Δοκιμή Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid Sahara: Ο γεφυροποιός

Το εμβληματικό μοντέλο με τις απεριόριστες εκτός δρόμου ικανότητες απέκτησε plug-in έκδοση και οικολογική συνείδηση.

  • -
  • -
Ισχύς381 PS
Ροπή637 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,4 sec
Μέση κατανάλωση lt/100km
Εκπομπές CO2 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η plug-in hybrid έκδοση του αμερικανικού μοντέλου γεφυρώνει το παρόν με το μέλλον της Jeep, αποτελώντας το πιο αποδοτικό, φιλικό προς το περιβάλλον και τεχνολογικά προηγμένο Wrangler που κατασκευάστηκε ποτέ.


Jeep Wrangler που κινείται με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας και έχει μέση κατανάλωση 3,5 lt/100 km; Αν ανέφερε κανείς κάτι σχετικό στο παρελθόν, θα μπορούσε να είναι ένα πετυχημένο ανέκδοτο. Όμως, σήμερα η απόλυτη off road κατασκευή εναρμονίστηκε με τις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, ακολουθώντας μία από τις δημοφιλείς σημερινές τάσεις. Την ηλεκτροκίνηση. Όχι στην απόλυτη μορφή της, αλλά με την έκδοση 4xe, που κάνει χρήση plug-in υβριδικής τεχνολογίας. Πριν προλάβετε να κάνετε αναφορές για… «ιερά και όσια», πρέπει να σημειώσετε πως το εξηλεκτρισμένο Wrangler είναι το αποδοτικότερο, ισχυρότερο, πιο φιλικό προς το περιβάλλον αλλά και τεχνολογικά προηγμένο που παρουσιάστηκε ποτέ στα 80 χρόνια ιστορίας της Jeep. Ενώ σεβόμενο το παρελθόν του, διαθέτει κανονικό, και όχι… «υβριδικό» σύστημα τετρακίνησης, στοιχείο που του επιτρέπει να διατηρεί στο ακέραιο τις εκτός δρόμου δυνατότητες του.




Tech freak!

Οι άνθρωποι της Jeep αναφέρουν ότι η υβριδική έκδοση του Wrangler είναι η πλέον προηγμένη τεχνολογικά που έχουμε γνωρίσει. Μία ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι αρκετή για να μας πείσει. Ο οικολογικός χαρακτήρας της έκδοσης 4xe ενισχύεται από την παρουσία δύο ηλεκτροκινητήρων που τροφοδοτούνται από μία μπαταρία 400 Volt και συνδυάζονται με έναν σύγχρονο 4κύλινδρο κινητήρα, αλλά και ένα αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων. Το συστατικό της επιτυχίας στην συγκεκριμένη έκδοση κρύβεται στην αρχιτεκτονική του υβριδικού συστήματος. Συγκεκριμένα, ο δίλιτρος κινητήρας βενζίνης που διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού και στροβιλοσυμπιεστή Twin Scroll, συνδέεται με τον πρώτο ηλεκτροκινητήρα μέσω ιμάντα στον στροφαλοφόρο άξονα, αντικαθιστώντας το συμβατικό δυναμό. Με αυτό τον τρόπο, ο ηλεκτροκινητήρας ενισχύει με επιπλέον ροπή τον θερμικό κινητήρα, τροφοδοτεί με ηλεκτρική ενέργεια τη μπαταρία, ενώ αναλαμβάνει και τη λειτουργία του συστήματος Start & Stop.



Περνώντας στον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα, σε αντίθεση με τα Compass και Renegade δεν βρίσκεται τοποθετημένος στον πίσω άξονα, αλλά μπροστά από το κιβώτιο, αντικαθιστώντας τον κλασσικό μετατροπέα ροπής. Έτσι, ανάλογα με τις συνθήκες, το σύστημα επιτρέπει τη μεταφορά ροπής στο κιβώτιο αποκλειστικά από το δεύτερο ηλεκτροκινητήρα, καθιστώντας το αμιγώς ηλεκτρικό ή ως υβριδικό συνδυάζοντας τη μεταφορά της ροπής από τον βενζινοκινητήρα και τον ηλεκτροκινητήρα. Τροφοδοτείται από μία μπαταρία χωρητικότητας 17 kWh, η οποία μάλιστα είναι τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα των πίσω επιβατών, και θεωρητικά επιτρέπει στο 4xe να καλύψει 50 km αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας.



Σε απόλυτα νούμερα, το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Και αν οι 380 ίπποι δεν σας προκαλούν αίσθηση, τα 637 Nm ροπής και μάλιστα διαθέσιμα από τις 3.000 rpm είναι αναμφίβολα ένα νούμερο που σηκώνει συζήτηση! Και προφανώς για αυτό το λόγο το επιβλητικό Jeep των 2,3 τόνων χρειάζεται μόλις 6,4 se cγια τα πρώτα 100 km/από στάση. Την ίδια ώρα 79 gr/km CO2 ενισχύουν τον οικολογικό του χαρακτήρα, ενώ τα 3,5 lt/100 km κατανάλωσης που υπόσχεται η Jeep το καθιστούν ως το  αποδοτικότερο Wrangler που κατασκευάστηκε ποτέ.

Το σημείο κλειδί της σχεδίασης του συγκεκριμένου υβριδικού συνόλου είναι πως η λειτουργία του διαχειρίζεται πριν το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων, κάτι που σημαίνει πως το σύστημα τετρακίνησης του Wrangler παραμένει ίδιο διατηρώντας όλα τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν το εμβληματικό μοντέλο.

 


Οδοστρωτήρας με πιστοποίηση!

Μπορεί στην έκδοση 4xe το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στον οικολογικό χαρακτήρα της υβριδικής έκδοσης, αλλά το σημαντικό είναι πως δεν αλλοιώνουν το χαρακτήρα το Wrangler. Όλες οι εκδόσεις, όπως και η Sahara που οδηγήσαμε επί ελληνικού εδάφους, διαθέτουν διάκριση Trail Rated που πιστοποιεί τις κορυφαίες εκτός δρόμου δυνατότητες της κατασκευής. Το 4xe στη συγκεκριμένη έκδοση, διαθέτει το σύστημα Selec-Trac, προσφέροντας δυνατότητα κίνησης στους πίσω τροχούς, αυτόματη επιλογή τετρακίνησης, όπως και δυνατότητα μόνιμης τετρακίνησης με κοντές σχέσεις. Μάλιστα, όλες οι παραπάνω λειτουργίες είναι διαθέσιμες στη υβριδική, αλλά και στην ηλεκτρική επιλογή οδήγησης. Παράλληλα, διαθέτει σύστημα εμπλοκής των εμπρός και πίσω τροχών Tru-Lok, πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Trac-Loc, όπως και νέας γενιάς άξονες Dana! Στοιχεία που του επιτρέπουν να διατηρεί στο ακέραιο τις εκτός δρόμου ικανότητες του. Με γωνίες προσέγγισης 35,8 μοιρών, αποφυγής 30,8ο και ράμπας 20,2ο, ξεπερνάει τα περισσότερα εμπόδια που θα βρεθούν στο δρόμο του, ενώ είναι ικανό να περάσει από υδάτινο πέρασμα βάθους 760 mm! Βλέπετε, όπως το σύνολο των ηλεκτρονικών συστημάτων, έτσι και η μπαταρία έχει την απαραίτητη προστασία για νερά και υγρασία.

 


Keep that spirit

Η τεχνολογία που χαρακτηρίζει την έκδοση 4xe είναι επιμελώς κρυμμένη κάτω από ένα αμάξωμα που διατηρεί έντονους δεσμούς με το παρελθόν. Η γνωστή τετράγωνη σχεδίαση του αμαξώματος είναι αντίστοιχη με αυτή της πρώτης γενιάς και η φιλοσοφία αναλλοίωτη. Σε σχέση με τη συμβατική έκδοση πρέπει να εντοπίσεις την κρυμμένη υποδοχή φόρτισης μπροστά αριστερά, αλλά και τις μπλε στιλιστικές πινελιές σε διάφορα σημεία του Wrangler, και μόνο τότε θα διαπιστώσεις πως πρόκειται για την plug-in έκδοση. Ο brutal και πληθωρικός του χαρακτήρας είναι ευδιάκριτος από όποια γωνία και αν το παρατηρήσεις, με το μακρύ αμάξωμα των 3 μέτρων να εξακολουθεί να μαγνητίζει τα βλέμματα.



Παράλληλα, η εικόνα στο εσωτερικό είναι σαφώς αναβαθμισμένη, αφού εφοδιάζεται με όλα τα σύγχρονα συστήματα άνεσης, ψυχαγωγίας και φυσικά πολυμέσων. Ο σχεδιασμός της σχεδόν κάθετης κονσόλας παραπέμπει σε ειδική κατασκευή, με την οθόνη αφής των 8,4’’ να ξεχωρίζει. Αντίθετα, ο πίνακας οργάνων θυμίζει αυτόν των Renegade και Compass, με δύο αναλογικά όργανα να φιλοξενούν ανάμεσα τους μία οθόνη TFT 7’’, στην οποία και απεικονίζονται πληροφορίες η ενέργεια της μπαταρίας, αυτονομία, η κατανάλωση, και όχι μόνο. Όσον αφορά τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, ο εξοπλισμός είναι κορυφαίος με το 4xe να εφοδιάζεται με ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει σήμερα η Jeep στη φαρέτρα της.

 


Silent mode

Επιβλητικό, θηριώδες και… αθόρυβο. Έννοιες που μέχρι πρότινος έμοιαζαν τελείως αταίριαστες μεταξύ τους. Με την υβριδική έκδοση του Wrangler η σύνδεση όλων των παραπάνω γίνεται πραγματικότητα. Το 4xe έχει τρία προγράμματα οδήγησης και με το electric μπορείς να κινηθείς για περισσότερα από 50 km κάνοντας αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα, το συγκεκριμένο νούμερο δεν είναι ουτοπικό. Με προσεκτική οδήγηση μπορείς να καλύψεις περισσότερα από 40 km, ενώ αν αποφασίσεις να πιέσεις περισσότερο τον ηλεκτροκινητήρα ένα νούμερο κοντά στα 30 km είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση, επιλέγοντας το πρόγραμμα hybrid, όπου γίνεται συνδυαστική λειτουργία θερμικού κινητήρα και ηλεκτροκινητήρων, στον αστικό κύκλο μπορείς να δεις καταναλώσεις μικρότερες των 5 lt/100 km! Βέβαια, αν η μπαταρία αδειάσει, ξαφνικά παρατηρείς πως η μέση κατανάλωση αυξάνεται δραματικά ξεπερνώντας τα 10 lt/100  km χωρίς μάλιστα ακρότητες… Πάντως, η υβριδική λειτουργία είναι η πλέον ενδεδειγμένη και δεν είναι υπερβολή πως αν κάποιος φορτίζει τη μπαταρία καθημερινά (πλήρης φόρτιση σε λιγότερο από 3 ώρες σε δίκτυο 7,4 kWh) μπορεί να εκτοξεύσει την αυτονομία του Wrangler 4xe. Βέβαια, όπως στα Compass και Renegade, εξαιρετικά βολική αποδεικνύεται η λειτουργία E-Save, κατά την οποία η ενέργεια αποθηκεύεται για μετέπειτα χρήση, ενώ ο θερμικός κινητήρας αναλαμβάνει ρόλο γεννήτριας φορτίζοντας περαιτέρω την μπαταρία.

 


Κάνοντας στην άκρη τα νούμερα

Αν βέβαια ξεχάσεις λίτρα και καύσιμο, διαπιστώνεις πως το plug-in Wrangler δεν είναι μόνο το πιο αποδοτικό που κατασκευάστηκε ποτέ, αλλά και το ισχυρότερο. Ο τρόπος που το βαρύ αμάξωμα των 2,3 τόνων επιταχύνει είναι εντυπωσιακός και οι επιδόσεις με τη γλώσσα των αριθμών είναι η μία όψη του νομίσματος. Στην άλλη, απεικονίζεται η εξαιρετική απόκριση στο γκάζι και η δύναμη του υβριδικού συνόλου σε όλο το εύρος στροφών, όπως και η γενικότερη λειτουργία-απόδοση του στην πράξη. Αυτό που ενοχλεί σε κάποιες περιπτώσεις είναι ο θόρυβος του κινητήρα στις μεσαίες και πιο υψηλές στροφές περιστροφής. Το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων αλλάζει ομαλά σχέσεις, ενώ καλή είναι η απόκριση του στις εντολές του οδηγού στη χειροκίνητη λειτουργία.



Εκτός από τον κινητήρα, βελτιωμένη είναι η αίσθηση στο δρόμο, αν και η άσφαλτος εξακολουθεί να παραμένει η λιγότερο… αγαπημένη του επιφάνεια. Σίγουρα, οι κλίσεις του αμαξώματος, οι αναπηδήσεις και οι πλεύσεις είναι μικρότερες σε σχέση με το παρελθόν, αλλά εξακολουθούν να απέχουν από αυτές που θα σου προσφέρει ένα πιο… συμβατικό μοντέλο. Κάτι φυσιολογικό, αφού το Wrangler εξακολουθεί να βασίζεται σε ένα αμάξωμα τύπου σκάλας, με άκαμπτο άξονα εμπρός και πίσω, με αποτέλεσμα η άνεση στην άσφαλτο να μην είναι το φόρτε του. Σε δρόμους με διαδοχικές στροφές δεν σε προδιαθέτει να κινηθείς γρήγορα και δείχνει φανερά έξω από τα νερά του. Όμως, δεν θα σε προβληματίσει, όντας πιο φιλικό, προβλέψιμο και σύγχρονο σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Μάλιστα, το επιπλέον βάρος της υβριδικής έκδοσης, δεν είναι αισθητό σε σχέση με τις απλές εκδόσεις. Το σύστημα διεύθυνσης με τις 3,2 στροφές από άκρη σε άκρη απαιτεί μικρές διορθώσεις στην ευθεία, ενώ το πεντάλ του φρένου έχει καλή αίσθηση παρά την παρουσία του συστήματος ανάκτησης.

 


Follow the leader

Και αν σε μία φιδωτή διαδρομή μένει πίσω, από τη στιγμή που θα περάσει στο χώμα είναι φανερό ότι έχει κατασκευαστεί για να δείχνει το δρόμο. Πόσω μάλλον όταν είσαι στο εσωτερικό και οδηγείς σε ειδικές διαδρομές που έχουν «πατήσει» οι Θεοί του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Και η περιοχή πάνω από την Κόρινθο και το Λουτράκι περιέχει αρκετές από αυτές… Από την πρώτη λακκούβα συνειδητοποιείς τα οφέλη της ανάρτησης, αλλά και την «ευλογία» της απόστασης των 255 mm από το έδαφος.

γλυκά
  • Σχεδίαση αμαξώματος
  • Επιδόσεις
  • Λειτουργία υβριδικού συνόλου
  • Προγράμματα οδήγησης
  • Εκτός δρόμου δυνατότητες
  • Κατανάλωση
  • Οδική συμπεριφορά στο χώμα
  • Επίπεδο εξοπλισμού
ξυνά
  • Θόρυβος κινητήρα
  • Σύστημα διεύθυνσης

Το Wrangler μεταμορφώνεται σε μίνι-WRC, με την ονομαστική ισχύ του 4xe να είναι έστω στα… χαρτιά ίδια με αυτή των σύγχρονων WRCars. Ενεργοποιώντας την τετρακίνηση και επιλέγοντας σχέσεις χειροκίνητα πλαγιολισθαίνεις με ευκολία το μακρύ αμάξωμα των 3 μέτρων και απολαμβάνεις την οδήγηση στο χώμα. Οι 380 ίπποι εκτοξεύουν το Wrangler στην έξοδο της στροφής ή στην ευθεία, την ώρα που η ανάρτηση με τη μεγάλη διαδρομή περνάει ως οδοστρωτήρας πάνω από τις ανωμαλίες και τα νεροφαγώματα. Στοιχείο που σου εμπνέει τεράστια εμπιστοσύνη πίσω από το τιμόνι του και σου επιτρέπει να μην κόβεις πουθενά. Και η πραγματικότητα είναι πως περνάει σχεδόν από παντού, με τις δυνατότητες του να είναι απεριόριστες. Σε πιο δύσβατα μονοπάτια και δοκιμασίες το Wrangler εκμεταλλεύεται στο έπακρο το σύστημα τετρακίνησης Selec-Trac για να ξεπεράσει οποιοδήποτε εμπόδιο. Μάλιστα, η αυξημένη ροπή, η οποία μάλιστα ελέω της παρουσίας των ηλεκτροκινητήρων είναι άμεσα διαθέσιμη, επιτρέπει στο υβριδικό Wrangler να αντιμετωπίζει με ακόμα μεγαλύτερη ευκολία τα όποια εμπόδια βρεθούν στο δρόμο του.

συμπέρασμα

Η υβριδική έκδοση του Wrangler είναι η γέφυρα της Jeep προς το μέλλον. Μπορεί τα 70.700 ευρώ να ακούγονται υπερβολικά, αλλά όσοι λάτρεις του συγκεκριμένου μοντέλου και της αμερικανικής εταιρείας πρέπει να γνωρίζουν ότι είναι φθηνότερο από την έκδοση με τον θερμικό κινητήρα. Ενώ παράλληλα, δεν επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας! Κάτι που μάλλον δεν έχει και μεγάλη σημασία για τον επίδοξο αγοραστή του 4xe… Σε κάθε περίπτωση, το plug-in Wrangler είναι αναμφίβολα αποδοτικό, φιλικό προς το περιβάλλον, σύγχρονο και προηγμένο τεχνολογικά, καταφέρνοντας όμως να διατηρεί στο ακέραιο το χαρακτήρα και τις extreme δυνατότητες του, σεβόμενο την ιστορία της Jeep.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...