Fiat Panda 1.2 LPG

Στην αναπτυσσόμενη αγορά των υγραεριοκίνητων, το Panda έχει τον άσσο της εργοστασιακής τοποθέτησης

  • -
  • -
Ισχύς69 PS
Ροπή102 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h13,4 sec
Μέση κατανάλωση4,9 lt/100km
Εκπομπές CO2113 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά
Το Panda 2ης γενιάς παραμένει best seller ακόμη και λίγο πριν τον ερχομό του νέου μοντέλου. Η έκδοση LPG διαθέτει εργοστασιακά τοποθετημένο σύστημα υγραεριοκίνησης που μειώνει τα έξοδα καυσίμου κατά 30% περίπου.

Η Fiat είναι μάστορας στα μικρά αυτοκίνητα και το Panda 2ης γενιάς είναι η καλύτερη απόδειξη γ’ αυτό. Δεν είναι τυχαίο ότι, από το 2004 που παρουσιάστηκε και μέχρι σήμερα (Ιαν. 2012) αποτελεί τεράστια εμπορική επιτυχία, ενώ οι αλλαγές σε όλα αυτά τα χρόνια ήταν ελάχιστες: μια μάσκα, δύο μεγαλύτεροι καθρέφτες, νέες υφασμάτινες επενδύσεις, πιο σκούρο ταμπλό και 9 ίπποι στον κινητήρα 1.2. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του “δικού μας” Panda, το σύστημα υγραεριοκίνησης (LPG).

Από την πόλη έρχομαι
Πεδίο δράσης του μικρού Fiat είναι η πόλη και για να προσφέρει μεγαλύτερη οικονομία οι Ιταλοί το εφοδίασαν με σύστημα υγραεριοκίνησης. Έτσι, ο 1.200άρης Fire των 69 ίππων μπορεί να τροφοδοτηθεί είτε με βενζίνη είτε με υγραέριο. Σε κάθε περίπτωση, η απόδοση δεν προδιαθέτει για γρήγορες επιδόσεις, κάτι που επαληθεύεται τόσο σε αίσθηση όσο και στην πράξη (0-100 km/h σε 13,4 sec). Με βενζίνη, το μοτέρ ξυπνά στις 3.500 rpm και τραβά θετικά μέχρι τις 5.500 rpm περίπου, ενώ όταν οι 4 κύλινδροι ποτίζονται με υγραέριο, ο 1.2 Fire χάνει ελαφρώς σε νεύρο, σε όλο το φάσμα των στροφών.
Δεν είναι μόνο η μικρή ισχύς που ευθύνεται για τις απλώς ικανοποιητικές επιδόσεις του Panda, αλλά και η μακριά κλιμάκωση του κιβωτίου που πνίγει τον κινητήρα. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα αισθητό στις ανωφέρειες της εθνικής οδού όπου απαιτείται ακόμη και κατέβασμα σε 3η σχέση για να διατηρηθεί μια αξιοπρεπής ταχύτητα ταξιδιού. Σε γενικές γραμμές πάντως το ταξίδι είναι αρκετά ευχάριστο με ταχύτητα 120-130 km/h, χάρη και στο αθόρυβο εσωτερικό.
Αυτά σε ανοιχτό δρόμο, αφού στην πόλη το υγραεριοκίνητο Panda παίζει εντός έδρας. Εκμεταλλεύεσαι τον πολύ καλό σε αίσθηση και λειτουργία επιλογέα του κιβωτίου, τις κόμπακτ εξωτερικές διαστάσεις του αμαξώματος, το ελαφρύ τιμόνι και την ελαστικότητα του Fire για να ξεγλιστράς στην κίνηση σβέλτα και οικονομικά. Η μέση κατανάλωση με βενζίνη, σύμφωνα με τη Fiat, είναι 4,9 lt/100 km, ενώ με υγραέριο είναι ελαφρώς αυξημένη στα 6,4 lt/100km. Στις εκπομπές CO2 από την άλλη το υγραέριο υπερέχει με 104 g/km έναντι 113 της βενζίνης. Ιδιαίτερα σημαντικό πλεονέκτημα για τον οδηγό αποτελεί η αύξηση της συνολικής αυτονομίας, καθώς σε αυτήν της βενζίνης, προστίθεται και η αυτονομία που προέρχεται από το υγραέριο ως εναλλακτικό καύσιμο.

Μαγικό χαλί
Ένα από τα στοιχεία που ξεχώριζε πάντα στο Panda, είναι η εκπληκτική ανάρτηση που συνδυάζει τα ασυνδύαστα: απορροφά με μοναδική ευκολία τις ανωμαλίες και τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, εξασφαλίζοντας παράλληλα καλό κράτημα και προοδευτικές αντιδράσεις. Οι αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές αποτελούν την μοναδική ένστασή μας, που όμως δεν αρκούν για να μετριάσουν την εξαιρετική οδηγική εικόνα του Panda. Εκεί που μείναμε διχασμένοι ήταν στον τομέα των φρένων, τα οποία έχουν μεν καλή αίσθηση, με το ABS να παρεμβαίνει μόνο όταν χρειάζεται ακόμη και στο βρεγμένο, η απόδοσή τους όμως είναι μέτρια.

Panda σε φόρμα
Τα μικρά Fiat φημίζονταν ανέκαθεν για την εξαιρετική εκμετάλλευση εσωτερικών χώρων. Στην περίπτωση του Panda, τέσσερις ενήλικες δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα με το διαθέσιμο πλάτος και ύψος, αλλά οι υψηλού αναστήματος επιβάτες δεν θα έλεγαν όχι σε λίγο παραπάνω χώρο για τα γόνατά τους στο πίσω κάθισμα. Οι ίδιοι πάντως θα εκτιμήσουν το σχεδόν επίπεδο πάτωμα και τη δυνατότητα να χωρέσουν τα πόδια τους κάτω από τα έδρανα των εμπρός καθισμάτων. Τα 206 λίτρα του χώρου αποσκευών είναι ικανοποιητική τιμή, με το κανονικό σχήμα και το ιδιαίτερα μεγάλο άνοιγμα να τον κάνουν πλήρως εκμεταλλεύσιμο. Κάτω από το δάπεδό του βρίσκεται ένα από τα βασικά εξαρτήματα του LPG: το ρεζερβουάρ του υγραερίου 31 lt που έχει πάρει τη θέση της ρεζέρβας, η οποια με τη σειρά της έχει αντικατασταθεί από κιτ επισκευής ελαστικού.
Ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει στο εσωτερικό του Panda από το 2004 μέχρι το 2012 – δεν υπήρχε ανάγκη άλλωστε, αφού η ψηλή κεντρική κονσόλα, ο βολικά τοποθετημένος επιλογέας του κιβωτίου και η εργονομική σχεδίαση συντελούν στη διαχρονικότητα της καμπίνας. Η ψηλή θέση οδήγησης βολεύει τους περισσότερους, αν και προφέρει ανεπαρκή πλευρική στήριξη. Γενικά, το εσωτερικό του Panda είναι ιδιαίτερα ευχάριστο σχεδιαστικά, τα υλικά κυμαίνονται σε υψηλό ποιοτικό επίπεδο για τα δεδομένα των μίνι και το ντουλαπάκι του συνοδηγού έχει μεγάλο βάθος, αντισταθμίζοντας εν μέρει τις περιορισμένες θήκες για μικροαντικείμενα. Στο μόνο που διαφέρει το Panda LPG από τα υπόλοιπα, είναι το μικρό όργανο-διακόπτης για την επιλογή του καυσίμου (βενζίνη ή υγραέριο) που βρίσκεται αριστερά στο ταμπλό. Εκεί φαίνεται η στάθμη του υγραερίου και από εκεί γίνεται η επιλογή του καυσίμου, ακόμη κι εν κινήσει. Περισσότερο αναλυτικές πληροφορίες για το σύστημα μπορείτε να δείτε στην αριστερή στήλη. Η ουσία όμως είναι μία: το υγραέριο προσφέρει οικονομία καυσίμου που φτάνει στο 30%.

Panda LPG στα πεταχτά
Η έκδοση LPG βασίζεται στο δικίνητο Panda Active των 69 ίππων και κοστίζει 2.000 € επιπλέον (€ 12.800, τον Ιανουάριο του 2012). Η κατανάλωση με υγραέριο είναι αυξημένη, με την Fiat να ανακοινώνει τιμές 8,4/5,2/6,4 lt/100km για αστικό κύκλο/εκτός πόλης/μικτή διαδρομή. Οι αντίστοιχες τιμές για κατανάλωση βενζίνης είναι 6,4/4,0/4,9 lt/100km. Διαφοροποίηση υπάρχει και στις εκπομπές CO2, που με καύσιμο την βενζίνη είναι 113 gr/km και με υγραέριο πέφτουν στα 104 gr/km.
Ο κινητήρας είναι προϊόν συνεργασίας της Fiat Powertrain Technologies (FPT) και της εταιρείας Landi Renzo και τοποθετείται απευθείας στο εργοστάσιο παραγωγής. Κάθε βενζινοκινητήρας έχει τροποποιηθεί ειδικά για να μπορεί να «καίει» και υγραέριο, ενώ η αξιοπιστία του εξασφαλίζεται από ένα πρόγραμμα δοκιμών που περιλάμβανε πάνω από 400.000 χιλιόμετρα συνεχούς λειτουργίας. Η φιάλη υγραερίου είναι τοποθετημένη στη θέση της ρεζέρβας, η οποία αντικαθίσταται από κιτ επιδιόρθωσης ελαστικού, διατηρώντας έτσι ανεπηρέαστη τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ. Η επιλογή του καυσίμου (βενζίνη ή υγραέριο) γίνεται μέσω ενός διακόπτη που τοποθετείται κοντά στη θέση του οδηγού ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση ακόμα και εν κινήσει. Πάνω από τον διακόπτη υπάρχουν φωτεινές λυχνίες που δείχνουν την στάθμη του υγραερίου. Κατά την εκκίνηση και μέχρι να ζεσταθεί ο κινητήρας (2-3 λεπτά), το σύστημα επιλέγει αυτόματα ως καύσιμο τη βενζίνη και επανέρχεται πάλι στο υγραέριο εφόσον αυτή ήταν η αρχική επιλογή του οδηγού. Ιδιαίτερα σημαντικό πλεονέκτημα αποτελεί και η αύξηση της συνολικής αυτονομίας του οχήματος, καθώς σε αυτήν της βενζίνης, προστίθεται και η αυτονομία που προέρχεται από το υγραέριο ως εναλλακτικό καύσιμο.
γλυκά
  • Αίσθηση οδήγησης
  • Άνεση και ποιότητα κύλισης
  • Σχεδίαση εσωτερικού
  • Κόστος καυσίμου (LPG)
  • Εμπορικότητα
ξυνά
  • Μικρή ισχύς για 1.200άρι μοτέρ
  • Κλίσεις αμαξώματος στις στροφές
  • Περιορισμένες θήκες για μικροαντικείμενα
  • Απόδοση φρένων
απόψεις

Ακόμα και στην φάση διαδοχής, το συνολικό πακέτο του Panda συνεχίζει να σε κερδίζει με την απλότητα και την αποτελεσματικότητα του στις δοκιμασίες της πόλης και όχι μόνον. Η έκδοση LPG, πείθει για το είδος της, αλλά πλέον συναντά στο διάβα της την απελευθερωμένη έκδοση diesel των 75 ίππων, που ικανοποιεί περισσότερο το συσχετισμό οικονομίας και απόδοσης. Αν λοιπόν δε θες το κροτάλισμα του θαυματουργού Multijet στην καθημερινή συμβίωση σου στην πόλη, κόβεις κάτι από τις επιδόσεις και απολαμβάνεις την τιμή του LPG στα πρατήρια καυσίμου.

Δημήτρης Παππάς

Αξίζει η επένδυση;
Η απάντηση έχει να κάνει ξεκάθαρα με τη χρήση. Με δεδομένα τη χαμηλότερη κατά 50% τιμή (ανά λίτρο) του υγραερίου σε σχέση με της βενζίνης, την υψηλότερη κατά 1,5 lt/100km κατανάλωση όταν το Panda καίει υγραέριο αντί για βενζίνη και διανύοντας 15.000 km/έτος, η απόσβεση των 2.000 ευρώ γίνεται σε κάτι λιγότερο από 5 χρόνια – συνυπολογίζοντας πως το Panda LPG, όπως κάθε υγραεριοκίνητο, πρέπει να καίει περιστασιακά και βενζίνη.
συμπέρασμα
Ένα έξυπνο μικρό αυτοκίνητο που κάνει ξεκούραστες και οικονομικές τις αστικές και περιαστικές μετακινήσεις χάρη στον ελαστικό κινητήρα με το εργοστασιακό σύστημα υγραεριοκίνησης, την εξαιρετική σε κράτημα και άνεση ανάρτηση, τους επαρκείς χώρους και τον ιδιαίτερα ευχάριστο χαρακτήρα του. Ένα από τα λίγα μοντέλα που, χωρίς να έχουν κάτι το ιδιαίτερο, τελικά τα ερωτεύεσαι για την απλότητα με την οποία σε υπηρετούν.

FIAT PANDA

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
87
GOCAR Magazine #87

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...