Q&A: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ρίχνουμε φως στα σκοτεινά σημεία της ηλεκτρικής αυτοκίνησης

  • -
  • -

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα όπως τα Nissan LEAF, Smart Fortwo ED και Mitsubishi i-Miev είναι ένα βήμα πριν τη μαζική παραγωγή, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να ενισχύσει την διάθεσή τους στην αγορά ως ένα μέσο μετάβασης στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Έτσι, η αγορά του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου αναμένεται να γνωρίσει άνθηση μέσα στα επόμενα χρόνια.

Είναι όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η λύση για μια βώσιμη αυτοκίνηση; Και αν ναι, πότε θα μπορούμε να οδηγήσουμε ηλεκτρικό; Η χρήση τους προϋποθέτει κάποιες παραχωρήσεις; Παρακάτω δίνουμε την απάντηση σε αυτά και άλλα, το ίδιο σημαντικά ερωτήματα.

 

Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού απαιτεί συμβιβασμούς συγκριτικά με ένα συμβατικό αυτοκίνητο;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που βρίσκονται στο τελικό στάδιο εξέλιξης έχουν παραπλήσια απόδοση με τα αντίστοιχα συμβατικά, ίδιους πάνω-κάτω χώρους και ασφαλή οδική συμπεριφορά. Η μεγάλη διαφορά και ταυτόχρονα ένα σοβαρό μειονέκτημα για τα ηλεκτρικά, είναι η αυτονομία. Η μπαταρία τους διαρκεί γύρω στα 120-150 km και η πλήρης φόρτισή της απαιτεί γύρω στις 8 ώρες. Από το στυλ οδήγησης του οδηγού εξαρτάται και η κατανάλωση ενέργειας, όπως ακριβώς συμβαίνει και με το καύσιμο σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο.

 

Που φορτίζεται η μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος;

Όλα τα ηλεκτρικά μπορούν να συνδεθούν στο οικιακό ηλεκτρικό δίκτυο για να φορτίσουν τη μπαταρία τους, κάτι που βολεύει να γίνεται το βράδυ. Συνήθως η βραδινή φόρτιση αρκεί για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις. Το μεγαλύτερο πρακτικό πρόβλημα παραμένει η δυνατότητα επαναφόρτισης της μπαταρίας σε ένα μακρινό ταξίδι. Μόλις φέτος τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν ότι θα πρέπει μέχρι τα μέσα του 2011 να αναπτύξουν ένα ενιαίο σύστημα υποδομής για την επαναφόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε δημόσιους χώρους σε όλη την Ευρώπη. Αντίστοιχα, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων συμφώνησαν πως θα πρέπει να υπάρξουν κοινές προδιαγραφές φόρτισης. Η επαναφόρτιση θα πρέπει να μπορεί να γίνεται είτε στο σπίτι ή το γραφείο, είτε σε δημόσιους σταθμούς, με εύκολο τρόπο. Τέλος, υπάρχει και η λύση που προτείνει ο όμιλος Renault-Nissan: Να υπάρχει η δυνατότητα αντικατάστασης της άδειας μπαταρίας με μια φορτισμένη, εντός 3 μόλις λεπτών, σε ειδικούς σταθμούς (σαν τα πρατήρια καυσίμων) που θα βρίσκονται στο οδικό δίκτυο.

 

Πότε η αυτονομία θα σταματήσει να αποτελεί ανασταλτικός παράγοντας;

Οι εταιρείες αυτοκινήτου αλλά και μπαταριών (Primearth, Toshiba, Sanyo κλπ) επενδύουν τεράστια ποσά στην εξέλιξη των μπαταριών, έτσι ώστε αυτές να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, υψηλότερη απόδοση και μικρότερο μέγεθος. Ήδη, το 2010 έγινε νέο παγκόσμιο ρεκόρ: ηλεκτρικό αυτοκίνητο διήνυσε απόσταση 1.003 km σε περίπου 27,5 ώρες, χωρίς να χρειαστεί επαναφόρτιση της μπαταρίας του. Το νέο ρεκόρ δείχνει την πρόοδο που σημειώνεται συνεχώς στην τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

 

 

Δεν υπάρχουν δηλαδή άλλα ζητήματα με την οδήγηση ηλεκτρικών;

Ένα άλλο, το ίδιο σημαντικό πρόβλημα που όμως είναι πολύ κοντά στο να επιλυθεί, έχει να κάνει με την σχεδόν αθόρυβη κίνηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ενώ αυτό είναι θετικό από την άποψη της μείωσης της ηχορύπανσης στις πόλεις, από την άλλη αυξάνει τον κίνδυνο για τους πεζούς, ειδικά τους τυφλούς, που κινδυνεύουν να μην αντιληφθούν ότι πλησιάζει κάποιο ηλεκτρικό όχημα με συνέπεια ένα ενδεχόμενο ατύχημα. Οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν ότι πρέπει να μελετήσουν τρόπους για να λύσουν το πρόβλημα, ενώ κάποιες εταιρείες, όπως η Nissan, εξελίσσουν ήδη κάποια συστήματα ειδοποίησης.

 

Πολλοί κατασκευαστές δίνουν στα ηλεκτρικά τους τον χαρακτηρισμό Zero Emission. Τι σημαίνει αυτό;

Σημαίνει πως τα ηλεκτρικά οχήματα, κατά την κίνησή τους δεν εκπέμπουν ρύπους. Ωστόσο, η επιβάρυνση του περιβάλλοντος δεν παύει να υφίσταται. Απλά δεν την βλέπουμε άμεσα. Για τη φόρτιση ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου χρειάζεται ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο παράγεται από καύσιμα που μολύνουν το περιβάλλον (βλ. λιγνίτη στη χώρα μας). Μακροπρόθεσμος στόχος είναι το ηλεκτρικό ρεύμα να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μόνο όταν το καταφέρουμε αυτό θα μπορούμε να πούμε πως μετακινούμαστε εντελώς οικολογικά.

 

 

Θα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το ίδιο προσιτά με τα συμβατικά;

Όπως ίσχυε και με τα πρώτα υβριδικά, η τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων αρχικά θα είναι τσουχτερή. Για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει στα κράτη-μέλη της ΕΕ να υπάρξουν οικονομικά κίνητρα για την αγορά green αυτοκινήτων.

 

Δηλαδή, στα επόμενα χρόνια όλοι θα αγοράζουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Όχι. Τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, μαζί τους και τα υβριδικά, θα παραμείνουν κυρίαρχα σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Μετά το 2020 αναμένεται τα ηλεκτρικά να έχουν κερδίσει ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς.

 

Οπότε τα ηλεκτρικά είναι η λύση του μέλλοντος;

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν πως στο απώτερο μέλλον τα οχήματα υδρογόνου, όπως το Honda FCX Clarity, αποτελούν την ιδανική λύση. Πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη τεχνολογία, η οποία θα απαλλάξει το περιβάλλον από μεγάλο μέρος των αερίων του θερμοκηπίου και θα βοηθήσει την ανθρωπότητα να μειώσει την εξάρτησή της από το πετρέλαιο.

 

Έχετε κάποια απορία για τα ηλεκτρικά που δεν απαντούμε παραπάνω; Ρωτήστε μας με mail στο gl@gocar.gr. Δείτε ακόμη το Q&A για τη green αυτοκίνηση πατώντας ΕΔΩ.