Δοκιμή Hyundai i30 N Performance Pack N-DCT: Ελεύθερος σκοπευτής

Στο «οπλουργείο» της Hyundai οι κατασκευές με κωδικό Ν, δηλώνουν ξεκάθαρα τον εύστοχο ρόλο τους στο κυνήγι της οδήγησης. Το i30 Ν, απλά πρωτοστατεί!

  • -
  • -
Ισχύς280 PS
Ροπή392 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,4 sec
Κατανάλωση μ.κ.8,4 lt/100km
Εκπομπές CO2191 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά
Μια απολαυστική έκφραση οδηγικής νιρβάνας, σπάνιας στις μέρες μας. Το i30N ανανεώνεται και συνεχίζει το ίδιο εντυπωσιακά αυτό που ξεκίνησε.

Ισχυρό, καλοστημένο, πλήρες και ευχάριστο στην αποτύπωση της σπορ πραγματικότητας. Tο Hyundai i30 N δείχνει ότι σχεδόν τέσσερα χρόνια πριν έβαλε τα σωστά θεμέλια για τις προσδοκίες καταξίωσης. Οι σοβαρές του προθέσεις έλαμψαν άμεσα και δεν άργησε να πάρει τη θέση που του ανήκει ανάμεσα στα γρήγορα hatchback. Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς ότι βλέπει στα μάτια τον αφρό του ανταγωνισμού, χωρίς να περιορίζεται στον ρόλο του κομπάρσου. Κάθε άλλο μάλιστα το τεχνολογικά άρτιο, οδηγικά ενδιαφέρον και σε επίπεδο επιδόσεων επίκαιρο i30 N, ήταν απλά για να του βγάλεις το καπέλο.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Χαρακτήρας
  • Απόδοση
  • Επιδόσεις
  • Φρένα
  • Κιβωτιο
  • Συμπεριφορά
  • Προσαρμοστικότητα
  • Τεχνολογίες
  • Τιμή
ξινά
  • Άνεση ανάρτησης

 

Νέα ήθη i30Ν

Τέσσερα χρόνια μετά θα μπορούσες ακόμα να υποκλίνεσαι στην παρουσία και στα κατορθώματά του, όμως έφτασε η στιγμή της ανανέωσης σε μια εποχή που συγκυριακά η γκάμα N έκανε το άπλωμά της στην κλάση Β και στα SUV. Το i30 N παραμένει το μήλον της έριδος όταν αναζητάς το απόλυτο, χωρίς φυσικά τα αδέρφια του να μην διαπρέπουν στις κλάσεις τους. Ξεκινώντας από τις οπτικές αλλαγές η πρόσφατη σχεδιαστική ανανέωση, έφερε νέους προβολείς LED, νέα γρίλια στη φαρδύτερη μάσκα και έναν προφυλακτήρα που συνδυάζει την αισθητική με την ουσία σε ό,τι έχει να κάνει με την αεροδυναμική απόδοση. Οι δυο εισαγωγές αέρα με τα αεροδυναμικά πλευρικά πτερύγια και τις αεροκουρτίνες βελτιώνουν την ροή του αέρα, ελαχιστοποιώντας  τους στροβιλισμούς. Οι 19αρες σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου, ελαφρύτερες κατά 14 kg, με τα ειδικά για το sport hatchback της Hyundai, Pirelli P Zero Ν και οι κόκκινες δαγκάνες με το ανάλογο σύμβολο της εκδοσης είναι μια ακόμα σφραγίδα καλών προδιαγραφών για αποδοτικό αποτέλεσμα σε επιθετική οδήγηση. Το πίσω μέρος κερδίζει νέα φωτιστικά σώματα και μυϊκή εικόνα στον προφυλακτήρα, ενώ την αεροδυναμική φροντίδα και την αρνητική άντωση φροντίζουν το επίπεδο πάτωμα, το diffuser και η διακριτικά κομψή πτέρυγα σε μαύρο χρώμα στο τελείωμα της οροφής. Ακόμα πιο τονισμένος λοιπόν εμφανίζεται ο δυναμικός χαρακτήρας σε επίπεδο εξωτερικής εικόνας, χωρίς όμως ποτέ να ξεφεύγει προς την όχθη του κραυγαλέου. Και αν διαφωνείτε σκεφτείτε το χωρίς το εξωστρεφές αυτοκόλλητο N στις πόρτες.



Στο εσωτερικό η premium φινέτσα δεν διστάζει να εκδηλωθεί χωρίς να αποτελεί αποκλειστικό στόχο. Τα μπάκετ καθίσματα αναπαυτικά και εύστοχα στον σκοπό της πλευρικής στήριξης, έχουν ελαφρώσει το βάρος τους κατά 2,2 kg, ενώ οι επίκαιρες τεχνολογικές παροχές προσφέρονται γενναιόδωρες τόσο για την εξυπηρέτηση της σπορ αποστολής, όσο και για την ασφάλεια, τις ανέσεις, την ψυχαγωγία, την πλοήγηση και τη διασύνδεση. Το ενδιαφέρον βέβαια εστιάζεται στο τριάκτινο ολοστρόγγυλο τιμόνι που δεν πέφτει στην παγίδα των flat bottom, που εκτός από την πολυλειτουργικότητα του, περιλαμβάνει και δυο εμφανείς διακόπτες για τα προγράμματα οδήγησης. Στην αριστερή πλευρά του τιμονιού,  μπορείς να επιλέξεις τις τρεις βασικές λειτουργίες οδήγησης (Normal, Sport και Eco). Στη δεξιά, ο οδηγός ενεργοποιεί το κουμπί με την καρό σημαία και επιλέγει την λειτουργία N ή Ν Custom όπου σε αυτήν μπορεί να παραμετροποιήσει όποιο πεδίο θέλει στα μέτρα του. Μπορεί επίσης να ενεργοποιήσει τη λειτουργία Rev matching που συγχρονίζει τις στροφές του κινητήρα αυτόματα στο κατέβασμα, ώστε να μένει πάντα στο ωφέλιμο της απόδοσης.

Όλοι αυτοί οι διαφορετικοί τρόποι μεταβάλλουν τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ρυθμίζοντας τις παραμέτρους του κινητήρα, τις αποσβέσεις της ανάρτησης, τον ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC), το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (E-LSD), τον ήχο του κινητήρα, το σύστημα διεύθυνσης και τη λειτουργία Rev. Μέχρι και τις στροφές λειτουργίας του launch control μπορείς να ρυθμίσεις ή στις πόσες στροφές θα ανάβουν τα λαμπάκια για την αλλαγή σχέσεις πριν τον κόφτη. Οι λειτουργίες οδήγησης του i30 N μπορούν να εμφανιστούν στην οθόνη 10,25" και περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με την ισχύ, τη ροπή στρέψης, το turbo boost καθώς και έναν χρονοδιακόπτη lap και επιτάχυνσης.  Επίσης μπορείς να προβείς σε ρυθμίσεις πάνω σε ένα σχετικό κυκλικό διάγραμμα και να διαβαθμίσεις τις επιλογές σου.

Χωροταξικά παραμένει ένα i30, με όποιους συμβιβασμούς προκύπτουν στα πόδια των επιβατών λόγω χαμηλού εδράνου των μπάκετ καθισμάτων. Ένας ακόμα συμβιβασμός προκύπτει και στο χώρο αποσκευών, όπου από τα 395 lt του χώρου αποσκευών θυσιάζονται τα 14 εξαιτίας της θολόμπαρας που αυξάνει την στρεπτική ακαμψία κατά 7%. Μικρό το κακό αν είναι συνειδητή η αγορά i30 N, κάτι που θα εκτιμήσεις στην πρώτη γρήγορη βόλτα. Κάτι σπάνιο στην κατηγορία, επίσης για εκτίμηση είναι και ο τροχός ανάγκης που φωλιάζει στο πορτ μπαγκαζ.

 

Κουμπωμένη ζώνη, βυθισμένο πόδι

H γρήγορη βόλτα στο πηδάλιο του i30 N δεν θα αργούσε να έρθει. Δύσκολα αγιάζεις, άσε που για να έχεις βρεθείς στο εσωτερικό του και δη στη θέση του οδηγού, δεν αναζητάς κάτι τέτοιο. Ο αλουμινένιος 2λίτρος με την υπερτροφοδότηση και τον άμεσο ψεκασμό που συναντάμε στην Performance έκδοση αποδίδει πλέον πέντε επιπλέον ίππους (280 στις 5.500-6.000 rpm), ενώ η τεχνολογία Flat Power προσφέρει βελτιωμένη καμπύλη και διάρκεια στη ροπή σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος στροφών (392 Νm από 2.100 έως 4.700 rpm). Αυτή η διάρκεια της απόδοσης μπορεί να μην του δίνει την ηφαιστειακή εκρηκτικότητα, και την ερμηνεία του κάφτη ελαστικών, αλλά ποιος σώφρων νους χρειάζεται κάτι τέτοιο από ένα σύγχρονο σπορ αυτοκίνητο;  

Ξεκινάμε από το γεγονός ότι οι 280 ίπποι είναι καλύτεροι από τους 275, ενώ εδώ υπάρχει το κερασάκι του αυτόματου κιβωτίου N-DCT που πλέον προσθέτει πόντους στην φαρέτρα του και αφαιρεί δευτερόλεπτα σε κάθε αλλαγή κυνηγώντας το χρόνο. Αποτελεί παγκόσμια πρώτη για την Hyundai ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και το i30N αναλαμβάνει να αποδείξει την ποιότητά του. Οι 8 σχέσεις του γειτνιάζουν περίφημα χωρίς να είναι κοντές και κάνουν παιχνίδι με σύμμαχο την πληθωρική ροπή και την εύστοχη κλιμάκωση. Παίζοντας με τα paddles πίσω από το τιμόνι διαπιστώνεις μια πιστότητα εντολών στο σωστό timing κάτι που ταΐζει τον ενθουσιασμό και την ουσία της οδήγησης.

Δείτε ακόμη Hyundai i20 N – Το δοκιμάζουμε στην πίστα των Μεγάρων (video)

Tο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό προσφέρει την καλύτερη επιμέλεια στη διαχείριση της δύναμης μέσα στη στροφή, η μπάρα θόλων στα πίσω σημεία στήριξης της ανάρτησης με τους πολλαπλούς συνδέσμους, τονώνει την ακαμψία και η Variable Exhaust Valve προσφέρει ήχο που προσομοιώνει το αγωνιστικό πνεύμα. Στην Normal επιλογή προγράμματος το i30 N προσφέρει αυτό που αναζητά ο καθημερινός οδηγός και είναι η ευκολία στην χρήση και οδήγηση. Καλή απόσβεση που δεν κοπανάει, φιλικές πληροφορίες από τα χειριστήρια και απλοποίηση της σπορ οδήγησης που δεν είναι αναγκαίο να είναι πάντα ακραία.

Σαφώς δεν θα οδηγείς ένα μαγικό χαλί από θέμα άνεσης, η ανάρτηση παραμένει ζωντανή. Όταν επιλέξεις επιθετικότερες παροχές από το κουμπί Ν τότε η κατάσταση σοβαρεύει και απευθύνεται στον γνώστη της οδήγησης. Ο ήχος γίνεται πιο ζωηρός και τα σκασίματα στο άσε του γκαζιού προσομοιώνουν λίγο από την αίγλη των αγώνων. Η ανάρτηση σφίγγει και αποβάλει οποιαδήποτε υποψία κλίσεων στην πίεση των στροφών και το τιμόνι αποκτά βάρος και αμεσότητα για να σημαδεύεις και να ακολουθεί τις εντολές σου.



Το ηλεκτρονικό μπλοκέ σου επιτρέπει να μην σηκώσεις το πόδι από το γκάζι για ψύλλου πήδημα και τα 392 Nm ροπής εκδηλώνονται από νωρίς στην ωφέλιμή τους ποσότητα, χωρίς να σπινάρει σπάταλα ο εσωτερικός τροχός. Με την εξοικονόμηση βάρους από τη μη αναρτώμενη μάζα, επεμβάσεις στη γεωμετρία όπως η αύξηση της γωνίας κάμπερ κατά 1,5 μοίρα, αλλά και την αναθεωρημένη σχέση σκληρότητας ελατηρίων / αμορτισέρ, η ανανέωση του i30N προσεγγίζει ακόμα περισσότερο set-up πίστας, αραιώνοντας λίγο την αναλογία ζωηρής ουράς προς την αποτελεσματικότητα. Παραμένει επικοινωνιακό, θα ελαφρύνει την ουρά του όμως κυρίως σε γλιστερό τερέν, γιατί σε καλό ασφαλτοτάπητα απλά γραπώνει και εξαφανίζεται. Είναι στο χέρι σου να καταλάβεις τις δυνατότητες του και να προσεγγίσεις τα όρια αν έχεις το οδηγικό επίπεδο, που ομολογουμένως οφείλει να είναι υψηλό.

Δείτε ακόμη Δοκιμή Ford Fiesta ST Limited Edition & Hyundai i20 N: Fun to drive x2!

Ακόμα και τα in house φρένα ανταποκρίνονται στις απαιτητικές συνθήκες της οριακής οδήγησης και ίσως η συνεχής κούραση να είναι ο λόγος που ζητούσαν λίγο παραπάνω πίεση στο πεντάλ. Παρόλα αυτά όμως δεν έχασαν ποτέ το σημείο εισόδου και δεν χάλασαν το συνολικά εξαιρετικό επίπεδο σπορ χαρακτήρα.

Τα 250 km/h τελικής ταχύτητας είναι εφικτό νούμερο στον ανοιχτό δρόμο και με την ακλόνητη αίσθηση που προσφέρει δεν δημιουργεί υποψία ανησυχίας. Μόλις 5,4’’ για τα 0-100 km/h για να έχετε μια εικόνα των επιδόσεων, όμως η ουσία δεν κρύβεται στο πόσο γρήγορο είναι στην ευθεία, αλλά στο πόσο απολαυστικά διαχειρίζεται επιδόσεις και ταχύτητα στις στροφές. Και για την ιστορία της κατανάλωσης που αναμενόμενα σε ένα αυτοκίνητο του είδους εμφανίζεται ψηλά, η μακριά 8η σχέση στο αυτόματο διπλού συμπλέκτη μπορεί να σε ταξιδεύει στα όρια της νομιμότητας με το trip computer να φλερτάρει με τον αριθμό 9 lt/100 km. Αν βέβαια του φερθείς όπως του αξίζει υπολόγισε περίπου 13 lt/100 km, που στην ξέφρενη αγωνιστική χρήση ξεφεύγει πολύ ψηλότερα.     

Αυτό που σου μένει δεν είναι τόσο οι καλπασμοί των αλόγων, αλλά το αρμονικά δεμένο σύνολο που συνδυάζει στιβαρότητα και συμμετοχικότητα ώστε να απολαύσεις οδήγηση.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

συμπέρασμα

Οι διαχρονικά καταξιωμένοι αντίπαλοι βρήκαν το δάσκαλό τους στον κόσμο των σπορ hatchback και αυτός δεν είναι άλλος από το i30N. Με το άπλωμα της N Division και στην υπόλοιπη γκάμα της Hyundai ήταν δεδομένο ότι το άγγιγμα της ανανέωσης θα άγγιζε το πρωτότοκο τέκνο της. Το επίκαιρο γρηγορότερο i30 κερδίζει παντού. Δυνατότερο, ακόμα πιο ψαγμένο στο στήσιμό του και ολοκληρωτικά βελτιωμένο, τόσο όσο χρειαζόταν, για να παραμένει αντικείμενο θαυμασμού στον petrolhead κόσμο. Συν τοις άλλοις έχεις στη διάθεσή σου ένα επίκαιρο όπλο οδήγησης με 5ετη εργοστασιακή εγγύηση, χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων ακόμα και για χρήση πίστας. Η τιμή του ανέβηκε, πλησίασε το ισχυρό lobby των sport hatchback, όμως στο σύνολο το ισχυρό Hyundai ωφελήθηκε συνολικά και διατηρεί ταυτόχρονα το προνόμιο του πιο προσιτού σε σχέση με τον ανταγωνισμό του.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...