Δοκιμή Mazda CX-5 e-Skyactiv G 2.5 AWD: Υβριδικό με 194 ίππους! [video]

Η Mazda ξεφεύγει από τα συνηθισμένα και το αναβαθμισμένο CX-5 ακολουθεί τη συγκεκριμένη φιλοσοφία και λογική.

  • -
  • -
Ισχύς192 PS
Ροπή263 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h9,5 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)7,6 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)171,0 gr/km
με μια ματιά

To CX-5 ανανεώθηκε στα σημεία, διατηρώντας την κομψή Kodo αισθητική, με την υβριδική έκδοση των 194 ίππων να ξεχωρίζει για την κορυφαία ποιότητα κατασκευής, αλλά και τα οδηγοκεντρικά χαρακτηριστικά της.

Εξηλεκτρισμός και SUV. Αυτές είναι οι δύο τάσεις που κυριαρχούν στην αυτοκίνηση σήμερα και ουσιαστικά χαρακτηρίζουν τα περισσότερα από τα σύγχρονα μοντέλα. Μέσα σε αυτό το στενό πλαίσιο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να δημιουργήσουν και να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού. Το ερώτημα που εύλογα δημιουργείται, είναι κατά πόσο αυτό αφήνει χώρο για διαφορετικότητα και πρωτοτυπία στις εταιρείες. Στοχεύοντας στον αυξημένο όγκο πωλήσεων, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες αποφεύγουν να τολμήσουν. Όχι, όμως και η Mazda. Η ιαπωνική εταιρεία έχει αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν ότι δεν μπαίνει σε καλούπια και πως δεν ακολουθεί τη… λογική. Αντιθέτως, δίνει έμφαση στο συναίσθημα και τη φαντασία. Και το CX-5 αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της συγκεκριμένης φιλοσοφίας.

Η αποδοχή που γνώρισε ήταν σημαντική και δεν είναι τυχαίο πως από το 2011, όταν και αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στο κοινό, σηματοδότησε τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της Mazda τα τελευταία χρόνια. Με περισσότερες από 3 εκατομμύρια πωλήσεις είναι με διαφορά το bestseller του Ιάπωνα Κατασκευαστή την τελευταία δεκαετία. Για να παραμείνει επίκαιρο και ανταγωνιστικό, η Mazda το αναβάθμισε στα σημεία διατηρώντας φυσικά αναλλοίωτα τα στοιχεία που το καθιέρωσαν. 

Σχεδίαση: Η ψυχή της κίνησης

Αυτή είναι η ακριβής μετάφραση –σύμφωνα με τους Ιάπωνες- της λέξης και της σχεδιαστικής φιλοσοφίας KODO. Η συγκεκριμένη τεχνοτροπία χαρακτηρίζει όλες τις δημιουργίες της Mazda την τελευταία δεκαετία. Ουσιαστικά, εκφράζει την άποψη των Ιαπώνων που πιστεύουν ότι ένα αυτοκίνητο είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα κομμάτι μέταλλο που μας μεταφέρει από το ένα μέρος στο άλλο. Για τους ίδιους το αμάξωμα πρέπει να έχει ζωτικότητα και να δημιουργεί έναν ισχυρό δεσμό με τους ανθρώπους που το χρησιμοποιούν. Κάτι που γίνεται πραγματικότητα μέσω της σχεδίασης.

Δεν είναι τυχαίο, ότι η φιλοσοφία Kodο εκφράστηκε για πρώτη φορά στο αμάξωμα του CX-5! Less is more λένε οι Ιάπωνες και το παρατηρείς στο κομψό SUV. Δεν υπάρχουν υπερβολές, ούτε ακραίες σχεδιαστικές επιλογές. Καθαρές γραμμές, συνδυασμός έντονων ακμών με καμπύλες, σε ένα σύνολο που δημιουργεί συναισθηματική σύνδεση, ακολουθώντας μία μινιμαλιστική λογική. Από όποια γωνία και αν το παρατηρήσεις σου προκαλεί θετική εντύπωση και για αυτόν ακριβώς το λόγο το σχεδιαστικό τμήμα της Mazda δεν άγγιξε το καλλίγραμμο αμάξωμα. Η μοναδική διαφορά εντοπίζεται στην προσθήκη του χρώματος Rhodium White Premium, η οποία έρχεται να προστεθεί στην παλέτα των δέκα χρωματισμών του CX-5. Επιπλέον, η ανανεωμένη έκδοση προσφέρεται σε τρία επιπλέον πακέτα εξοπλισμού, τα οποία περιλαμβάνουν μικρές στιλιστικές διαφορές. 

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Mazda CX-60 PHEV

Εσωτερικό - Χώροι: Less is more

Για τη Mazda η συναισθηματική σύνδεση δεν σταματά στη σχεδίαση του αμαξώματος, αλλά περνάει και στην καμπίνα των επιβατών. Οι Ιάπωνες αναφέρουν πως η αφή και η αίσθηση των υλικών στο εσωτερικό συμβάλλει στην αλληλεπίδραση ανάμεσα σε άνθρωπο και μηχανή. Αυτή είναι και η κεντρική ιδέα στο CX5, με τον premium χαρακτήρα να είναι εμφανής, τόσο με την επιλογή, όσο και την συναρμογή των υλικών. Μπορεί να μην κερδίζει βραβείο σχεδιαστικής πρωτοτυπίας, αφού επικρατεί η μίνιμαλ λογική, αλλά η ποιότητα κατασκευής σε συνδυασμό με τον προσεγμένο εσωτερικό διάκοσμο καθιστούν το περιβάλλον πολυτελές και ευχάριστο. Μία οθόνη –όχι αφής παρακαλώ- στη κεντρική κονσόλα, φυσικοί διακόπτες, και συνδυασμός αναλογικών και ψηφιακών ενδείξεων στον πίνακα οργάνων αποδεικνύουν στην πράξη πως ακόμα και σήμερα δεν είναι επιτακτική ανάγκη το απόλυτα digital περιβάλλον.

Η μινιμαλιστική προσέγγιση δεν σημαίνει ότι στο CX-5 οι επιβάτες πρέπει να κάνουν συμβιβασμούς σε επίπεδο τεχνολογιών. Το ιαπωνικό SUV είναι απόλυτα σύγχρονο, υποστηρίζοντας Apple CarPlay και Android Auto, όπως και τις απομακρυσμένες υπηρεσίες My Mazda App Connected Services. Επιπλέον, μία πλήρης σουίτα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, φροντίζοει για την ασφάλεια των επιβατών. Σε χωροταξικό επίπεδο πέντε ενήλικες θα βολευτούν στο εσωτερικό του, ενώ μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών που αγγίζει τα 522 lt. 

Κινητήρας - μηχανικά μέρη: Αντίθετα στο ρεύμα!

Εκτός από τη σχεδίαση και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής, ακόμα ένας πυλώνας που επιτρέπουν στα μοντέλα της Mazda είναι οι τεχνολογικές καινοτομίες. Δεν είναι τυχαίο, πως οι Ιάπωνες ήταν αυτοί που εξέλιξαν τον κινητήρα βάνκελ, ενώ σήμερα που όλοι επενδύουν στις πλήρως αυτοφορτιζόμενες υβριδικές εκδοχές, στη Mazda προχώρησαν στην αποκάλυψη της τεχνολογίας Skyactiv. Πρόκειται για τον πρώτο κινητήρα που συνδυάζει τις τεχνολογίες αυτανάφλεξης με συμπίεση και ανάφλεξη με σπινθήρα, συνδυάζοντας σε ένα πακέτο τις αρετές των μηχανικών συνόλων βενζίνης και πετρελαίου.

Στην ανανεωμένη εκδοχή του CX-5, η σημαντικότερη παρέμβαση εντοπίζεται στη βελτιστοποίηση του e-Skyactiv. Πλέον, ενισχύεται με την παρουσία ενός συστήματος απενεργοποίησης κυλίνδρων που ενεργοποιείται κατά τη διαδικασία του coasting, το οποίο συνδυάζεται με ήπια υβριδικό σύστημα 24V με μίζα/γεννήτρια. Αυτό ισχύει για όλους τους κινητήρες που κάνουν χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας, όπως και στον 2,5 λίτρο 4κύλινδρο της έκδοσης που δοκιμής. Ατμοσφαιρικός, με άφθονα κυβικά, χωρίς την ενίσχυση τούρμπο. Και όλα αυτά, το 2023! Αλλά, το αναφέραμε εξαρχής. Οι Ιάπωνες παραδοσιακά ακολουθούν το δικό τους δρόμο και λογική… Η απόδοση του συγκεκριμένου συνόλου αγγίζει τους 194 ίππους, με τη ροπή να φτάνει τα 263 Nm στις 4.000 rpm και αξίζει να σημειώσουμε πως συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων. 

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Mazda MX-5 2.0 MY2023

Οδική συμπεριφορά: Born to drive

Όμως, ο πιο βασικός πυλώνας επάνω στον οποίο η Mazda έχει χτίσει την παράδοση και ιστορίας της, είναι αυτός της οδικής συμπεριφοράς και η αίσθηση που αποκομίζεις ο οδηγός πίσω από το τιμόνι. Μοντέλα όπως τα RX-7 και MX-5 έχουν συμβάλλει στη δημιουργία του… μύθου και έχουν καθιερωθεί ανάμεσα στις κορυφαίες οδηγοκεντρικές κατασκευές. Αυτό το στοιχείο είναι ευδιάκριτο μέχρι και σήμερα, σχεδόν σε όλα τα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας. Από το  σούπερμινι Μazda 2, μέχρι και το θηριώδης SUV, το CX-60. Φυσικά, το CX5 δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση στον κανόνα…

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Φινίρισμα
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Βάθος κινητήρα
  • Κιβώτιο
  • Οδική συμπεριφορά
  • Τεχνολογία
ξινά
  • Κυβισμός

Τον πρώτο λόγο έχει ο κινητήρας, ο οποίος σε κερδίζει με τη γραμμική του λειτουργία. Δεν διακρίνεται για την εκρηκτικότητα του, ούτε για την άμεση απόκριση στις χαμηλές στροφές. Στοιχεία που σήμερα συναντάμε συνήθως σε υπερτροφοδοτούμενα μοντέλα. Είναι πολιτισμένος και μετά τις 3.500 rpm αναδεικνύει τις αρετές του. Σε αντίθεση με τους τούρμπο κινητήρες, έχει μεγαλύτερο βάθος και δεν έχει κανένα πρόβλημα να στροφάρει έως και τις 6.500-6.600 rpm, σημείο που επεμβαίνει ο κόφτης. Δεν προσφέρει την αίσθηση που περιμένεις από ένα σύνολο 194 ίππων, αλλά σίγουρα καταφέρνει να κινήσει σβέλτα το αμάξωμα των 1,6 τόνων, με τα πρώτα 100 km/h από στάση να έρχονται σε 9,5 sec.

Στην πολιτισμένη λειτουργία του 2,5λιτρου συνόλου, συμβάλλει η εξαιρετική συνεργασία του κινητήρα με το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων. Τόσο στον αστικό κύκλο, όσο και στον επαρχιακό δρόμο, το σασμάν ξεχωρίζει για την αμεσότητα και την ταχύτητα του, αλλά και τη γενικότερη εύρυθμη λειτουργία του. Ακόμα και στη χειροκίνητη επιλογή σε γρήγορο ρυθμό, δεν θα εκφράσει τη δυσαρέσκεια του και θα ακολουθήσει τις εντολές του οδηγού. Όσο αυτό φυσικά είναι εφικτό… Όμως, σχετικά αυξημένες είναι ο τιμές της κατανάλωσης. Ειδικά στην περίπτωση της εκδοχής που δοκιμάσαμε με το σύστημα τετρακίνησης i-Activ AWD, η μέση τιμή άγγιξε τα 10 lt/100 km.

H παρουσία της τετρακίνησης γίνεται αντιληπτή και μέσα από την επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης Mi-Drive, αφού δίπλα στα Normal και Sport, συναντάμε επιπλέον την επιλογή Off-Road. Στο δρόμο, το πρώτο στοιχείο που διαπιστώνεις είναι η πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Η κορυφαία ηχομόνωση της καμπίνας, σε συνδυασμό με τη λειτουργία της ανάρτησης, καθιστούν το CX-5 εξαιρετικά άνετο στο δρόμο. Μάλιστα, αυτό προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση, αφού η ρύθμιση της είναι σχετικά σφικτή, την ώρα που η έκδοση δοκιμής Homura, ήταν εφοδιασμένη τροχούς 19 ιντσών. Ακόμα και έτσι καταφέρνει να φιλτράρει με άνεση τη συντριπτική πλειοψηφία των κακοτεχνιών του οδοστρώματος. Το μοναδικό στοιχείο που διαταράσσει την ηρεμία στο εσωτερικό είναι ο θόρυβος του κινητήρα στις υψηλές στροφές περιστροφής.

Σε γρήγορο ρυθμό, δύο στοιχεία εντυπωσιάζουν, έχοντας πάντα στην άκρη του μυαλού μας πως πρόκειται για ένα μοντέλο που ανήκει στην κατηγορία των SUV. Το άκαμπτο και στιβαρό πλαίσιο, όπως και το σύστημα διεύθυνσης. Το πρώτο σου επιτρέπει να βασιστείς πάνω του και να κινηθείς σε γρήγορο ρυθμό. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος και της ανάρτησης, η οποία διαχειρίζεται εύκολα τις όποιες αντιδράσεις του αμαξώματος. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και ουσιαστικά αποδεικνύεται εξαιρετικά προβλέψιμο, με το σύστημα μετάδοσης της κίνησης και στους τέσσερις τροχούς να παίζει το ρόλο του. Ακόμα και σε δρόμο με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης, το ελαφρύ γλίστρημα είναι εύκολα ελεγχόμενο με το εξαιρετικό τιμόνι. Αυτό είναι και το δεύτερο στοιχείο που εντυπωσιάζει στην περίπτωση του CX-5. Προσφέρει πολύ καλή αίσθηση, ακρίβεια και γνωρίζεις ανά πάσα στιγμή που σημαδεύουν οι εμπρός τροχοί, με αποτέλεσμα να συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κορυφαία της κατηγορίας. Τι θα θέλαμε; Καλύτερη πλευρική στήριξη από το κάθισμα, αφού σε γρήγορο ρυθμό αποδεικνύεται ελλιπής και ουσιαστικά αναγκάζεσαι να στηρίζεσαι περισσότερο στο τιμόνι.

Δείτε τη δοκιμή και σε video:

συμπέρασμα

Η φιλοσοφία της Mazda αναφέρει πως τα αυτοκίνητα κατασκευάζονται για να τα οδηγούμε. Σήμερα, τα μοντέλα της υποστηρίζουν με το παραπάνω τη συγκεκριμένη λογική και το ανανεωμένο CX-5 μένει πιστό σε αυτό το δόγμα. Παράλληλα, διατηρείται ψηλά στις προτιμήσεις της κατηγορίας, ξεχωρίζοντας με τη σχεδίαση, την ποιότητα κατασκευής, τις σύγχρονες τεχνολογίες και την οδηγοκεντρική οδική συμπεριφορά. Το κόστος κτήσης δεν είναι χαμηλό (τιμή εκκίνησης 39.563 € για τη 2,5λιτρη έκδοση), αλλά δεν απέχει από το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται ο ανταγωνισμός, όταν η δίλιτρη εκδοχή ξεκινάει από τα 28.128 €. Και διατηρώντας πάντα στο έπακρο τη διαφορετικότητα που πιθανότατα εξακολουθεί να αναζητά και σήμερα το αγοραστικό κοινό. Εξάλλου, ποιος πιστεύει πως υπάρχει μόνο μία συνταγή της επιτυχίας;

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...