Δοκιμή Smart #1 Pro+: Πόσο άλλαξες…

Η νέα smart θέλει να γίνει trend και το #1 είναι η αιχμή του δόρατος στην επόμενη μέρα της μάρκας.

  • -
  • -
Ισχύς272 PS
Ροπή343 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,7 sec
Κατανάλωση ενέργειας17,40 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά

H Smart διευρύνει τους ορίζοντες και πλέον δεν αποτελεί μία μονοδιάστατη μάρκα που απευθύνεται σε περιορισμένο κοινό. Το αμιγώς ηλεκτρικό #1 είναι ένα ευρύχωρο SUV που τοποθετείται σε μία από τις πλέον εμπορικές κατηγορίες της αγοράς. Οδηγούμε την έκδοση με τη μεγάλη μπαταρία των 66 kWh, η οποία και υπόσχεται αυτονομία μεγαλύτερη των 400 km.

Τη smart όπως την θυμόμαστε οι παλαιότεροι, καλύτερα να την ξεχάσουμε. Μέχρι και σήμερα, στο άκουσμα του της μάρκας αμέσως στο μυαλό έρχεται το καινοτόμο fortwo, το οποίο έθεσε νέα στάνταρ σε αυτό που ονομάζουμε αυτοκίνητο πόλης. Ό,τι πιο compact σε διαστάσεις, με άνετους χώρους για δύο, αποτελεί μέχρι και σήμερα πηγή έμπνευσης για μοντέλα που θα δούμε τα επόμενα χρόνια να κυριαρχούν στον αστικό ιστό. Πριν από μερικά χρόνια, η συμφωνία ανάμεσα στην κινεζική Geely και τη Mercedes-Benz άλλαξε το ρου της ιστορίας της smart. Η νέα στρατηγική της μάρκας ακολουθεί τις δύο πιο εμπορικές τάσεις της εποχής. Το SUV αμάξωμα και την ηλεκτροκίνηση, διατηρώντας όμως μέρος του αντισυμβατικού χαρακτήρα που τη διακρίνει. Και έτσι προέκυψε η σειρά # (Hashtag). Μία σειρά μοντέλων με σημαντικές διαστάσεις, που πλέον δεν θα αφορά αποκλειστικά δύο επιβάτες, με έμφαση στην τεχνολογία και  τη συνδεσιμότητα. Εξάλλου, αυτά είναι τα στοιχεία που ενδιαφέρουν σε μεγαλύτερο βαθμό τη νεότερη γενιά. Το #1 έχει ξεκάθαρα εμπορική στόχευση και τοποθετείται στην ανταγωνιστική κατηγορία των compact SUV. Η άνεση, η ευρυχωρία και η πρακτικότητα είναι τα βασικά στοιχεία που αναδεικνύουν την προσωπικότητα και το χαρακτήρα του. Διατηρώντας, όμως, έντονο το νεανικό στοιχείο και τη funky αισθητική.

Trendy!

Η νέα γενιά μοντέλων της smart δεν έχει καμία σχέση με το παρελθόν και για αυτό καλύτερα μην προσπαθήσετε να κάνετε τους όποιους συνειρμούς. Η συνεργασία ανάμεσα σε Mercedes-Benz και Geely, αναφέρει πως η πρώτη θα αναλάμβανε τη σχεδίαση του αμαξώματος και εσωτερικού, ενώ η κινεζική εταιρεία θα πρόσθετε την κορυφαία της τεχνογνωσία στα ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα. «Deal closed» και το σχεδιαστικό τμήμα της γερμανικής μάρκας φρόντισε να δημιουργήσει από λευκό χαρτί. Με μήκος 4.270 mm έρχεται απέναντι σε μοντέλα όπως το Hyundai Kona και το Kia EV3, από τα οποία είναι ελάχιστο μικρότερο, αλλά με το μεταξόνιο να αγγίζει τα 2.720 mm.

Αν κάτι απουσιάζει τελείως από το αμάξωμα του #1, αυτό είναι οι ακμές και οι γωνίες. Οι καθαρές γραμμές και οι καμπύλες είναι το κύριο στοιχείο έκφρασης της νέας σχεδιαστικής του φιλοσοφίας. Τα όμορφα φωτιστικά σώματα που ενώνονται μεταξύ τους με μία φωτεινή λωρίδα αποτελούν μία όμορφη λεπτομέρεια, και μέρος της ταυτότητας της smart σήμερα. Στο πλάι, αλλά και στο πίσω μέρος με την πιο τετράγωνη λογική της 5ης πόρτας, ακολουθείται μία ξεκάθαρη SUV λογική, με τα πίσω φανάρια να παραπέμπουν ως ένα βαθμό στα ηλεκτρικά της Mercedes-Benz. Χωρίς εξεζητημένες λύσεις το #1 αναδύει μία νεανική αύρα και funky αισθητική, που το διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό και εν τέλει του επιτρέπει να ξεφεύγει από τα καθιερωμένα. Μάλιστα, δεν είναι τυχαίο πως η σχεδίαση του έχει αποσπάσει τα βραβεία Red Dot και iF Design.

Ευρυχωρία και πρακτικότητα σε πρώτο πλάνο

Από τα μολύβια των σχεδιαστών της Mercedes-Benz γεννήθηκε μία μίνιμαλ αισθητική για το εσωτερικό του #1. Καθαρές επιφάνειες και ένα φαρδύ κεντρικό τούνελ ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό να διαχωρίζει το… χώρο του καθενός είναι τα δύο βασικά στοιχεία της κεντρικής κονσόλας. Η συγκεκριμένη προσέγγιση αναδεικνύει και μία οδηγοκεντρική λογική, την οποία νιώθεις μόλις βρεθείς πίσω από το τιμόνι του. Για την κατασκευή της καμπίνας έχουν επιλεχθεί ως επί το πλείστον σκληρά πλαστικά, ενώ κάποια από αυτά έχουν επένδυση από δέρμα. Η εικόνα είναι προσεγμένη, με τη συναρμογή αλλά και το φινίρισμα των υλικών να είναι ανάλογο με τα διαπιστευτήρια της Mercedes-Benz, αναδύοντας παράλληλα μία premium αύρα.

Δείτε ακόμη: Έρχεται Ελλάδα το Smart #5 Brabus των 646 ίππων!

Φυσικά, από τη στιγμή που απευθύνεται σε ένα νεανικό και σύγχρονο κοινό που θέλει να είναι συνδεδεμένο ανά πάσα στιγμή, η smart φρόντισε να προικίσει το #1 με πληθώρα τεχνολογιών άνεσης, προτάσσοντας ένα απόλυτα ψηφιακό περιβάλλον. Στο μέσο της κεντρικής κονσόλας δεσπόζει μία μεγάλη οθόνη αφής των 12,8’’, στην οποία και συγκεντρώνονται όλες οι λειτουργίες του compact crossover. Εφοδιάζεται με έναν ισχυρό επεξεργαστή, προσφέροντας γρήγορη απόκριση και εντυπωσιακά γραφικά, αν και θα χρειαστεί ένα σημαντικό χρονικό διάστημα μέχρι να μάθεις που βρίσκονται τα διάφορα μενού, αφού η χρήση του αποδεικνύεται σχετικά περίπλοκη. Ο οδηγός έχει στη διάθεση του έναν μικρό ψηφιακό πίνακα οργάνων σε διάσταση 9,2 ιντσών με τις απαραίτητες πληροφορίες, ενώ επιπλέον χρεώνεται το head-up display των 10’’. Το τεχνολογικό του υπόβαθρο το τοποθετεί στο άνω άκρο της κατηγορίας, αφού από τη βασική έκδοση Pure προσφέρει σχεδόν τα πάντα, επιτυγχάνοντας μάλιστα αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2+. Επιπλέον, περισσότερα από το 75% των συστημάτων του smart, μπορούν να ενημερώνονται συνεχώς εξ’ αποστάσεως.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Χαρακτήρας
  • Τεχνολογία
  • Ευρυχωρία
  • Επιδόσεις
  • Αποδοτικότητα
  • Οδική συμπεριφορά
ξινά
  • Χώρος αποσκευών

Η πρακτική πλευρά της προσωπικότητας του # 1 ξεδιπλώνεται από την πολύ καλή εργονομία, αλλά και την πληθώρα αποθηκευτικών λύσεων. Τόσο στο εμπρός, όσο και στο πίσω μέρος της καμπίνας. Το σημαντικότερο, όμως, είναι πως το γερμανικό crossover προσφέρει σημαντική ευρυχωρία που το τοποθετεί στο άνω άκρο της κατηγορίας. Ακόμα και επιβάτες με ανάστημα που ξεπερνάει το 1,90 θα βολευτούν στην πίσω σειρά καθισμάτων, απολαμβάνοντας άφθονο αέρα για το κεφάλι τους. Πολύ έξυπνη αποδεικνύεται η προσθήκη του συρόμενου κατά 16 cm πίσω καθίσματος, του οποίου η παρουσία εξασφαλίζει σημαντική άνεση για τα πόδια των πίσω επιβατών. Την ίδια ώρα, «κολακεύει» όσο είναι δυνατόν τη σχετικά περιορισμένη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, η οποία αγγίζει τα 265 lt και μπορεί να φτάσει έως τα 411 lt με τη χρήση του. Περιορίζοντας φυσικά τον αντίστοιχα διαθέσιμο χώρο για τα πόδια όσων βρίσκονται στην πίσω σειρά καθισμάτων…

σειρά της Geely

Με τους Γερμανούς να αναλαμβάνουν το περιτύλιγμα, η Geely Automotive φρόντισε για το ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο που δίνει ζωή στο #1. Η κινεζική εταιρεία εφάρμοσε γνωστές και δοκιμασμένες λύσεις, με το γερμανικό crossover να μοιράζεται κοινά στοιχεία με το Volvo EX30. Και αυτό με τη σειρά του βασίζεται στην πλατφόρμα SEA και στην περίπτωση του smart κάνει χρήση αρχιτεκτονικής 400V. Αυτό μεταφράζεται σε ταχύτητα φόρτισης έως 150 kW σε ταχυφορτιστή DC, κάτι που σημαίνει πως λιγότερο από 30 λεπτά είναι αρκετά για την αναπλήρωση της ενέργειας από το 10% στο 80%. Μάλιστα, σε κάποιες εκδόσεις, όπως η Pro+, διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή 22 kW, ενώ διαθέσιμη είναι και αντλία θερμότητας. Λεπτομέρειες που αυξάνουν ακόμα περισσότερο το βαθμό αποδοτικότητας.

Το #1 είναι διαθέσιμο με δύο μπαταρίες, 49 kWh και 66 kWh, με την έκδοση δοκιμής να εφοδιάζεται με τη μεγαλύτερη της σειράς. Στη συγκεκριμένη εκδοχή, η μπαταρία είναι τοποθετημένη στο πάτωμα και είναι νικελίου μαγγανίου οξειδίου κοβαλτίου (NMC). Υπόσχεται αυτονομία 420 km σε μικτές συνθήκες με μέση κατανάλωση τις 17,4 kWh/100 km. Όσον αφορά τις τιμές ισχύος, η συγκεκριμένη έκδοση αποδίδει 272 ίππους και 343 Nm, νούμερα που συνήθως δεν συναντάμε σε ένα compact crossover της κατηγορίας. Κάτι που ισχύει και τις επιδόσεις του, αφού το #1 χρειάζεται μόλις 6,7 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση, όταν η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h.

Ισορροπημένο

Έχοντας περάσει στη θέση του οδηγού, εύκολα θα βρεις την ιδανική θέση, έχοντας καλή ορατότητας και γενικότερα μία οδηγοκεντρική αίσθηση. Το μεγάλο ύψος στο εσωτερικό και οι αντίστοιχες γυάλινες επιφάνειες συνθέτουν ένα ευήλιο περιβάλλον, αντίστοιχο με αυτό που συναντάμε σε μοντέλα μεγαλύτερης κατηγορίας. Συναίσθημα που στη δική μας περίπτωση ενίσχυσε περαιτέρω η εντυπωσιακή γυάλινη ηλιοροφή. Τα γόνατα ΜακΦέρσον και η ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω αποτελούν μία συνήθης επιλογή για πολλά αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Στην περίπτωση του #1 η ανάρτηση έχει μία σχετικά σφικτή ρύθμιση, η οποία έχει σαν αποτέλεσμα να στρογγυλεύει αρκετές από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, χωρίς όμως να απορροφά πλήρως κάποιες από τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων.

Παρόλα αυτά, έχει καλή ποιότητα κύλισης και ταξιδεύει άνετα, με την ηχομόνωση της καμπίνας και την απουσία αεροδυναμικών θορύβων να δημιουργούν ένα φιλικό και ήσυχο περιβάλλον. Περισσότερο ενοχλεί η ηχητική παρέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης, τα οποία φροντίζουν να σου θυμίσουν πως έχεις περάσεις το όριο ταχύτητας των 30 km/h, ή πως πρέπει να ξεκουραστείς ή να στρέψεις το βλέμμα σου στο δρόμο. Και αν για λόγους ψυχικής ηρεμίας θελήσεις να τα απενεργοποιήσεις -και αφού φυσικά τα καταφέρεις μέσα από το περίπλοκο μενού- μόλις παρκάρεις και επανεκκινήσεις όλα θα επανέλθουν σε λειτουργία. Και ξανά από την αρχή…

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Smart #3 Brabus! 

Στην πόλη αποδεικνύεται άνετο και ευέλικτο, αλλά και αρκετά οικονομικό. Τα προγράμματα οδήγησης είναι τρία (eco, comfort και sport) με το πρώτο να χαρίζει υψηλή αυτονομία στο #1. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η smart υπόσχεται χιλιομετρική ελευθερία που ξεπερνά τα 420 km σε μικτές συνθήκες, τα οποία αν κινείσαι στον αστικό κύκλο μπορούν εύκολα να ξεπεράσουν τα 500 km. Σε αυτό συμβάλλει και το σύστημα S-Pedal -κάτι αντίστοιχο με το one pedal- που αυξάνει το βαθμό αποδοτικότητας μέσω του συστήματος ανάκτησης. Η χρήση του απαιτεί μία μικρή συνήθεια, ενώ αξίζει να σημειώσουμε πως δεν ακινητοποιεί πλήρως το όχημα όπως σε άλλες προτάσεις του ανταγωνισμού. Σε μικτές συνθήκες, το #1 εξακολουθεί να αποδεικνύεται αποδοτικό, αφού χωρίς ιδιαίτερο άγχος μπορείς εύκολα να ξεπεράσεις τα 350 km με μία φόρτιση.

Σε πιο γρήγορο ρυθμό, η διαφορά ανάμεσα στα προγράμματα sport και eco είναι σημαντική, με το compact crossover να επιταχύνει εντυπωσιακά, ανεβάζοντας με ευκολία τα χιλιόμετρα στον μακρόστενο ψηφιακό πίνακα οργάνων. Μάλιστα, ο ρυθμός είναι καλός ακόμα και μετά τα 110-120 km/h, με το #1 να σου επιτρέπει να κινηθείς γρήγορα σε κάθε είδους συνθήκη. Η οδική του συμπεριφορά είναι γενικότερα προβλέψιμη, αναδεικνύοντας τον φιλικό χαρακτήρα του. Οι κλίσεις στις στροφές είναι μειωμένες, ενώ γενικά είναι ουδέτερο και προβλέψιμο. Βέβαια, σε δρόμο με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης, οι 272 ίπποι στους πίσω τροχούς είναι σχετικά εύκολο να προκαλέσουν υπερστροφή ισχύος, όσο φυσικά επιτρέψουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που επεμβαίνουν για να σε επαναφέρουν στην τάξη. Το τιμόνι έχει ακρίβεια και βαραίνει με ξεχωριστό πρόγραμμα μέσα από το μενού, ενώ μέτρια είναι η αίσθηση του πεντάλ του φρένου. Όπως στα περισσότερα ηλεκτρικά, εξάλλου…. Πάντως, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός πως το #1 είναι ευχάριστο στο δρόμο, έχοντας το δικό του ισορροπημένο χαρακτήρα.

συμπέρασμα

Η smart ουσιαστικά επανασυστήνεται στο αγοραστικό κοινό, στοχεύοντας να αλλάξει το image και την εικόνα της. Πλέον, δεν είναι μία μονοδιάστατη μάρκα που απευθύνεται σε συγκεκριμένο πελατολόγιο και με το #1 σηματοδοτεί την έναρξη μίας νέας εποχής. Βέβαια, όπως λέει και η παροιμία κάθε αρχή και δύσκολη, αλλά το #1 έχει μία σειρά από στοιχεία που το καθιστούν ως μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση στην αγορά. Και ποια είναι αυτά; Το ξεχωριστό και funky αμάξωμα με την ευρύχωρη καμπίνα επιβατών, τα αποδοτικά ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα και ευχάριστη πλευρά της προσωπικότητας του στο δρόμο. Σίγουρα, το κόστος δεν είναι χαμηλό, αλλά συγκριτικά με τον ανταγωνισμό και σε συνδυασμό με τον πολύ καλό εξοπλισμό από τη βασική έκδοση, κερδίζει σημαντικούς πόντους στην ανταγωνιστική κατηγορία.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...