Υπουργείο Ναυτιλίας - Ποια αυτοκίνητα απαγορεύεται να μπουν σε καράβι και πότε;

«Φωτιά» στις μετακινήσεις αυτοκινήτων με καράβι βάζει το υπουργείο μεταφορών, αφού η νέα του εγκύκλιος έχει σοβαρούς περιορισμούς για πολλά από εκείνα που βλέπουμε γύρω μας.

  • -
  • -

Τεράστιες αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσει μία νέα εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία απαγορεύει σε πολλά αυτοκίνητα να ταξιδέψουν ασυνόδευτα. Αυτή η κίνηση θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στους κατοίκους των νησιών, αλλά και σε εταιρικό επίπεδο, όπως ξενοδοχεία, rent a car, ακόμα και επίσημα δίκτυα διανομών.

Η νέα εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας βάζει τρικλοποδιά στις προσπάθειες της κυβέρνησης, η οποία θέλει να πετύχει τη μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές μετακίνησης, θέτοντας στο στόχαστρο ακριβώς αυτά τα οχήματα που αποτελούν την ελπίδα για ένα μέλλον στο οποίο θα αναπνέουμε πιο καθαρό αέρα.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/4a2e5c6a8e59b14ea8a4d11412b65efe.jpg

Ο βασικός περιορισμός που θέτει η νέα εγκύκλιος – Ποια αυτοκίνητα αφορά;

Η εγκύκλιος στην οποία αναφερόμαστε έχει τον κωδικό 2322.3/79893/2023 και εκδόθηκε στις 14/11/2023. Τα όσα αναφέρει αφορούν όλα τα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, δηλαδή όσα χρησιμοποιούν υγραέριο, φυσικό αέριο, τα ηλεκτρικά, αλλά και τα υβριδικά κάθε είδους. Σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων για τον Οκτώβριο, τα παραπάνω αυτοκίνητα αποτελούν το 50,4% της αγοράς, ενώ αν υπολογιστούν και τα αυτοκίνητα που έχουν κάνει μετατροπή εκ των υστέρων σε υγραέριο, το μερίδιό τους ανεβαίνει ακόμα περισσότερο.

Δείτε ακόμα: Παγιδεύτηκε Tesla σε καράβι στην Ελλάδα λόγω update; Όλη η αλήθεια για το viral post

Τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι περισσότερα από εκείνα που λύνονται

Αν τηρηθεί κατά γράμμα η νέα εγκύκλιος, όλα αυτά τα αυτοκίνητα θα απαγορεύεται να μετακινηθούν ασυνόδευτα. Η εν λόγω απαγόρευση κάνει δύσκολη την καθημερινότητα των κατοίκων των νησιών, αφού για να μετακινήσουν ένα αυτοκίνητο θα πρέπει να πληρώσουν και τουλάχιστον δύο ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Εκτός των κατοίκων, πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται για αντιπροσωπείες που θέλουν να μετακινήσουν αυτοκίνητα, καθώς και εταιρείες rent a car, αλλά και μεγάλα ξενοδοχεία που ίσως να θέλουν να προσφέρουν αυτοκίνητα ως παροχές στους πελάτες τους.

rio-ferry-boat-karavi-ploio

Εκτός από τα ασυνόδευτα, η εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρει αρκετά ακόμα. Ενδεικτικά, ορίζει ότι στα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων θα πρέπει μετά τη φόρτωση να τοποθετείται ειδική ένδειξη, ενώ θα απαγορεύεται πλήρως η φόρτωση αν υπάρχει πρόβλημα στην τροφοδοσία (αυτό αφορά κυρίως οχήματα υγραερίου και φυσικού αερίου). Γι’ αυτή την περίπτωση την αποκλειστική ευθύνη έχει ο ιδιοκτήτης του οχήματος, οπότε αν συμβεί κάποιο ατύχημα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού το οποίο οφείλεται σε πρόβλημα στην τροφοδοσία, θα υπάρχουν και οι ανάλογες επιπτώσεις.

Για τη σωστή φόρτωση θα υπολογίζεται ότι ένα ηλεκτρικό όχημα ζυγίζει 25% περισσότερο από ένα αντίστοιχο θερμικό. Ακόμα, θα πρέπει να αγοραστεί ειδικός εξοπλισμός πυρόσβεσης, αλλά και να εκπαιδευτεί κατάλληλα το προσωπικό.

anek-lines-ilektriko

Τέλος, ξεκαθαρίζεται το θέμα της φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων εν πλω, με την εγκύκλιο να απαγορεύει ρητά κάτι τέτοιο.

Δεδομένου ότι πρόκειται για εγκύκλιο, η εφαρμογή όσων αναφέρει είναι προαιρετική. Αν και η ΑΝΕΚ έχει προχωρήσει στην πλήρη εφαρμογή της εγκυκλίου (η παραπάνω φωτογραφία είναι τραβηγμένη στις 14 Οκτωβρίου), μέχρι τώρα δεν έχουμε πληροφορηθεί για αντίστοιχη κίνηση από άλλη ναυτιλιακή εταιρεία.

Γνώμη και προβληματισμός πάνω στη νέα εγκύκλιο του Υπουργείου Ναυτιλίας

anek-lines-superfast-ferries-blue-star

Ίσως το Υπουργείο Ναυτιλίας θα πρέπει να σκεφτεί καλύτερα την εγκύκλιο που εξέδωσε, καθώς προκύπτουν μία σειρά από προβλήματα και αντιφάσεις. Ας δούμε μερικές περιπτώσεις.

  • Πώς γίνεται από τη μία η κυβέρνηση να επιτρέπει στα νησιά την πώληση οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων αλλά και να δίνει επιπλέον επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, την ίδια στιγμή που απαγορεύει τη μετακίνησή τους ως ασυνόδευτα; Δηλαδή σε ενδεχόμενο βλάβης ή αν πρέπει να πάει για το τυπικό service το αυτοκίνητο (ας μην ξεχνάμε ότι στα περισσότερα νησιά δεν υπάρχει εξουσιοδοτημένο συνεργείο, ειδικά για υβριδικά και ηλεκτρικά), θα πρέπει να ταξιδέψει και κάποιος οδηγός μαζί; Αν είναι φορτωμένο σε οδική βοήθεια τι γίνεται;
  • Τι θα γίνει με τις εταιρείες rent a car; Αν εφαρμοστεί η εγκύκλιος, το κόστος της μετακίνησης των αυτοκίνητών τους από και προς τα νησιά γίνεται απαγορευτικό σε κόστος, αλλά και δύσκολο ως διαδικασία. Πλέον θα πρέπει να έχουν διαθέσιμους τόσους οδηγούς όσα και τα αυτοκίνητα που θα μετακινήσουν. Αυτοί οι οδηγοί θα βάλουν τα αυτοκίνητα στο καράβι, θα ταξιδέψουν με αυτό (οπότε θα πληρώσουν εισιτήριο), θα ξεφορτώσουν το αυτοκίνητο στον προορισμό και μετά θα επιστρέψουν (οπότε θα πληρώσουν ξανά εισιτήριο). Ανεβασμένο κόστος, αυξημένη πολυπλοκότητα και χαμένες εργατοώρες.
  • Παρόμοια προβλήματα με τις εταιρείες rent a car θα αντιμετωπίσουν και οι επίσημες αντιπροσωπείες που διατηρούν εκθέσεις σε νησιά.
  • Η μόνη λύση για rent a car και αντιπροσωπείες είναι η μεταφορά με αυτοκινητάμαξα. Μπορεί νομικά να επιτρέπεται, όμως επί της ουσίας τι αλλάζει στην επικινδυνότητα, βάσει της οποίας υποτίθεται ότι συντάχθηκε η εν λόγω εγκύκλιος;
  • Ακόμα, τι αλλάζει σε ρεαλιστικό επίπεδο αν ένα αυτοκίνητο συνοδεύεται ή όχι; Πώς η παρουσία συνοδού μειώνει τον όποιο κίνδυνο;
  • Με τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση να είναι απόλυτη και ολοκληρωτική, τι θα γίνει τα επόμενα χρόνια; Είναι εφικτό να συνεχίσουν να ισχύουν τα παραπάνω;
  • Μήπως αυτό καταδικάζει τους νησιώτες να είναι υποχρεωμένοι να αγοράζουν μόνο αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου, τη στιγμή που η κυβέρνηση κάνει προσπάθειες να προχωρήσει με την πράσινη μετάβαση;
  • Η υπόθεση ότι τα ηλεκτρικά είναι 25% πιο βαριά είναι αυθαίρετη και απέχει από την πραγματικότητα, καθώς γενικότερα τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πιο βαριά με τα χρόνια, οπότε η διαφορά θερμικών – ηλεκτρικών πλέον είναι σημαντικά πιο μικρή.

Σίγουρα η επιπλέον εκπαίδευση του προσωπικού και η υποχρεωτική αγορά του κατάλληλου εξοπλισμού είναι βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς πρέπει να καλύπτονται όλα τα ενδεχόμενα. Από τη στιγμή που κυκλοφορούν αυτοκίνητα φυσικού αερίου και υγραερίου θα πρέπει τα καράβια να ξέρουν πώς να τα χειριστούν, καθώς και να είναι κατάλληλα προετοιμασμένα. Το ίδιο ισχύει με τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά. Δεδομένου ότι ο αριθμός τους αυξάνεται ταχύτατα, θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες προδιαγραφές και στα καράβια. Ωστόσο, οι απαγορεύσεις για όλες αυτές τις κατηγορίες οχημάτων δείχνουν παράλογες.

Πατήστε εδώ για να δείτε την εγκύκλιο του Υπουργείο Ναυτιλίας.