Δοκιμή Mazda CX-60 PHEV: Το κλειδί της αρμονίας

Εντυπωσιακό σε εμφάνιση, απερίγραπτα ποιοτικό και με οδική συμπεριφορά που «ακουμπά» τις γερμανικές προτάσεις. Το πρώτο plug-in της Mazda είναι τόσο καλό όσο δείχνει.

  • -
  • -
Ισχύς327 PS
Ροπή500 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,8 sec
Κατανάλωση ενέργειας23,00 kWh/100 km
Μέση κατανάλωση (WLTP)1,5 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)33,0 gr/km
με μια ματιά

Το CX-60 είναι διαφορετικό, ξεχωριστό και άρτια κατασκευασμένο. Από το αυτοκίνητο δεν φαίνεται να λείπει το παραμικρό, με το plug-in hybrid σύνολο να προσφέρει την αθόρυβη κύλιση, την καθαρότητα και την μηδενική κατανάλωση καυσίμου στις καθημερινές μετακινήσεις.

Κάτοικος της Ιαπωνίας εδώ και αρκετά χρόνια, η Ντομινίκ Λορό, επηρεάστηκε βαθύτατα από τον τρόπο ζωής της χώρας. Έναν τρόπο ζωής που βασίζεται στην αρχή «λιγότερα για περισσότερα», η οποία εφαρμόζεται σε όλους τους τομείς, από τα υλικά αγαθά έως το πνευματικό επίπεδο. Η συγγραφέας υποστηρίζει πως αν κάνει κάποιος τη ζωή πιο απλή, ταυτόχρονα την κάνει πλούσια. Με το ολοκαίνουριο CX-60, η Mazda έχει πετύχει ακριβώς αυτό, αντιστρέφοντας αυτό που μέχρι πρότινος επίτασσε η καταναλωτική κοινωνία μας.

cx60

Το μεγαλύτερο και ισχυρότερο μοντέλο της Mazda που ήρθε προσφάτως στην Ελλάδα, σπάει τα στερεότυπα για τα νέα SUV, προβάλλοντας το αστραφτερό αμάξωμά του στον δρόμο, με μια ανεπιτήδευτα απλότητα που το κάνει εκπληκτικά γοητευτικό. Το εσωτερικό του είναι χάρμα ιδέσθαι, με το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύνολο των 327 ίππων να χαρίζει επιδόσεις και συνάμα οικονομία σε αστικές συνθήκες.

Η τέχνη του μινιμαλισμού

Αν κάποιος μπορεί να περηφανευτεί για την τέχνη του ελάχιστου αυτοί είναι οι Ιάπωνες. Το λιτό και ανόθευτο αποτελούν μέρος της κουλτούρας τους, με τη Mazda να έχει τελειοποιήσει αυτήν την αισθητική στον τομέα των τεσσάρων τροχών. Το CX-60 αποτελεί τρανό παράδειγμα του μινιμαλισμού, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Στο αυτοκίνητο δεν υπάρχει τίποτα υπερφορτωμένο. Όλα είναι συγκρατημένα, χωρίς τους φανφαρισμούς που συναντάμε σε άλλα μοντέλα της κατηγορίας, αφήνοντας το βλέμμα να περιπλανηθεί και να απολαύσει αυτό που πραγματικά αξίζει στο αυτοκίνητο.

cx60

Προφανώς το CX-60 είναι ένα μεγάλο όχημα. Με μήκος 4,7 μέτρα, πλάτος 1,9μ. και ύψος 1,7μ., δεν θα μπορούσες ποτέ να το χαρακτηρίσεις «συμπαγές» SUV. Η τεράστια τετραγωνισμένη μάσκα αμερικανικού τύπου κλέβει την παράσταση εμπρός, με την περίτεχνη γραμμή στο πλάι, το εμπνευσμένο «φούσκωμα» στα πίσω φτερά και το όμορφα τονισμένο πίσω τμήμα να συνδυάζονται αρμονικά, κρύβοντας επιμελώς τον όγκο του αμαξώματος και χαρίζοντας ταυτόχρονα μια κομψή μεγαλοπρέπεια, όπως ακριβώς κάνουν οι Άγγλοι και οι Σουηδοί.

cx60

Οι μεταλλικές επιστρώσεις σε συγκεκριμένα τμήματα του αμαξώματος, όπως για παράδειγμα στο σήμα PHEV στο πλάι και στους προφυλακτήρες, οι 20άρες ζάντες της έκδοσης που είχαμε στη διάθεσή μας, ολοκληρώνουν την σαγηνευτική εικόνα του ιαπωνικού μοντέλου.

Σταυροβελονιές και χρυσόσκονη

Ανοίγοντας τις βαριές πόρτες του CX-60, αποκαλύπτεται ένα σαλόνι που σε έλκει. Ο χώρος είναι διακοσμημένος όπως ακριβώς ένα δωμάτιο ιαπωνικού σπιτιού. Τα βιώσιμα υλικά και οι υφές αλληλοσυμπληρώνονται, παράγοντας απλότητα και εκλέπτυνση από την πολυπλοκότητα. Τα φυσικά δέρματα έχουν αντικατασταθεί από επενδύσεις που ενισχύουν την αίσθηση της αρμονίας. Καθετί στο εσωτερικό περιβάλλον είναι τακτοποιημένο με ακρίβεια. Οι σταυροβελονιές στο ταμπλό έχουν μια καθαρή μορφή, αναδεικνύοντας τον premium χαρακτήρα του SUV της Mazda, τα φιλέτα από ξύλο σφενδάμου είναι άρτια κατασκευασμένα και περιποιημένα και ο φωτισμός τόσο απαλός και διακριτικός, που κάνει τα ταξίδια πραγματική απόλαυση.

cx60

Παρά την ψηφιοποιημένη κονσόλα με την κεντρική οθόνη των 12,3 ιντσών και τον μεγάλο πίνακα οργάνων, όπου συναντάμε το Musubu – την τέχνη του δεσίματος που αποτέλεσε την έμπνευση για μια ειδικά λεπτομερή ραφή - τίποτα δεν αποσπά την προσοχή του οδηγού. Όταν βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι, αντιλαμβάνεσαι πως όλα έχουν επικεντρωθεί στην ουσία της οδήγησης. Βέβαια, θα επιθυμούσαμε το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας να είχε περισσότερες λειτουργίες ενσωματωμένες στην οθόνη και να μην χρειάζεται να ελέγχεις σχεδόν τα πάντα από τον περιστροφικό επιλογέα και τους διακόπτες στην κονσόλα δεξιά σου.

Η πρακτικότητα δεν επιδέχεται κριτικής, όπως και η άνεση των καθισμάτων, που θυμίζουν περισσότερο ηλεκτρονικές πολυθρόνες. Πίσω, θα μπορούσε να έχει προβλεφθεί περισσότερος χώρος για τους άνω του μετρίου αναστήματος επιβάτες και ειδικά για τα γόνατά τους. Όσο για το πορτμπαγκάζ, με 570 lt χωρητικότητας καλύπτει πλήρως τις μεταφορικές ανάγκες τεσσάρων ατόμων.

cx60

Από τον εξοπλισμό δεν λείπει το παραμικρό, ούτε από πλευράς τεχνολογιών συνδεσιμότητας, ούτε από ενεργητικής ασφάλειας, ούτε από άνεσης. Η Mazda έχει προικίσει το «καμάρι» της γκάμας της με κάθε λογής ηλεκτρονικό καλούδι, με προεξέχων το πρωτοποριακό Mazda Driver Personalization System το οποίο αναγνωρίζει τον επιβάτη που κάθεται στη θέση του οδηγού και προσαρμόζει αυτόματα το χώρο του – τη θέση του καθίσματος, το τιμόνι, τους καθρέφτες, ακόμη και τις ρυθμίσεις ελέγχου ήχου και κλιματισμού – ώστε να ταιριάζει στη σωματική διάπλασή του και στις προσωπικές του προτιμήσεις.

Από τα υπόλοιπα, αυτά που ξεχωρίζουν είναι το See-Through View - επόμενης γενιάς οθόνη προβολής 360ο που βελτιώνει την ορατότητα όταν οδηγείτε σε χαμηλές ταχύτητες, το Turn Across Traffic Assist - SBS-R με ανίχνευση πεζών, η τήρηση λωρίδας έκτακτης ανάγκης, το i-Adaptive Cruise Control (i-ACC)  και η προειδοποίηση εξόδου οχήματος BSM.

cx60

0-100 σε 5,8 sec

Το Mazda CX-60 είναι το πρώτο PHEV μοντέλο της εταιρείας. Το σύστημα μετάδοσης κίνησης αποτελείται από έναν τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα Skyactiv-G 2.5 άμεσου ψεκασμού 191 HP με έναν ηλεκτροκινητήρα 100 kW, ένα ολοκαίνουργιο αυτόματο κιβώτιο 8 ταχυτήτων και μια μπαταρία υψηλής χωρητικότητας 355 V, 17,8 kWh.

cx60

Η συνολική ισχύς του συστήματος αγγίζει τους 327 HP και η ροπή τα 500 Nm. Τα νούμερα αυτά καθιστούν το CX-60 το πιο ισχυρό αυτοκίνητο δρόμου που έχει κατασκευάσει ποτέ η Mazda. Κατά την εκκίνηση, δεν ακούγεται το παραμικρό, ακόμη κι αν η μπαταρία δεν διαθέτει επάρκεια ενέργειας, αφού το σύστημα μπαίνει πάντοτε σε mode EV. Αν είναι πλήρως φορτισμένη, τότε σου δίνει τη δυνατότητα να καλύψεις μια απόσταση 60 km αμιγώς με ηλεκτρική ενέργεια, χωρίς να σπαταλήσεις ούτε λίτρο βενζίνης, ακόμη κι αν κινείσαι με ταχύτητα έως τα 100 km/h. Στην πράξη, αυτό επιτυγχάνεται εύκολα μέσα στην πόλη και ειδικά σε συνθήκες έντονης κίνησης. Οπότε, αν η καθημερινότητά σου είναι δουλειά – σπίτι, τότε μπορείς να μεταβείς μόνο ηλεκτρικά, να φορτίζεις το βράδυ και να είσαι έτοιμος το επόμενο πρωί.

cx60

γλυκά
  • Ποιότητα εσωτερικού
  • Εξοπλισμός
  • Ευελιξία
  • Δύναμη-Επιδόσεις
  • Συστήματα ασφαλείας
  • Άνεση κατά την οδήγηση
  • Ρεαλιστική ηλεκτρική αυτονομία
ξινά
  • Κατανάλωση
  • Χροιά βενζινοκινητήρα υπό πίεση
  • Εκτός δρόμου δυνατότητες

Παράλληλα, τα περιβαλλοντικά του διαπιστευτήρια είναι εξαιρετικά, με τις συνδυασμένες εκπομπές CO2 με βάση τον κύκλο WLTP να ανέρχονται στα 33 g/km, τιμή που σε απαλλάσσει από τα τέλη κυκλοφορίας και επιτρέπει την ελεύθερη πρόσβαση στον Δακτύλιο. Όσο για την κατανάλωση καυσίμου, το 1,5 lt./100 km που υποστηρίζει ότι καίει η Mazda πολύ δύσκολα επιτυγχάνεται, εκτός κι αν ζεις σε πόλεις όπως το Άμστερνταμ, όπου όλα είναι μια ευθεία.

Στην πραγματικότητα και όπως διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής, μια μέση ρεαλιστική κατανάλωση είναι στα 5,5 με 6 lt. Αν όμως βγεις στην εθνική οδό και μπει σε φουλ λειτουργία ο 2,5άρης κινητήρας βενζίνης, τότε το 8,5άρι θεώρησέ το δεδομένο.

cx60

Το plug-in υβριδικό σύνολο ανταπεξέρχεται ιδανικά σε όλες τις καταστάσεις και δεν προβληματίζεται από το βάρος των 2+ τόνων του αμαξώματος. Η δύναμη του CX-60 φαίνεται από το πρώτο πάτημα του γκαζιού. Το αυτοκίνητο ξεπετάγεται εμπρός με ορμή, καλύπτει τα 0-100 σε μόλις 5,8 sec και συνεχίζει να προσφέρει άφθονη ισχύ μέχρι τις μεσαίες στροφές. Από εκεί και πάνω οι επιδόσεις μειώνονται, αλλά σε ένα μοντέλο σαν αυτό, οι 327 HP φθάνουν και περισσεύουν.

Όσο για τον λόγο που η Mazda επιμένει να χρησιμοποιεί τόσο μεγάλης χωρητικότητας μοτέρ και δεν υιοθετεί τη λύση των υπολοίπων κατασκευαστών με το downsizing, η ίδια θεωρεί πως οι κινητήρες υψηλότερου κυβισμού νέας γενιάς προσφέρουν καλύτερη απόδοση από τους μικρότερους και συγχρόνως έχουν ισοδύναμη οικονομία και εκπομπές ρύπων. 

Πολυτελής κίνηση

Με τόσο άκαμπτο πλαίσιο, χαμηλό κέντρο βάρους, δυνατό σύνολο και πλειάδα υποστηρικτικών συστημάτων, το CX-60 πατάει στην άσφαλτο με περίσσια σταθερότητα. Αισθάνεσαι την απόκριση του οχήματος χωρίς καθυστέρηση, με την ανάρτηση να είναι σωστά ρυθμισμένη, απορροφώντας υποδειγματικά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος και παρέχοντας τον απαιτούμενο δυναμισμό σε πιο απαιτητικές περιστάσεις. Αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω κι ένα μοναδικό σύστημα ελέγχου - Κινηματικός Έλεγχος Στάσης (KPC) - που διατηρεί την ισορροπία του αυτοκινήτου σε όλες τις συνθήκες.

cx60

Η τοποθέτηση της μπαταρίας μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα όσο το δυνατόν χαμηλότερα εντός του αμαξώματος και το μόνιμο σύστημα τετρακίνησης που ενσωματώνει τη μετάδοση της ροπής μεταξύ των αξόνων, παρέχει στο αυτοκίνητο ανώτερου επιπέδου χαρακτηριστικά οδικής συμπεριφοράς. Στον ανοικτό δρόμο, τίποτα δεν μπορεί να διαταράξει την ησυχία των επιβατών, εκτός από την τραχύτητα του τετρακύλινδρου μοτέρ όταν δεν λειτουργεί ο ηλεκτροκινητήρας. Τα πέντε προφίλ οδήγησης και ειδικά τα τρία τελευταία (EV, Normal, Sport, Off-road, Towing), διασφαλίζουν την απόλυτο έλεγχο του αμαξώματος ανάλογα την περίσταση. Το τιμόνι, παρότι βαρύ, εκπλήσσει με τον μικρό κύκλο στροφής του, γεγονός που συμβάλλει στην σχεδόν άριστη ευελιξία του οχήματος. Το 8άρι κιβώτιο θα μπορούσε να ήταν πιο άμεσο στις αλλαγές του, δίχως αυτό να σημαίνει πως ενοχλεί. Απλά σε μια διαδρομή με συνεχόμενες στροφές και επιλεγμένο το Sport, θα επιθυμούσαμε να επιδείκνυε επιπλέον θέληση για ταχύτερα ανεβάσματα και κατεβάσματα.

cx60

Σε off-road καταστάσεις, η σφιχτή ανάρτηση, οι τροχοί των 20 ιντσών και τα 17 εκατοστά της απόστασης από το έδαφος, δεν επιτρέπουν πολλά πολλά. Το CX-60 είναι φτιαγμένο περισσότερο για ασφάλτινες διαδρομές, εκεί όπου επιδεικνύει όλα τα χαρίσματά του. Στο χώμα δεν θα κολλήσει, αλλά σε λάσπη και χιόνι, απαιτούνται τα κατάλληλα ελαστικά.

συμπέρασμα

Η Mazda θέλησε να ταράξει τα νερά μιας κατηγορίας όπου κυριαρχούν οι Γερμανοί. Το να κοντράρεις στα premium SUV τις BMW, Mercedes και Audi, προφανώς χρειάζεται θράσος και θάρρος. Οι Ιάπωνες το τολμούν με το CX-60, ένα αυτοκίνητο που ξεχειλίζει από ποιότητα και επικεντρώνεται στην ουσία της οδήγησης. Η εικόνα του, αν και «αμερικανίζει», καλύπτει τα θέλω των περισσότερων Ευρωπαίων. Από το εσωτερικό το μόνο που λείπει είναι η χρυσόσκονη του Kintsugi, με το PHEV σύνολο των 327 HP να προσφέρει τη χαρά των επιδόσεων.  

Το CX-60 αντιπροσωπεύει όλα όσα εμπεριέχει το DNA της ιστορικής ιαπωνικής μάρκας, ανεβαίνοντας ένα επίπεδο πάνω στους τομείς της δεξιοτεχνίας, της τεχνολογικής καινοτομίας και της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης. Η αρχική τιμή των 58.087 ευρώ ακούγεται «αλμυρή», αλλά αν υπολογίσουμε τα γενναιόδωρα πακέτα εξοπλισμού, κρίνεται απόλυτα ανταγωνιστική.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...