Δοκιμή Fiat 500e: Ηλεκτρικό, στιλάτο και θαυματουργό #SuperCityStar

Το 500e ολοκληρώνει τον εξηλεκτρισμό της γκάμας που ξεκίνησε με τις εκδόσεις 500 Hybrid και καθιστά τις αρετές της ηλεκτροκίνησης πιο προσιτές στο ευρύ κοινό, χωρίς να θυσιάζει τον διαχρονικά μοντέρνο και νεανικό χαρακτήρα που το συνοδεύει ανέκαθεν

  • -
  • -
Ισχύς118 PS
Ροπή220 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h9,0 sec
Μέση κατανάλωση lt/100km
Εκπομπές CO2 gr/km
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Το 500e διευρύνει την εξηλεκτρισμένη γκάμα του 500. Δίπλα στα 500 Hybrid προστίθενται οι αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις με hatchback και cabrio αμάξωμα, καθώς και η πιο πρακτική έκδοση 3+1 με μία τρίτη μικρή πόρτα στη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου που ανοίγει στην αντίθετη κατεύθυνση από την πόρτα του συνοδηγού.

Πώς πρέπει να είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Καταρχήν, να έχει στιλ. Έπειτα, να προσφέρει αρκετή αυτονομία. Φυσικά, να συνοδεύεται από ευφυείς τεχνολογίες και υπηρεσίες. Αν είναι και προσιτό, ακόμη καλύτερα. Το νέο 500e, το ηλεκτρικό της διαμαντάκι της Fiat είναι μοντέρνο, προηγμένο και με τιμή που ξεκινά από 18.970 ευρώ με κρατική επιδότηση και απόσυρση παλιού αυτοκινήτου!

Κι όμως, οι Ιταλοί δεν αρκέστηκαν στο να παρουσιάσουν μια αμιγώς ηλεκτρική επιλογή δίπλα στο ήπια υβριδικό 500 Hybrid. Ξεκίνησαν από λευκή κόλλα χαρτί και έδωσαν στο διαχρονικό σχήμα του 500 σύγχρονη σχεδιαστική αύρα με μπόλικες φουτουριστικές λεπτομέρειες, σεβόμενοι πάντα το παρελθόν αλλά με ξεκάθαρο βλέμμα στο μέλλον. Είχαν ίστρο, ως συνήθως και δικαίως το αποτέλεσμα κέρδισε το βραβείο “Red Dot Award 2020”. Δεν κρύβουμε πως μας αρέσει που το Πεντακοσαράκι, παρότι εξηλεκτρίστηκε πλήρως, δεν έχασε τίποτα από τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του. Ακόμη και την ανοιγόμενη υφασμάτινη οροφή της έκδοσης Cabrio που δοκιμάζουμε εδώ.

 

Αντίστοιχα μοντέρνο με αρκετά ρετρό στοιχεία είναι το εσωτερικό. Οι οθόνες κυριαρχούν στη θέση του ψηφιακού πίνακα οργάνων (7’’) και στο κέντρο του ταμπλό (7’’ ή 10,25’’). Η δεύτερη αφορά το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect 5ης γενιάς, το οποίο προσφέρει δυνατότητα σύνδεσης με πρωτόκολλο Apple CarPlay ή Android Auto και συμβατότητα με δίκτυα 5G, ενώ υπάρχει και θέση για ασύρματη φόρτιση κινητού. Είπαμε: το ηλεκτρικό 500e εκτός από στιλάτο είναι και προηγμένο.

Όσο κι αν ψάξεις, δεν υπάρχει πουθενά λεβιές ή joystick κιβωτίου, καθώς η επιλογή κίνησης γίνεται μέσω διακοπτών. Χρώμα στο ταμπλό, υλικά προσεγμένα σε ποιότητα και συναρμογή, σωστή θέση οδήγησης (παρότι η ρύθμιση του καθίσματος καθ’ ύψος δεν είναι στάνταρ), θήκες πολλές και πρακτικές και πόρτες που ανοίγουν με το πάτημα ενός κουμπιού (ή ενός μοχλού που βρίσκεται χαμηλότερα), είναι στοιχεία που συμβάλλουν επίσης σε ένα ιδιαίτερα ευχάριστο περιβάλλον! Η ορατότητα είναι καλή γενικά και μόνο όταν ανοίξεις εντελώς την οροφή περιορίζεται προς τα πίσω.

 

Οι χώροι; Άριστοι εμπρός, περιορισμένοι πίσω. Εκεί οι θέσεις απευθύνονται μάλλον σε παιδιά, κυρίως σε ότι αφορά το χώρο για τα γόνατα, ενώ με όγκο 185 lt το πορτμπαγκάζ θα φιλοξενήσει τα ψώνια του σουπερμάρκετ ή τα απολύτως απαραίτητα για μια μικρή εκδρομή. Με μήκος μόλις 3,63 μέτρα όμως δεν περιμένεις πολλά περισσότερα. Το θέμα είναι πως το ηλεκτρικό Πεντακοσαράκι σου φτιάχνει τη διάθεση, και με την καμπίνα του.

Το ίδιο πετυχαίνει όμως και με την αίσθηση που σου δίνει στην οδήγηση. Το ηλεκτρικό μοτέρ των 118 ίππων και των 220 Nm ροπής τα καταφέρνει μια χαρά σε επιδόσεις. Το κλασικό 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 9 sec, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 150 km/h για να μην επηρεάζεται αρνητικά η αυτονομία. Ανάλογα με τη διαδρομή και το στυλ οδήγησης που θες να ακολουθήσεις, μπορείς να επιλέξεις το αντίστοιχο πρόγραμμα οδήγησης. Το ‘Normal’ προσφέρει άμεση επιτάχυνση, ενώ με το ‘Range’ ενεργοποιείται η λειτουργία “one-pedal-drive”.

 

Αυτή σου επιτρέπει να χρησιμοποιείς μόνο το πεντάλ του γκαζιού: όταν το πατάς επιταχύνεις και όταν το αφήνεις το αυτοκίνητο επιβραδύνει σαν να πατούσες φρένο. Έτσι δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην ανάκτηση ενέργειας που φορτίζει τη μπαταρία. Λειτουργία την οποία συνηθίζεις γρήγορα προβλέποντας π.χ. την απόσταση από το μπροστινό όχημα που φρενάρει στο φανάρι. Το τρίτο πρόγραμμα ονομάζεται ‘Sherpa’ και μεγιστοποιεί την αυτονομία περιορίζοντας την ανώτατη ταχύτητα στα 80 km/h, καθώς και την κατανάλωση ενέργειας σε άλλα συστήματα του αυτοκινήτου.

Είναι πραγματικά ευχάριστο να περιπλανιέσαι στην πόλη με το ηλεκτρικό Fiat 500. Η επιτάχυνση είναι δυνατή στο παραμικρό πάτημα του γκαζιού (στο normal mode), ενώ το τιμόνι κόβει πάρα πολύ (κύκλος στροφής 9,7 m) και σε συνδυασμό με το μικρό μέγεθος καθιστούν το ιταλικό ηλεκτρικό πολύ ευέλικτο.

 

Παράλληλα, η ανάρτηση αν και σφιχτή έχει ποιοτική λειτουργία και απορροφά σωστά τις ανωμαλίες το δρόμου. Στο ταξίδι, το 500e πατάει καλά και εμπνέει εμπιστοσύνη. Φτάνει εύκολα στην τελική του ταχύτητα (θυμίζουμε: 150 km/h) και τη διατηρεί ακόμη πιο εύκολα. Ευχάριστη είναι η συμπεριφορά και στις στροφές.

Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες, το σύστημα διεύθυνσης είναι αρκετά άμεσο, η πρόσφυση είναι άριστη και τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου και υποβοήθησης της οδήγησης επεμβαίνουν όταν χρειάζεται αρμονικά, βοηθώντας τον οδηγό να κινηθεί σβέλτα και με ασφάλεια. Στο άριστο κράτημα συνδράμει το χαμηλό κέντρο βάρους, χάρη στις μπαταρίες που είναι τοποθετημένες στο πάτωμα του αυτοκινήτου.

 

Η μόνη παρατήρηση είναι ο ελαφρά αυξημένος θόρυβος από το περιβάλλον που εισχωρεί στην καμπίνα από την μαλακή οροφή του 500e Cabrio. Στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας δεν έχουν γίνει συμβιβασμοί, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα μικρό αυτοκίνητο. Μάλιστα ο συνδυασμός συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού (ADAS) του επιτρέπει να καυχιέται ότι είναι το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας με τεχνολογία ημι-αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.

Στη βασική έκδοση Action περιλαμβάνονται το αυτόνομο φρενάρισμα με ανίχνευση πεζών και ποδηλατών, το σύστημα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού, το Lane Keep Assist που ειδοποιεί τον οδηγό όταν το αυτοκίνητο εξέρχεται από τη λωρίδα κυκλοφορίας, καθώς και το Traffic Sign Recognition που «διαβάζει» την οδική σήμανση.

 

Στην έκδοση Passion προστίθεται το Cruise Control και στην Icon συναντάμε τεχνολογίες που χαρίζουν στο 500e δυνατότητα ημι-αυτόνομης οδήγησης: μεταξύ άλλων το έξυπνο cruise control που διατηρεί σταθερή την ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα, το Lane centering που διατηρεί το αυτοκίνητο στο μέσον της λωρίδας και το Urban Blind Spot που ελέγχει μέσω αισθητήρων το χώρο γύρω από το 500e και ειδοποιεί για παρουσία οχημάτων στα «τυφλά σημεία».

Αν και πρόκειται ουσιαστικά για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που μπορεί να καλύπτει με άνεση τις καθημερινές μετακινήσεις από και προς το σπίτι, στη Fiat επέλεξαν να τοποθετήσουν μεγάλη μπαταρία ιόντων λιθίου 42 kWh που εξασφαλίζει στις εκδόσεις Passion και Icon θεωρητική αυτονομία 320 km σε μεικτό κύκλο (σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP), που ανεβαίνει στα 460 km όταν το 500e κινείται μέσα στην πόλη! Αυτό μεταφράζεται σε μία πλήρη φόρτιση ανά εβδομάδα, για όσους διανύουν έως και 60 km σε καθημερινή βάση.

 

γλυκά
  • Αισθητική μέσα – έξω
  • Απόδοση – επιδόσεις
  • Αυτονομία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Εξοπλισμός
  • Αύρα καμπίνας
  • Τιμή
ξινά
  • Χώροι πίσω
  • Ορατότητα προς τα πίσω με πλήρως ανοιχτή την οροφή

Στην πράξη εύκολα κάνεις 230-250 km με μια πλήρη φόρτιση χωρίς να προσέχεις ιδιαίτερα το γκάζι. Η δυνατότητα ταχυφόρτισης με 85 kW λύνει τα χέρια σε όσους θέλουν να ταξιδέψουν με το ηλεκτρικό 500 μακριά από την πόλη, καθώς προσφέρει αυτονομία 50 km μέσα σε μόλις 5 λεπτά ή φόρτιση από το 0 στο 80% εντός 35 λεπτών.

Σε μία απλή οικιακή πρίζα 2,3 kW χρειάζονται περίπου 15 ώρες για να φορτιστεί πλήρως, ενώ με wallbox (δυνατότητα φόρτισης με 11 kW) ο χρόνος υποχωρεί στις 4 ώρες και 15 λεπτά. Η Fiat προσφέρει και τη λύση του easyWallbox (7,4 kW), το οποίο εγκαθίσταται εύκολα και εξασφαλίζει σωστή φόρτιση χωρίς τον κίνδυνο να υπερφορτωθεί το δίκτυο του σπιτιού.

Ακόμη και στη βασική έκδοση 500e Action με τη μικρότερη μπαταρία (23,8 kWh), αρκεί μια πλήρης φόρτιση κάθε 3-4 μέρες. Η αυτονομία σε αυτή τη περίπτωση φτάνει τα 180 km σε μεικτό κύκλο και 240 km για οδήγηση μέσα στην πόλη, ενώ η μπαταρία φορτίζει πλήρως σε απλή οικιακή πρίζα, σε λιγότερο από 9 ώρες.

 

συμπέρασμα

Τελικά, το Fiat 500e είναι μια από τις καλύτερες επιλογές για όποιον θέλει να κάνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση χωρίς συμβιβασμούς. Δεν αρκείται στην ρετρό γοητεία και την ιταλική φινέτσα του. Προσφέρει όλη την ηρεμία, την οικονομία και την hi-tech φιλοσοφία των ηλεκτρικών, με καλή αυτονομία και επιδόσεις, αλλά και τον ξεχωριστό χαρακτήρα που έχει καταστήσει το 500 ένα πραγματικό icon της αυτοκίνησης. Και όλα αυτά σε μια ιδιαίτερα ελκυστική - για ηλεκτρικό - τιμή, που ακόμη και στην έκδοση Cabrio της δοκιμής δεν ξεπερνά τα 25.000 € (με κρατική επιδότηση και απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου). Με τρεις λέξεις, το 500e αξίζει!



ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

Το νέο ηλεκτρικό Fiat 500e

Το Fiat 500 electric 3+1

FIAT 500 HYBRID

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
88
GOCAR Magazine #88

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...