Δοκιμή Toyota bZ4X: Beyond Zero!

Η Toyota κάνει την είσοδο της στην ηλεκτροκίνηση και με το bZ4X προσφέρει μία πρώτη γεύση από το όραμα της για το μέλλον…

  • -
  • -
Ισχύς218 PS
Ροπή336 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,9 sec
Κατανάλωση ενέργειας17,80 kWh/100 km
με μια ματιά

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Toyota ανήκει στην κατηγορία των μεσαίων SUV και εμείς δοκιμάζουμε την κορυφαία τετρακίνητη εκδοχή.

Η Toyota είναι πρωτοπόρος στην υβριδική τεχνολογία και δεν είναι τυχαίο ότι αποτελεί τον κατασκευαστή που εδώ και δεκαετίες έχει επενδύσει στις κατασκευές του είδους. Τα τελευταία χρόνια, και ενώ σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες έστρεφαν την προσοχή και τις επενδύσεις τους στην ηλεκτροκίνηση, ο ιαπωνικός κολοσσός τηρούσε στάση αναμονής. Στα γραφεία της Toyota στην Άπω Ανατολή θεωρούσαν ότι το αγοραστικό κοινό θα καθυστερήσει να εντρυφήσει στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης. Όμως, το πλήρωμα του χρόνου έφτασε και η Toyota θεωρεί πως το κοινό έχει ωριμάσει, προσθέτοντας στη γκάμα της το bZ4X, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο μαζικής παραγωγής στην ιστορία της.

Ποτέ δεν είναι αργά…

Βλέπετε, για να είμαστε ακριβείς, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Toyota χρονολογείται πίσω στο μακρινό 1997. Τότε, η ιαπωνική μάρκα είχε κατασκευάσει σε περιορισμένη αριθμό μοντέλων ένα ηλεκτρικό RAV4, το οποίο μάλιστα χρησιμοποιούσε μπαταρία της Panasonic. Σήμερα, το bZ4X είναι ένα εντυπωσιακό D-SUV, με υψηλό βαθμό ευρυχωρίας και αντίστοιχο επίπεδο άνεσης. Τώρα, αν το όνομα σας προκαλεί ερωτηματικά, σημειώστε ότι το bΖ (beyond zero) θα συνοδεύει όλα τα ηλεκτρικά της μάρκας, ο αριθμός 4 υποδηλώνει το segment (D), ενώ το Χ φανερώνει πως πρόκειται για crossover.

Αναμφίβολα ιδιαίτερο!

Καταρχήν, το μήκος του είναι 90 mm μεγαλύτερο από αυτό του RAV4, την ώρα που ύψος είναι 85 mm χαμηλότερο. Οι αυξημένες διαστάσεις του χαρίζουν εντυπωσιακή… «υπόσταση» στο δρόμο, χωρίς όμως να δείχνει ογκώδες, αφού το σφηνοειδές σχήμα του χαρίζει μία κομψή σιλουέτα. Όταν παρουσιάστηκε ως πρωτότυπο, έδειχνε επαναστατικό και θεωρήσαμε πως δύσκολα θα έφερναν το ιδιαίτερο σχήμα του και στο μοντέλο παραγωγής. Αντιθέτως, οι Ιάπωνες μας διέψευσαν και το bZ4X διατήρησε τις βασικές φουτουριστικές αρχές του conceptcar. Κύριο χαρακτηριστικό είναι οι έντονες ακμές γύρω από το αμάξωμα, που συνδυάζονται με τη γνωστή τεχνοτροπία diamond cuts στο πλάι, την οποία έχουμε γνωρίσει και στη νεότερη γενιά του C-HR. Τα λεπτά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω είναι χαρακτηριστικά, και ουσιαστικά αποτελούν εκφραστή της νεότερης σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Toyota. Σίγουρα, είναι κομψό, αλλά και δυναμικό, την ώρα που τα προστατευτικά πλαστικά γύρω από το αμάξωμα και τους θόλους, αναδεικνύουν την crossover πτυχή της προσωπικότητας του. 

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε τη δίλιτρη εκδοχή του Toyota CH-R! 

Στα υψηλά στάνταρ της Toyota

Αντίστοιχα, εντυπωσιακή είναι η εικόνα στο εσωτερικό. Η φαρδιά κεντρική κονσόλα ξεχωρίζει τη θέση οδηγού και συνοδηγού, θυμίζοντας κόκπιτ αεροσκάφους. Η σχεδιαστική φιλοσοφία είναι μοντέρνα, αν και το μικρό σε διάσταση τιμόνι κρύβει μέρος του ψηφιακού πίνακα οργάνων των 7’’. Η ποιότητα κατασκευής είναι αντίστοιχη με αυτή που έχουμε συνηθίσει από τα μοντέλα της Toyota. Μπορεί να έχει γίνει εκτεταμένη χρήση σκληρών πλαστικών, αλλά η συναρμογή τους εγγυάται την αντοχή τους στο χρόνο. Μάλιστα, στο μεγαλύτερο μέρος τους είναι καλυμμένα από μία όμορφη υφασμάτινη επένδυση. Η αιωρούμενη οθόνη αφής σε διάσταση 12,3΄΄ που φιλοξενεί το σύστημα πολυμέσων αποδεικνύεται εύχρηστη και προσφέρει ικανοποιητική απόκριση, ενώ πρακτική είναι η παρουσία ξεχωριστών κουμπιών αφής για τον κλιματισμό. Μία περίεργη επιλογή της Toyota είναι η απουσία χώρου αποθήκευσης (ντουλαπάκι) μπροστά από τον συνοδηγό. Στοιχείο που αυξάνει το διαθέσιμο χώρο για τα πόδια του, αλλά αφαιρεί μία αρκετά πρακτική λύση.

Κορυφαίο είναι το επίπεδο του εξοπλισμού, αφού από τη βασική έκδοση προσφέρει στοιχεία όπως φωτιστικά σώματα Full Led, οθόνη αφής 8 ιντσών, αλλά και όλα τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης Toyota T-Mate. Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε ότι έχει αποσπάσει την κορυφαία βαθμολογία με πέντε αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του ανεξάρτητου οργανισμού Euro NCAP. Στον τομέα της ευρυχωρίας, το bz4x τοποθετείται στο άνω άκρο της κατηγορίας, αφού πέντε ενήλικες μπορούν να βολευτούν άνετα στο εσωτερικό του, έχοντας άφθονο χώρο για το κεφάλι και τα πόδια τους. Η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ φτάνει τα 452 lt, μικρότερος από τον αντίστοιχο του ανταγωνισμού, ενώ πρακτική αποδεικνύεται η παρουσία του διπλού πατώματος για την αποθήκευση των καλωδίων.

Καινοτόμο ηλεκτρικό σύστημα

Το bz4x διατίθεται σε δύο εκδόσεις. Μία με κίνηση στους εμπρός τροχούς και ακόμα μία τετρακίνητη, με τη μπαταρία να είναι ίδια και στις περιπτώσεις έχοντας χωρητικότητα 71,4 kWh. Οδηγούμε την τετρακίνητη εκδοχή, η οποία και είναι η ισχυρότερη της σειράς, με τους δύο ηλεκτροκινητήρες να αποδίδουν συνδυαστικά 218 ίππους, αλλά και 337 Nm ροπή. Η Toyota αναφέρει πως για το 0-100 km/h χρειάζονται μόλις 6,9 sec, την ώρα που η τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h. Αξίζει να σημειώσουμε, πως η Toyota έχει επιλέξει για το κινητήριο σύνολο τη σχεδίαση eAxle, η οποία θέλει το κιβώτιο, το διαφορικό, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα τάσης να βρίσκονται σε μία ενιαία μονάδα. Αυτή η λύση χρησιμοποιείται πρώτη φορά σε ηλεκτρικό και με τις μικρότερες διαστάσεις, συμβάλλει στην αύξηση των διαθέσιμων χώρων.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Χώροι καμπίνας
  • Ποιότητα κατασκευής 
  • Εξοπλισμός
  • Εγγύηση
ξινά
  • Μικρή χωρητικότητα μπαταρίας

Όσον αφορά την αυτονομία, η τετρακίνητη έκδοση προσφέρει χιλιομετρική ελευθερία από 411 έως και 470 km, ανάλογα την έκδοση και τη διάσταση των ελαστικών. Στην πόλη αποδεικνύεται αρκετά οικονομικό, με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται κοντά στις 16 kWh, κάτι που μεταφράζεται σε περισσότερα από 400 km αυτονομίας. Αντίθετα, στον επαρχιακό και στον αυτοκινητόδρομο, η κατανάλωση αυξάνεται σημαντικά με αποτέλεσμα η χιλιομετρική ελευθερία να πέφτει κοντά στα 300 km. Σημειώστε, πως υποστηρίζει ταχύτητα φόρτισης 150 kW, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να ανακτήσει από το 10-80% σε 30’, ενώ σε wallbox των 11 kW γεμίζει σε 6,5 ώρες.

Δείτε ακόμη: Video - δοκιμής Toyota Corolla Cross

Με έμφαση στην άνεση

Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, αν και για να έχεις πλήρη εικόνα του πίνακα οργάνων, αναγκάζεσαι να τοποθετήσει το τιμόνι πιο χαμηλά από όσο θα ήθελες. Η λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα αποδεικνύεται προοδευτική και όχι εκρηκτική. Επιταχύνει με γραμμικό τρόπο, χωρίς το απότομο ξέσπασμα που έχουμε συναντήσει σε άλλα μοντέλα του ανταγωνισμού. Παρόλα αυτά, τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν με ταχύ ρυθμό στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, χωρίς να τρομάζουν τους επιβαίνοντες… Το bΖ4Χ έχει κατασκευαστεί επάνω στη νέα πλατφόρμα eTNGA, η οποία αφορά αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Είναι αποτέλεσμα της συνεργασία ανάμεσα σε Toyota και Subaru, και στην οποία βασίζεται επίσης το Solterra. Ιδιαίτερα σημαντικό, είναι πως η μπαταρία αποτελεί δομικό στοιχείο του αυτοκινήτου και έχει τοποθετηθεί ανάμεσα στους δύο άξονες, προσφέροντας ιδανική κατανομή, αλλά και χαμηλό κέντρο βάρους. Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και διπλά ψαλίδια πίσω. Η ρύθμιση της έχει γίνει με γνώμονα την άνεση και στην πράξη χαρίζει στο bΖ4Χ πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Με εξαίρεση κάποιες εγκάρσιες ανωμαλίες που γίνονται αισθητές στον πίσω άξονα, είναι άνετο, ενώ διαχειρίζεται με επιτυχία τις αντιδράσεις του αμαξώματος στις στροφές. Έχει υψηλά περιθώρια πρόσφυσης και είναι φιλικό, προκαλώντας συναίσθημα ασφάλειας στον οδηγό. Αν υπερβάλλεις, τα ηλεκτρονικά που δεν απενεργοποιούνται πλήρως θα εμπλακούν άμεσα, διορθώνοντας την πορεία του αυτοκινήτου.

Την ίδια ώρα, στην πόλη αποδεικνύεται άνετο και ευέλικτο παρά το μέγεθος του, διαθέτοντας μάλιστα και ικανοποιητικό κύκλο στροφής. Μέτρια είναι η αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης, ενώ αποτελεσματικά είναι τα φρένα. Μάλιστα, αξίζει να σημειώσουμε πως υπάρχει μόλις ένα στάδιο αλλαγής του συστήματος ανάκτησης (One Pedal Driving), το οποίο δεν επιβραδύνει σε τόσο έντονο βαθμό συγκριτικά με μοντέλα του ανταγωνισμού. Πάντως, ιδιαίτερη μνεία πρέπει να κάνουμε και στις εκτός δρόμου δυνατότητες του bΖ4Χ. Σύμφωνα με την Toyota μπορεί να περάσει από υδάτινο πέρασμα 50 cm, ενώ η απόσταση από το έδαφος των 177 mm του επιτρέπει να κινείται με άνεση εκτός δρόμου. Επιπλέον, σημειώστε πως διαθέτει και το πρόγραμμα X Mode, το οποίο χρησιμοποιείται σε συνθήκες με λάσπη ή χιόνι!

συμπέρασμα

Το νέο bΖ4Χ είναι ένα ολοκληρωμένο πρακτικό και ευρύχωρο SUV. Σε κερδίζει με τη φουτουριστική σχεδίαση του αμαξώματος, προσφέροντας κορυφαίο τεχνολογικό υπόβαθρο και μάλιστα από τη βασική του έκδοση. Παράλληλα, είναι ποιοτικό, άνετο και ασφαλές στο δρόμο, με χαμηλή κατανάλωση ενέργειας. Και μάλιστα, αφαιρώντας επιπλέον ένα σημαντικό πονοκέφαλο από τον επίδοξο αγοραστή, με την εγγύηση των 11 χρόνων ή 1.000.000 km για τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...