Ποια αυτοκίνητα δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας;

Στο τέλος του έτους, τα τέλη κυκλοφορίας είναι ένα βασικό έξοδο για όλα τα ελληνικά νοικοκυριά. Υπάρχουν όμως και μερικά αυτοκίνητα που έχουν μηδενικά τέλη!

  • -
  • -

Όλοι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, μόλις πλησιάσει το τέλος της χρονιάς, σκέφτονται τα τέλη κυκλοφορίας που έχουν να πληρώσουν. Πρόκειται για ένα από τα βασικότερα έξοδα ενός αυτοκινήτου, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν και μοντέλα τα οποία απαλλάσσονται και δεν πληρώνουν καθόλου τέλη! Οι κάτοχοι των συγκεκριμένων, είναι σίγουρα πολύ πιο ευτυχισμένοι όταν έρχεται η στιγμή της πληρωμής…

Ποια είναι όμως τα μοντέλα που δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας; Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερο CO2, και για αυτό «επιβραβεύονται». Για να τα κατηγοριοποιήσουμε, θα χωρίσουμε την αγορά σε δύο μεγάλες ενότητες:

  1. Καινούργια αυτοκίνητα
  2. Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

 

1. Καινούργια αυτοκίνητα

Κάθε νέο αυτοκίνητο που πωλείται στην ελληνική αγορά πληρώνει τέλη κυκλοφορίας με βάση την ποσότητα γραμμαρίων CO2 που εκπέμπει και αναγράφεται στην άδεια. Αν είναι έως 122 g CO2/km, τότε τα τέλη είναι μηδενικά. Ανεξάρτητα από την τεχνολογία που ενσωματώνει, δηλαδή από το αν καίει βενζίνη, πετρέλαιο, ρεύμα, υγραέριο, φυσικό αέριο, αν είναι υβριδικό ή όχι. Στην πράξη, τα καινούργια αυτοκίνητα που βρίσκονται σίγουρα κάτω από αυτό το όριο και άρα απαλλάσσονται από τέλη είναι τα εξής:

  • Ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Κανένα ηλεκτρικό δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας. Τα ηλεκτρικά όταν κινούνται δεν εκπέμπουν ρύπους, άρα είναι στα… 0 gr/km. Αφού το νούμερο αυτό είναι κάτω από 122 γραμμάρια, λοιπόν, απαλλάσσονται από τα τέλη.
  • Plug-in υβριδικά – Τα Plug-In Hybrid μοντέλα (PHEV), που είναι και η πιο «βαριά» μορφή υβριδικής τεχνολογίας, απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας καθώς εκπέμπουν συνήθως 20-50 g/km, δηλαδή πολύ χαμηλότερη ποσότητα από το όριο των 122 g/km.


Για τα υπόλοιπα είδη αυτοκινήτων της αγοράς, δεν υπάρχει «εύκολη» απάντηση για το αν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Η ποσότητα CO2 που εκπέμπουν εξαρτάται ακόμα και από τον εξοπλισμό: μπορεί η βασική έκδοση να απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά μία πλουσιότερη να ξεπερνά τα 123 gr/km και να πληρώνει. Συνήθως τα μικρά αυτοκίνητα πόλης (κατηγορία A) με κινητήρα βενζίνης και τα λίγο μεγαλύτερα (κατηγορίες Β-C) με υβριδικό σύστημα, diesel ή εναλλακτικό καύσιμο, έχουν κάποιες εκδόσεις που απαλλάσσονται από τα τέλη. Όμως κάθε περίπτωση πρέπει να εξεταστεί ξεχωριστά!

2. Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

Τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους μας, πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με διαφορετικό καθεστώς, ανάλογα με την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους. Έτσι, εδώ διακρίνουμε τις παρακάτω 3 περιπτώσεις:

  • Πρώτη άδεια πριν από την 1η Νοεμβρίου 2010 – Κανένα αυτοκίνητο που έχει κυκλοφορήσει έως το 2010 δεν απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας! Τα τέλη υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση την χωρητικότητα του κινητήρα, τα κυβικά δηλαδή, και σε καμία περίπτωση δεν είναι μηδενικά.
  • Πρώτηάδεια από 1 Νοεμβρίου 2010 έως 31 Δεκεμβρίου 2020 – Τα τέλη υπολογίζονται βάσει του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπουν. Απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας αν εκπέμπουν έως 90 gr CO2/km.
  • Πρώτη άδεια από 1η Ιανουαρίου του 2021 και μετά – Εδώ ισχύει ό,τι και για τα καινούργια αυτοκίνητα. Δηλαδή, δεν πληρώνουν τέλη όσα εκπέμπουν κάτω από 122 gr/km.


Δείτε ακόμη: Τα τέλη κυκλοφορίας για όλα τα αυτοκίνητα - Αναλυτικά οι τιμές

Γιατί το όριο για τα τέλη είναι άλλοτε 90 και άλλοτε 122 gr/km;

Η διαφορά έχει να κάνει με τον τρόπο μέτρησης των ρύπων. Στα παλαιότερα αυτοκίνητα (2010-2020) χρησιμοποιούσαν τον κύκλο NEDC, ο οποίος δεν ήταν τόσο κοντά στην πραγματικότητα και αφορούσε ιδανικές, εργαστηριακές συνθήκες, για αυτό και οι τιμές κατανάλωσης και ρύπων που ανακοίνωναν οι εταιρείες ήταν τόσο χαμηλές, απέχοντας σημαντικά από αυτό που βίωνε ο χρήστης. Από το 2021 και μετά ισχύει ο κύκλος WLTPμέθοδος πολύ πιο ρεαλιστική ως προς τα νούμερα που προκύπτουν στις μετρήσεις. Οπότε για να «ισοφαριστεί» η διαφορά, αυξήθηκε και το όριο απαλλαγής από τα 90 γραμμάρια στα 122. Υπολογίστηκε ότι ένα όχημα με ρύπους περίπου 90 γραμμάρια στον κύκλο NEDC, έχει κάπου στα 122 γραμμάρια στον WLTP.