ESC: Σύστημα ελέγχου της ευστάθειας

Γνωστό και ως ΕSP: Το σημαντικότερο σύγχρονο στοιχείο ασφάλειας

  • -
  • -

Το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (Electronic Stability Control) βελτιώνει την ευστάθεια του αυτοκινήτου κατά την οδήγηση, βοηθώντας τον οδηγό στην διατήρηση της πορείας του σε περιπτώσεις όπως π.χ. ολισθηρού οδοστρώματος, λάθος εκτίμησης ή ξαφνικού εμποδίου. Το σύστημα αυτό είναι ευρέως γνωστό και ως ESP (Electronic Stability Programme) καθώς έτσι λέγεται το πρώτο ESC που ενσωματώθηκε στον εξοπλισμό ασφαλείας των αυτοκινήτων.

Οι πρώτες μελέτες για την ανάπτυξη ενός συστήματος ελέγχου της ευστάθειας των αυτοκινήτων ξεκίνησαν το 1987. Περισσότεροι από 40 μηχανικοί από την Mercedes-Benz και την Bosch εργάστηκαν εντατικά στο συγκεκριμένο πρότζεκτ. Τελικά, το πρώτο ESC με την ονομασία Elektronisches Stabilitätsprogramm (ESP) εξόπλισε το 1995 την Mercedes S-Class (W140). Πολύ σύντομα ακολούθησαν σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων. Σήμερα, αρκετά αυτοκίνητα το διαθέτουν στον στάνταρ εξοπλισμό τους, ενώ στα περισσότερα από τα υπόλοιπα προσφέρεται ως έξτρα.

 

Ναι, αλλά δεν είναι ακριβό;

Όχι, είναι ορθά και κοφτά η απάντηση. Και αυτό διότι το κόστος των 500-700 ευρώ που στοιχίζει κατά μέσο όρο σε όσα μοντέλα δεν το έχουν ήδη στον βασικό τους εξοπλισμό, αποσβένεται την πρώτη κιόλας φορά που θα το χρειαστείτε. Σκεφτείτε πως ένα μικρό ατύχημα που έχει σαν συνέπεια αντικατάσταση και βάψιμο του εμπρός προφυλακτήρα, του καπό, ενός φαναριού και ενός φτερού, είναι πολύ πιο δαπανηρό! Πάντως, από την 1η Νοεμβρίου 2011, όλα τα καινούργια επιβατικά και ελαφριά επαγγελματικά μοντέλα που παίρνουν έγκριση τύπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει υποχρεωτικά να έχουν στάνταρ ESC, κάτι που από το 2014 και μετά θα ισχύει για κάθε αυτοκίνητο που θα πωλείται στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με έρευνες, το 20% των τροχαίων δυστυχημάτων, ειδικά σε βρεγμένο ή παγωμένο οδόστρωμα, θα είχαν αποφευχθεί αν τα αυτοκίνητα διέθεταν ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας. Το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός είναι να έχει στριμμένο το τιμόνι προς τη σωστή κατεύθυνση. Έτσι, το ESC αντιλαμβάνεται ποιά είναι η σωστή πορεία και ενεργεί κατάλληλα για να επαναφέρει τον έλεγχο του αυτοκινήτου.

 

Πως λειτουργεί

Το ESC αποτελεί μετεξέλιξη των συστημάτων ABS και αντισπίν (Τraction Control). Εκτός από την αποτροπή μπλοκαρίσματος των τροχών στα δυνατά φρεναρίσματα (ABS) και του σπινιαρίσματος των τροχών στις γρήγορες εκκινήσεις (αντισπίν), το ESC «προβλέπει» την πιθανή απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου και επεμβαίνει στα φρένα και τον κινητήρα για να το επαναφέρει στην σωστή πορεία. Το σύστημα αντιλαμβάνεται τα δρώμενα στην άσφαλτο μέσω πολλών αισθητήρων. Αυτοί είναι οι εξής:

  • Αισθητήρας ταχύτητας και επιτάχυνσης του αυτοκινήτου
  • Αισθητήρας πλευρικής και γωνιακής επιτάχυνσης
  • Αισθητήρας γωνίας στροφής τιμονιού
  • Αισθητήρας γωνίας στροφής του οχήματος
  • Αισθητήρας ταχύτητας για τον κάθε τροχό του αυτοκινήτου ξεχωριστά

Τα στοιχεία που συλλέγονται από τους αισθητήρες αναλύονται από την κεντρική μονάδα του συστήματος (εγκέφαλος), όπου ανιχνεύεται τυχόν απόκλιση μεταξύ της επιθυμητής και της πραγματικής πορείας του αυτοκινήτου. Αν το ESC διαπιστώσει κίνδυνο εκτροπής από την επιθυμητή πορεία, τότε:

  • φρενάρει τον κατάλληλο ή τους κατάλληλους τροχούς και
  • μειώνει προσωρινά την ισχύ του κινητήρα,

Έτσι, βοηθά τον οδηγό να επαναφέρει το αυτοκίνητο στην επιθυμητή πορεία του.

 

Το ESC ανά κατασκευαστή

Κάποιοι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξελίσσουν οι ίδιοι το δικό τους ESC, ενώ άλλοι το προμηθεύονται από εταιρείες όπως η Bosch. Όπως και να έχει, κάθε μάρκα χρησιμοποιεί τη δική της ονομασία για το σύστημα αυτό:

Alfa Romeo: VDC (Vehicle Dynamic Control)

Audi: ESP (Electronic Stability Programme)

Bentley: ESP (Electronic Stability Programme)

BMW: DSC (Dynamic Stability Control)

Bugatti: ESP (Electronic Stability Programme)

Cadillac: AFS (StabiliTrak & Active Front Steering) & ESP

Chevrolet: StabiliTrak (Ειδικά στην Corvette: Active Handling)

Chrysler: ESP (Electronic Stability Programme)

Citroën: ESP (Electronic Stability Programme)

Dodge: ESP (Electronic Stability Programme)

Fiat: ESP (Electronic Stability Programme) και VDC (Vehicle Dynamic Control)

Ferrari: CST (Controllo Stabilità)

Ford: ESP (Electronic Stability Programme)

Honda: VSA (Vehicle Stability Assist)

Hyundai: ESP (Electronic Stability Programme)

Infiniti: VDC (Vehicle Dynamic Control)

Jaguar: DSC (Dynamic Stability Control)

Jeep: ESP (Electronic Stability Programme)

Kia: ESP (Electronic Stability Programme)

Lamborghini: ESP (Electronic Stability Programme)

Lancia: ESP (Electronic Stability Programme) και VDC (Vehicle Dynamic Control)

Land Rover: DSC (Dynamic Stability Control)

Lexus: VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) με VSC (Vehicle Stability Control)

Maserati: MSP (Maserati Stability Programme)

Mazda: DSC (Dynamic Stability Control)

Mercedes-Benz: ESP (Electronic Stability Programme)

MINI: DSC (Dynamic Stability Control)

Mitsubishi: ASC (Active Stability Control)

Nissan: ESP (Electronic Stability Programme)

Opel: ESP (Electronic Stability Programme)

Peugeot: ESP (Electronic Stability Programme)

Porsche: PSM (Porsche Stability Management)

Renault: ESP (Electronic Stability Programme)

Saab: ESP (Electronic Stability Programme)

SEAT: ESP (Electronic Stability Programme)

Skoda: ESP (Electronic Stability Programme)

Smart: ESP (Electronic Stability Programme)

Subaru: VDC (Vehicle Dynamics Control)

Suzuki: ESP (Electronic Stability Programme)

Toyota: VSC (Vehicle Stability Control)

Volkswagen: ESP (Electronic Stability Programme)

Volvo: DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)