Δοκιμή Ford Puma ST 1.0 Powershift 170 PS: Εκδημοκρατισμένο rally-replica

Το Puma ST θυσιάζει την συμμετοχικότητα που χαρίζει το χειροκίνητο κιβώτιο, στο βωμό της καθημερινής ευχρηστίας και οικονομίας. Είναι όμως το υβριδικό, 1.000άρι πλέον ST με το αυτόματο κιβώτιο το ίδιο καλό;

  • -
  • -
Ισχύς170 PS
Ροπή200 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,4 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)6,3 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)144,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά
Με το εξαιρετικό σασί να έχει μεταφερθεί αυτούσιο από το «200άρι», το ST Powershift αποτελεί την πιο συνειδητοποιημένη, αλλά εξίσου ενθουσιώδεις επιλογή μεταξύ των δύο.

Δεν είναι μακριά η εποχή που το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ αποφάσισε να υιοθετήσει την υβριδική τεχνολογία. Οι Κατασκευαστές πίεσαν με τον τρόπο τους και η κορυφαία κατηγορία των WRCars ουσιαστικά… «εξηλεκτρίστηκε». Τα αποτελέσματα όμως δεν ήταν τα αναμενόμενα. Το κόστος των αυτοκινήτων εκτοξεύθηκε και όσες εταιρείες είχαν εκφράσει ενδιαφέρον εμπλοκής στο θεσμό, έκαναν… αναστροφή με συνοπτικές διαδικασίες. To αποτέλεσμα είναι σήμερα ακόμα και οι πλέον ένθερμοι υποστηρικτές της υβριδικής τεχνολογίας να κάνουν δεύτερες σκέψεις…

Και ποιες είναι αυτές; Τα αυτοκίνητα Rally2! Φθηνότερα σε κόστος, τόσο κατασκευής όσο και συντήρησης, τα οποία με μία αναβάθμιση στον κινητήρα και με μεγαλύτερα αεροδυναμικά βοηθήματα θα μπορούσαν να πάρουν τη σκυτάλη από τα σημερινά Rally1. Μέχρι όμως αυτό να γίνει πραγματικότητα, εμείς είπαμε να πάρουμε την δική μας εκδοχή ενός «downsized», εξηλεκτρισμένου πλέον rally-replica και να απολαύσουμε οδήγηση. Με το νέο Ford Puma ST στη μικρότερη, υβριδική εκδοχή των 170 ίππων με το αυτόματο κιβώτιο Powershift, αφήσαμε για λίγο την Αττική, έχοντας στη διάθεση μας μία κατασκευή με καταβολές από τις ειδικές διαδρομές…

1

Μεταμόσχευση υβριδικής καρδιάς

Το εντυπωσιακό, γαλάζιο Puma ST αποτελεί την πιο πρόσφατη, καθαρόαιμη σπορ δημιουργία του τμήματος Ford Performance, όντας και το πρώτο ήπια υβριδικό της μάρκας που έχει δεχθεί τις παρεμβάσεις του σχετικού division. Highlight της συγκεκριμένης έκδοσης είναι το νέο σύνολο κινητήρα-μετάδοσης, μιας και στη θέση του «γεμάτου» 1.5 turbo τρικύλινδρου των 200 ίππων, βρίσκεται το λιλιπούτειο 1.000άρι ήπια υβριδικό σύνολο που βλέπουμε και στις απλές εκδόσεις. Μόνο που εδώ είναι ισχυρότερο από ποτέ και συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων, Powershift. Με την απόδοση να έχει ανέβει στους 170 ίππους και η ροπή στα 248 Nm (λειτουργία overboost) χάρη σε έναν αναπρογραμματισμό της ECU και του λογισμικού διαχείρισης του τούρμπο, το 170άρι ST μπορεί να χάνει 30 ίππους σε σχέση με το χειροκίνητο, αλλά θέλει να κερδίσει σε οικονομία και ευχρηστία στην καθημερινότητα.

2

Ακόμα κι έτσι όμως, όσο επιθετική κι αν είναι η εικόνα του, δεν αρκεί για να σε προϊδεάσει για το τι κρύβεται κάτω από το αμάξωμα. Κι αυτό γιατί το ST Powershift δεν αποτελεί μία ελαφρώς πιο σπορτίφ έκδοση του Puma, αλλά μία ειδική κατασκευή… Αρχικά, παρατηρώντας το δεν πρόκειται να βρεις κάτι που να προδίδει πως κάτω από το καπό κρύβεται ο 1.000άρης, και όχι ο ισχυρότερος 1.500άρης. Μοναδικές διαφοροποιήσεις αποτελούν τα paddles πίσω από το τιμόνι, το ένα λιγότερο πεντάλ και ο επιλογέας για το κιβώτιο. Εξωτερικά, το μυώδες Puma -αλήθεια την πανέμορφη απόχρωση “Azura Blue” την αναφέραμε καθόλου;- τσεκάρει όλα τα κουτάκια ενός hot-hatch ή μάλλον… hot-crossover που σέβεται τον εαυτό του. Οι σκουρόχρωμοι τροχοί των 19 ιντσών δένουν άψογα με την μαύρη οροφή, αλλά και τις μαύρες λεπτομέρειες περιμετρικά του αμαξώματος. Πινελιές όπως το σπλίτερ μπροστά με το λογότυπο της Ford Performance, η μεγαλύτερη αεροτομή, ο διαχύτης πίσω και η διπλή απόληξη της εξάτμισης, ολοκληρώνουν το πακέτο.

3

Το «ζουμί» όμως δεν βρίσκεται στην εμφάνιση, αλλά σε όσα κρύβονται κάτω από το αμάξωμα. Και δεν εννοούμε στην καμπίνα. Αναφερόμαστε στο «άγγιγμα» της Ford Performance όσον αφορά το στήσιμο. Ο λόγος για τον οποίο ένα ούτως ή άλλως οδηγοκεντρικό crossover έχει μετατραπεί σε αυτοκίνητο που θα μπορούσε να σταθεί με ευκολία δίπλα στα καλύτερα hot-hatch όλων των εποχών. Ουσιαστικά, όλη η σοφία που εναπόθεσαν οι μηχανικοί της Ford στο 200άρι ST έχει περάσει αυτούσια και στο μικρότερο αδερφάκι του. Αυτό σημαίνει πως έχουμε νέα βάση μηχανής και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, τα οποία προσφέρουν μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία που αγγίζει το 40% σε σχέση με το «συγχωρεμένο» Fiesta ST. Σκληρότερα είναι και τα ελατήρια, με τα πίσω να είναι τύπου force vectoring, ενώ τα αμορτισέρ είναι διπλού θαλάμου της Hitachi με τεχνολογία frequency reactive. Με απλά ελληνικά, αυτό που καταφέρνει το εν λόγω σύστημα, είναι να επιτρέπει σε συνεχείς ανωμαλίες να περάσεις πιο άνετα και με περισσότερο θάρρος, καθώς μεγιστοποιεί την επαφή των τροχών με την άσφαλτο, μειώνοντας τη δύναμη απόσβεσης. Το πακέτο συμπληρώνουν οι μεγαλύτερες σε διάμετρο αντιστρεπτικές εμπρός και πίσω, πάχους 24 mm και 28 mm, αντίστοιχα, η κατά 25% ταχύτερη κρεμαγιέρα με μόλις 2 στροφές από άκρη σ’ άκρη και τα φρένα με τους αεριζόμενους δίσκους 325 mm εμπρός και απλούς δίσκους 271 mm πίσω.

4

Αιλουροειδές με αύρα «ειδικού»

Το Ford δεν έχει τίποτα το διακριτικό και όποιος το αποκτήσει, αυτός θα είναι και ο λόγος που θα το διαλέξει. Από τη στιγμή που θα μπεις, ξέρεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε κάτι ιδιαίτερο πριν καν πατήσεις το μπουτόν της εκκίνησης. Τα πανέμορφα νέα μπάκετ ημιδερμάτινα καθίσματα της Ford Performance, αδιαμφησβήτητα κλέβουν την παράσταση τόσο με την εμφάνιση, όσο και με τη στήριξη που προσφέρουν. Περισσότερο «χώνεσαι» μέσα παρά κάθεσαι, με τα πλαϊνά να αγκαλιάζουν άψογα το σώμα και να σε προδιαθέτουν για το κάτι παραπάνω. Το υπόλοιπο εσωτερικό είναι το γνώριμο περιβάλλον που μάθαμε από το 200άρι ST. Σε κάθε περίπτωση, δεν λείπει τίποτα σε επίπεδο ψυχαγωγίας, πολυμέσων και ασφάλειας, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,3’’ και την οθόνη πολυμέσων των 8’’ να προσφέρουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες. Μόλις το μοτέρ τεθεί σε λειτουργία καταλαβαίνεις πως δεν πρόκειται για το ίδιο 1.000άρι σύνολο που έχουμε συνηθίσει στις απλές εκδόσεις. Ο ήχος είναι πιο μπάσος, ενώ η εξάτμιση διαθέτει κλαπέτο που ανοίγει για ακόμη πιο σπορ ακουστική στο πρόγραμμα Sport, το οποίο επιλέγεις από το σχετικό κουμπί στο τριάκτινο τιμόνι με την παχιά στεφάνη.

5

Ξεκινάς να κινείσαι στα στενά της πόλης και από τα πρώτα μέτρα κιόλας καταλαβαίνεις πως εδώ έχουμε να κάνουμε με κάτι πολύ πιο ιδιαίτερο από τις ST-Line εκδόσεις. Ο προσανατολισμός είναι πολύ πιο σπορ και αυτό φαίνεται από την σχολαστικότητα με την οποία θα διαβάσει η ανάρτηση και την παραμικρή ανωμαλία του οδοστρώματος. Είναι σφιχτό αλλά δεν κουράζει, ούτε αντιδράει ξερά. Απλά κάνει αισθητή την αγωνιστική αύρα με την οποία το έχουν «ευλογήσει» οι άνθρωποι της Ford Performance. Για όσους ψάχνουν ένα ελαφρώς πιο σβέλτο compact μοντέλο, ένα τέτοιο χαρακτηριστικό θα κουράσει, ενώ για αυτούς που θα επιλέξουν το Puma περισσότερο για τα «μαγικά» που κρύβει κάτω από τις λαμαρίνες, θα τους κάνει να ανυπομονούν…

6

«Για τι;», ρωτάτε… Για τη στιγμή που την θέση των στενών της πόλης και των μποτιλιαρισμένων αυτοκινητόδρομων, θα πάρει ένας ορεινός, έρημος επαρχιακός δρόμος, βγαλμένος από τις ασφάλτινες ειδικές της Κορσικής. Εκεί το Puma ST θα φροντίσει να αναδείξει όλα όσα έχει μάθει η Ford από τους αγώνες. Ότι το πακέτο με τους 200 ίππους ήταν εντυπωσιακό το γνωρίζαμε. Ισχύει όμως το ίδιο και για το μικρότερο 170άρι; Ναι, ισχύει. Κι αυτό γιατί όπως είπαμε και νωρίτερα, η πλατφόρμα έχει μεταφερθεί αυτούσια από την ισχυρότερη εκδοχή, με το σύνολο κινητήρα-κιβωτίου απλά να έρχεται και να κουμπώνει χωρίς την παραμικρή διαφοροποίηση. Εκεί όμως δημιουργείται το εξής ερώτημα: Μπορεί το πιο αδύναμο σύνολο να υποστηρίξει το εξαιρετικά ικανό σασί του Puma; Η απάντηση και εδώ είναι θετική. Στα χαρτιά, η μικρότερη υβριδική έκδοση χρειάζεται 0,7 sec περισσότερα για να πιάσει τα 100 km/h (7,4’’ αντί για 6,7’’), ενώ η τελική φτάνει τα 210 km/h.

7

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Κινητήρας
  • Οδική συμπεριφορά
  • Κατανάλωση
  • Ανάρτηση
  • Χώροι
  • Καθίσματα
ξινά
  • Τιμή

Στην πράξη, φέρει τα ίδια χαρακτηριστικά με το 1.500άρι σύνολο, προσφέροντας περίσσια ποσότητα ροπής στις μεσαίες, ενώ το υβριδικό σύστημα -ειδικά στο πρόγραμμα Sport- προσφέρει έντονη υποβοήθηση χαρίζοντας του ακόμη πιο άμεση απόκριση. Το μόνο σημείο που η μικρότερη ιπποδύναμη θα γίνει αισθητή είναι η απόδοση του στις υψηλές στροφές. Ακόμα και έτσι, ο 1.000άρης κάνει εξαιρετική δουλειά για να καλύψει τις ανάγκες και του πιο απαιτητικού οδηγού. Σε αυτό συμβάλλει και το αυτόματο σασμάν, το οποίο έχει δεχθεί βελτιώσεις ώστε να πραγματοποιεί πιο γρήγορες αλλαγές, ενώ στη χειροκίνητη λειτουργία δεν φοβάται να χτυπήσει στον κόφτη, δίνοντας στον οδηγό τον πλήρη έλεγχο. Ο ήχος που φτάνει στα αυτιά σου είναι άκρως ικανοποιητικός αν σκεφτείς πως κάτω από το καπό κρύβεται ένα λιλιπούτειο 1.000άρι σύνολο, ενώ τα σκασίματα από την εξάτμιση στο «άσε» προσθέτουν μία επιπλέον σπορ νότα.9

Δείτε ακόμη: Δοκιμή Toyota C-HR 2.0 HEV AWD-i

Επί το έργον, το Puma ST αποδεικνύει για ακόμη μία φορά πως οι μηχανικοί της Ford έχουν τη μαγική συνταγή. Το μπροστινό αλλάζει κατεύθυνση σχεδόν τηλεπαθητικά, με την παραμικρή κίνηση των καρπών να περνά στο δρόμο με ακρίβεια χιλιοστού. Η γόμα Sport Contact 7 της Continental με διαστάσεις 225/40/19 γραπώνει την άσφαλτο και σε συνδυασμό με το άκαμπτο πλαίσιο επιτρέπει στο γαλάζιο Puma να κινείται σαν πραγματικός αίλουρος στις στροφές, σηκώνοντας τον πίσω εσωτερικό τροχό με την παραμικρή ευκαιρία, θυμίζοντας hot-hatch γαλλικής σχολής. Η ανάρτηση διαβάζει την άσφαλτο και μεταφέρει όλη την πληροφορία στον οδηγό μέσω του τιμονιού, ενώ ο ρυθμός απόσβεσης επιτρέπει στο ST να περνά από μικρές ανωμαλίες του δρόμου σε ρυθμούς… WRC. Με ψυχή, χωρίς άγχος και με το γκάζι στη μοκέτα. Με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα, το γρήγορο τέμπο μετατρέπεται σε χορό, με το πίσω μέρος να είναι εντυπωσιακά συμμετοχικό για τα δεδομένα της εποχής, επιτρέποντας ουσιαστικά την τοποθέτηση στην είσοδο της στροφής, διανύοντας έτσι σχεδόν όλη την καμπή με το τιμόνι σε ευθεία θέση.8

Δείτε ακόμη: Δοκιμή Mercedes-Benz E 220 d 197 PS

Η έλλειψη του Performance Pack που χάριζε στο 200άρι το μπλοκέ διαφορικό της Quaife, σε κάνει αρχικά να αναρωτιέσαι αν θα είναι το ίδιο καλό. Όμως, τα πάρα πολύ υψηλά επίπεδα πρόσφυσης που προσφέρει το εμπρός μέρος ξεδιαλύνουν τον οποιοδήποτε προβληματισμό από την πρώτη κιόλας στροφή. Μοναδική ίσως παραφωνία είναι η λειτουργία του κιβωτίου στα οριακά κατεβάσματα, καθώς υπήρξαν φορές που δίσταζε, στοιχείο που εν τέλει απλά το συνηθίζεις. Τα φρένα με το έντονο πρώτο δάγκωμα απαιτούν ένα μικρό χρονικό διάστημα εξοικείωσης, αλλά μόλις τα συνηθίσεις, απλά απολαμβάνεις την κορυφαία απόδοση επιτρέποντας σου να φρενάρεις όλο και πιο κοντά στο τέλος της ευθείας. Σημειώστε, πως σε σκληρή χρήση και συνεχή χρήση, μία ελαφρά κόπωση θα κάνει την εμφάνιση της, τόσο στην απόδοση όσο και στη διαδρομή του πεντάλ. Κι από κατανάλωση πώς πάμε; Χάρη στον υβριδισμό, με σύνεση και αυτοσυγκράτηση, το trip μπορεί να κινηθεί ακόμη και στα 7,5 lt/100km. Επειδή όμως κάθε φορά που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι του συγκεκριμένου Puma «σε τρώει το πόδι σου», τιμές κοντά στα 10-11 lt/100km δεν είναι απίθανο να εμφανιστούν.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

συμπέρασμα

Όντας μία κατηγορία από μόνο του, το Puma ST καταφέρνει να προσφέρει περίσσια οδηγική ευχαρίστηση και αγωνιστική αύρα, φέροντας παράλληλα όλα τα προνόμια ενός πρακτικού και ευρύχωρου crossover. Κι αν το 200άρι με το χειροκίνητο κιβώτιο απευθυνόταν σε μικρότερο πιο hardcore κοινό, το υβριδικό πλέον 170άρι με το αυτόματο κιβώτιο αναπληρώνει την ελαφρώς μικρότερη απόδοση με καθημερινή ευχρηστία, αλλά και οικονομία, χωρίς όμως τον παραμικρό περιορισμό στην απόλαυση. Αν τα 38.291 € είναι πολλά; Αναλόγως πως το βλέπει κανείς… Είναι πάντως λιγότερα από τα 40.893 € που κοστίζει το 200άρι.

9

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...