάτης με φαρδύς ώμους πρέπει να κρατάει και ένα αναλόγου μεγέθους τιμόνι, χωρίς να νιώθει ότι κρατάει …μπάρα δημητριακών, ενώ κάποιος με στενούς ώμους δεν είναι ανάγκη να κρατάει τον ταύρο από τα κέρατα! Και οι δυο περιπτώσεις σύντομα θα κουράσουν και η κούραση φέρνει εκνευρισμό, ενώ η σωστή θέση, θα αποφορτίσει τα χέρια και θα κάνει την βόλτα πιο ξεκούραστη. Σημαντικότατη θέση στην ποδηλατική ιεραρχία έχει φυσικά η σέλα. Μια καθαρά προσωπική υπόθεση κυρίως όσον αφορά την ανατομία της έδρας και το φύλο του αναβάτη. Όπως συμβαίνει και με το τιμόνι, έτσι και η σέλα είναι ένα από τα δημοφιλέστερα σημεία βελτίωσης, που αναλόγως με την χρήση αργά ή γρήγορα θα μπείτε στη διαδικασία αντικατάστασης με κάποια πιο ανατομική. Στην αγορά θα βρείτε εκτός από ποικιλία σχεδίων, εξειδικευμένα υλικά(Gel) ακόμα και διαφορετικά μεγέθη για τον κάθε σωματότυπο. Πολλές φορές τα φαινόμενα απατούν στο συγκεκριμένο θέμα γιατί η άνεση που παρέχει δεν είναι πάντα συνάρτηση του πάχους της επένδυσης ή της γενικότερης σιλουέτας της. Η ίδια σέλα που είναι βάσανο για έναν αναβάτη 90 κιλών, μπορεί να είναι χάρμα για έναν ελαφρύτερο κατά 10-20 κιλά, ενώ η φαρδιά και πληθωρική μπορεί να ενοχλήσει περισσότερο σε μια πολύωρη βόλτα, απ’ότι μια στενότερη πιο ειδικευμένη σέλα . Αφήνουμε όμως την καθαρά προσωπική υπόθεση και περνάμε σε μια ουσιαστικότερη που αφορά την ρύθμιση της. Η σέλα ρυθμίζεται τόσο κατά τον διαμήκη άξονα όσο και κατά τον κάθετο. Συνήθως ανεβοκατεβάζουμε το παλουκόσελο σε ένα σημείο που ευχαριστεί την ματιά μας και δεν εξυπηρετεί απολύτως τίποτα. Θα έχετε δει φαντάζομαι ποδηλάτες με την σέλα χαμηλά και τα πόδια εγκλωβισμένα, χωρίς να ξεδιπλώνουν ώστε να βάλουν όλη την δύναμη στην πεταλιά και κατά συνέπεια στον δρόμο. Συνήθως επιλέγουν την χαμηλή θέση της σέλας για να μπορούν να πατούν στο έδαφος, όταν σταματούν. Μέγιστο λάθος γιατί 1ον: όταν σταματάμε ξεκαβαλάμε από την σέλα 2ον: Δεν εκμεταλλευόμαστε την δύναμη των ποδιών μας και 3ον: κινδυνεύουμε με τραυματισμό ή ενοχλήσεις στην καλύτερη περίπτωση. Μια πολύ χαμηλά τοποθετημένη σέλα εκτός της περιορισμένης απόδοσης στην πεταλιά, προκαλεί ενόχληση και ταλαιπωρία μπροστά στα γόνατα, ενώ μια ψηλά τοποθετημένη θα προκαλέσει πόνους πίσω από το γόνατο, αλλά και στην περιοχή του καβάλου καθώς οι γλουτοί τραβάνε τον Γολγοθά τους. Ο πρακτικός τρόπος για σωστή ρύθμιση, γίνεται με τον ποδηλάτη καθισμένο στη σέλα σαν να ποδηλατεί. Με ανάποδο πετάλι φέρνουμε το μπράτσο του δισκοβραχίονα κάθετο με το έδαφος. Πατάμε με το πίσω μέρος του πέλματος και όταν η φτέρνα ακουμπά ίσα - ίσα το πετάλι(σχεδόν τεντωμένο) σημαίνει ότι πετύχαμε τo σωστό ύψος. Εξίσου σημαντική είναι και ρύθμιση εμπρός-πίσω, ενώ βέβαιο πρέπει να θεωρείται ότι η κλίση της σέλας πρέπει να είναι τελείως οριζόντια.

 

Παγούρι, τρόμπα, κλειδαριά …ναι καλά!

Δεν λέω χρήσιμα, όμως το κράνος και τα φώτα τα βάζω σε υψηλότερη θέση, που τουλάχιστον προσφέρουν και ασφάλεια. Αυτά είναι τα απαραίτητα αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, γιατί σε μια αστική βόλτα θα βρεις κάτι να πιεις το οποίο θα είναι και δροσερότερο από το περιεχόμενο του παγουριού. Μπορείς να τσεκάρεις τον αέρα και τα λάστιχα στην βάση σου(σπίτι ή στο πλησιέστερο βενζινάδικο) και γενικότερα δεν είναι ανάγκη να κουβαλάς την αποθήκη του Κύρου Γρανάζη χωρίς τις γνώσεις του. Γιατί οι περισσότεροι διαθέτουν σαμπρέλα, αλλά χωρίς λεβιέδες ή ακόμα και αν είναι εξοπλισμένοι δεν έχουν ιδέα πως επιδιορθώνεται ένα κλαταρισμένο λάστιχο. Καλύτερα να αφιερώσεις ένα απόγευμα στην αυλή σου στο λύσε-δέσε …βρίσε-μάθε, παρά να φορτώνεσαι με βάρος παραμυθιαζόμενος ότι «είσαι κομπλέ»! Περιορίσου στα απαραίτητα με λίγα λόγια, μην φορτώνεις το ποδήλατο με άσχετα τζάντζαλα μάτζαλα, πράγματα που ελάχιστα έως καθόλου θα χρησιμοποιήσεις και βάλε σαν προτεραιότητα τον ρουχισμό σου. Δεν είπαμε να ντυθείς Lance Armstrong στο Tour de France, αλλά να επιλέξεις ποδηλατικά ρούχα που θα κάνουν την ζωή ευκολότερη. Ένα ελαφρύ ζευγάρι γάντια θα προστατέψει τις παλάμες από τους κάλους, ένα μπλουζάκι με εξειδικευμένα υλικά θα αποβάλει τον ιδρώτα, αφήνοντάς σας στεγνούς σε αντίθεση με το παλιό αλλά αγαπημένο T-shirt το οποίο θα λειτουργήσει σαν σφουγγάρι. Το πλέον απαραίτητο ρούχο όμως του ποδηλάτη είναι το κολάν με το ειδικό μαξιλαράκι, και μην βιαστείτε να χλευάσετε οι συντηρητικότεροι, απλά φορέστε το και θα δείτε ότι στο τέλος της ημέρας δεν θα περπατάτε σαν τον John Wayne! Στο κάτω κάτω υπάρχουν και casual βερμούδες με ενσωματωμένο κολάν για ανθρώπους με διακριτικότερα γούστα. Με σωστές ρυθμίσεις μια καλή σέλα και κολάν, μπορείς να διπλασιάσεις τον χρόνο παραμονής στο ποδήλατο και να ροκανίζεις τις αποστάσεις χωρίς ενοχλήσεις. Ένας κακός συνδυασμός όλων των παραπάνω μπορεί να σε κάνει να κλειδώσεις το ποδήλατο δια παντός στην αποθήκη, ενώ ο καλός θα σε κάνει να το αναζητάς καθημερινά για μια απολαυστική βόλτα. Ακόμα και αν έχεις βιώσει την αρνητική πλευρά, ενημερώσου και αναθεώρησε, κάνε μια ακόμα προσπάθεια στημένη σε σωστές βάσεις. Και δεν θα το μετανιώσεις…