Δοκιμή Toyota Υaris Cross Hybrid: Ανάρπαστο!

Με ταμπέλα Yaris, τη σύνδεση περιπέτειας που προσφέρει η συνέχεια Cross και τοποθέτηση στα B-SUV, είναι ηλίου φαεινότερο ότι η επιτυχία προδιαγράφεται.

  • -
  • -
Ισχύς116 PS
Ροπή120 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h11,2 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)4,6 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)103,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η compact crossover εκδοχή της Toyota έρχεται δυναμικά στην δημοφιλή κατηγορία, φυσικά και σε ρεπερτόριο υβριδικό. Εικόνα και αποτέλεσμα προδιαγράφουν μια ακόμα εμπορική επιτυχία.  

γλυκά
  • Δυναμική σχεδίαση
  • Ποιότητα
  • Τεχνολογίες
  • Απόδοση και οικονομία
  • Συμπεριφορά
  • Φιλικότητα
  • Κατανάλωση
  • Πρακτικότητα καμπίνας
  • Χώρος αποσκευών
  • Απαλλαγή από Τ.Κ και Δακτύλιο  
ξινά
  • Απουσία δυναμικής συμπεριφοράς
  • Επιδόσεις και θόρυβος (λόγω CVT)
  • Χώροι επιβατών

Η απουσία της Toyota στο δημοφιλέστατο παρακλάδι των B-SUV ήταν εμφανής, αλλά έλαβε τέλος με τον πανηγυρική εισβολή στην δημοφιλή κλάση μιας δυναμικής κομπακτ περίπτωσης με ονοματεπώνυμο Yaris Cross. Το πιασάρικο όνομα συνοδεύεται από το ταλέντο που αναζητάς από ένα σύγχρονο αυτοκίνητο του είδους που θέλει να προσελκύει με την πρώτη ματιά, να γοητεύει με τη δεύτερη και να σε κερδίζει με τα χαρακτηριστικά του.

Τα έχει όλα;

Σχεδόν! Αν τα ζυγίσεις λοιπόν, έχεις ένα σύγχρονο κομπακτ crossover που προσφέρεται με ατμοσφαιρικό τρικύλινδρο κινητήρα, το οποίο είναι διαθέσιμο και σε υβριδικές εκδόσεις με κίνηση τόσο στους εμπρός, όσο και στους τέσσερις τροχούς. Είναι μάλιστα ένα από τα ελάχιστα B-SUV με κίνηση και στους δύο άξονες, κάτι που του δίνει προβάδισμα απέναντι στον ανταγωνισμό. Το μόνο που δεν μπορείς να του ζητήσεις, για την ώρα, είναι επιδόσεις και τρόπους Yaris GR.  

Ο αρχικός στόχος είναι να προσφέρει μια προσεγμένη και πλήρης επιλογή στην κατηγορία. Βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με το supermini της Toyota (TNGA-B), αλλά κάπου εδώ τελειώνουν οι ομοιότητες. Το Yaris Cross έρχεται με επιπλέον 240 mm στο μήκος του, 20 mm στο πλάτος και 950 mm στο ύψος του. Και όλα αυτά προκύπτουν αρμονικά και δυναμικά σε εικόνα που είναι το Α και το Ω. Μπορούμε να πούμε αβίαστα ότι σε πείθει με το καλημέρα, με μια εμφάνιση που εκδηλώνεται με κομψό, μυώδες και περιπετειώδες στιλ ταυτόχρονα. Έκδηλος ο SUV χαρακτήρας και με μοναδικά στοιχεία στη σχεδίαση του, το Yaris Cross δεν πέφτει στην παγίδα να ακολουθήσει την κουπέ C-HR λογική, ούτε κάποιο άλλο μοτίβο από τα ήδη γνωστά της γκάμας Toyota. Το νέο B-SUV έπρεπε να είναι λειτουργικά πρακτικό γι΄αυτό και η οροφή παραμένει στο ύψος της και οι γυάλινες επιφάνειες είναι υπαρκτές, για να μην πνίγουν την ορατότητα των επιβατών. Παρόλα αυτά οι σχεδιαστές είχαν έμπνευση ώστε να μην περνάει απαρατήρητο, με εμφανή τα νευρά στο αμάξωμα, τους τετραγωνισμένα τονισμένους θόλους, τα ψηλά τοποθετημένα φώτα (όλα LED) και τα κάθετα LED ημέρας - φλας εκατέρωθεν του προφυλακτήρα, τα μακρόστενα πίσω φώτα, το κεκλιμένο παρμπρίζ και την αεροτομή. Γενικά λεπτομέρειες που προσδίδουν χαρακτήρα.   

Η σχεδίαση του εσωτερικού θυμίζει Yaris με τον πίνακα οργάνων να διαφοροποιεί την εικόνα. Η κεντρική ψηφιακή οθόνη των 7" (έκδοση Style) απεικονίζει το ταχύμετρο και δύο μικρότερα αναλογικά όργανα εκατέρωθεν, υπάρχουν για το υβριδικό σύστημα αριστερά και για τις ενδείξεις θερμοκρασίας και καυσίμου από δεξιά.

Εργονομικά μπορείς να το χαρακτηρίσεις εύστοχο ως Toyota, ακόμα και αν χρειαστείς λίγο χρόνο να χωνέψεις την θέση των διακοπτών για τα ηλεκτρικά παράθυρα, τον αποθηκευτικό χώρο στη μπροστινή πόρτα αλλά και τη χωστή θέση που πρέπει να οδηγηθεί το χέρι για να την ανοίξει. Κατά τα άλλα πρακτικότατη η θήκη ψηλά στην κονσόλα για ένα μπαμπάτσικο smartphone, αλλά και όλες όσες συναντάς στην ποιοτική καμπίνα του Yaris Cross. Χωροταξικά δεν θα ξεχωρίσει για τους χώρους επιβατών, που ικανοποιεί αναστήματα ενηλίκων έως 1,80 m. Περισσότερος αέρας για τα γόνατα και τους ώμους, αλλά και μεγαλύτερη γωνία ανοίγματος στις πόρτες θα εξυπηρετούσαν, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το B-SUV της Toyota είναι χτισμένο σε μεταξόνιο 2.560 mm και παραμένει ένα από τα μικρότερα σε μήκος της κλάσης (4.180 mm). Οπότε δεν επιδιώκει πρωταθλητισμό σε χώρους, αλλά ισορροπία και αυτό το πετυχαίνει και με ένα αξιοπρεπέστατο πορτ μπαγκαζ 397 λίτρων. Η εύκαμπτη (αφαιρούμενη) εταζέρα και το μεταβλητό πάτωμα του επιτρέπει την αυξημένη εκμετάλλευση του διαθέσιμου ύψους, για όρθια μεταφορά ψηλότερων αντικειμένων (γλάστρες π.χ).

Στον τομέα της ασφάλειας, το Yaris Cross διαπρέπει. Το Toyota Safety Sense νέας γενιάς περιλαμβάνει οκτώ αερόσακους (και με κεντρικό αερόσακο ανάμεσα σε οδηγό-συνοδηγό), Adaptive Cruise Control, αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση δικυκλιστών και πεζών, αναγνώριση οδικών σημάτων, υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας των LED προβολέων και πολλά ακόμη, τα οποία είναι διαθέσιμα στον στάνταρ εξοπλισμό, από τη φθηνότερη έκδοση!

Η κορυφαία ασφάλεια συνοδεύεται και από το νέο σύστημα πολυμέσων Smart Connect το οποίο διατίθεται προαιρετικά ή στις ακριβότερες εκδόσεις όπως η Style που οδηγούμε. Προσφέρει ασύρματη σύνδεση με τα Apple CarPlay και Android Auto, βελτιωμένη απόκριση στις εντολές, μεγαλύτερη οθόνη αφής 9", νέα λογική στο μενού που θυμίζει περισσότερο smartphone παρά οθόνη αυτοκινήτου, over the air αναβαθμίσεις και την ταχύτερη στην κατηγορία λειτουργία, όπως υποστηρίζει η Toyota.

Σκούτερ για 5;

Με την αποκλειστική παρουσία του e-CVT κιβωτίου στην υβριδική έκδοση την πρακτικότητα και την απίστευτη οικονομία που προσφέρει, κάλλιστα θα μπορούσε να πει κανείς ότι μιλάμε για δίκυκλα προτερήματα σε τετράτροχο όχημα. Και τα θετικά δεν σταματούν εδώ, αλλά διανθίζονται από ένα πλήρες μπουφέ πλεονεκτημάτων.

Ο 3κύλινδρος θερμικός των 1.5 lt, προκύπτει από το 2λιτρο μοτερ των υβριδικών Corolla και C-HR, με αφαίρεση ενός κυλίνδρου. Ο συγκεκριμένος κινητήρας που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson με συμπίεση 14:1 καταφέρνει μια υψηλή θερμοδυναμική απόδοση 40%. Το υβριδικό σύστημα κίνησης 4ης γενιάς συνδυάζει τον θερμικό των 92 ίππων με ένα compact ηλεκτρικό μοτέρ 80 ίππων και συνδυαστικά το αποτέλεσμα δίνει συνολικά 116 ίππους απόδοσης.

Ο ηλεκτροκινητήρας των 580V διαθέτει εξελιγμένο σύστημα ψύξης - λίπανσης και ξεχωριστό δυναμό, ενώ η κομπακτ μπαταρία ιόντων λιθίου μπορεί να αποθηκεύει τη διπλάσια ενέργεια κατά το φρενάρισμα (ανάκτηση) και κατά συνέπεια να προσφέρει 50% περισσότερη ενέργεια επιταχύνοντας. Ενώ μπορεί να φτάσει τα 130 km/h σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, κύριο μέλημα του συστήματος είναι κυρίως να απενεργοποιεί τον θερμικό κινητήρα, όσο το δυνατόν περισσότερο χρονικά, με όφελος στην κατανάλωση και στις εκπομπές CO2 (102 gr/km).

Διαβάστε ακόμη Δοκιμή Suzuki Vitara 1.4T Hybrid 48V Allgrip Auto

Στην πράξη, οι καταναλώσεις μπορούν να αποτυπώνουν στον υπολογιστή ταξιδίου τιμές κοντά στα 4,0 lt/100 km με ήρεμη αστική οδήγηση, ένα με ενάμιση λίτρο επιπλέον με απελευθερωμένο στιλ μέσα στην πόλη, ενώ αν ξυπνήσει ο διάολος μέσα σου και οδηγείς με το πόδι στη μοκέτα και το θερμικό μοτερ να καπελώνει τους πάντες, τότε θα πλησιάσεις τα 9 lt/100 km, χωρίς να τα ξεπεράσεις. Εν ολίγοις καίει ψίχουλα και εκπέμπει οικολογικά τα καυσαέρια στην ατμόσφαιρα, αλλά δεν εχει νόημα να το οδηγείς επιθετικά γιατί στο τέρμα γκάζι θορυβείς λόγω μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT), αδειάζεις την μπαταρία κουβαλώντας την χωρίς ενεργειακό ωφέλιμο φορτίο και δεν εκμεταλλεύεσαι το «πράσινο» ταλέντο του.

Αν κάτι του λείπει λοιπόν είναι η πικάντικη γεύση οδήγησης και η προτροπή να το οδηγείς επιθετικά. Αν ήθελες κάτι τέτοιο άλλωστε δεν θα στρεφόσουν σε Hybrid, που κρατάει για άσο στο μανίκι την αποδοτικότητα συνδυασμένη με λάβαρο την οικονομία και καμμιά 700ρια χιλιόμετρα αυτονομία από ένα πλήρες ρεζερβουάρ 36 lt. Διεκδικεί τον τίτλο του οικονομικότερου βενζινοκίνητο B-SUV ενώ οι χαμηλοί ρύποι του εξασφαλίζουν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και ελεύθερη είσοδο στο δακτύλιο.    

Οι επιδόσεις είναι ικανοποιητικές αν σκεφτείς τι πραγματικά οδηγείς και τι σου προσφέρει (0-100 km/h σε 11,2 sec, τελική ταχύτητα 170 km/h). Μάλιστα, υπάρχει αισθητή η ηλεκτρική βοήθεια ή και η αμιγώς ηλεκτρική κίνηση που το διατηρεί σιωπηλό στην κίνησή του.

Στο δρόμο το Yaris Cross κάθεται με το πάτωμά του στα 170 mm από το έδαφος και το ενισχυμένο πλαίσιο συνδυάζεται με ελαφρώς μακρύτερες διαδρομές ανάρτησης σε σχέση με ένα απλό Yaris. H έμφαση στην ενδοτικότητα των αμορτισέρ του είναι εμφανής και η άνεση προσφέρει ποιοτικές στιγμές παραμονής στην καμπίνα. Μπορεί οι κλίσεις να είναι υπαρκτές, όμως δεν χαλούν την οδηγική γεύση αν είσαι εραστής της οδήγησης με ροή. Αν το παρακάνεις, κάτι που αναρωτιέται κανείς (γιατί με υβριδικό), τότε θα διαπιστώσεις ότι θα χρειαζόσουν μια πιο άμεση ανάγνωση του ανάγλυφου και πιο σφιχτές αποσβέσεις. Τότε όμως θα ζητούσες κάτι που θα άλλαζε την όλη ισορροπία.

Η φιλική και ευχάριστη αίσθηση ώστε να περνάς απροβλημάτιστα όλη την μέρα οδηγώντας το, δεν λείπει έτσι και αλλιώς κάτι που συνηθίζεται σε κατασκευές της Toyota. Η απόδοση των φρένων δεν θα προδώσει την εμπιστοσύνη σου, ενώ κι η αίσθηση του τιμονιού, αν και τεχνητή, είναι σαφής ως προς το αποτέλεσμα. Η ουσία είναι ότι μιλάμε για έναν νέο πρωταγωνιστή στην κλάση του που δείχνει ότι δεν εχει μόνο τη φήμη, αλλά και τα φόντα να υποστηρίξει το όνομά του στην μαρκίζα.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

συμπέρασμα

Αν το C-HR απέδωσε και αποδίδει στα ταμεία της Toyota, το νεότερο τέκνο στην crossover γκάμα προβλέπεται ιδιαιτέρως εύστοχο στις αγοραστικές απαιτήσεις και προσοδοφόρο για τον ιαπωνικό κολοσσό. Αυτό που έλειπε ήταν μια B-SUV παρουσία αντάξια των σύγχρονων προσδοκιών και το Yaris Cross έρχεται σαν μάνα εξ ουρανού. Πέραν της απροβλημάτιστης ζωής που φημολογείται η ιδιοκτησία ενός Toyota, το Yaris Cross δεν καπηλεύεται την ονομασία του δημοφιλούς supermini για να συνθέσει την επιτυχία του. Προσφέρει ένα κομψό, δυναμικό και σύγχρονο παρουσιαστικό, ένα πλήρες ρεπερτόριο εκδόσεων που περιλαμβάνει εξηλεκτρισμό, υβριδική ταυτότητα, τεχνολογία, ακόμα και τετρακίνηση. Η υπόθεση B-SUV αποκτά ένα ακόμα ισχυρό ταλέντο για τον ανταγωνισμό της κορυφής και φυσικά ενδιαφέρον.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...