Δοκιμή: BMW iX3 - Χ εις την πρίζα

Η πρώτη ηλεκτρική σειρά X πατάει Ελλάδα και πέφτει για μια σύντομη βόλτα στα χέρια μας

  • -
  • -
Ισχύς286 PS
Ροπή400 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,8 sec
Μέση κατανάλωση lt/100km
Εκπομπές CO2 gr/km
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Αμιγώς ηλεκτρική BMW κάνει την πρεμιέρα της στην γκάμα X. Η BMW iX3 συνδυάζει το οδηγικό αποτέλεσμα BMW με καθαρό οικολογικό αποτύπωμα.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Τεχνολογία
  • Απόδοση
  • Συμπεριφορά
  • Χωρητικότητα μπαταριών
  • Κατανάλωση
  • Αυτονομία
ξινά
  • Βάρος

BMW iX3 - Η αρχή για την BMW στην ηλεκτροκίνηση έγινε με εντυπωσιακό στιλ ώστε η προχώ τεχνολογία να συνοδεύεται και με ανάλογη εικόνα. Τώρα όμως έφτασε η στιγμή που η ηλεκτροκίνηση αναζητά ρεαλιστικότερη εικόνα ώστε να πείσει ότι αξίζει της προσοχής σου αν ψάχνεσαι για καινούργιο αυτοκίνητο.

Με την iX3, τώρα η BMW παντρεύει τη γνώστη εμπορική Χ3 με την ηλεκτροκίνηση στα σύγχρονα της. Μηδενικοί ρύποι και σπορ χαρακτηριστικά BMW συνδυασμένα με άνεση, λειτουργικότητα και ευρυχωρία ενός Sports Activity Vehicle (SAV). Ένας καλός λόγος για να προσελκύσει ευρύ κοινό και να σερβίρει την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε κατά την εξέλιξη μοντέλων BMW i, εφαρμόζεται τώρα σε ένα πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο προερχόμενο από τη βασική μάρκα BMW.

Η νέα BMW iX3 μάλιστα, θα είναι το πρώτο μοντέλο της γκάμας που θα διατίθεται με τέσσερις επιλογές κινητήρων, δηλαδή με υψηλά αποδοτικούς κινητήρες βενζίνης και diesel, plug-in υβριδικό σύστημα και αμιγώς ηλεκτρική.

 

Αποδοτικά σύγχρονη

Η νέα BMW iX3 εμφανίζει ένα μοναδικό συνδυασμό που εστιάζει σε 3 πλεονεκτήματα. Την απόδοση του ηλεκτροκινητήρα της, της ενεργειακής απόδοση των μπαταριών και της υψηλής ικανότητας φόρτισής τους. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αποφευχθούν οι δυσανάλογα μεγάλες μπαταρίες, που συνήθως έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο βάρος του οχήματος, στη δυναμική συμπεριφορά και στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

Η πρεμιέρα της νέας BMW iX3 σηματοδοτεί επίσης το ντεμπούτο της 5ης γενιάς της τεχνολογίας BMW eDrive. Οι τελευταίες εκδόσεις του ηλεκτροκινητήρα, των ηλεκτρονικών ισχύος, της τεχνολογίας φόρτισης και της μπαταρίας υψηλής τάσης δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για βελτίωση των επιδόσεων, της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και της αυτονομίας. Τα εξαρτήματα που εξέλιξε το BMW Group θα τοποθετηθούν και στα μοντέλα BMW iNEXT και BMW i4 από το 2021. Η BMW άλλωστε μετασχηματίζεται προς την ηλεκτροκίνηση και 25 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα προκύψουν έως το 2023.

Οι διακριτικές μπλε πινελιές στην εικόνα της νέας BMW iX3 παραπέμπουν στην παρουσία του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης. Διατηρεί τις κλασικές αναλογίες ενός Sports Activity Vehicle και προσθέτει στο μείγμα ειδικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που βελτιστοποιούν την αεροδυναμική απόδοση. Η εμπρός ποδιά και τα νεφρά της BMW στη μάσκα υιοθετούν κλειστή σχεδίαση χωρίς αεραγωγούς, ενώ το πίσω τμήμα είναι σμιλεμένο ώστε να μειώνει την αντίσταση του αέρα. Καινοτόμες, αεροδυναμικά σχεδιασμένες ζάντες ελαφρού κράματος αλουμινίου, βοηθούν επίσης στον έλεγχο της ροής αέρα γύρω από το όχημα. Οι αεροδυναμικές ζάντες που κάνουν το ντεμπούτο τους στη νέα BMW iX3, μειώνουν το συντελεστή οπισθέλκουσας κατά 5% συγκριτικά με ένα αντίστοιχο όχημα με συμβατικές ζάντες. Με συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd) 0,29 η νέα iX3 εικάζει ότι οι αεροδυναμικές λεπτομέρειες και προδιαγραφές της προσδίδουν ένα μαξιλαράκι 10 επιπλέον km αυτονομίας.



Το ηλεκτρικό μοτέρ, η μετάδοση και τα ηλεκτρονικά ισχύος είναι διατεταγμένα ως μία ολοκληρωμένη μονάδα. Ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί σύμφωνα με τις αρχές ενός σύγχρονου μοτέρ διέγερσης χωρίς τη χρήση μαγνητών, κάτι που επιτρέπει την αποφυγή σπάνιων γαιών στην κατασκευή του.

Η ενεργειακή του απόδοση είναι κατά 30% υψηλότερη συγκριτικά με τα μέχρι τώρα αντίστοιχα ηλεκτρικά μοντέλα του BMW Group και παράγει 286 ίππους και ροπή 400 Nm που διατηρείται σε όλο το εύρος απόδοσης. Επιταχύνει όπως μια συμβατική BMW X3 xDrive30i, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται από τον ηλεκτρονικό κόφτη στα 180 km/h. Η μεταφορά ισχύος γίνεται στους πίσω τροχούς και δημιουργεί την κλασική οδηγική σύνδεση με την εμπειρία BMW, κάτι βέβαια που συνδυάζεται με το εξελιγμένο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης ARB, ώστε να διασφαλίσει και την ασφάλεια.

Η προηγμένη τεχνολογία εξέλιξης των μπαταριών προσφέρει 20% υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από την αντίστοιχη των κυψελών που χρησιμοποιούσε το BMW Group στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα του μέχρι σήμερα. Ένα συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο 80 kWh - με ωφέλιμο 74 kWh - προσφέρει αυτονομία έως 459 km στον κύκλο WLTP και μέχρι 520 km σύμφωνα με το πρότυπο NEDC.

Στις νέες τεχνολογίες που κάνουν το ντεμπούτο τους στην 5η γενιά BMW eDrive περιλαμβάνεται μία καινοτόμα μονάδα φόρτισης, που αποστέλλει ισχύ τόσο στη μπαταρία των 400V όσο και στην ενσωματωμένη παροχή 12V. Όταν χρησιμοποιούνται τερματικά εναλλασσόμενου ρεύματος, επιτρέπει μονοφασική φόρτιση έως 7,4 kW και τριφασική έως 11 kW. Συνδέοντας το όχημα σε ένα σταθμό ταχείας φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC 150 kW), μπορεί να φορτιστεί έως το 80% της χωρητικότητάς της σε 34 λεπτά. Σε έναν τέτοιων προδιαγραφών φορτιστή μπορεί κανείς να προσθέτει 100 km αυτονομίας, με φόρτιση μόλις  10 λεπτών.

Η ιδιαίτερα λεπτή δομή των μπαταριών που είναι τοποθετημένες χαμηλά στο δάπεδο του αυτοκινήτου, χαμηλώνει το κέντρο βάρους κατά περίπου 7,5 cm συγκριτικά με τα συμβατικά μοντέλα BMW X3. Η στάνταρ προσαρμοζόμενη ανάρτηση περιλαμβάνει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, ώστε το οδηγικό αποτέλεσμα να παραμένει ενδιαφέρον, είτε αναζητάς άνεση είτε χαρακτήρα BMW.


 

Γεύση ηλεκτρική

Οι επισημάνσεις των ανθρώπων της BMW, πιάνουν σάρκα και οστά όσον αφορά το δυναμικό σκέλος συμπεριφοράς. Αυτό το αντιλαμβάνεσαι από τη στιγμή που βρεθείς πίσω από το τιμόνι της iX3. Γνώριμο περιβάλλον BMW κατά τα άλλα, με τις ανάλογες προσαρμογές στην ενημέρωση του οδηγού που αφορά το ηλεκτρικό σύστημα. Φυσικά κάθε digital τεχνολογία της εποχής, το ανάλογο περιβάλλον σερβιρισμένο με premium ανέσεις και η ποιοτική αρτιότητα που χαρακτηρίζει τις κατασκευές του Βαυαρού κατασκευαστή είναι εδώ. Ακόμα και αν βιαστεί κανείς να πει ότι δεν προέρχεται από εκεί, αλλά ανατολικότερα και συγκεκριμένα από το εργοστάσιο της Shenyang, στην Κίνα, το οποίο διαχειρίζεται η κοινοπραξία BMW Brilliance Automotive. Φυσικά τα στανταρτς και η αύρα διατηρούν την premium ταυτότητα και η iX3 κερδίζει με το σπαθί της την είσοδο στην κλάση των ξεχωριστών αυτοκινήτων …που δεν ξεχωρίζουν! Για να γίνω σαφής, κάτω από την οπτική μιας φαινομενικά X3, υπάρχει ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο.

 Ο ηλεκτροκινητήρας, η μονάδα ελέγχου και το σύστημα μετάδοσης μέσω κιβωτίου μιας σχέσης που μεταδίδει την κίνηση αποκλειστικά στους πίσω τροχούς, είναι ένα εξαιρετικά μαζεμένο πακέτο σε διαστάσεις, κρεμασμένο πάνω στον πίσω άξονα. Οι μπαταρίες των 519 kg, είναι «στρωμένες» στο δάπεδο, το οποίο απέχει 180 mm από το έδαφος και το συνολικό ζύγισμα (43% εμπρός και 57% πίσω) την βρίσκει σχετικά ελαφρύτερη εμπρός απ’ ότι πίσω.  

Αυτό που σίγουρα δεν λείπει είναι το γκάζι. Άμεση επιτάχυνση, σε κάθε πάτημα του δεξιού πεντάλ, με δύναμη και ροή. Ενδεικτικά επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 100 km/h σε μόλις 6,8 sec, τιμή εντυπωσιακή για το μέγεθος και το βάρος του αυτοκινήτου. Διακρίνεται για την ποιότητα που προσφέρει, με κορυφαία άνεση και εντυπωσιακή ησυχία. Το τιμόνι παραμένει σαφές και γρήγορο, ακολουθεί τη BMW λογική, χωρίς βέβαια να κοπιάρει το βάρος που συναντάς στις X3 με τους θερμικούς κινητήρες. Λογικό με τόσες συνταρακτικές αλλαγές στον βαθύτερο εσωτερικό της κόσμο. Από την άλλη βέβαια είναι ένα από τα πιο ευχάριστα οδηγικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάτι που του δίνει έξτρα πόντους από τη στιγμή που είναι SAV (μια εναλλακτική SUV άποψη επι της ουσίας).



Ως σημάδια του χαρακτήρα του σημειώνουμε την απότομη μεταφορά της ροπής που σπάει την πρόσφυση εύκολα στα γλιστερά για να μετουσιώσει την επιτάχυνση σε γωνίες πλαγιολίσθησης. Όλα αυτά με το DSC απενεργοποιημένο, γιατί διαφορετικά όλα βαίνουν καλώς ποιούμενα, πολιτισμένα και με ασφάλεια για τον χρήστη. Αν όμως ξυπνήσει ο πεινασμένος για κιλοβατώρες κυνηγός της επιτάχυνσης και σπορ οδήγησης, τότε θα διαπιστώσει την σωστή δουλειά που έχει γίνει από την BMW. Η ηλεκτρική Χ3 δεν απέχει από την οδηγοκεντρική λογική που προσφέρει η φίρμα.

Εντάξει, υποστρέφει ως έναρξη στο επιθετικό ρυθμό και δείχνει μεγαλύτερη ευαισθησία στην ενεργοποίηση του ABS, απόρροια του ελαφρύτερου μπροστινού, όμως είναι πραγματικά γρήγορη και προσφέρει ευχάριστη αίσθηση φρένου σε αντίθεση με άλλα ηλεκτρικά. Η υπόθεση iconic sounds από την άλλη, το σύστημα αναπαραγωγής ψηφιακών ήχων, προσομοίωνε ηχητικά μια τύπου Wankel χροιά που πουσάριζε τη διάθεση για να μείνεις στο γκάζι.



Αυτή η επιθετικότητα από τη μια ανέβασε την κατανάλωση ενέργειας σχεδόν στις 30 kWh/100 km, από την άλλη άφησε θετικές εντυπώσεις για δυο λόγους. Πρώτον μπορείς να απολαμβάνεις οδηγική γεύση, ακόμα και πισωκίνητες στιγμές πλαγιολίσθησης έτσι όπως συνηθίζουν παραδοσιακά οι κατασκευές της BMW και δεύτερον ακόμα και με πόδι αμόνι, έχεις τουλάχιστον 250 km αυτονομίας. Αν πάλι επιστέψει ο φυσιολογικός χρήστης της ηλεκτροκίνησης μέσα σου, θα διαπιστώσεις ότι ο ευχάριστος οδηγικός χαρακτήρας συνοδεύεται και με ταπεινές καταναλώσεις ενέργειας που στο trip computer σημαδεύουν τιμές από 15 έως 20 kWh/100 km, ιδίως αν εκμεταλλεύεσαι την ανάκτηση ενέργειας μέσω της επιλογής Β, (λογική one pedal) που εντείνει την επιβράδυνση στο σήκωμα του ποδιού από το γκάζι.

Σε γενικές γραμμές οι πρώτες εντυπώσεις από την οδήγηση iX3 σε κάνουν να σκεφτείς ότι βρίσκεται σε σωστό δρόμο. Φέρνει πιο κοντά τις δυο πλευρές, τόσο τους υπερασπιστές της ηλεκτροκίνησης όσο και τους αντίθετους σε αυτή και το καταφέρνει προσφέροντας τους μηδενικούς ρύπους μετακίνησης με γαρνιτούρα γεύσης οδήγησης.   




συμπέρασμα

Βενζινοκινητήρες, πετρελαιοκινητήρες, plug-in υβριδικό σύστημα και τώρα μια 4η εκδοχή της εμπορικότερης σειράς Χ3 που κερδίζει το i και το δικαίωμα στην αποκλειστική ηλεκτροκίνηση. Η νεότερη έλευση, είναι ένα καθημερινό SAV με ρεαλιστική εικόνα και ευκολίες Χ3, δείχνει την ευχάριστη BMW ταυτότητα συμπεριφοράς και προσφέρει γενναία αυτονομία για να μην σου γίνει εμμονή η επόμενη πρίζα. Απόδοση και τεχνολογία καθαρό οικολογικό αποτύπωμα απέναντι στον πλανήτη και ένας καλός λόγος να δεις την ηλεκτροκίνηση με καλύτερο μάτι. Αν σου περισσεύουν βέβαια € 61.940 ή από € 55.940 ευρώ, με κρατική επιδότηση.  

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
89
GOCAR Magazine #89

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...