Τι θα συμβεί αν τραβήξεις το ηλεκτρονικό χειρόφρενο εν κινήσει;
Πλέον, τα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα διαθέτουν ηλεκτρονικά χειρόφρενα, αντί των συμβατικών με τον μοχλό. Τι γίνεται αν το τραβήξεις όσο το όχημα κινείται;
- -
- -

Η μετάβαση από τα παραδοσιακά χειρόφρενα με τον κλασικό μοχλό στην κονσόλα, στα ηλεκτρικά χειρόφρενα, έχει φέρει πολλές αλλαγές στην καθημερινή χρήση ενός αυτοκινήτου. Και μαζί τους φυσικά, νέες απορίες. Μία από τις πιο συνηθισμένες είναι τι συμβαίνει αν τραβήξει κανείς κατά λάθος (ή και επίτηδες) το ηλεκτρικό χειρόφρενο ενώ το όχημα βρίσκεται σε κίνηση. Η απάντηση είναι καθησυχαστική, αφού δεν πρόκειται να μπλοκάρουν οι τροχοί απότομα, ούτε να κινδυνεύσει η ασφάλεια του οχήματος. Όμως, το όχημα μπορεί να αντιδράσει με διάφορους τρόπους.
Η τεχνολογία προστατεύει από λάθη
Τα σύγχρονα ηλεκτρικά χειρόφρενα συνοδεύονται από συστήματα ασφαλείας που εμποδίζουν την απότομη ενεργοποίηση εν κινήσει. Εάν κάποιος τραβήξει το διακόπτη του χειρόφρενου ενώ κινείται, ειδικά αν η ταχύτητα είναι υψηλή, το σύστημα δεν θα «πιάσει» αμέσως, όπως συνέβαινε με τα παλιά μηχανικά χειρόφρενα. Αντιθέτως, το αυτοκίνητο θα αξιολογήσει την ταχύτητα, τη θέση του γκαζιού και τις εντολές του οδηγού, προτού αποφασίσει πώς να αντιδράσει.
Σε πολλές περιπτώσεις, το ηλεκτρικό χειρόφρενο θα αγνοήσει την εντολή αν το όχημα κινείται με ταχύτητα και ο οδηγός δεν πατήσει το φρένο ταυτόχρονα. Ωστόσο, αν γίνει παρατεταμένο τράβηγμα του διακόπτη, ή αν διαπιστωθεί κατάσταση έκτακτης ανάγκης (π.χ. απώλεια φρένων), τότε το σύστημα θα ξεκινήσει μια ελεγχόμενη επιβράδυνση. Αυτό γίνεται μέσω του ηλεκτρικού ενεργοποιητή των πίσω φρένων, που λειτουργεί σαν βοηθητικό φρένο ανάγκης, χωρίς να μπλοκάρει απότομα τους τροχούς. Η επιβράδυνση είναι προοδευτική και ασφαλής, με σκοπό να σταματήσει το όχημα χωρίς απώλεια ελέγχου, ακόμα και αν η ταχύτητα είναι υψηλή.
Δείτε ακόμη: Video - Κάποιος τράβηξε ηλεκτρονικό χειρόφρενο με 200 km/h - Τι συνέβη
Κάθε κατασκευαστής βέβαια, μπορεί να έχει διαφορετικές ρυθμίσεις. Σε ορισμένα μοντέλα, το ηλεκτρικό χειρόφρενο ενεργοποιείται μόνο με παρατεταμένο τράβηγμα ή σε ταχύτητες κάτω των 5 ή 10 km/h, ενώ σε άλλα, η λειτουργία εν κινήσει προσομοιάζει φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης και συνοδεύεται από προειδοποιητικά σήματα ή φώτα κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση, η ενεργοποίηση δεν είναι επικίνδυνη και έχει σχεδιαστεί ώστε να παρέχει μια ασφαλή εναλλακτική σε περίπτωση που για κάποιο λόγο δεν λειτουργήσουν τα κύρια φρένα. Φυσικά δεν χρειάζεται καν να αναφέρουμε ότι για κανένα λόγο δεν θα πρέπει να δοκιμάσετε κάτι τέτοιο στον δρόμο με το όχημά σας εν κινήσει. Μπορεί κάτι να δυσλειτουργήσει και τελικά να υπάρξει απώλεια ελέγχου. Δεν συνιστούμε να το δοκιμάσετε σε καμία περίπτωση, αν όμως έχετε τόσο μεγάλη περιέργεια, μπορείτε να δείτε πως θα συμπεριφερθεί το δικό σας αυτοκίνητο σε έναν κλειστό, ελεγχόμενο χώρο, χωρίς άλλους ανθρώπους και οχήματα.