Nikolaus August Otto: Ο παππούς όλων

Ο «κύκλος του Otto» αποτελεί σήμερα τον κοινό τόπο του τετράχρονου κινητήρα. Όμως υπήρχαν μέρες που δεν ήταν τίποτα άλλο από μια ακόμα τρελή ιδέα

  • -
  • -

Για να πούμε την αλήθεια, ο Nikolaus Otto και ο βοηθός του Eugen Langen σχεδίασαν όχι ένα κινητήρα, αλλά τρείς! Το 1862 παρουσιάζει το «κινητήρα συμπίεσης» ο οποίος όμως δεν λειτούργησε, ενώ την ίδια τύχη είχε και ο «ατμοσφαιρικός κινητήρας» του 1864 και μόνο ο «κινητήρας βενζίνης» του 1876 πάνω στο «κύκλο Otto» τελικά ήταν μια επιτυχημένη εφαρμογή. Πάντως, για την ιστορία και μόνο να αναφέρουμε ότι ο κινητήρας προοριζόταν κυρίως για στατική βιομηχανική εφαρμογή και όχι για χρήση σε οποιοδήποτε όχημα, κάτι που το οραματίστηκαν αργότερα οι Benz και Daimler.

Σαν νέος, ο Nikolaus August Otto ήταν ένας πλανόδιος πωλητής που διένειμε γεωργικά προϊόντα. Όμως σε μια από αυτές τις περιοδείες του… έπεσε πάνω στον κινητήρα του Etienne Lenoir ο οποίος το 1860 είχε πετύχει να εξελίξει ένα κινητήρα διπλής φάσης και λειτουργούσε με φωτιστικό γκάζι με αποδοτικότητα όμως μόλις 4%! Ο κινητήρας του Lenoir απέδιδε μόλις δύο ίππους και ο Otto πειραματιζόμενος ανακάλυψε ότι συμπιέζοντας το μείγμα πριν την ανάφλεξη μπορούσε να έχει πολύ υψηλότερη απόδοση. Το πρόβλημά του ήταν ότι όταν προσπάθησε να εφαρμόσει τις ιδέες του πάνω σε ένα κινητήρα του Lenoir, το μόνο που κατάφερε ήταν να τον καταστρέψει, αφού τινάχτηκε στον αέρα!

Αυτό όμως δεν τον σταμάτησε και το 1865 ο Otto με τον Langen ιδρύουν την NA Otto και μέσα στην ίδια χρονιά κατάφεραν να παρουσιάσουν τον πρώτο τετράχρονο κινητήρα εσωτερικής καύσης. Πολύ σύντομα απαιτήθηκαν μεγαλύτερες εγκαταστάσεις και μεταφέρθηκαν στη πόλη της Deutz ιδρύοντας την Gamotoren-Fabrik Deutz. Και εδώ ακριβώς συναντάμε δύο πολύ βασικά ονόματα τα οποία και οριοθέτησαν την εξέλιξη, τους Gottlieb Daimler και Wilhelm Maybach. Ο πρώτος ήταν ο τεχνικός διευθυντής και ο δεύτερος ήταν ο επικεφαλής της σχεδίασης του κινητήρα. Μάλιστα εδώ να πούμε ότι ο Maybach ήταν όχι μόνο οπλοποιός, άρα ήξερε πολύ καλά την έκχυση του μετάλλου, αλλά είχε εργαστεί και υπό τον Lenoir!

Τον Μάιο του 1876 καταφέρνουν να παρουσιάσουν το πρώτο τετράχρονο κινητήρα ο οποίος μπορούσε να συμπιέζει το μείγμα πριν την ανάφλεξη, πετυχαίνοντας έτσι πολύ υψηλότερη απόδοση. Το 1875 η εταιρεία έχει πλέον γιγαντωθεί και προχωρεί στην παραγωγή 634 κινητήρων, αλλά η εξέλιξη βάλτωσε. Ο κινητήρας όχι μόνο παρέμεινε στους τρεις ίππους, αλλά ήταν και τεράστιων διαστάσεων, φτάνοντας σε ύψος τα τέσσερα μέτρα!

Έτσι, αν και το 1882 η εταιρεία κατάφερε να πουλήσει 2.649 κινητήρες, η παραγωγή σταμάτησε. Ήταν και η χρονιά που οι Gottlieb Daimler και Wilhelm Maybach την εγκατέλειψαν! Όπως και να έχει, η ιστορία ποτέ δεν κοιτά πίσω!