Δοκιμή Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC 306 PS: Ελεύθερος σκοπευτής

Καμουφλαρισμένη, σχεδόν χάνεται στο πλήθος, αλλά εκπληκτικά αποτελεσματική στον σκοπό της. Η Mercedes-AMG GLA 35 συνδυάζει εύστοχα το πνεύμα του Affalterbach με την ουσία μιας GLA.

  • -
  • -
με μια ματιά
Οικογενειακό όταν της ζητηθεί και άπιαστη στο βουνό, αν στο τιμόνι βρίσκεται κάποιος που ξέρει τι να κάνει. Η Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC είναι το όνειρο κάθε οικογενειάρχη που θέλει να... θυμάται τα παλιά, σε κάθε ευκαιρία. 

Από την πρώτη της γενιά, η GLA εξελίχθηκε σε ένα πάρα πολύ σημαντικό αυτοκίνητο για τη Mercedes-Benz. Αποτελεί το πρώτο σκαλοπάτι στην γκάμα των SUV της και η γερμανική μάρκα δεν έχασε την ευκαιρία, κάνοντας αυτό που ξέρει καλύτερα: τον εμπλουτισμό της γκάμας της με πάρα πολλές, διαφορετικές εκδόσεις. Φυσικά το DNA της AMG δεν θα μπορούσε να λείπει από την GLA. Στην πρώτη γενιά παρουσιάστηκε αποκλειστικά με τον κωδικό “45”, πλέον όμως διατίθεται και με το πιο ορθολογικό για οικογενειακή χρήση σηματάκι "35". Και πριν βιαστεί κάποιος να την αμφισβητήσει, συγκρίνοντάς την με την «απόλυτη» GLA 45 S, καλύτερα να ξανασκεφτεί τη φιλοσοφία της συγκεκριμένης πρότασης και ύστερα, να την οδηγήσει.

Καλύτερα να μασάς…

Σε οπτικό επίπεδο, η GLA 35 AMG δύσκολα ξεχωρίζει από μια απλή GLA σε έκδοση AMG Line. Η μάσκα Panamericana μπροστά, ο διαχύτης πίσω με την διπλή απόληξη της εξάτμισης και τα σήματα “4MATIC Turbo” στα φτερά, είναι οι βασικότερες αλλαγές, μαζί με τις ζάντες ειδικής σχεδίασης. Έτσι λοιπόν είναι πολύ εύκολο να την υποτιμήσει κάποιος στον δρόμο, πιστεύοντας ότι είναι ακόμη ένα οικογενειακό SUV, πριν την δει να εξαφανίζεται από δίπλα του μόλις ανάψει πράσινο το φανάρι. Η εμφάνιση “sleeper” δίνει επιπλέον πόντους διακριτικότητας σε αυτή την AMG, για εκείνους που προτιμούν να έχουν στα χέρια τους ένα… όπλο, χωρίς να προκαλούν. Οι πιο εξωστρεφείς, έχουν τη δυνατότητα να προσθέσουν το αεροδυναμικό πακέτο που περιλαμβάνει μερικά splitter ακόμη και την αεροτομή οροφής στην πέμπτη πόρτα, δηλώνοντας την AMG ταυτότητα του μοντέλου.

Υβριδικός μανδύας

Κάτω από το καπό της Mercedes-AMG GLA 35 βρίσκεται ο γνωστός αλουμινένιος τετρακύλινδρος turbo βενζινοκινητήρας των 2.0 λίτρων (M260) της μάρκας, ο ίδιος που συναντάμε και στην GLA 250 για παράδειγμα (προσοχή, όχι την PHEV 250e, αλλά την σκέτη 250). Αυτό σημαίνει ότι το μοτέρ δεν είναι δημιούργημα του Affalterbach, ούτε παράγεται με τη φιλοσοφία “one man, one engine”, που παραμένει αποκλειστικό προνόμιο των 45 και άνω. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν είναι τεχνολογικά προηγμένο. Το ακριβώς αντίθετο θα λέγαμε! Για παράδειγμα τα πιστόνια τεχνολογίας CONICSHAPE είναι κωνικού σχήματος μειώνοντας τις τριβές, μαζί με την επίστρωση NANOSLIDE που περιορίζει και τις θερμοκρασίες. Το σύστημα CAMTRONIC φροντίζει για τον χρονισμό των βαλβίδων και η twin scroll τουρμπίνα βοηθάει στον μηδενισμό του turbo-lag, ακόμη και στις χαμηλές rpm.

Μετά την ανανέωση της δεύτερης γενιάς όμως, η GLA 35 AMG έχει στη φαρέτρα της ακόμη ένα όπλο: την ήπια υβριδική τεχνολογία. Ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας 14 ίππων προσθέτει δύναμη στο μοτέρ και με αυτόν τον τρόπο, προκύπτει ένα πολύ πιο άμεσο σύνολο, συγκριτικά με την ίδια έκδοση πριν την ανανέωση που δεν είχε τεχνολογία mild hybrid. Φυσικά δίνει και ένα μικρό όφελος στην κατανάλωση, όμως το βασικότερο προσόν για τον οδηγό είναι ότι βοηθάει στο turbo-lag, δίνοντας περισσότερη δύναμη στις χαμηλές στροφές. Η συνολική απόδοση παραμένει στους 306 ίππους με 400 Nm ροπή, ωστόσο η ζωντάνια του σχεδόν από το ρελαντί σε ξεγελάει, νομίζοντας ότι έχει κερδίσει 20-30 άλογα σε σύγκριση με πριν. Δεν είναι εκρηκτική, απλώνει γραμμικά τη δύναμη, όμως νιώθεις δυνατή ώθηση περίπου μέχρι και τον κόφτη. Το AMG SPEEDSHIFT 8 DCT από τη μεριά του πραγματοποιεί ακαριαίες αλλαγές και δεν διστάζει να κατεβάσει σχέσεις, ακόμη και κοντά στο όριο περιστροφής. Σχετικά με τις επιδόσεις σε απόλυτους αριθμούς, εργοστάσιο ανακοινώνει 0-100 km/h σε 5,2 sec και τελική ταχύτητα περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 250 km/h, ενώ από την άλλη η κατανάλωση καυσίμου, θα οριοθετηθεί κάπου στα 11 lt / 100 km με φυσιολογική χρήση. Σε στροφιλίκι και παρατεταμένη πίεση όμως, μην περιμένετε κάτω από τα 16 lt / 100 km!

Blink and you’ll miss it

Μιας και αναφερθήκαμε στις στροφές, ας περάσουμε και στο ζουμί της υπόθεσης, δηλαδή την οδική συμπεριφορά. Μη ξεγελαστεί κανείς από τη διακριτική εμφάνιση και το μοτέρ που προέρχεται από την «απλή» γκάμα των Mercedes-Benz. Η GLA 35 είναι γνήσια AMG στον τρόπο που στρίβει! Ο πολύδισκος συμπλέκτης που βρίσκεται στο πίσω διαφορικό μοιράζει έως το 50% της ροπής στους αντίστοιχους τροχούς και παρέχει εκπληκτική πρόσφυση στο μεσαίο SUV. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson μπροστά και διάταξη τεσσάρων συνδέσμων πίσω, ενώ συνοδεύεται από ενεργά αμορτισέρ που μεταβάλλουν τη σκληρότητά τους ανάλογα το πρόγραμμα οδήγησης. Στο Comfort αποσβαίνουν πολύ σωστά τις κακοτεχνίες, δεν επιτρέπουν ιδιαίτερες κλίσεις στο αμάξωμα και διαχειρίζονται καλά τις κακοτεχνίες των δρόμων, ακόμη και υπό πίεση.

Στο Sport ή ακόμη περισσότερο, στο Sport+, σκληραίνουν αρκετά, θυμίζοντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της έκδοσης. Στην πράξη, η GLA 35 AMG μπορεί να κινηθεί με απίστευτα γρήγορο ρυθμό στο στροφιλίκι και να κυνηγήσει με άνεση ακόμη και γνήσιες σπορ κατασκευές. Ο οδηγός γεμίζει με αυτοπεποίθηση όταν συνειδητοποιήσει τη φόρα που μπορεί να κουβαλήσει το αυτοκίνητο, περνώντας από καμπές χωρίς καν να σηκώσει το πόδι από το γκάζι. Η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, αλλά και το βάρος των 1.675 κιλών κρύβονται εξαιρετικά και η οδική συμπεριφορά δεν θυμίζει σε τίποτα το SUV αμάξωμα, αν εξαιρεθεί η λίγο πιο ψηλή θέση οδήγησης. Για την ακρίβεια, το πλαίσιο ανταποκρίνεται τόσο άνετα στη δύναμη, που σε κάνει να θεωρήσεις ότι οι 306 ίπποι του πέφτουν λίγοι. Άξια αναφοράς είναι τα πανίσχυρα φρένα με τις τετραπίστονες monoblock δαγκάνες μπροστά (αεριζόμενοι-τρυπητοί δίσκοι 350 mm) και τις μονοπίστονες πίσω (με αεριζόμενους δίσκους 330 mm). Δεν είναι μόνο η απόδοση ή η αντοχή που εκπλήσσουν τον οδηγό, αλλά και το πεντάλ με τη γεμάτη αίσθηση. Στο οριακό φρενάρισμα το πόδι αντιλαμβάνεται τη «σκανδάλη» μπλοκαρίσματος των τροχών και μπορείς να εκμεταλλευτείς την πλήρη δύναμη του συστήματος χωρίς να ξυπνήσεις το ABS, καθυστερώντας όλο και περισσότερο το σημείο φρεναρίσματος.

Η συνέχεια, είναι απλή. Ο οδηγός σημαδεύει τη στροφή με το σωστό σε βάρος και καλό σε πληροφόρηση-ακρίβεια τιμόνι και η τετρακίνηση 4MATIC βρίσκει την πρόσφυση για να γαντζώσουν τα Michelin Pilot Sport 4Sκαι η GLA να εξαφανιστεί. Η αποτελεσματικότητα είναι εκπληκτική! Το κιβώτιο είναι πάντα πρόθυμο να βοηθήσει στη διαδικασία και αντιδράει ακαριαία στις εντολές που δίνει ο οδηγός από τα paddles. Δεν ανεβάζει από μόνο του στον κόφτη, ούτε αρνείται το κατέβασμα, ακόμη και το οριακό. Η μεταβλητή κρεμαγιέρα έχει «μεστή» συμπεριφορά γύρω από τη θέση της ευθείας, προσδιορίζοντας με σαφήνεια τη θέση των τροχών, αλλά και πληροφορώντας επαρκώς για το ανάγλυφο της ασφάλτου. Το ESP από μεριά του ρυθμίζεται σε τρεις θέσεις, τις On, Sport και Off. Στις δύο τελευταίες, ενεργοποιείται και το AMG Dynamics που δίνει μια πιο σπορ λειτουργία στην τετρακίνηση, προσδίδοντας χαρακτηριστικά torque vectoring και ρυθμίζοντας καλύτερα τη ροπή που φτάνει στον πίσω άξονα. Ωστόσο, ακόμη κι έτσι η συμμετοχικότητα δεν βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο. Η τετρακίνηση δεν θα στείλει ποτέ όση ροπή χρειάζεται στους πίσω τροχούς για να προκληθεί υπερστροφή, ενώ η ουρά τις περισσότερες φορές αρνείται πεισματικά την τοποθέτηση πριν τη στροφή, ως αποτέλεσμα της πολύ υψηλής πρόσφυσης, εκτός αν ο συντελεστής τριβής που προσφέρει η άσφαλτος είναι χαμηλός.

Επίσης, ο ήχος του τετρακύλινδρου κινητήρα είναι μεν μπάσος, φτάνει στα αφτιά του οδηγού και κάνει κάποια ωραία σκασίματα στο «άσε» και τις αλλαγές του κιβωτίου, όμως δεν θα λέγαμε όχι και σε λίγο περισσότερο. Να σημειώσουμε ότι ειδικά για την GLA 35 AMG, έχει ενισχυθεί η ακαμψία του εμπρός τμήματος για να προσφέρει πιο άμεση αλλαγή κατεύθυνσης. Το θετικό στοιχείο της GLA 35 AMG είναι ότι παραμένει ιδιαίτερα φιλική στην καθημερινότητα και την οικογενειακή χρήση, όταν της ζητηθεί. Με τα συμβατικά προγράμματα οδήγησης (και όχι τα Sport, Sport+) παραμένει άνετη και χωρίς τις «ιδιοτροπίες» των σπορ αυτοκινήτων. Η ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο βρίσκεται σε χαρακτηριστικά υψηλό επίπεδο και η ηχομόνωση κρατάει έξω από την καμπίνα τους θορύβους. Ένας πραγματικός… χαμαιλέοντας που αλλάζει μορφή, ανάλογα με τη διάθεση του ανθρώπου που κάθεται στο αριστερό κάθισμα!

Γνώριμο περιβάλλον

Μπαίνοντας στο εσωτερικό της Mercedes-AMG GLA 35, το σκηνικό είναι ακόμη πιο διακριτικό. Η ατμόσφαιρα… ραστώνης διαταράσσεται μόνο από τους στρογγυλούς διακόπτες στο τιμόνι για γρήγορη πρόσβαση στα προγράμματα οδήγησης, το ESP, το AMG Dynamics και άλλες λειτουργίες, όπως και από το ίδιο το τιμόνι με το σήμα AMG.

γλυκά
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Διττός χαρακτήρας
  • Χώροι
  • Ποιότητα κύλισης
  • Τεχνολογία
  • Διακριτική εμφάνιση
  • Απόδοση κινητήρα
  • Λειτουργία κιβωτίου
ξινά
  • Έλλειψη συμμετοχικότητας
  • Ήπιος ήχος κινητήρα

Οι δύο ενιαίες οθόνες των 10,25 ιντσών, μια ως πίνακα οργάνων και μια για το σύστημα πολυμέσων MBUX βρίσκονται φυσικά εδώ, ενώ η πρακτικότητα των υπόλοιπων GLA δεν διαταράσσεται σε κανέναν τομέα. Οι χώροι επαρκούν για τέσσερις ενήλικες, το πορτμπαγκάζ των 435 λίτρων θα βολέψει τις αποσκευές τους και οι εργονομικά προσεγμένες θήκες αποθήκευσης εξυπηρετούν στην καθημερινή πρακτικότητα. Ως μια «παραφωνία» θα πούμε ότι οι πλατφόρμες Apple CarPlay και Android Auto υποστηρίζονται μόνο ενσύρματα, απαιτώντας καλώδιο ώστε το smartphone να ολοκληρώσει το mirroring. Επίσης, μετά την ανανέωση της GLA, η ρηχή θήκη που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα δεν είναι τόσο εξυπηρετική.

Άλλοθι!

Με τις επιδόσεις να είναι το κυρίαρχο στοιχείο αυτής της έκδοσης, πολλοί ίσως μπουν στον πειρασμό να συγκρίνουν την GLA 35 με κάποιο από τα σπορ hatchback της αγοράς. Ωστόσο, δεν υπάρχει σύγκριση ανάμεσα σε ένα ξεκάθαρα πιο οδηγοκεντρικό hot-hatch (Α35 AMG) και την GLA 35. Η A35 είναι ένα απόλυτο (και σαφώς λιγότερο άνετο στην καθημερινότητα) οδηγικό μηχάνημα, ενώ η GLA 35 ένα πάρα πολύ γρήγορο SUV. Όμως, όπως γράφουμε και παραπάνω, ελάχιστα αυτοκίνητα θα το ακολουθήσουν στο στροφιλίκι, ενδεικτικό της πολύ καλής δουλειάς που έκανε η μάρκα! Αν θα άξιζε το upgrade για την εκρηκτική GLA 45 S των 421 ίππων; Κατά την άποψή μας, όχι, αφού το ταπεραμέντο αυτής της έκδοσης ταιριάζει περισσότερο με το αμάξωμα της A-Class, παρά με ένα οικογενειακό SUV. Η τιμή της Mercedes-AMG GLA 35 ξεκινάει από τις 67.450 €.

συμπέρασμα
Η Mercedes-AMG GLA 35 είναι ένα πολύ επιτυχημένο παράδειγμα αυτοκινήτου «όλα σε ένα», για τον απαιτητικό οδηγό που πλέον, έχει οικογένεια (και οικονομική άνεση βεβαίως). Σε σχέση με μια A35 AMG για παράδειγμα, το SUV αμάξωμα δίνει λύσεις πρακτικότητας, αλλά και… ασπίδα γκρίνιας από τη σύζυγο, που ζήτησε την πώληση του γρήγορου αυτοκινήτου για την αγορά ενός οικογενειακού! 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

 

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...