Σωστή Συντήρηση

Συνήθως, ότι θεωρούμε δεδομένο στην ζωή, κερδίζει ελάχιστη από την σημασία μας. Πολλές φορές το ίδιο συμβαίνει και με το αυτοκίνητό μας.

  • -
  • -

Σε καλημερίζει και σε καλησπερίζει καθημερινά. Σου κάνει τα χατίρια είτε του ζητάς να αποδώσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, είτε τα πιο λογικά και παράλογα πράγματα. Ακολουθεί αγόγγυστα τις εντολές, τις επιθυμίες, τις διαστροφές σου. Και εξακολουθεί να δουλεύει! Για πόσο ακόμα όμως; Σύντομα το παραμελημένο αυτοκίνητο αρχίζει να δείχνει τα σημάδια κόπωσης, γήρανσης που σταδιακά θα μετατραπούν σε προβλήματα υπολειτουργίας μέχρι την στιγμή που θα σε αφήσει στα κρύα του λουτρού. Συνήθως ξεχνάμε τα προγραμματισμένα service, τα αμελούμε ή δεν υπάρχει χρόνος για να δώσουμε λίγο φροντίδα στο αυτοκίνητο μας. Άλλες φορές αναγνωρίζουμε ότι έφτασε η ώρα για την επίσκεψη στο συνεργείο, όμως ή δεν υπάρχουν λεφτά ή τρομάζουμε στο ποσό που θα ακούσουμε ότι θα κοστίσει. Μια μικρή ανακεφαλαίωση της φροντίδας του αυτοκινήτου ποτέ δεν βλάπτει και καλό είναι να γνωρίζουμε τα βασικά βήματα της συντήρησης.

 

Βήμα, βήμα…

Αρχικά, το πρώτο που έχετε υπόψιν είναι το προτεινόμενο πρόγραμμα συντήρησης του κατασκευαστή. Ρίξτε μια ματιά στο σχετικό βιβλίο, όπου μπορεί κάποια πράγματα να σας φαίνονται αυτονόητα και ανόητα, όμως τα διαστήματα μεταξύ των service, καλό είναι να τα τηρείτε ευλαβικά και εμπρόθεσμα. Πέραν της σωστής λειτουργίας, μην ξεχνάτε ότι ένα συνεπές στα προκαθορισμένα ραντεβού συντήρησης αυτοκίνητο με ενημερωμένο το book service πιάνει άλλη τιμή στην αγορά μεταχειρισμένου, όταν θα έρθει η στιγμή του αποχωρισμού για νεότερο. Μπορεί για αρκετούς να φαίνεται κάτι μακρινό και ίσως ανέφικτο η αντικατάσταση, όμως κάποια στιγμή θα έρθει όσο και αν αργήσει. Και τότε μην εκπλαγείτε όταν ο ένας μετά τον άλλο υποψήφιος αγοραστής αποχωρεί με ελαφρά πηδηματάκια όταν δεν βλέπει το βιβλίο συντήρησης ενημερωμένο. Καλό είναι λοιπόν να επιλέγετε εξουσιοδοτημένα συνεργεία για αυτή την δουλειά για να μην έχετε παιδέματα και με την εγγύηση. Τα προτεινόμενα service άλλωστε στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν αραιώσει σημαντικά, πλην εξαιρέσεων. Ποιο σύντομα θεωρούνται τα διαστήματα των 15.000 km που ουσιαστικά περιλαμβάνουν τον μέσο όρο χιλιομέτρων που πραγματοποιεί κανείς ανα έτος. Υπάρχουν όμως εταιρείες που θα σας δουν ακόμα και μετά από 60.000! Βέβαια, αν ανάψει μια ένδειξη στο ταμπλό(που καλό είναι να γνωρίζετε που αντιστοιχεί η κάθε λυχνία), οφείλεται να απευθυνθείτε στο service και όχι να την αγνοήσετε. Επίσης, αν τα χιλιόμετρα που διανύετε ανα έτος είναι ελάχιστα(δεν υπερβαίνουν για παράδειγμα τα 5.000 km), δεν σημαίνει ότι θα εμφανιστείτε για την προγραμματισμένη συντήρηση τον Μάη τον παχύ! Σε τρία ή τέσσερα χρόνια δηλαδή! Μια προσεκτικότερη ματιά στο manual του αυτοκινήτου σας θα σας διαλευκάνει ότι εκτός από χιλιομετρικό περιορισμό επιβάλει και χρονικό. Ιδίως για την αντικατάσταση λαδιών-που σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο παίζει ανάλογα με τον κατασκευαστή από 7.500 έως και 20.000- μια αλλαγή ανα έτος μόνο καλό θα κάνει στον κινητήρα σας. Μην ξεχνάτε ότι οι μεγάλες θερμοκρασίες που εκ των πραγμάτων βιώνει το λάδι μέσα στον κινητήρα, η υγρασία και η μεταβολή της εξωτερικής θερμοκρασίας(από κρύο υπό το μηδέν, έως καύσωνα), επηρεάζουν την ποιότητα του λιπαντικού, όσο τεχνολογικά προηγμένο και αν είναι.

 

Από την θεωρία στην πράξη

Μπορείτε και μόνοι σας να ρίχνετε μια ματιά σε επιμέρους σημεία του αυτοκινήτου και αν πιάνουν τα χέρια σας, έχετε χώρο και τα κατάλληλα εργαλεία να ασχοληθείτε προσωπικά με την φροντίδα του. Πριν όμως ξεκινήσετε οτιδήποτε βεβαιωθείτε ότι έχετε επίγνωση της κάθε εργασίας που θα πραγματοποιήσετε. Περιοριστείτε σε απλά πράγματα αρχικά όπως στον δεκαπενθήμερο έλεγχο στάθμης και ποιότητας του λαδιού του στον κινητήρα, την στάθμη στα υγρά των φρένων και την στάθμη του παραφλού στο ψυγείο του κινητήρα, την πίεση του αέρα στα ελαστικά και στο υγρό του πλυστικού δοχείου των τζαμιών. Η αντικατάσταση των λαδιών δεν είναι κάτι δύσκολο να πραγματοποιήσετε μόνοι σας, αρκεί να γνωρίζετε την ακριβή ποσότητα και ποιότητα του λαδιού που επιβάλει ο κατασκευαστής(θα ενημερωθείτε από το manual). Φυσικά μην ξεφορτωθείτε τα παλιά λάδια στην αποχέτευση, γιατί επιβαρύνετε ανεπανόρθωτα τον υδροφόρο ορίζοντα και συμβάλετε αντιοικολογικά με την πράξη σας. Το γειτονικό σας βενζινάδικο δεν θα τα αρνηθεί, άλλωστε σίγουρα διαθέτει ειδικό δοχείο για αυτό το σκοπό. Αν διαπιστώσετε πτώση της στάθμης των υγρών φρένων, ενδεχομένως έχει μειωθεί και η πάστα στα τακάκια, οπότε ένας έλεγχος θα το επιβεβαιώσει. Συμπληρώστε, μόνο όταν έχει κατέβει πλησιάζοντας στο low(πάντα υγρά των προδιαγραφών που προτείνει ο κατασκευαστής), όμως όταν έρθει η στιγμή για αντικατάσταση στα τακάκια, τα καινούργια πιθανόν να ανεβάσουν την στάθμη ψηλότερα από την ένδειξη high. Τότε ίσως πρέπει να αφαιρεθούν και να γίνει εξαέρωση στο κύκλωμα. Αντίστοιχη περίπτωση είναι και τα υγρά του κυκλώματος ψύξης, όπου πάντα ελέγχουμε την στάθμη, αφού έχει λειτουργήσει για 5 λεπτά το μοτέρ. Συμβουλευτείτε τον μηχανικό σας, αν δεν είστε βέβαιοι για οτιδήποτε κάνετε. Προτιμήστε γνήσια ανταλλακτικά ή αντίστοιχα που προμηθεύεται ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου σας, τα οποία είναι ίδιας ποιότητας με σαφώς χαμηλότερο κόστος και με λίγο ψάξιμο θα τα βρείτε. Αποφύγετε τα no name και imitation για να αποκλείσετε την περίπτωση του σύντομου προβλήματος. Άλλωστε η σωστή συντήρηση, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, εξασφαλίζει την βέλτιστη λειτουργία του αυτοκινήτου, μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και εκτός από μείωση στην ρύπανση έως και 20% σε σχέση με ένα κακώς ρυθμισμένο, συντηρημένο αυτοκίνητο, μειώνει και την κατανάλωση καυσίμου που ανα περίπτωση μπορεί να σπαταλά έως και 10% παραπάνω. Φυσικά εκτός από την αποφυγή πρόσκαιρων βλαβών ή μελλοντικά σοβαρότερων, διασφαλίζετε και την ασφάλεια σας, όσο και των αγαπημένων σας.