Δοκιμή Subaru Crosstrek 2.0i eBoxer 136 PS: Γενετικός κώδικας

Επιμένοντας πεισματικά στη γνωστή συνταγή της με boxer κινητήρα και μόνιμη τετρακίνηση, η Subaru παρουσιάζει το νέο Crosstrek, για εκείνους που δεν θέλουν SUV μόνο επειδή είναι «της μόδας».

  • -
  • -
Ισχύς136 PS
Ροπή182 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h10,8 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)7,7 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)174,0 gr/km
με μια ματιά

Το νέο Subaru Crosstrek έχει όλα όσα περιμένει κάποιος από ένα δημιούργημα της ιαπωνικής φίρμας, αλλά και διάφορα άλλα στοιχεία που το καθιστούν άκρως ελκυστικό ακόμη και αν δεν είσαι… ορκισμένος Subarάκιας. Σε ήπια υβριδική εκδοχή πλέον για καλύτερη διαχείριση καυσίμου, ενώ η αποτελεσματική τετρακίνηση Symmetrical AWD προσφέρει πραγματικά off-road χαρακτηριστικά.

Τα Subaru ανέκαθεν ήταν… ιδιαίτερες περιπτώσεις αυτοκινήτων. Η ιαπωνική εταιρεία γνωρίζει πολύ καλά τον τρόπο να αγνοεί τις τάσεις της αυτοκίνησης, όχι επειδή αρνείται την εξέλιξη, αλλά για να παραμένει πιστή στην παράδοση που έχει δημιουργήσει. Κινητήρας boxer, μόνιμη τετρακίνηση, πραγματικές εκτός δρόμου ικανότητες και στιβαρή κατασκευή, οχήματα σχεδιασμένα για να κρατήσουν χρόνια. Με άλλα λόγια, η μάρκα θυσιάζει σκόπιμα ένα μέρος των πωλήσεων για να προσφέρει αυτοκίνητα με πραγματικό χαρακτήρα, τα οποία απευθύνονται σε αγοραστές που γνωρίζουν πολύ καλά τι ζητούν. Για τη μειοψηφία, αν θέλετε…

Αυτό όμως έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία πιστών πελατών. Οι πιο πολλοί αγοραστές Subaru είχαν κι άλλα μοντέλα της μάρκας στην κατοχή τους και γνωρίζουν ακριβώς τι να περιμένουν από ένα αυτοκίνητο με σήμα τις πλειάδες στο τιμόνι. Το νέο Subaru Crosstrek όμως, δεν καλύπτει μόνο τους… Subarάκηδες. Καταφέρνει να εξελιχθεί σε πολλούς τομείς, ώστε να διατηρεί μεν την κληρονομιά της εταιρείας, αλλά να προσθέτει και πολλά στοιχεία που θα προσελκύσουν περισσότερο κόσμο στις εκθέσεις, όντας ένα απολύτως σύγχρονο και ασφαλές SUV με αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά που δύσκολα βρίσκεις στον ανταγωνισμό.

Crossover εμφάνιση, SUV ουσία

Το Subaru Crosstrek αντικαθιστά το XV, ένα μοντέλο που ξεκίνησε την καριέρα του ως έκδοση στην γκάμα του Impreza. Η λογική του «υπερυψωμένου hatchback» εξακολουθεί να υφίσταται, άρα σε οπτικό επίπεδο δεν παραπέμπει τόσο σε SUV, όσο για παράδειγμα ένα Forester. Ξεπερνώντας το σχήμα του αμαξώματος όμως, τα SUV στοιχεία δεν αμφισβητούνται: απόσταση από το έδαφος στα 220 mm, μπάρες οροφής και μαύρα προστατευτικά πλαστικά, συνθέτουν ένα οπτικό αποτέλεσμα που παραπέμπει άμεσα σε όχημα ελεύθερου χρόνου. Η σχεδίαση είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ως Subaru με την εξαγωνική μάσκα εμπρός, τα λεπτά φωτιστικά σώματα και τα πίσω φανάρια σε σχήμα “C”. Και φυσικά, όπως σε κάθε μοντέλο της μάρκας, οι τόνοι του design είναι σκόπιμα ήπιοι.

Built to last

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα στο εσωτερικό κάθε μοντέλου της Subaru, είναι η αλεξίσφαιρη στον χρόνο αίσθηση που αποπνέουν. Η άψογη συναρμογή και η συμπαγής εντύπωση που σου αφήνουν, αντανακλάται τόσο από τις επιφάνειες, όσο και από κάθε λογής χειριστήριο, κουμπί ή διακόπτη που έχει ποιοτική λειτουργία. Ωστόσο θα μπορούσαν να είχαν χρησιμοποιηθεί μαλακά υλικά σε κάποια σημεία, καθώς το εσωτερικό απαρτίζεται αποκλειστικά από σκληρά (αλλά αρκούντως ποιοτικά) πλαστικά. Επίσης, το πλαστικοποιημένο «δερμάτινο» ένθετο στις εμπρός πόρτες θα μπορούσε να απουσιάζει και να είναι υφασμάτινο όπως και το υπόλοιπο πάνελ, καθώς δείχνει φθηνό και δεν ταιριάζει με την αισθητική της καμπίνας. Κατά τα λοιπά δεν υπάρχει κανένα άλλο παράπονο σχετικό με το φινίρισμα. Αναμφίβολα, τις εντυπώσεις κλέβει η μεγάλη, κάθετα τοποθετημένη οθόνη αφής των 11,6 ιντσών στην κεντρική κονσόλα. Από εκεί ελέγχονται όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου και είναι ευκρινής, γρήγορη στην απόκριση και εύκολη στον χειρισμό. Υποστηρίζει ασύρματο Apple CarPlay και διαθέτει διάφορα «δορυφορικά» χειριστήρια συντομεύσεων για να απλοποιούνται κάποιες διαδικασίες, όπως η αλλαγή θερμοκρασίας στον αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, η αποθάμβωση του εμπρός και του πίσω παρμπρίζ, αλλά και ο χειρισμός του ραδιοφώνου.

Ο αναλογικός πίνακας οργάνων, αν και σταδιακά… εκλείπει από τα νέα μοντέλα, μας θύμισε πόσο απρόσκοπτα γίνεται η πληροφόρηση του οδηγού με τις «παραδοσιακές» βελόνες, που δεν χρειάζεται καν να κοιτάξεις στο καντράν και καταλαβαίνεις τα βασικά (ταχύτητα, στροφές κινητήρα) με την άκρη του ματιού. Η οθόνη πολλαπλών ενδείξεων ανάμεσα στα όργανα προβάλλει διάφορες πληροφορίες, όπως τις ενδείξεις του trip computer, του συνδεδεμένου τηλεφώνου και άλλων λειτουργιών.

Γενικότερα, η λειτουργικότητα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο μέσα στην καμπίνα του Subaru Crosstrek και η εργονομία, απροβλημάτιστη. Τα χειριστήρια βρίσκονται στα σωστά σημεία και ποτέ δεν… ψάχνεσαι, στοιχεία που εξασφαλίζουν το well-being στην καθημερινότητα. Σχετικά με την πρακτικότητα, υπάρχουν θήκες στις πόρτες, ποτηροθήκες εμπρός-πίσω, ένας μεγάλος χώρος κάτω από το υποβραχιόνιο και μια βολική θήκη αποθήκευσης μπροστά από τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου.

Η θέση οδήγησης, αν και ψηλότερη από ότι νομίζεις όταν βλέπεις το αυτοκίνητο από έξω, είναι πολύ βολική και ρυθμίζεται (ηλεκτρικά, στο αυτοκίνητο δοκιμής μας) προς όλες τις κατευθύνσεις. Το κάθισμα είναι άνετο, ξεκούραστο στις μεγάλες αποστάσεις, αλλά του λείπει λίγη πλευρική στήριξη στο σώμα. Ο οδηγός έχει κορυφαία περιμετρική ορατότητα και προσδιορίζει πολύ καλά την αρχή και το τέλος του αυτοκινήτου, στοιχείο που βολεύει τόσο στην εντός πόλης οδήγηση, όσο και στην εκτός δρόμου. Στο πίσω κάθισμα ο χώρος για τα γόνατα είναι επαρκέστατος (μεταξόνιο 2.670 mm) ακόμη και για ψηλούς.

Δύο ενήλικες θα κάτσουν άνετα, με τον τρίτο να περιορίζεται ελαφρώς λόγω του κεντρικού τούνελ στο δάπεδο. Υπάρχουν δύο θύρες φόρτισης συσκευών (USB Type A και Type C) όμως όχι και αεραγωγοί για τους πίσω. Ο χώρος αποσκευών έχει όγκο 328 lt και είναι μέτριος για την κατηγορία, λόγω φιλοξενίας του πίσω διαφορικού για την τετρακίνηση, αλλά και της μπαταρίας για το υβριδικό σύστημα. Η τελευταία είναι και υπαίτια για την έλλειψη εφεδρικού τροχού (ρεζέρβα) που χρειάζεται σε ένα αυτοκίνητο με τις off-road ικανότητες του Subaru Crosstrek.

Ένεση υβριδισμού

Κάτω από το καπό του Subaru Crosstrek βρίσκεται ένας ατμοσφαιρικός τετρακύλινδρος boxer άμεσου ψεκασμού των 2.0 λίτρων, ενισχυμένος με ήπια υβριδική τεχνολογία. Ο βενζινοκινητήρας αποδίδει 136 ίππους και 182 Nm ροπή, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας συνεισφέρει με 16,7 ίππους και 66 Nm. Σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις τα 0-100 km/h έρχονται σε 10,8 sec και η τελική ταχύτητα ορίζεται στα 198 km/h. Οι επιδόσεις του boxer αν και επαρκέστατες, δεν πρόκειται να… συγκλονίσουν τον οδηγό.

γλυκά
  • Τετρακίνηση
  • Δυνατότητες off-road
  • Άνεση
  • Εξοπλισμός
  • Τεχνολογία
  • Ασφάλεια
  • Ποιότητα συναρμολόγησης
  • Ελαστικότητα κινητήρα
  • Ορατότητα
  • Άνεση καθισμάτων
  • Χώροι επιβατών
  • Εγγύηση
ξινά
  • Σκληρά πλαστικά
  • Χώρος αποσκευών
  • Κατανάλωση
  • Έλλειψη ρεζέρβας

Το ατμοσφαιρικό σύνολο χαρακτηρίζεται περισσότερο για την ομοιογένειά του και την ελαστικότητα που προσφέρει, μαζί με την ευπρόσδεκτη παρουσία του ηλεκτροκινητήρα στις χαμηλές rpm, δίνοντας ζωντάνια στο πάτημα του δεξιού πεντάλ. Το κιβώτιο είναι ένα συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης τύπου CVT που ταιριάζει με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Σε αντίθεση με άλλα σασμάν του είδους, δεν γίνεται… εκνευριστικό κατά την επιτάχυνση καθώς πραγματοποιούνται εικονικές αλλαγές που δίνουν την αίσθηση ενός συμβατικού κιβωτίου με κανονικές σχέσεις. Περνώντας το κομμάτι της κατανάλωσης, βρίσκεται κάπου στα 10 λίτρα ανά 100 km σε μεικτή χρήση πόλης-αυτοκινητόδρομου και κοντά στα 8 lt / 100 km στο ταξίδι. Σίγουρα υψηλότερο από τον μέσο όρο της κατηγορίας, όμως αυτό είναι το τίμημα της μόνιμης τετρακίνησης! Τέλος, να αναφέρουμε ότι αν και mild hybrid, το Subaru Crosstrek έχει τη δυνατότητα να κινείται μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα σε κάποιες περιπτώσεις. Στους ελιγμούς στάθμευσης, στην χαλαρή κίνηση σε ευθεία ή κατηφορική διαδρομή, αλλά και κατά την εκκίνηση του οχήματος από στάση (αν δεν απαιτείται υψηλότερη ισχύς), βοηθώντας λίγο στην εξοικονόμηση καυσίμου.

Not your average SUV

Πλέον αν και στην αγορά υπάρχουν πάρα πολλά SUV, λίγα μοντέλα δίνουν σημασία στις εκτός δρόμου ικανότητες. Επειδή όμως η Subaru εστιάζει πάντα στην ουσία, φρόντισε ώστε το Crosstrek να είναι μια κλασική πρόταση οχήματος που τα καταφέρνει περίφημα τόσο εντός, όσο και εκτός δρόμου. Η τετρακίνηση Symmetrical AWD (που δεν είναι τόσο… συμμετρική πλέον, αφού η κατανομή της ροπής είναι 60:40 εμπρός-πίσω) λειτουργεί εξαιρετικά και εξασφαλίζει κορυφαία πρόσφυση, σε όλες τις συνθήκες. Σε γνώριμη διαδρομή με αρκετές δυσκολίες που επισκεπτόμαστε συχνά με «καθαρόαιμα» μοντέλα, το μοντέλο της Subaru έδειξε εκπληκτικό χαρακτήρα, περνώντας από παντού με ελάχιστα σημεία να το δυσκολεύουν.

Τα 220 mm απόστασης από το έδαφος αρκούν για τα περισσότερα εμπόδια που θα βρεθούν στον διάβα του μέσου χρήστη. Αν δεν φτάνουν για το πέρασμα από κάποιο δύσκολο κομμάτι, οι ακροβολισμένοι στο αμάξωμα τροχοί δίνουν τη δυνατότητα διαφορετικής προσέγγισης στον έμπειρο οδηγό. Άλλωστε ακόμη και αν κρεμάσει κάποιος τροχός και χάσει την επαφή του με το έδαφος, η τετρακίνηση θα τον απομονώσει άμεσα και θα στείλει ροπή σε τροχό που πατάει. Το X-Mode με δύο προγράμματα λειτουργίας (Snow/Dirt, Deep Snow/Mud) βοηθάει στα δύσκολα, παραμετροποιώντας μεταξύ άλλων την απόκριση στο γκάζι, το κιβώτιο και τα ηλεκτρονικά.

Η τετρακίνηση όμως, δίνει πλεονεκτήματα και στην εντός δρόμου οδήγηση. Ακόμη και στο βρεγμένο ο οδηγός νιώθει σιγουριά στο πάτημα του αυτοκινήτου, ενισχύοντας την αίσθηση ασφάλειας πίσω από το τιμόνι του. Η ανάρτηση με τη σειρά της, απορροφά καταπληκτικά τις κακοτεχνίες και έχει μια «αφράτη» ρύθμιση που εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο άνεσης για τους επιβάτες, χωρίς να παρατηρούνται ξερές αντιδράσεις ακόμη και σε βαθιές κακοτεχνίες. Η διάταξη είναι τύπου McPherson εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω. Αν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί γρήγορα εντός ασφάλτου, θα λάβει μια συμπαγή αίσθηση από το πλαίσιο.

Το τιμόνι έχει πολύ σωστό βάρος, αρκετή ακρίβεια και επαρκή πληροφόρηση. Τα φρένα αποδείχθηκαν αποδοτικά και ανθεκτικά (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-πίσω) όμως η μαλακή ανάρτηση φέρνει λίγο περισσότερες κλίσεις στο αμάξωμα από ότι περιμένει ο οδηγός. Φυσικά δεν τίθεται θέμα ευστάθειας καθώς η τετρακίνηση Symmetrical AWD παρέχει πάντα περισσότερη πρόσφυση από όση χρειάζονται οι 136 ίπποι του συνόλου. Όμως, είναι εμφανές ότι το Subaru Crosstrek προτιμάει τις χαλαρές, οικογενειακές μετακινήσεις, παρά τη γρήγορη οδήγηση. Να αναφέρουμε επίσης ότι επάνω στο τιμόνι, στην προέκταση του δεξιού αντίχειρα, υπάρχει ο διακόπτης για τα δύο προγράμματα οδήγησης του SI-DRIVE (Sport και Intelligent) που αλλάζουν την απόκριση του κινητήρα και του κιβωτίου.

Σχέση εμπιστοσύνης

Η Subaru επενδύει σημαντικά στη «σχέση» με τον αγοραστή του αυτοκινήτου της. Θέλει τα μοντέλα της να χρησιμοποιούνται, οι οδηγοί να τους «βάζουν δύσκολα» και εκείνα να ανταποκρίνονται. Για αυτό και πάντα λέμε ότι επενδύουν στην ουσία και όχι στο φαίνεσθαι. Η άνεση, οι δυνατότητες πέρα από την άσφαλτο, η ποιότητα κατασκευής και οι τεχνολογίες, μαζί με την ομπρέλα συστημάτων ασφαλείας Subaru Eyesight είναι κάποια από τα δυνατά στοιχεία του νέου Crosstrek. Οι τιμές ξεκινούν από τις 41.945 € για τη βασική έκδοση Style, με τη δεύτερη έκδοση Stlye XTRA όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής να στοιχίζει 43.945 € και την κορυφαία Premium, 45.970 €. Το αυτόματο κιβώτιο και η τετρακίνηση είναι στάνταρ, όπως σε όλα τα Subaru, ενώ ισχύει και η εγγύηση 8 ετών με απεριόριστα χιλιόμετρα Subaru SAFE 8, η μεγαλύτερη της αγοράς. 

συμπέρασμα

Εν κατακλείδι, το νέο Subaru Crosstrek είναι όντως SUV, δεν «το παίζει». Και αυτή είναι η βασική διαφορά του με το σύνολο του ανταγωνισμού. Φυσικά αυτό έχει θετικά, αλλά και αρνητικά. Στα πρώτα συγκαταλέγονται οι εκτός δρόμου ικανότητες, ο εκδρομικός χαρακτήρας και η ευκολία κίνησης σε δύσκολες συνθήκες (χιόνια, βροχές κλπ), ενώ στα δεύτερα, η αυξημένη κατανάλωση και ρύποι. Σε κάθε περίπτωση πάντως πρόκειται για ένα άκρως ποιοτικό αυτοκίνητο με χαρακτήρα και απολύτως χρηστικό προφίλ στην καθημερινότητα, καλύπτοντας άριστα τόσο τις εντός πόλης μετακινήσεις ρουτίνας όσο και ταξίδια, αλλά και εκδρομές. 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ


AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...