Δοκιμή: Jeep Compass 4xe Limited 190 PS - Υβριδικό και Τετρακίνητο

H προσθήκη της plug-in hybrid τεχνολογίας της Jeep στο αμάξωμα του Compass, εκτοξεύει τα επίπεδα αποδοτικότητας και χρηστικότητας του μεσαίου SUV

  • -
  • -
Ισχύς190 PS
Ροπή270 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,9 sec
Μέση κατανάλωση1,9 lt/100km
Εκπομπές CO244 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

To μεσαίο SUV της Jeep εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις αρετές του νέου υβριδικού συστήματος, διατηρώντας στο ακέραιο όλα τα προτερήματα που διακρίνουν τη σειρά του Compass, όπως και τις εκτός δρόμου ικανότητες του.


Η Jeep πρόσφατα παρουσίασε το πρώτο της υβριδικό σύστημα, ξεκινώντας και αυτή με τη σειρά της τον εξηλεκτρισμό της γκάμας της. Βλέπετε, σήμερα ο απαιτούμενος χαμηλός μέσος όρος εκπομπών ρύπων για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθιστά την παρουσία της υβριδικής τεχνολογίας επιτακτική για να επιτευχθούν τα νούμερα που επιθυμεί η ευρωπαϊκή ένωση, και όχι μόνο. Η πρώτη μας επαφή με την υβριδική τεχνολογία της Jeep έγινε στο αμάξωμα του Renegade, και συγκεκριμένα στην έκδοση 4xe S με απόδοση 240 ίππων. Αυτή τη φορά, στα χέρια μας έχουμε το ανανεωμένο Compass με το ίδιο χαρακτηριστικό, αλλά με την απόδοση του υβριδικού συνόλου να αγγίζει συνδυαστικά ισχύ της τάξεως των 190 ίππων. Το μεσαίο SUV της Jeep έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τις εκτός δρόμου ικανότητες, αλλά χωρίς περιορισμούς σε επίπεδο στιλ, άνεσης και πρακτικότητας. Όμως, πως συνδυάζονται όλα τα παραπάνω με την plug-in τεχνολογία της Jeep;

 


Ίδια συνταγή, ελαφρώς διαφορετικό αποτέλεσμα

To ανανεωμένο Compass το γνωρίσαμε πριν από μερικούς μήνες, όταν και οδηγήσαμε την έκδοση με τον βενζινοκινητήρα των 1.300 cc απόδοσης 150 ίππων. Η… «πράσινη» εκδοχή του έχει ξεκάθαρο στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας, παντρεύοντας τη χαμηλή κατανάλωση, τις αντίστοιχες εκπομπές ρύπων και την ηλεκτρική αυτονομία, με τις υψηλές τιμές απόδοσης. Το υβριδικό σύστημα της έκδοσης 4xe αποτελείται από έναν κινητήρα βενζίνης και δύο ηλεκτροκινητήρες. Το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 1.300 cc ανήκει στη νεότερη γενιά κινητήρων της FCA, με την ονομασία Global Small Engine. Αυτό σημαίνει ότι είναι κατασκευασμένος εξ’ ολοκλήρου από αλουμίνιο και ζυγίζει μόλις 106 κιλά. Στον βενζινοκινητήρα έχει ενσωματωθεί ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας στον ιμάντα ψύξης, συμβάλλοντας στην καλύτερη απόδοση του, αλλά παράλληλα βελτιστοποιώντας την οικονομία και την αποδοτικότητα.

Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα με ενσωματωμένο διαφορικό (e-axle), αποδίδοντας 60 ίππους και 250 Nm, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας μέσα από τη διαδικασία της επιβράδυνσης. Με δεδομένο το γεγονός ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αποδίδει για την περίσταση 130 ίππους και 270 Nm, προκύπτει η συνδυαστική ισχύς των 190 ίππων. Παράλληλα, η παρουσία του ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα σημαίνει πως η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς, διατηρώντας έτσι ένα από τα κύρια συστατικά που του χαρίζουν εξαιρετικές εκτός δρόμου ικανότητες. Επιστρέφοντας στον ηλεκτροκινητήρα, να σημειώσουμε πως παίρνει ενέργεια από μία μπαταρία λιθίου 400 volt, χωρητικότητας 11,4 kWh, η οποία και είναι τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα. Όλα τα παραπάνω, μεταφράζονται σε ηλεκτρική αυτονομία της τάξεως των 50 χιλιομέτρων, κατανάλωση 2 lt/100 km και εκπομπές ρύπων που αγγίζουν μόλις τα 44 gr/km.

 


Σύμφωνα με τις επιθυμίες του οδηγού

Η αποδοτικότητα του Compass εκτοξεύεται μέσα από μία σειρά επιλογών χρήσης του υβριδικού συστήματος. Το βασικό, και με το οποίο ξεκινά το Compass σε κάθε περίπτωση είναι το Hybrid. Σε αυτό το mode, η εναλλαγή ανάμεσα στη λειτουργία βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρων είναι αυτόματη, σύμφωνα με τις οδηγικές συνθήκες, δίνοντας συνήθως προτεραιότητα στη κίνηση με ηλεκτρική ενέργεια. Στην περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει αποκλειστικά τους ηλεκτροκινητήρες μπορεί να επιλέξει το πρόγραμμα Electric, έχοντας τη δυνατότητα να κινηθεί με ταχύτητες που φτάνουν μέχρι και τα 130 km/h. Τέλος, υπάρχει και το εξαιρετικά ενδιαφέρον πρόγραμμα E-Save, που ουσιαστικά διατηρεί τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας. Μάλιστα, υποστηρίζει και δύο δευτερεύουσες λειτουργίες, Passive και Active E-Save. Στην πρώτη περίπτωση το επίπεδο φόρτισης διατηρείται στα ίδια επίπεδα με πιο εντατική τη χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, ενώ στο δεύτερο μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία έως το 80% μέσω του θερμικού κινητήρα, αλλά και του ηλεκτροκινητήρα μπροστά, ο οποίος αποκτά ρόλο γεννήτριας.

Παράλληλα, όπως σε όλες τις κατασκευές του είδους, υπάρχει η δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας μέσω της επιβράδυνσης, το βαθμό της οποίας μάλιστα μπορεί να ρυθμίσει ο οδηγός. Τέλος, επειδή ένα Jeep πρέπει πάντα να σέβεται το παρελθόν του, το Compass διαθέτει το σύστημα Jeep Selec-Terrain, το οποίο έχει τέσσερα προγράμματα οδήγησης (Auto, Sport, Snow, Sand, Mud), όπως και δυνατότητα προγραμματισμού της τετρακίνησης με τα 4WD Lock και 4WD Low.

 


Αρμονία και δυναμισμός

Σχεδιαστικά μην ψάχνετε υπερβολές. Η υβριδική εκδοχή του Compass καταφέρνει και κρύβει επιμελώς την ταυτότητα και το χαρακτήρα του. Για να διαπιστώσει κανείς τη διαφορετικότητα του θα πρέπει να εντοπίσει τα διακριτικά 4xe, αλλά και το μπλε φόντο γύρω από το σήμα της Jeep. Αυτές είναι και οι όποιες διαφορές, με το Compass να εξακολουθεί να διακρίνεται για τη δυναμική του σχεδίαση, παραμένοντας επιβλητικό ως παρουσία, αλλά διατηρώντας παράλληλα και μία αύρα πολυτέλειας. Αντίστοιχα, το αναβαθμισμένο εσωτερικό σε προδιαθέτει θετικά, προσφέροντας ένα περιβάλλον που συναντάς σε premium μοντέλα, με την ποιότητα κατασκευής να είναι εξαιρετική. Οι αλλαγές της έκδοσης 4xe εντοπίζονται στο διαφοροποιημένο πίνακα οργάνων, με την μεγάλη οθόνη TFT ανάμεσα στα δύο αναλογικά όργανα. Τα χιλιόμετρα αναγράφονται ψηφιακά, αφού ο αριστερός δείκτης απεικονίζει τις στροφές του κινητήρα, ενώ αυτός στα δεξιά την παροχή της ενέργειας. Παράλληλα, στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας συναντάμε τις επιλογές αναφορικά με τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος.

Η σύγχρονη ψηφιακή προσωπικότητα του αναδεικνύεται με την παρουσία της οθόνη αφής των 8,4’’ με το σύστημα πολυμέσων Uconnect. Σε χωροταξικό επίπεδο, στο εσωτερικό του μπορούν άνετα να φιλοξενηθούν μέχρι και πέντε ενήλικες, προσφέροντας ικανοποιητικό χώρο για τα πόδια τους, ενώ η τοποθέτηση της μπαταρίας πίσω από τα καθίσματα των πίσω επιβατών, έχει σαν αποτέλεσμα να μειωθεί ελάχιστα ο χώρος αποσκευών αγγίζοντας τα 420 lt.

 


Tαιριάζει όπως ένα γάντι!

Οι τεχνικές του προδιαγραφές είναι πολλά υποσχόμενες. Και στην πράξη διαπιστώνεις πως δεν απέχουν από την πραγματικότητα. Καταρχήν, από τη στιγμή που θα περάσεις στο εσωτερικό του αισθάνεσαι άνετα στο φιλόξενο και πολυτελές περιβάλλον. Η θέση οδήγησης είναι καλή, όπως και η περιφερειακή ορατότητα, αφού το κάθισμα είναι σχετικά ψηλά τοποθετημένο. Όπως αρμόζει σε ένα SUV! Από τη στιγμή που το υβριδικό σύστημα τεθεί σε λειτουργία τον πρώτο λόγο έχει ο ηλεκτροκινητήρας. Η συνεργασία του με το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων είναι αρμονική και σε χαλαρούς ρυθμούς το επίπεδο άνεσης είναι εξαιρετικά υψηλό. Η μετάβαση ανάμεσα στη λειτουργία των δύο συνόλων γίνεται ομαλά, και μόνο αν επιλέξει κάποιος να πατήσει τέρμα το γκάζι θα διαπιστώσει την πιο… βίαιη εμπλοκή του κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Οι άνθρωποι της Jeep υπόσχονται 50 χιλιόμετρα αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Το συγκεκριμένο νούμερο δεν απέχει από την πραγματικότητα, αρκεί να είσαι λίγο προσεκτικός με το γκάζι. Αυτό που αποδεικνύεται ιδιαίτερα πρακτικό είναι το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, και συγκεκριμένα η λειτουργία PassiveE-Save, η οποία καταφέρνει και προσθέτει σημαντικό αριθμό «ηλεκτρικών χιλιομέτρων» στη διάθεση σας, σε μικρό χρονικό διάστημα, αλλά με το αντίστοιχο τίμημα στην κατανάλωση καυσίμου. Τώρα, στην περίπτωση της φόρτισης στο σπίτι, το Compass χρειάζεται 5 ώρες για να γεμίσει πλήρως σε οικιακή πρίζα ή λιγότερο από 2 ώρες σε wallbox των 7,4 kWh. Οικονομοτεχνικά μιλώντας, με τη μπαταρία φορτισμένη η μέση κατανάλωση του Compass κυμάνθηκε κοντά στα 2,5 lt/100 km, ενώ σε περίπτωση που χρειάστηκε να χρησιμοποιηθεί περισσότερο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης έφτασε έως και τα 5,5 lt/km. Νούμερο άκρως ικανοποιητικό, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι η αυξημένη κατανάλωση αποτελούσε την… «αχίλλειο πτέρνα» του SUV της Jeep.


Στο δρόμο η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική
. Παρά τους τροχούς των 19 ιντσών και την ελαφρώς διαφοροποιημένη ρύθμιση της ανάρτησης για να μπορέσει να διαχειριστεί το αυξημένο βάρος, ελάχιστες ανωμαλίες του οδοστρώματος περνάνε στην καμπίνα του εσωτερικού. Τίποτα δεν διαταράσσει την ηρεμία που επικρατεί στο εσωτερικό του, με το επίπεδο ηχομόνωσης να αποδεικνύεται πολύ καλό. Εξαίρεση αποτελεί η στιγμή που οι στροφές του κινητήρα ανέβουν αρκετά ψηλά, αφού σε αυτή την περίπτωση ο θόρυβος αυξάνεται σημαντικά. Το σύστημα διεύθυνσης δεν θα σε ενθουσιάσει με την αίσθηση του, έχοντας μία μικρή ασάφεια γύρω από την ευθεία, αλλά καταφέρνει να προσφέρει ικανοποιητική πληροφόρηση. Αντίστοιχα, το κιβώτιο διακρίνεται για τη μεταξένια λειτουργία του στην πόλη, την ώρα που στη γρήγορη οδήγηση καθυστερεί στις αλλαγές, ειδικότερα στη χειροκίνητη λειτουργία.

Σίγουρα, δεν πρόκειται για σπορ κατασκευή. Αλλά, αυτό είναι κάτι που γνωρίζει ο επίδοξος αγοραστής του Compass, και το SUV της Jeep δεν το κρύβει. Κάτι που ταιριάζει και στη λειτουργία του κινητήρα. Τα 7,9 sec που υπόσχεται ο κατασκευαστής για τα πρώτα 100km/h από στάση δεν απέχουν από την πραγματικότητα, αλλά το υβριδικό σύνολο περισσότερο διακρίνεται για την ελαστικότητα του. Εντυπωσιακή είναι η απόκριση στις πολύ χαμηλές στροφές, με την άμεσα διαθέσιμη ροπή του ηλεκτροκινητήρα να επιταχύνει άμεσα το Compass. Στις μεσαίες χαρακτηρίζεται από τα αποθέματα ροπής, καταφέρνοντας εν τέλει να κινήσει γρήγορα το βαρύ αμάξωμα, χωρίς στοιχεία εκρηκτικότητας.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Εκτός δρόμου δυνατότητες
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Ηλεκτρική αυτονομία
  • Άνεση
ξινά
  • Θόρυβος κινητήρα στις ψηλές στροφές
  • Βάρος

Όσον αφορά την οδική του συμπεριφορά, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά και σε συνδυασμό με το σύστημα τετρακίνησης εμπνέει εμπιστοσύνη στον οδηγό. Στα πιο κλειστά κομμάτια θα φανερώσει το επιπλέον βάρος του, αλλά χωρίς να σε προβληματίσει. Το εμπρός μέρος θα θελήσει να ανοίξει την τροχιά του, αλλά οι όποιες αντιδράσεις είναι εύκολα ελεγχόμενες. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί το πεντάλ του φρένου, το οποίο παρά την ύπαρξη του συστήματος ανάκτησης έχει πολύ καλή αίσθηση και εμπνέει σιγουριά στον οδηγό.

Στο στοιχείο του βρίσκεται από τη στιγμή που θα βγει κανείς από τον επαρχιακό δρόμο και θα πατήσει χώμα. Δεν είναι μόνο η τετρακίνηση και τα προγράμματα για εκτός δρόμου οδήγηση, αλλά και η απόσταση των 201 mm από το έδαφος που του επιτρέπουν να κινηθεί με άνεση σε αυτού του είδους τις επιφάνειες. Την ίδια ώρα η γωνία προσέγγισης των 16ο, όπως και των 32ο αναφορικά με τη γωνία διαφυγής, κάνουν τη διαφορά σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Το μόνο που χρειάζεται προσοχή είναι τα ελαστικά των 19 ιντσών με 45άρι προφίλ, όντας και το μόνο στοιχείο που πρέπει να έχει στο μυαλό του κανείς όταν κινείται εκτός δρόμου με το Compass.

 


Με το χέρι στη τσέπη…

Όπως όλα τα plug-in, έτσι και το Jeep Compass 4xe δεν έχει χαμηλό κόστος κτήσης. Η έκδοση Limited που είχαμε στη διάθεση μας κοστίζει 44.500 ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της έκπτωσης των 1.400 ευρώ του προγράμματος Eco Bonus. Ο εξοπλισμός του είναι πλούσιος, περιλαμβάνοντας την συντριπτική πλειοψηφία συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, αλλά και σε επίπεδο άνεσης όλα τα απαραίτητα συστήματα άνεσης και συνδεσιμότητας. Όπως διζωνικό κλιματισμό, αλλά και την οθόνη αφής των 8,4’’ που υποστηρίζει τις εφαρμογές Apple CarPlay και Android Auto. Όσον αφορά την απόκτηση του, όμως, θα πρέπει να προσθέσουμε και το γεγονός ότι με την αγορά του προσφέρεται δωρεάν το easyWallbox για ταχεία φόρτιση, αλλά και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.

συμπέρασμα

Όπως και στην περίπτωση του Renegade, έτσι και σε αυτή του Compass, το υβριδικό σύστημα της Jeep προσθέτει έναν άσσο στο μανίκι του μεσαίου SUV. Εξακολουθεί να παραμένει ένα σύγχρονο, ελκυστικό και ποιοτικό μοντέλο, που διακρίνεται για τους χώρους και την άνεση που προσφέρει. Στην έκδοση plug-in όλα τα παραπάνω παντρεύονται με την πολύ καλή οικονομία καυσίμου και την υψηλή αποδοτικότητα. Και μάλιστα χωρίς συμβιβασμούς στις εκτός δρόμου ικανότητες του, διατηρώντας στο ακέραιο το χαρακτήρα ενός Jeep.

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
86
GOCAR Magazine #86

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...