Δοκιμή Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X 186ps: Japan culture

Το Mazda 3 ανανεώθηκε και εξακολουθεί να αποτελεί την premium έκφραση της ιαπωνικής κουλτούρας στην κατηγορία.

  • -
  • -
Ισχύς186 PS
Ροπή240 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h8,0 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)5,3 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)120,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Με αλλαγές στα σημεία, μακριά από κοινή θέα, αλλά και ακόμα πιο πλούσιο εξοπλισμό, το ανανεωμένο Mazda 3 διατηρείται ως ένας ισχυρός παίκτης στην κατηγορία. Δοκιμάζουμε την έκδοση με τον δίλιτρο κινητήρα, ο οποίος σήμερα αποδίδει 186 ίππους.

Η premium αισθητική και η κορυφαία ποιότητα κατασκευής είναι δύο στοιχεία που διαφοροποιούν τη Mazda σε σχέση με τους υπόλοιπους Κατασκευαστές από την Άπω Ανατολή. Σε αυτά, όμως, πρέπει να προσθέσουμε και τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα των δημιουργιών της ιαπωνικής φίρμας, και μάλιστα σε όλα τα μοντέλα της. Ανεξαρτήτως αμαξώματος. Αυτή η… ευπρόσδεκτη ιδιαιτερότητα διακρίνει και το Mazda 3, το οποίο με περισσότερες από ένα εκατομμύριο πωλήσεις συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πλέον εμπορικά μοντέλα της φίρμας στην Ευρώπη. Η 4η γενιά καθιερώθηκε στην κατηγορία των μικρομεσαίων μοντέλων, έχοντας ισχυρό ατού την εντυπωσιακή σχεδίαση του αμαξώματος και τις σύγχρονες τεχνολογίες. Ακολουθώντας την πάγια τακτικής της συχνής ανανέωσης, η Mazdaεπικαιροποίησε το καλλίγραμμο χάτσμπακ. Με δεδομένο ότι το 3 διατίθεται αποκλειστικά με δίλιτρους κινητήρες, η έκδοση που δοκιμάζουμε εφοδιάζεται με το πρωτοποριακό σύνολο τεχνολογίας e-Skyactive X, με την ιπποδύναμη του κινητήριου συνόλου να έχει αυξηθεί στους 186 ίππους. 

Δεν υπήρχε λόγος…

Μπορεί να βρίσκεται σχεδόν πέντε χρονιά στην αγορά, αλλά το αμάξωμα του Mazda 3 θαρρείς πως προέκυψε μόλις χθες από το σχεδιαστήριο ενός ευφάνταστου Ιάπωνα σχεδιαστή. Το καλλίγραμμο hatchbackπαραμένει φρέσκο, σύγχρονο και πάνω από όλα θελκτικό. Σου φτιάχνει τη διάθεση ακόμα και σταθμευμένο, με τις καμπύλες να συνδυάζονται ιδανικά με τις ακμές του εμπρός μέρους. Τα λεπτά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω το καθιστούν ακόμα πιο γοητευτικό, με το συνολικό αποτέλεσμα να είναι εντυπωσιακό, χωρίς όμως να χαρακτηρίζεται εξεζητημένο. Δυναμικό και επιθετικό όσο χρειάζεται, χωρίς ακραίες σχεδιαστικές επιλογές, παραμένοντας σύγχρονο. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, οι Ιάπωνες δεν άγγιξαν το αμάξωμα, με αποτέλεσμα όσο και αν το παρατηρήσει κανείς, να μην μπορεί να εντοπίσει ουσιαστικές αλλαγές. 

Για όσους ξέρουν…

Κύριος εκφραστής της επικαιροποίησης του Mazda 3 για το 2024 είναι η τεχνολογική του αναβάθμιση, σε επίπεδο συστημάτων άνεσης και ασφάλειας. Η πιο εμφανής εντοπίζεται στην καμπίνα των επιβατών και συγκεκριμένα στη κεντρική οθόνη αφής, η οποία έχει πλέον διάσταση 10,25 ιντσών, αλλά και νέο λογισμικό. Στοιχείο που βελτιώνει περαιτέρω τη χρηστικότητα και την ταχύτητα απόκρισης. Επιπλέον, οι θύρες USB-A έχουν αντικατασταθεί με σύγχρονες θύρες USB-C, την ώρα που υπάρχει μία μικρή αναδιάταξη σε διάφορα κουμπιά για λόγους ευχρηστίας και πρακτικότητας.

Σε κάθε περίπτωση, το εσωτερικό εξακολουθεί να παραμένει εντυπωσιακό, τόσο σε όψη, όσο και σε ποιότητα. Η γενικότερη αρχιτεκτονική της σχεδίασης της κονσόλας είναι σαφώς οδηγοκεντρική, με την εργονομία να αγγίζει το τέλειο. Καινούργια είναι και τα καθίσματα, με τη θέση οδήγησης να είναι ιδανική ανεξαρτήτως μεγέθους και ύψους του οδηγού.Η προσεκτική επιλογή των υλικών και η συναρμογή τους, μαρτυρά την κορυφαία ποιότητα κατασκευής του Mazda 3. Χαρίζοντας του μία premium αισθητική και αίσθηση. Σε χωροταξικό επίπεδο, τέσσερις επιβάτες θα βολευτούν στο εσωτερικό του, έχοντας άφθονο χώρο για τα πόδια τους (από τους μεγαλύτερους στην κατηγορία) αλλά και ικανοποιητικό αέρα για το κεφάλι τους, παρά τη χαμηλή οροφή. Κάτω από το μέσο όρο της κατηγορίας είναι ο χώρος αποσκευών, ο οποίος και αγγίζει τα 334 lt. Τέλος, στο αναβαθμισμένο μοντέλο έχει εμπλουτιστεί η λίστα του εξοπλισμού, με το Distracted Driver Alert και το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης να έχουν βελτιωθεί, κάτι που ισχύει και για τα Intelligent Speed Assist και Cruising Traffic Support.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το δίλιτρο Mazda MX-5 των 184 ίππων

Συνδυάζοντας δύο κόσμους

Τα τελευταία χρόνια η Mazda έχει επενδύσει στους κινητήρες τεχνολογίας e-Skyactiv Χ. Η ιδιαιτερότητα που τους διακρίνει εντοπίζεται στο γεγονός ότι συνδυάζει –ως ένα βαθμό- τις αρετές ενός κινητήρα πετρελαίου και ενός βενζίνης. Πιο συγκεκριμένα, ο κινητήρας λειτουργεί με μία μείξη αυτανάφλεξης, όπως συμβαίνει στους ντίζελ κινητήρες, αλλά και ανάφλεξης με σπινθήρα, όπως σε έναν συμβατικό τετράχρονο βενζινοκινητήρα. Αυτό στον κινητήρα να αλλάζει απρόσκοπτα μεταξύ συμβατικής ανάφλεξης και ανάφλεξης με συμπίεση, χρησιμοποιώντας ένα μπουζί για να προκαλέσει και τους δύο τύπους καύσης με διαφορετικούς τρόπους. Επιπλέον, έχει τοποθετηθεί ένα σύστημα μίζα/γεννήτρια μέσω ιμάντα και μία μπαταρία ιόντων λιθίου 24V, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της κατανάλωσης, αλλά και των εκπομπών ρύπων.

Στη δική μας περίπτωση, η δίλιτρη εκδοχή αποδίδει 186 ίππους στις 6.000 rpm, αντί 180 στο παρελθόν, και συνδυάζεται με το χειροκίνητο κιβώτιο των έξι σχέσεων. Η ροπή των 240 Nm εμφανίζεται σχετικά ψηλά, και συγκεκριμένα στις 4.000 rpm, με το σύνολο των 2.000 cc να δείχνει σαφέστατη προτίμηση στις υψηλές στροφές περιστροφής. Οι επιδόσεις είναι πολύ καλές και το τοποθετούν ανάμεσα στα ταχύτερα μοντέλα της κατηγορίας, αφού για τα πρώτα 100 km/hαπό στάση χρειάζονται μόλις 8 sec, την ώρα που η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 216 km/h. Οι εκπομπές ρύπων είναι μόλις 120 gr/km, ενώ η εργοστασιακή τιμή της κατανάλωσης είναι σύμφωνα με τους Ιάπωνες μόλις 5,3 lt/100 km. Νούμερο αρκετά αισιόδοξο, αφού μία μέση τιμή κυμαίνεται κοντά στα 8,0 lt/100km, ενώ αν επιλέξεις να κινηθείς γρήγορα θα διαπιστώσεις πως θα ξεπεράσει τα 10 lt/100 km. 

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το πετρελαιοκίνητο Mazda CX-60! 

Χρυσή τομή!

Το Mazda 3 σε γοητεύει σχεδιαστικά, αλλά σε προδιαθέτει ευχάριστα από τη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι του. Καταρχήν, είναι η θέση οδήγησης. Χαμηλά τοποθετημένη, με το τιμόνι και τον επιλογέα σε ιδανική απόσταση, με την εργονομία να αποσπά υψηλό βαθμό. Η πλειονότητα των σημερινών μοντέλων κάνουν χρήση αυτόματου κιβωτίου και στη συγκεκριμένη περίπτωση εκτιμάς ξανά την παρουσία της χειροκίνητης επιλογής. Ειδικά στην περίπτωση της Mazda, εδώ και χρόνια οι Ιάπωνες τεχνικοί έχουν την ιδανική συνταγή. Ο επιλογέας με τις μικρές διαδρομές και το εξαιρετικό κούμπωμα, σε ωθεί να αλλάζεις σχέση ακόμα και αν αυτό δεν είναι απαραίτητο. Απλά, μόνο για να απολαμβάνεις τη διαδικασία.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Κινητήρας
  • Αίσθηση κιβωτίου
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Εξοπλισμός
ξινά
  • Χώρος αποσκευών

Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης ακολουθεί τη λογική με γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά, αλλά ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Η ρύθμιση του συνδυασμού ελατηρίων και αμορτισέρ είναι σχετικά σφικτή, χωρίς όμως να γίνονται συμβιβασμοί σε επίπεδο άνεσης. Η λειτουργία της είναι υποδειγματική και σε συνδυασμό με την πολύ καλή ηχομόνωση προσφέρει εξαιρετική ποιότητα κύλισης στο Mazda 3. Αντιμετωπίζει με επιτυχία τη συντριπτική πλειοψηφία των κακοτεχνιών του οδοστρώματος, με εξαίρεση κάποιες εγκάρσιες ανωμαλίες που γίνονται περισσότερο αισθητές στο πίσω άξονα. Την ίδια ώρα ο δίλιτρος κινητήρας σε εντυπωσιάζει με τη λειτουργία του, αφού έχει πολύ καλή απόκριση στο γκάζι ακόμα και από τις χαμηλές στροφές, όντας ελαστικός.

Βέβαια, οι αρετές του είναι ακόμα πιο εντυπωσιακές στις υψηλές. Δεν έχει κανένα πρόβλημα να φτάσει μέχρι τα κόκκινα, αποδίδοντας εντυπωσιακά, χωρίς να χάνει μέρος της ισχύς του και παρασύροντας τον οδηγό να αλλάζει σχέσεις κοντά στον κόφτη. Στοιχείο που το καθιστά εξαιρετικά ευχάριστο σε γρήγορο ρυθμό. Φυσικά, στο ύψος των περιστάσεων στέκεται και το άκαμπτο πλαίσιο, το οποίο σε συνδυασμό με τη ρύθμιση της ανάρτησης χαρίζουν στο ιαπωνικό hatchbackοδηγοκεντρική οδική συμπεριφορά. Το μπροστινό μέρος θα ακολουθήσει πιστά την πορεία που χαράσσει ο οδηγός, ενώ το εξαιρετικό σε βάρος και αίσθηση σύστημα διεύθυνσης αποτελεί σύμμαχο στη γρήγορη οδήγηση. Το αμάξωμα έχει εξαιρετική αμεσότητα στις απότομες αλλαγές πορείας, με το πίσω μέρος να μπορεί να παίξει το ρόλο του στην τοποθέτηση πριν την στροφή. Θα ακολουθήσει τις οδηγίες του χειριστή με ιδιαίτερο τρόπο, κάτι που το καθιστά αποτελεσματικό και ευχάριστο, εμπνέοντας εμπιστοσύνη στον οδηγό.

συμπέρασμα

Το έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, πως η Mazda δεν ακολουθεί τη πεπατημένη. Έχει τη δική της φιλοσοφία και λογική, την οποία ακολουθεί πιστά. Και αν κρίνουμε από τις δημιουργίες της, εν τέλει τη δικαιώνει. Το Mazda 3 δεν ξεφεύγει από τον κανόνα. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στις premiumεπιλογές της κατηγορίας, με την αναβαθμισμένη του εκδοχή να είναι ακόμα πιο σύγχρονη και πλούσια σε επίπεδο εξοπλισμού. Μπορεί να αδικείται από τον κυβισμό του κινητήρα και το φορολογικό καθεστώς στη χώρα μας, αλλά με το κόστος της έκδοσης των 186 ίππων να ξεκινάει λίγο πάνω από τα 30.000 €, δεν είναι μακριά από τον ανταγωνισμό. Και όλα αυτά, προσφέροντας οδηγοκεντρική οδική συμπεριφορά και φιλοσοφία που δύσκολα συναντάς σε μοντέλα της κατηγορίας.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...