Δοκιμή Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: Μελλοντολόγος!

Υποβοηθούμενη από την τεχνολογία η Mercedes-Benz EQS τεκμηριώνει σήμερα τις τάσεις που θα διέπουν την αυτοκίνηση στο μέλλον…

  • -
  • -
Ισχύς524 PS
Ροπή855 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h4,3 sec
Κατανάλωση ενέργειας18,50 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η EQS μπορεί να απευθύνεται σε πολύ λίγους, αλλά αποτελεί το πρώτο μοντέλο της Mercedes-Benz που κατασκευάστηκε στη νέα αρθρωτή πλατφόρμα, σχεδιασμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα και είναι δείγμα γραφής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για τις μελλοντικές της δημιουργίες

Πριν από δεκαετίες παρακολουθούσαμε στις οθόνες του κινηματογράφου ταινίες που απεικόνιζαν πως θα είναι η ζωή το 2022 και αποσβολωμένοι βλέπαμε εικόνες με αυτοκίνητα που πετούσαν ανάμεσα από ουρανοξύστες. Σήμερα, παρατηρώντας τους δρόμους γύρω μας, προφανώς η κατάσταση δεν διαφοροποιήθηκε τόσο δραματικά. Εξάλλου, ποτέ κανείς δεν μπόρεσε με ακρίβεια να προβλέψει το μέλλον. Επικεντρώνοντας την προσοχή μας στο παρόν και στην αυτοκίνηση, η επόμενη μέρα είναι δεδομένο πως έχει εστιάσει στην ηλεκτροκίνηση και η Mercedes-Benz είναι μία από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ασπάστηκε νωρίς τη συγκεκριμένη τάση. Πλέον, διαθέτει μία πλήρης γκάμα κατασκευών του είδους, αλλά το μοντέλο που είχε καθοριστική σημασία για τη γερμανική εταιρεία είναι η EQS. Δεν είναι τυχαίο, πως ο CEO της Mercedes-Benz, Ola Kallenius, είχε χαρακτηρίσει την παρουσίαση της ως μία: «Καθοριστική στιγμή για τη μάρκα.» Βλέπετε, το πολυτελές σεντάν δεν αποτελεί ακόμα ένα ηλεκτρικό μοντέλο, αλλά το πρώτο του αρχαιότερου κατασκευαστή αυτοκινήτων που βασίστηκε επάνω σε μία νέα αρθρωτή πλατφόρμα, σχεδιασμένη αποκλειστικά για κατασκευές αυτού του είδους. Ουσιαστικά, με την EQS η Mercedes-Benz επιδεικνύει τη φιλοσοφία και τον τρόπο που οραματίζεται την αυτοκίνηση στο μέλλον. Ένα αυτοκίνητο που κάνει επίδειξη της τεχνολογικής υπεροχής της γερμανικής εταιρείας.  Έχοντας, λοιπόν, στη διάθεση μας την έκδοση 580 4MATIC κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο, παίρνοντας σήμερα στους ελληνικούς δρόμους μία γεύση από ό,τι θα μας φέρει η αυτοκίνηση μέσα στα επόμενα χρόνια.

Η limo των ηλεκτρικών…

Αν το δούμε τελείως αντικειμενικά και την κρίνουμε ως ένα νέο μοντέλο, η EQS αποτελεί τη ναυαρχίδα της σειράς EQ και ουσιαστικά την ηλεκτρική εκδοχή της S-Class. Αν κρίνουμε από το γεγονός ότι παραδοσιακά η Mercedes-Benz αποκάλυπτε τις νεότερες τεχνολογίες και καινοτομίες στο αμάξωμα της πολυτελούς λιμουζίνας της, μάλλον δεν είναι τυχαίο ότι το πρώτο μοντέλο στη νέα αρθρωτή πλατφόρμα είναι η EQS. Το νέο πάτωμα Electric Vehicle Architecture (EVA) έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για τα αυτοκίνητα με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης μεγάλων διαστάσεων της γερμανικής μάρκας, και ουσιαστικά σε αυτό βασίζονται οι EQE, EQS SUV και EQE SUV.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε τη Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC

Η πολυτελής λιμουζίνα κερδίζει τις εντυπώσεις με την πρώτη ματιά μοιάζοντας περισσότερο με πρωτότυπο που βγήκε στη γραμμή παραγωγής. Αρχικά, οι κόρες των ματιών ανοίγουν διάπλατα στη θέα των διαστάσεων της. Με μήκος μεγαλύτερο ακόμα και από αυτό της S-Class είναι αδύνατο να περάσει απαρατήρητη… Σε αυτό, βέβαια, συμβάλλει και η μοναδικότητα της σχεδίασης του αμαξώματος. Καταρχήν, οι γραμμές της δεν παραπέμπουν σε κλασσικό σεντάν. Η νέα πλατφόρμα επιτρέπει την τοποθέτηση των τροχών στα άκρα του αμαξώματος, με αποτέλεσμα το εμπρός μέρος να έχει μικρό μήκος, την ώρα που το τελείωμα του πίσω μέρους παραπέμπει σε liftback. Μπορεί να ξενίζει, αλλά το σχήμα της εκτός από φουτουριστικό είναι και εξαιρετικά αεροδυναμικό. Βλέπετε, η τοξοειδής φιλοσοφία one-bow που χαρακτηρίζει τη σχεδίαση του αμαξώματος προέκυψε μετά από 1.000 προσομοιώσεις και δοκιμές στην αεροδυναμική σήραγγα. Το αποτέλεσμα είναι η EQS να αποτελεί σήμερα το αυτοκίνητο παραγωγής με τον κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή (Cd 0,20).

Βέβαια, δεν είναι μόνο η σιλουέτα της EQS που της επιτρέπει να σημειώνει αυτή την επίδοση, αλλά και μία σειρά από επιπλέον στοιχεία, όπως η εμπρός μάσκα με το black panel, που επιτρέπουν τη ροή με τις ελάχιστες δυνατές αντιστάσεις. Στις επιμέρους λεπτομέρειες, τα συγγενικά στοιχεία με τα υπόλοιπα μοντέλα της σειράς EQ είναι εμφανή. Εκτός από τη σκούρα μάσκα, επιπλέον τα φωτιστικά σώματα παραπέμπουν στην «ηλεκτρική» σχεδιαστική φιλοσοφία της Mercedes-Benz, με τα εμπρός να κάνουν χρήση τεχνολογίας Digital Light. Κάτι που μεταφράζεται σε μία μονάδα φώτων με τρεις πανίσχυρες λυχνίες LED σε κάθε προβολέα, το φως των οποίων διαθλάται και κατευθύνεται από 1,3 εκ. μικρο-κάτοπτρα, με την ανάλυση να υπερβαίνει τα 2,6 εκ. pixel ανά όχημα. Όπως και να έχει το σχεδιαστικό αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι η EQS να διακρίνεται για το στοιχείο της μοναδικότητας, γαρνιρισμένο με αρκετές φουτουριστικές δόσεις.

Χρονοκάψουλα

Ανοίγοντας την πόρτα της καμπίνας των επιβατών θαρρείς πως ξαφνικά μεταφέρθηκες αρκετά μπροστά στο χρόνο. Και για αυτό βεβαίως ευθύνεται η οθόνη MBUX Hyperscreenπου καλύπτει ολόκληρη τη κεντρική κονσόλα. Ειδικότερα αν βρεθείς στο εσωτερικό τη νύκτα, σε συνδυασμό με τον ατμοσφαιρικό φωτισμό, νομίζεις πως βρίσκεσαι στο πιλοτήριο διαστημόπλοιου. Ακριβώς, όπως το είχαμε στο μυαλό μας πιτσιρικάδες, παρακολουθώντας ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Η μεγάλη κυρτή επιφάνεια με διαγώνιο 77 ιντσών απαρτίζεται από τρεις συνολικά ψηφιακές οθόνες Oled, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων να έχει διάσταση 12,3 ιντσών, την κεντρική με το σύστημα πολυμέσων να αγγίζει τις 17,7’’, ενώ μπροστά από τον συνοδηγό συναντάμε επιπλέον μία ακόμα διάστασης 12,3’’! Η μονάδα απεικόνισης αποτελείται από ένα υψηλής ανάλυσης matrix 1,3 εκατομμυρίων κατόπτρων ενεργού άνθρακα, ενώ η επιφάνεια προσρόφησης ισοδυναμεί με περίπου 150 γήπεδα ποδοσφαίρου. Για να ανταπεξέλθει το infotainment MBUX στις απαιτήσεις γίνεται χρήση ενός 8πύρηνου επεξεργαστή (CPU), με μνήμη RAM 24 GB και ταχύτητα μνήμης RAM 46,4 GB ανά δευτερόλεπτο! Στοιχεία που προφανώς μόνο όσοι ασχολούνται με υπολογιστές θα καταλάβουν.

Στην πράξη, χρειάζεται ένα εύλογο διάστημα προσαρμογής με το σύστημα πολυμέσων. Όχι τόσο λόγο πολυπλοκότητας, όσο της πληθώρας των συστημάτων ασφάλειας, υποβοήθησης, αλλά και άνεσης – ψυχαγωγίας που υποστηρίζει το high tech γερμανικό μοντέλο. Πάντως, όσοι έχουν βρεθεί πρόσφατα στο εσωτερικό μίας Mercedes-Benz σίγουρα θα προσαρμοστούν πιο εύκολα… Μερικά από τα πλέον χαρακτηριστικά είναι το σύστημα αυτόνομης οδήγησης Drive Pilot, η απεικόνιση φωτεινών ενδείξεων και συμβόλων στο δρόμο με το Digital Ligh και πολλά ακόμα. Εξάλλου, δεν είναι υπερβολή περισσότεροι από 350 αισθητήρες και σένσορες παρακολουθούν τις λειτουργίες της πολυτελούς λιμουζίνας, η οποία γενικά ενσωματώνει περισσότερες από 40 νέες εφευρέσεις!

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε τη Mercedes-Benz EQB 250 [video]

Επιστρέφοντας στα πιο… πρακτικά θέματα, η EQS ανεβάζει περαιτέρω τον πήχη σε χωροταξικό επίπεδο. Καταρχήν, σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει η νέα πλατφόρμα με το επίπεδο πάτωμα, που μεταφράζεται σε απουσία του κεντρικού τούνελ μετάδοσης. Όπως φυσικά και το μεταξόνιο των 3.210 mm, το οποίο είναι μεγαλύτερο από αυτό της S-Class. Οδηγός και συνοδηγός χωρίζονται από μία φαρδιά κεντρική κονσόλα, και μάλιστα με πληθώρα πρακτικών αποθηκευτικών χώρων. Αμφότεροι απολαμβάνουν εξαιρετικό επίπεδο άνεσης, με τα καθίσματα να προσφέρουν έως και δέκα διαφορετικά προγράμματα μασάζ… Φυσικά, όσοι προτιμήσουν τις πίσω θέσεις έχουν αντίστοιχα άφθονο χώρο στη διάθεση τους, αν και το σχετικά υπερυψωμένο πίσω κάθισμα θα φέρει λίγο πιο ψηλά τα πόδια τους. Όσον αφορά αυτόν των αποσκευών, τα 610 lt την τοποθετούν στο άνω άκρο της κατηγορίας και σε συνδυασμό με την ευκολία φόρτωσης που προσφέρει η 5η πόρτα την καθιστούν ακόμα πιο πρακτική.

Επίδειξη τεχνογνωσίας…

Σήμερα η EQS προσφέρεται σε διάφορες εκδοχές και μέχρι την αποκάλυψη της EQS AMG 53 των 658 ίππων, η έκδοση 580 4MATIC ήταν η ισχυρότερη της γκάμας. Μπορεί πλέον να μην έχει την… πρωτοκαθεδρία, αλλά δεν παύει να διαθέτει δύο πανίσχυρους ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη -έναν σε κάθε άξονα- και να αποδίδει 524 ίππους και 855 Nm ροπής! Νούμερα εντυπωσιακά, που άλλες εποχές θα προέκυπταν από την παρουσία πληθώρας κυβικών, κυλίνδρων ή τούρμπο. Άλλες εποχές... Πίσω στο 2022, η φουτουριστική και πανίσχυρη EQS καταφέρνει και επιταχύνει από στάση στα πρώτα 100 km/h σε μόλις 4,3 sec. Συνυπολογίζοντας τα 2.585 κιλών που ζυγίζει το αμάξωμα, εύκολα συνειδητοποιεί κανείς το μέγεθος της ισχύς του συνόλου… 

Παράλληλα, αμφότεροι οι ηλεκτροκινητήρες (eATS) εκτός από το γεγονός ότι μεταφέρουν τη δύναμη στο δρόμο και από τους τέσσερις τροχούς, ελέγχουν 10.000 φορές ανά λεπτά τη ροπή που παρέχεται σε αυτούς και τη ρυθμίζουν ανάλογα με τις συνθήκες. Κάτι που σημαίνει ότι επιτυγχάνεται ταχύτερη απόκριση σε σχέση με ένα μηχανικό σύστημα τετρακίνησης. Για τη βέλτιστη οδική συμπεριφορά έχει τοποθετηθεί η ενεργή αερανάρτηση Airmatic ADS+, αλλά και σύστημα τετραδιεύθυνσης! Μάλιστα, η έκδοση που είχαμε στη διάθεση μας διέθετε το σύστημα διεύθυνσης πίσω άξονα με γωνία 10 μοιρών! Κάτι που επιτρέπει στην EQS να έχει κύκλο στροφής μόλις 10,9 m βελτιώνοντας σημαντικά και την ευελιξία της μεγάλης λιμουζίνας. Και μάλιστα σε επίπεδο που αρχικά απαιτεί συνήθεια!

Δείτε ακόμη: Πως εξελίχθηκε και τι σημαίνει το σήμα της Mercedes-Benz! 

Η νέα αρθρωτή αρχιτεκτονική και η νέα γενιά μπαταριών με χωρητικότητα 107,8 kWh διαθέτουν 26% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα. Η νεότερη τεχνολογία που φέρει η EQS έχει σαν αποτέλεσμα την εκτόξευση της αυτονομίας του γερμανικού μοντέλου. Σύμφωνα με τη Mercedes-Benz μπορεί να καλύψει 676 km πριν αδειάσει η μπαταρία, με μία μέση κατανάλωση που κυμαίνεται από 18,3 έως 21,4 kWh/100 km. Και όταν αυτό συμβεί, σε Wallbox των 22 kW χρειάζεται λιγότερο από έξι ώρες για πλήρη φόρτιση. Με δεδομένο ότι σε ταχυφορτιστή DC μπορεί να υποστηρίξει ισχύ έως και 200 kW, μπορεί σε 15 λεπτά να «κερδίσει» 300 χιλιόμετρα αυτονομίας.

Over the air

Δεν μιλάμε για ενημερώσεις λογισμικών, αλλά για τον τρόπο με τον οποίο η EQS κινείται στο δρόμο. Αν το εσωτερικό της μοιάζει με χρονοκάψουλα, τότε το ταξίδι στη καμπίνα της γερμανικής λιμουζίνας θυμίζει περισσότερο πτήση με ιδιωτικό πολυτελές αεροπλάνο. Η ποιότητα κατασκευής που είναι αντίστοιχη με αυτή που περιμένεις από τη ναυαρχίδα της Mercedes-Benz, σε συνδυασμό με την κορυφαία ποιότητα κύλισης, καθιστούν τη μεταφορά από το σημείο Α στο Β σε μία ξεχωριστή εμπειρία. Η αερανάρτηση απορροφά ως κορυφαίο φίλτρο τις όποιες κακοτεχνίες του οδοστρώματος και νομίζεις ότι βρίσκεσαι επάνω σε ανάλαφρο σύννεφο που σε κρατάει απομονωμένο από λακκούβες και εγκάρσιες ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων. Επιπλέον, είναι το κορυφαίο επίπεδο ηχομόνωσης που ολοκληρώνει την μοναδική εμπειρία του ταξιδιού με την EQS.

Ο διττός χαρακτήρας της αποκαλύπτεται μόλις πατήσεις με δύναμη το πεντάλ του γκαζιού, αφού σίγουρα αυτό που ακολουθεί είναι αναμφίβολα αναπάντεχο. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες μοιάζουν να θέλουν να… ξηλώσουν την άσφαλτο και η EQS μετατρέπεται σε πέτρα που έχει τοποθετηθεί σε σφεντόνα. Βέβαια, η συγκεκριμένη αίσθηση είναι σήμερα κάτι σύνηθες με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά δεν περιμένεις αυτού του είδους την έκρηξη από μία λιμουζίνα μερικών εκατοντάδων ευρώ. Και όμως, το γερμανικό μοντέλο έχει επιδόσεις supercar και χωρίς να σε τρομάζει. Αν και πρέπει να ρίχνεις κλεφτές ματιές στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, αφού χωρίς να το καταλάβεις είναι πολύ εύκολο να ξεπεράσεις με ένα πάτημα του γκαζιού το όριο ταχύτητας. Ευτυχώς, το καλά ζυγισμένο πλαίσιο, αλλά και η πληθώρα των ηλεκτρονικών συστημάτων, φροντίζουν να διατηρήσουν αντίστοιχα υψηλά και το συναίσθημα της ασφάλειας.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Τεχνολογίες
  • Χώροι
  • Άνεση
  • Επιδόσεις
  • Ηλεκτρικό σύστημα
  • Πολυτέλεια
ξινά
  • Αίσθηση φρένου

Σε δρόμο με διαδοχικές στροφές, θα διαπιστώσεις πως στις γρήγορες και μέτριες καταφέρνει να κρύβει τις διαστάσεις της, αλλά και να δείχνει ελαφρύτερη, εκμεταλλευόμενη τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μηδαμινές και σου εμπνέει εμπιστοσύνη πίσω από το… ηλεκτρικό σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσης. Σε πιο σφικτά κομμάτια, εντυπωσιάζει με το turn in λόγω της τετραδιεύθυνσης, αλλά αν πατήσεις αρκετά νωρίς το γκάζι η άμεσα διαθέσιμη ροπή ακαριαία θα έχει οδηγήσει σε υποστροφή. Με υπομονή και σταδιακό γκάζι λίγο πριν την έξοδο νιώθεις την τάση του πίσω μέρους να γλιστρήσει, αν και η τετραδιεύθυνση σε συνδυασμό με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα φροντίζουν να σε επαναφέρουν στην προβλεπόμενη πορεία… Σίγουρα, αυτός είναι ένας ρυθμός που ο ιδιοκτήτης της EQS δεν πρόκειται να κινηθεί, ενώ αν δεν βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, το πιο πιθανό είναι να κάθεται άνετα στο πίσω δεξί κάθισμα… Βέβαια, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά το βασικό ερώτημα είναι η κατανάλωση και η αυτονομία που προσφέρει ένα μοντέλο. Η ΕQS και σε αυτόν τον τομέα επιδεικνύει όσα περισσότερα μπορούμε να περιμένουμε από την ηλεκτροκίνηση στο μέλλον. Κατά μέσο όρο είδαμε μία κατανάλωση κοντά στις 23 kWh/100 km, αλλά σε μικτό κύκλο και σε συνθήκες πίεσης, κάτι που μεταφράζεται σε σχεδόν 430 km αυτονομίας. Στον αστικό κύκλο εύκολα βλέπει κανείς νούμερα κάτω από 20 kWh, με την αυτονομία να εκτοξεύεται σε περισσότερα από 500 km. Το ηλεκτρικό σύστημα αποδεικνύεται εξαιρετικά αποδοτικό και σε αυτό συμβάλει σε μεγάλο βαθμό το σύστημα ανάκτησης. Βέβαια, η παρουσία του επηρεάζει σημαντικά την αίσθηση του πεντάλ του φρένου, το οποίο απαιτεί συνήθεια και χρόνο προσαρμογής…

συμπέρασμα

Όταν ο CEO της Mercedes-Benz ανέφερε στην αποκάλυψη της EQS πως η συγκεκριμένη χρονική στιγμή ήταν καθοριστική για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν ήταν υπερβολικός. Φυσικά, δεν πρόκειται για ένα καθημερινό μοντέλο επάνω στο οποίο θα βασιστούν οι πωλήσεις της μάρκας, αλλά είναι δείγμα γραφής και επίδειξη τεχνογνωσίας των Γερμανών τεχνικών. Στοιχεία όπως η πολυτέλεια και η άνεση είναι κάτι αναμενόμενο. Όμως, στην περίπτωση της EQS η Mercedes-Benz μας ανοίγει ένα παράθυρο στο μέλλον και μας επιδεικνύει τις αρετές ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου χωρίς συμβιβασμούς σε κανένα επίπεδο... Όπως φανταζόμαστε και θα θέλαμε να είναι τα ηλεκτρικά σε μερικά χρόνια από σήμερα.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...