Δοκιμή Tesla Model Y Performance 480 PS: Big bang

Η συμβίωση με ένα Tesla ισοδυναμεί με ένα γερό χαστούκι που σου συστήνει εκ νέου το σύμπαν της ηλεκτροκίνησης, αλλά και… του μέλλοντος. Ειδικά αν ζήσεις με το εκρηκτικό Model Y Performance των σχεδόν 500 ίππων.

  • -
  • -
Ισχύς480 PS
Ροπή Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h3,7 sec
Κατανάλωση ενέργειας18,60 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά

Πανίσχυρο και απολαυστικό, αλλά ταυτόχρονα ευρύχωρο, με μεγάλη αυτονομία και αστραπιαία φόρτιση στους Tesla Superchargers. Το Tesla Model Y ενσωματώνει ασύλληπτη τεχνολογία που σε κάνει να σκεφτείς ότι οδηγείς το μέλλον της αυτοκίνησης, σήμερα. Στην έκδοση Performance, μπορεί να γίνει ακόμη και... τρομακτικό την πρώτη φορά που θα πατήσεις τέρμα το «γκάζι».

«Ξεχάστε αυτά που ξέρατε» θα μπορούσε να ήταν ο τίτλος της συγκεκριμένης δοκιμής. Όχι μόνο σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, αλλά την αυτοκίνηση γενικότερα. Η Tesla ήρθε κυριολεκτικά από το πουθενά και δεν πέτυχε μόνο επειδή ασχολήθηκε με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στη σωστή στιγμή. Κατάφερε να καθιερωθεί επειδή δεν ήταν κάποιος γνωστός, μεγάλος κατασκευαστής. Αρχικά αυτό μπορεί να μοιάζει με μειονέκτημα, όμως της επέτρεψε να κάνει κάτι πολύ σημαντικό: να υλοποιήσει το concept «αυτοκίνητο» με έναν εντελώς νέο, δικό της τρόπο. Αυτό ήταν και το κλειδί για τη δημιουργία αυτοκινήτων όπως το Model Y Performance. Το τελευταίο αποτελεί ιδανικό εκφραστή της φιλοσοφίας Tesla, που μάλιστα ανήκει στην hot κατηγορία των SUV.

Let me introduce you!

Το Tesla Model Y είναι η SUV εκδοχή του Model 3, καθώς μοιράζονται τα πάντα. Αυτό το διαπιστώνεις από την πρώτη στιγμή καθώς το συμπαθητικό SUV μοιάζει σαν να πήρε κάποιος ένα Model 3 και να το φούσκωσε. Οι γραμμές του, όπως και τα βασικά σχεδιαστικά στοιχεία του, το καθιστούν άμεσα αναγνωρίσιμο ως Tesla και ο κόσμος το κοιτάζει πολύ στο δρόμο, παρά το γεγονός ότι πλέον η θέα ενός μοντέλου της μάρκας έχει γίνει αρκετά συχνό φαινόμενο στην Ελλάδα.

Με το πακέτο αναβάθμισης Performance, το Model Y αποκτά ένα λεπτό carbon fin στο τελείωμα της πέμπτης πόρτας, τις χαρακτηριστικές ζάντες αλουμινίου Überturbine των 21 ιντσών, αλλά και μια κόκκινη γραμμή που «υπογραμμίζει» το λογότυπο “Dual Motor” στο πίσω μέρος. Οι παρατηρητικοί και πιο… σχετικοί με το αντικείμενο θα διακρίνουν τις μεγαλύτερες δαγκάνες φρένων μπροστά, βαμμένες σε κόκκινο χρώμα. Αυτά είναι όλα! Δεν υπάρχουν άλλες εξωτερικές διαφορές από τις απλές εκδόσεις.

Εκτελεί… με σιγαστήρα

Η βασική διαφορά του Performance με τα απλά Model Y είναι στους κινητήρες, τις επιδόσεις και το στήσιμο. Κάθεται χαμηλότερα, σε απόσταση 157 χιλιοστά από το έδαφος (172 χλστ. η έκδοση Long Range) και η ανάρτηση είναι αρκετά πιο σκληρή. Τα αναβαθμισμένα φρένα αποτελούνται από μεγαλύτερες τετραπίστονες δαγκάνες (εμπρός) και η ισχύς των κινητήρων αγγίζει τους 480 ίππους με 640 Nm ροπή.

Εδώ κρύβεται και η περισσότερη ουσία αυτής της έκδοσης, καθώς μετατρέπει το Model Y σε πύραυλο. Τα 0-100 km/h έρχονται σε 3,7 δευτερόλεπτα (με rolling start) και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 250 km/h. Η αίσθηση είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή από τους αριθμούς, ακόμη κι αν έχεις οδηγήσει αρκετά -πολύ- δυνατά ηλεκτρικά μοντέλα. Οι ηλεκτροκινητήρες της Tesla είναι πραγματικά εκρηκτικοί και αν κλωτσήσεις βίαια το δεξί πεντάλ σου ταρακουνάνε τα εντόσθια. Εκτοξεύεται τόσο γρήγορα προς τα εμπρός που νιώθεις το στομάχι σου να αδειάζει. Έχετε φανταστεί ποτέ πως θα ήταν αν καθόσασταν μέσα σε καταπέλτη; Κάπως έτσι πρέπει να μοιάζει…

Αυτό που μας έκανε εντύπωση με το Tesla Model Y Performance, πάντως, δεν ήταν οι επιδόσεις του στην ευθεία. Λίγο-πολύ, τις περιμέναμε. Ο τρόπος που κινείται σε δρόμο με στροφές σου προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη απορία. Στις πρώτες στροφές είσαι διστακτικός. Το «γκάζι» είναι πολύ, δεν θες να το πιάσεις κατευθείαν απ’ τα μούτρα. Στρίβοντας βλέπεις ότι τα περιθώρια πρόσφυσης είναι μεγάλα. Τα Pirelli P Zero Elect σε διάσταση 255/35 μπροστά και 275/35 πίσω (ζάντες 21’’) κρατούν στην τροχιά του το Model Y και γρήγορα δημιουργούν κλίμα εμπιστοσύνης. Μόλις εγκλιματιστείς, ο ρυθμός που μπορείς να διατηρήσεις είναι καταιγιστικός. Η σκληρή ανάρτηση αφήνει μηδενικά περιθώρια κλίσης στο αμάξωμα, με αποτέλεσμα να αναρωτιέσαι αν βρίσκεσαι ακόμα μέσα σε ένα SUV.

Αποτελείται από διπλά ψαλίδια μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω και το γενικότερο set-up δημιουργεί ένα πολύ ακριβές σε αίσθηση μπροστινό σύστημα, που σίγουρα δεν το περιμένεις. Αντέχει πολλή πίεση, αλλάζει άμεσα, ακαριαία πορεία και στην αρχή σε ξαφνιάζει. Στρίβεις το τιμόνι περισσότερο από ότι χρειάζεται για τις πρώτες 2-3 στροφές. Προφανώς, υπάρχει εξήγηση για όλα αυτά, οι μηχανικοί της Tesla δεν είναι μάγοι. Οι ακριβολισμένοι στο αμάξωμα τροχοί, το χαμηλό κέντρο βάρους λόγω της μπαταρίας υψηλής τάσης στο πάτωμα και η συσσώρευση των βαρύτερων εξαρτημάτων εντός του μεταξονίου, συντελούν στη δημιουργία αυτής της εικόνας. Το ζύγισμα (σχεδόν) 50:50 επίσης, όπως και το πολύ γρήγορο τιμόνι που τερματίζει ένα τσακ πριν ολοκληρώσει πλήρη περιστροφή.

Όταν καταλάβεις τι παίζει θα πιάσεις τον εαυτό σου να κινείται… πολύ πιο γρήγορα από το συνηθισμένο, δεν διαπρέπει σε αίσθηση αλλά είναι απίστευτα αποτελεσματικό. Το πλαίσιο υποστηρίζει πλήρως το σύνολο και θα αισθανθείς μικρές ταλαντώσεις μόνο όταν το όριο θα έχει πλέον «σπάσει». Είναι η στιγμή που θα εμφανιστεί και η υποστροφή. Αυτή είναι η πρώτη τάση του αυτοκινήτου όταν ξεπεράσεις τα όριά του. Το εμπρός μέρος ανοίγει τροχιά, όχι όμως με τον συνήθως άγαρμπο τρόπο των παχουλών ηλεκτρικών, με το βάρος να σπρώχνει ακόμη περισσότερο. Τιθασεύεται εύκολα με μικρές κινήσεις. Από την άλλη, το πίσω μέρος είναι πάντα βιδωμένο στη θέση του, ό,τι κι αν κάνεις. Η υπερστροφή μπορεί να προκληθεί μόνο σε άσφαλτο-γυαλί και έρχεται μόνο αν προσπαθήσεις.

Αν ο δρόμος έχει από μέτριο συντελεστή τριβής και πάνω, δεν θα τη γνωρίσεις ποτέ. Δεν προκαλείται ούτε με βίαιο πάτημα του γκαζιού, παρά το γεγονός ότι υπάρχει η ισχύς για να πραγματοποιηθεί. Η τετρακίνηση μοιράζει τη ροπή με τέτοιο τρόπο, ώστε να μεταφραστεί αποκλειστικά σε επιτάχυνση και τα ηλεκτρονικά «σκουπίζουν» όλα τα… υπολείμματα που θα αφήσει η μονάδα διαχείρισης της κίνησης. Μοναδικό μελανό σημείο; Τα φρένα. Όχι ότι δεν είναι αποτελεσματικά, το αντίθετο θα λέγαμε. Και έχουν και καλό σε αίσθηση πεντάλ (για ηλεκτρικό). Απλά, ο ρυθμός που μπορεί να αναπτύξει το Model Y Performance, τα κουράζει γρήγορα και μετά από σκληρή χρήση ζεσταίνονται και μυρίζουν. Δεν είναι και εύκολο να βάλεις χαλινάρια σε μια τετράτροχη βολίδα 1.990 κιλών! Πάντως, αξίζει να αναγνωρίσουμε ότι το βάρος είναι σχετικά χαμηλό, συγκριτικά με άλλα -τετρακίνητα- ηλεκτρικά SUV αυτών των διαστάσεων. Αφήσαμε τελευταίο το τιμόνι, το οποίο είναι ακριβές και γρήγορο, θυμίζοντας σπορ κατασκευή. Η αίσθηση δεν διεκδικεί δάφνες (σκεφτείτε και τους τεράστιους τροχούς) ενώ στο κομμάτι του βάρους του, η ρύθμιση Standard του πάει περισσότερο. Στο Sport αποκτά «τεχνητό» βάρος.

Η άλλη όψη του νομίσματος

Η ιδιαίτερη σημασία που δώσαμε στην οδική συμπεριφορά δείχνει ότι η έκδοση Performance αλλάζει σε μεγάλο βαθμό τα χαρακτηριστικά του Model Y. Από την άλλη, ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να είναι έτοιμος για τις παραχωρήσεις. Ποιες είναι αυτές; Ευτυχώς, όχι πολλές. Η άνεση της ανάρτησης είναι ένα θέμα. «Διαβάζει» τον δρόμο και αισθάνεσαι ότι είναι σκληρή. Τα ελαστικά με το χαμηλό προφίλ δεν βοηθούν την κατάσταση, όμως οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι δεν κοπανάει στις κακοτεχνίες. Απλά αισθάνεσαι ότι είναι σκληρότερη η ρύθμιση. Επίσης, το τιμόνι δεν κόβει σχεδόν καθόλου και ο κύκλος στροφής είναι μεγάλος, άρα πλήττεται η ευελιξία εντός πόλης. Χρειάζεσαι σίγουρα +1 μανούβρα για να στρίψεις σε στενά σημεία. Στο στοιχείο του πάντως βρίσκεται όταν είναι σε ανοικτό δρόμο. Ένα από τα πράγματα που μπορείς να απολαύσεις σε δρόμους με σαφή διαγράμμιση, είναι η λειτουργία Autopilot, που διατηρεί σταθερή ταχύτητα (ανάλογη με το μπροστινό αυτοκίνητο) και στρίβει κανονικά στις στροφές. Περίεργο συναίσθημα στην αρχή, αλλά στην πορεία θαυμάζεις τη δουλειά που έχει γίνει από την Tesla στο κομμάτι της ημιαυτόνομης οδήγησης.

Εμπειρία Tesla

Τα ηλεκτρικά μοντέλα αξιολογούνται σε πολλά πράγματα, με ένα από τα σημαντικότερα να είναι… η ηλεκτρική φύση τους. Η Tesla διαπρέπει σε αυτό το κομμάτι, πετυχαίνοντας πολύ καλές -ρεαλιστικές- τιμές αυτονομίας, αλλά και ταχύτατη φόρτιση σε πραγματικές συνθήκες. Η εταιρεία λέει ότι η κάλυψη 514 χιλιομέτρων με μια φόρτιση είναι εφικτή. Η διαχείριση της ενέργειας είναι εκπληκτική, τόσο σε ήρεμους ρυθμούς, όσο και υπό πίεση. Θα αναφέρουμε χαρακτηριστικά, ότι την ημέρα της φωτογράφισης και με απαιτητικές συνθήκες (συνεχόμενη γρήγορη κίνηση σε βουνό, μόνιμα επιλεγμένο Sport mode, ανοικτό A/C) το ποσοστό φόρτισης… αρνούνταν να πέσει και γυρίσαμε πίσω με 50% μπαταρία (από 90%). Μπορείς άνετα να καλύψεις 400 χιλιόμετρα χωρίς να φορτίσεις, ενώ αν είσαι προσεκτικός, φτάνεις και πάνω από 450 km.

γλυκά
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Τεχνολογία
  • Κορυφαία οθόνη
  • Αυτονομία
  • Ταχύτητα φόρτισης
  • Χώροι
  • Πορτμπαγκάζ
  • Εφαρμογή Tesla app
ξινά
  • Αντοχή φρένων στην πίεση
  • Απουσία Apple CarPlay
  • Μεγάλος κύκλος στροφής

Όταν χρειαστείς φόρτιση μπορείς να επισκεφθείς έναν Tesla Supercharger. Η Tesla είναι η μοναδική εταιρεία με δικό της δίκτυο ταχυφόρτισης στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρία σημεία (Μαρούσι – Golden Hall, ΣΕΑ Ψαθόπυργου, ΣΕΑ Αταλάντης) με ισχύ 150 kW (Μαρούσι) και 250 kW (Ψαθόπυργος – Αταλάντη). Οι Superchargers είναι μια πραγματικά μοναδική παροχή καθώς αναγνωρίζουν αυτόματα το όχημα και πραγματοποιούν χρέωση, χωρίς ανάγκη από εφαρμογές στο κινητό, κάρτες RFID ή κάτι άλλο. Απλώς συνδέεις και φορτίζεις. Και μάλιστα, αστραπιαία. Αν ορίσεις στο navigation του Tesla ότι πας σε Supercharger, τότε το αυτοκίνητο προετοιμάζει εν κινήσει την μπαταρία προκειμένου να μπορέσει να δεχτεί τη μέγιστη ισχύ φόρτισης – 250 kW στην περίπτωση του Model Y. Περίπου 20 λεπτά είναι αρκετά για να φορτίσεις από το 10% περίπου, έως το 80%.

To Model Y μπαίνει και… στο smartphone

Η συμβίωση με μοντέλο της Tesla αποκτά άλλη διάσταση, χάρη και στο app που έχει δημιουργήσει για το smartphone του χρήστη. Πραγματικά, γιατί δεν φτιάχνουν και οι άλλες εταιρείες τόσο καλές εφαρμογές για κινητό; Μέσα από τη συσκευή του, ο ιδιοκτήτης μπορεί να κάνει όλα τα… κλασικά (κλείδωμα-ξεκλείδωμα, άνοιγμα παραθύρων, άναμμα προβολέων, ενεργοποίηση κόρνας) και πολλά ακόμη, όπως να δει ακριβή τοποθεσία του οχήματος, να το μετακινήσει μπρος – πίσω (αν είναι κοντά), να δει τη θερμοκρασία στο εσωτερικό, να ενεργοποιήσει τον κλιματισμό (και θερμαινόμενα καθίσματα – τιμόνι) και… να δει γύρω από το αυτοκίνητο.

Το Model Y έχει τέσσερις κάμερες που παρακολουθούν διαρκώς και μέσα από το smartphone μπορείς να δεις τι γίνεται γύρω από το αυτοκίνητο. Αν παρατηρήσεις περίεργη ενέργεια, πατάς την κόρνα από μακριά ή… μιλάς σε αυτόν που βρίσκεται κοντά στο όχημα. Όπως ακριβώς στέλνεις ένα φωνητικό μήνυμα στο messenger. Πατάς τη σχετική ένδειξη και μιλάς! Επίσης, μετατρέπεις το smartphone σου σε κλειδί του αυτοκινήτου και δεν χρειάζεται να έχεις μαζί σου τίποτα άλλο εκτός από το κινητό. Τέλος, μέσα από το app έχεις πρόσβαση και σε μια λίστα με πολλά αξεσουάρ της Tesla για το Model Y, από ζάντες και κοτσαδόρο, μέχρι πλαστικά πατάκια και μπάρες οροφής.

Μόνο μια οθόνη

Το εσωτερικό είναι ακριβώς ίδιο με τις υπόλοιπες εκδόσεις του Tesla Model Y. Συνεπώς, πρέπει να προσαρμοστείς στη λογική «όλα μέσα στην οθόνη». Δεν υπάρχουν κουμπιά πέρα από αυτά για τα παράθυρα. Ακόμη και τα alarm βρίσκονται στην πλαφονιέρα της οροφής. Τα πάντα γίνονται από την τεράστια οθόνη 15 ιντσών, από τη ρύθμιση των καθρεπτών και την κατεύθυνση που «φυσάνε» οι αεραγωγοί του κλιματισμού, μέχρι τη θέση του τιμονιού, το άνοιγμα για το ντουλαπάκι του συνοδηγού, τις ρυθμίσεις για τους καθαριστήρες, τα φώτα…

Πρέπει να είσαι έτοιμος για μια εντελώς διαφορετική εμπειρία. Σύμμαχός σου το εξαιρετικό λειτουργικό σύστημα της Tesla που δεν κολλάει ποτέ και εκτελεί κάθε εντολή πάρα πολύ γρήγορα. Πας από μενού σε μενού αμέσως, χωρίς καθυστερήσεις. Στην αρχή θεωρείς ότι η λογική «όλα στην οθόνη» θα είναι δύσκολη, όμως το software έχει αναπτυχθεί με τέτοιο τρόπο που καταλαβαίνεις που θα βρεις το κάθε τι. Είναι πολύ πιο εύκολο στην πράξη από ότι στη θεωρία, ενώ λίγες ώρες συμβίωσης και… ψακτικής είναι αρκετές για να το παίζεις στα δάκτυλα. Φυσικά, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι για να κάνεις μερικά βασικά πράγματα, θα χρειαστείς περισσότερο χρόνο. Η μοναδική θυσία στον βωμό της τεχνολογίας.

Εκεί που δεν θα χρειαστεί καμία θυσία, είναι στους χώρους. Στο εσωτερικό άνετα κάθονται πέντε ενήλικες, όσο ψηλοί κι αν είναι, με το μεταξόνιο να αγγίζει τα 2.890 χιλιοστά. Υπάρχει άπλετος χώρος για τα γόνατα και το κεφάλι, όπως και για τα πέλματα χάρη στο εντελώς flat πάτωμα. Ο χώρος αποσκευών των 854 λίτρων εξασφαλίζει ότι τίποτα δεν θα μείνει πίσω στις οικογενειακές διακοπές, ωστόσο αν δεν φτάνει, υπάρχει έξτρα χώρος αποθήκευσης 117 λίτρων μπροστά, εκεί που στα συμβατικά αυτοκίνητα βρίσκεται το μηχανοστάσιο.

Αναφορικά με την ποιότητα, η παραγωγή στο Gigafactory του Βερολίνου έχει αναβαθμίσει τη συναρμογή των υλικών και το φινίρισμα, συγκριτικά με άλλο Model Y που είχαμε οδηγήσει παλαιότερα το οποίο είχε κατασκευαστεί από το εργοστάσιο στη Σαγκάη. Γενικότερα το κλίμα στο εσωτερικό είναι ευχάριστο, χάρη στον minimal σχεδιασμό και τη γυάλινη οροφή (με UV προστασία) που λούζει με φως την καμπίνα. Σε συνθήκες καύσωνα, η γυάλινη οροφή ίσως ανεβάζει λίγο περισσότερο τη θερμοκρασία στο εσωτερικό, όμως αυτό δεν θα είναι πρόβλημα καθώς το σύστημα κλιματισμού είναι ιδιαίτερα αποδοτικό. Εδώ να πούμε ότι το φίλτρο καμπίνας HEPA του κλιματισμού παρέχει αέρα νοσοκομειακής ποιότητας και έχει προδιαγραφές να θωρακίζει το εσωτερικό ακόμη και αν γίνει… επίθεση με βιοχημικά όπλα!

συμπέρασμα

Κακά τα ψέματα, η λογική της Tesla είναι τέτοια που μπορεί να έχει μόνο φανατικούς υποστηρικτές ή φανατικούς haters. Εικάζουμε, ωστόσο, ότι οι πρώτοι είναι περισσότεροι. Άλλωστε μιλάμε για ένα κορυφαίας τεχνολογίας αυτοκίνητο με καινοτομίες που σου αλλάζουν τη ζωή, μόλις ζήσεις μαζί τους. Αν δεν αποκτήσεις προσωπική εμπειρία μπορεί όλα αυτά να σου φαίνονται χαζά, όμως αλλάζεις άποψη αν μπεις στη φιλοσοφία αυτού του αυτοκινήτου. Ακόμη και αν είσαι αμετανόητος petrolhead! Ως ηλεκτρικό μοντέλο διαπρέπει σε όλους τους τομείς (αυτονομία, χρόνος φόρτισης, δίκτυο ταχυφορτιστών), οι επιδόσεις κόβουν την ανάσα και οι χώροι είναι άπλετοι. Επίσης, η τιμή δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα. Για να μην παρεξηγηθούμε, οι 66.990 € είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό. Μιλάμε όμως, για ένα SUV με περίπου 500 άλογα και τόνους τεχνολογίας!

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...