Δοκιμή Ford Fiesta ST Limited Edition & Hyundai i20 N: Fun to drive x2!

Δύο χάτσμπακ που εμπνέουν τη χαρά της οδήγησης από δύο κατασκευαστές που τολμούν να εξελίσσουν προσιτά hot-hatch με χαρακτήρα, κόντρα στις εξηλεκτρισμένες επιταγές της εποχής

  • -
  • -
με μια ματιά

Μικρά αμαξώματα, ισχυρές ιπποδυνάμεις και «ψαγμένο» στήσιμο. Το τρίπτυχο της επιτυχίας των hot hatch που αναδεικνύει μία ολόκληρη φιλοσοφία γύρω από συγκεκριμένα μοντέλα. Μία κατηγορία μοντέλων που διατηρείται ζωντανή και επίκαιρη με δημιουργίες όπως το νέο Hyundai i20 N και το Ford Fiesta ST ST3 Limited Edition.


Κι όμως, δεν είναι τυπογραφικό λάθος. Αναφέρομαι στο ενωτικό “&”του υπέρτιτλου αντί του “vs” που θα δήλωνε μια απευθείας σύγκριση. Ναι, η αλήθεια είναι πως κι εμείς με αυτό τον σκοπό ξεκινήσαμε. Να δούμε αν ο “πρωτάρης” Κορεάτης με τα τεράστια “N” στις πόρτες, μπορεί να εκθρονίσει τον βασιλιά με το “μπλε οβάλ” στο καπό και το διακριτικό ST στη μάσκα. Στην πορεία όμως καταλάβαμε πως εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με αντιπαράθεση, αλλά με οδηγική μαγεία! Γιατί στο τέλος, φτάνεις και με τα δύο σε μια οδηγική μέθη, ίδιου βαθμού αλλά από άλλη διαδρομή.

Από τη μία, το Ford Fiesta ST στην ST3 Limited Edition, με το φινετσάτο 3θυρο αμάξωμα στην ιδιαίτερη Azura Blue απόχρωση, υποδηλώνει αυτοπεποίθηση και υπεροχή και κρύβει τον γνωστό μας 3κύλινδρο 1.500άρη turbo κάτω από το καπό που στέλνει 200 ίππους και 290 Nm ροπή στα εμπρός 18άρια Michelin. Στην άλλη γωνία, το γαλάζιο πεντάθυρο Hyundai i20 N Performance Pack με πιο αιχμηρή αισθητική και έντονες λεπτομέρειες που θέλουν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον, βγάζοντας μια αγωνία αλλά και υπέρμετρο ενθουσιασμό.

 

Εδώ το μοτέρ είναι 1.600άρι 4κύλινδρο turbo και αποδίδει 204 ίππους και 275 Nm (305 με overboost), με την κίνηση να περνάει στους εμπρός τροχούς μέσω κιβωτίου 6 σχέσεων, όπως και στο Ford. Αντίστοιχη η εικόνα και στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων. Πιο πολεμικό το Hyundai, με μεγάλες οθόνες πίσω από το τιμόνι και στο κέντρο του ταμπλό, μπάκετ καθίσματα και διακόπτες στο τριάκτινο τιμόνι μέσω των οποίων επιλέγεις προφίλ οδήγησης. Πιο ήρεμο το Ford, με τα Recaro, το flat bottom τιμόνι και τις ενθέσεις που παραπέμπουν σε ανθρακόνημα να δίνουν έναν διακριτικό σπορτίφ τόνο. Κατά τα λοιπά, ο εξοπλισμός είναι πλούσιος και η συνδεσιμότητα πλήρης και στις δύο περιπτώσεις, με το Fiesta να υπερτερεί ελαφρώς σε υλικά και το i20 να παίρνει ξεκάθαρο προβάδισμα σε χώρους.

 

Σωστά καταλάβατε. Ανυπομονούμε να βάλουμε μπρος και να ξεχυθούμε σε ευθείες και στροφές. Εδώ το Ford μας θυμίζει όλους τους λόγους για τους οποίους το έχουμε λατρέψει! Ο EcoBoost στροφάρει με διάθεση μέχρι τον κόφτη αποκρινόμενος άμεσα στις εντολές του δεξιού ποδιού, ειδικά στα modes Sport και Track όπου η εμπειρία εμπλουτίζεται από τα μικρά σκασίματα της εξάτμισης. Οι επιδόσεις, απλά εκρηκτικές: με 6,5 sec για το 0-100 km/h και τελική ταχύτητα 232 km/h, το κορυφαίο Fiesta είναι πραγματικός φονέας γιγάντων.

Αν και εξαιρετικός, ο κινητήρας δεν είναι ο πρωταγωνιστής στο Fiesta ST. Είναι το πλαίσιο που σε συνεπαίρνει και σου επιβάλλει το ρυθμό. Όλη η παράδοση της Ford στις σπορ κατασκευές και ο ενθουσιασμός των μηχανικών που ασχολήθηκαν με την εξέλιξή του κρύβεται σε κάθε πόντο λαμαρίνας, σε κάθε ρύθμιση ανάρτησης και συστήματος διεύθυνσης, στην παραμικρή λεπτομέρεια.

 


Στο Fiesta κάθεσαι χαμηλά κι έχεις στα χέρια σου ένα σωστό σε βάρος και άμεσο τιμόνι, ένα καλολαδωμένο κιβώτιο και ένα άμεσο σε απόκριση γκάζι για να κινηθείς όπως θέλεις: με γραμμές κυνηγώντας το χρόνο, ή με απενεργοποιημένο το ESP για να προκαλείς την αποσταθεροποίηση της ουράς πριν τη στροφή και να γεμίζεις με χαρά και αυτοπεποίθηση πως εσύ είσαι αυτός που έχει τον έλεγχο. Το μπροστινό ακούει πιστά τις εντολές σου, εκμεταλλευόμενο στο έπακρο το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife, (μέρος του πακέτου Performance μαζί με ρυθμιζόμενη ανάστηση και σύστημα Launch Control) και το Torque Vectoring που χρησιμοποιεί τα εμπρός φρένα για να αποτρέψει την σπάταλη της ροπής σε άσκοπο σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού.

Στο Hyundai από την άλλη, ασχολείσαι περισσότερο με το εύστροφο μοτέρ και το στακάτο κιβώτιο παρά με το πλαίσιο. Και αυτό επειδή το i20 N έχει απίστευτη πρόσφυση, σαν να στρίβει σε ράγες. Αν και μας είχαν ήδη δώσει δείγμα γραφής με το εξαίσιο i30 N, οφείλουμε να δώσουμε τα εύσημά μας στους Κορεάτες για το απίστευτο δημιούργημά τους. Μπορεί να ακουστώ υπερβολικός, αλλά το i20 N θυμίζει ένα μικρότερο και ελαφρύτερο Type R με τη συμπεριφορά του στην γρήγορη οδήγηση.

 


Ειδικά αν έχεις «χτίσει» το πρόγραμμα οδήγησης N με τις πιο σκληροπυρηνικές ρυθμίσεις, γίνεται αγωνιστικό δρόμου. Φτάνεις με πολλά πριν τη στροφή και πλακώνεσαι στα πανίσχυρα φρένα. Σημαδεύεις με το άμεσο και γρήγορο τιμόνι και αυτό στρίβει σαν ένα κομμάτι, με το μπλοκέ του πακέτου Performance να κάνει εξαιρετική δουλειά στη διαχείριση της δύναμης, μην επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να ξεφύγει από τη σωστή τροχιά. Σανιδώνεις το γκάζι πριν την έξοδο και η επιτάχυνση είναι καταιγιστική καθώς ανεβάζεις σχέσεις με τον ακριβέστατο λεβιέ μόλις σε ειδοποιήσει το shift-light. Θα πρέπει να κάνεις ατασθαλία με φρένα και χειρόφρενο για να αποσταθεροποιήσεις το «Ν», για λόγους εντυπωσιασμού και μόνο, αφού σίγουρα έτσι χάνεις σε αποτελεσματικότητα και χρόνο.



Και μιας και είπαμε για χρόνους, σημειώστε πως ο γεμάτος σε απόδοση και άγριος σε ήχο 1.600άρης τούρμπο επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 6,2 sec (με launch control) και μέχρι την τελική των 230 km/h. Στην όλη εμπειρία, προσθέτει μια ακόμη σπορ πινελιά η λειτουργία Rev Matching (αυτό το κόκκινο μπουτόν στο τιμόνι) που αναλαμβάνει να συγχρονίζει τις στροφές κινητήρα και μετάδοσης στα κατεβάσματα.

Στην εποχή της μπαταρίας, του ηλεκτρισμού και της φόρτισης, αυτά τα δύο ιδιαίτερα σουπερμίνι δείχνουν παράταιρα. Δεν κολλάνε με το μέλλον της αυτοκίνησης. Δύο ιδιαίτερες κατασκευές με τη στόφα των καθαρόαιμων hot hatch αλλά σε τιμή που δεν ξεφεύγει από την ελληνική πραγματικότητα.

Δύο μηχανές απόδρασης που εκπροσωπούν, διατυμπανίζουν και υπερασπίζονται με κάθε λίτρο βενζίνης που έχουν στο ντεπόζιτο τους, τη χαρά της οδήγησης. Μια ιερή φιλοσοφία που εδώ και δεκαετίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το μπλε οβάλ. Μόνο ευχάριστο είναι το γεγονός πως οι Κορεάτες αποφάσισαν μόλις πρόσφατα να ακολουθήσουν στον ίδιο δρόμο, με απόλυτη επιτυχία.

συμπέρασμα

Ποιο είναι καλύτερο; Δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Σαφώς πιο συμμετοχικό στο στροφιλίκι το Ford, πιο απόλυτο συνολικά το Hyundai. Εδώ δεν υπάρχει λάθος επιλογή. Παίρνεις αυτό που σου αρέσει περισσότερο, το κρύβεις στο γκαράζ και έχεις μια χρονοκάψουλα που θα σε μεταφέρει όποτε το επιθυμείς, από τον αποστειρωμένο κόσμο της ηλεκτροκίνησης στον κόσμο της ανόθευτης οδηγικής απόλαυσης. Ευχαριστούμε Ford που επιμένεις. Εύγε Hyundai που τολμάς.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ


AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...