Δοκιμή: BMW X1 xDrive25e Plug-in Hybrid - Ο γεφυροποιός!

Η BMW εξακολουθεί να επενδύει στις εξηλεκτρισμένες εκδόσεις. Δοκιμάζουμε την νεότερη plug-in πρόταση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και συγκεκριμένα την X1 xDrive25e.

  • -
  • -
Ισχύς220 PS
Ροπή385 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,9 sec
Μέση κατανάλωση1,9 lt/100km
Εκπομπές CO243 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Οι αρετές του κινητήρα εσωτερικής καύσης, συνδυάζονται με σημαντική αυτονομία από τον ηλεκτροκινητήρα που επιτρέπει την απροβλημάτιστη μετακίνηση στον αστικό κύκλο.


Η μετάβαση στη νέα και… ηλεκτρική εποχή της αυτοκίνησης έχει ξεκινήσει, αλλά η αλήθεια είναι πως ακόμα βρισκόμαστε στο πρώτο κεφάλαιο της ιστορίας που θα χαρακτηρίσει την αυτοκίνηση στο μέλλον. Ο λόγος δεν έγκειται αποκλειστικά σε θέματα τεχνολογίας ή αυτονομίας. Στοιχεία που αναμφίβολα απασχολούν το αγοραστικό κοινό. Το σημαντικότερο ζήτημα είναι οι υποδομές! Σε χώρες όπως η Ελλάδα, το δίκτυο φόρτισης δεν ευνοεί ακόμα την αγορά ενός ηλεκτρικού μοντέλου, προκαλώντας φυσιολογικά δεύτερες σκέψεις.

Μέχρι τη στιγμή που οι συνθήκες θα είναι πιο ευνοϊκές, το χάσμα ανάμεσα στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα έρχεται να γεφυρώσει η υβριδική plug-in τεχνολογία. Η BMW είναι μία από τις εταιρείες που επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση, στοχεύοντας μέχρι τα τέλη του 2021 το 25% των μοντέλων της να διαθέτουν εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης. Σήμερα προσφέρει οκτώ plug-in μοντέλα, με την BMW X1 να αποτελεί τη νεότερη προσθήκη στη γκάμα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

 


Δοκιμασμένη, αλλά αναβαθμισμένη λύση

Αυτή είναι η πρώτη φορά που το γερμανικό SUV εφοδιάζεται με τεχνολογία του είδους, με αποτέλεσμα σήμερα να προσφέρει μία πλήρης γκάμα εκδόσεων, ικανή να καλύψει κάθε επιθυμία. Επί του προκειμένου, η plug-in εκδοχή της X1 παίρνει ζωή από τον γνωστό 3κύλινδρο TwinPower Turbo των 1.500 cc του γερμανικού Group και έναν ηλεκτροκινητήρα τεχνολογίας eDrive.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αποδίδει 125 ίππους και 220 Nm, μεταφέροντας την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω του αυτόματου κιβωτίου έξι σχέσεων Steptronic. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος πάνω από τον πίσω άξονα, αποδίδει 95 ίππους και 165 Nm ροπής, που μεταφέρονται στους πίσω τροχούς μέσω ενός μονοτάχυτου κιβωτίου. Με αυτό τον τρόπο, δημιουργείται ένα σύστημα τετρακίνησης προσαρμοσμένο για υβριδικό μοντέλο, με τη συνδυαστική απόδοση της X1 να αγγίζει τους 220 ίππους και τα 385 Nm ροπής.
Παρά το σημαντικά αυξημένο βάρος, αφού πλέον ζυγίζει 1.820 αντί για 1.505 κιλά σε σχέση με τη βενζινοκίνητη έκδοση, οι επιδόσεις της είναι εξαιρετικές! Τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε μόλις 6,9 sec, την ώρα που η τελική της ταχύτητα αγγίζει τα 193 km/h.



Το γερμανικό SUV κάνει χρήση της νεότερης γενιάς κυψελών μπαταριών, στοιχείο που στα χαρτιά μεταφράζεται σε αυξημένη αυτονομία με αποκλειστική χρήση του ηλεκτροκινητήρα. Η τελευταία γενιά μπαταρίας ιόντων λιθίου έχει ακαθάριστο ενεργειακό περιεχόμενο 10 kWh, προσφέροντας θεωρητική αυτονομία από 54 έως και 57 χιλιόμετρα. Η φόρτιση της είναι δυνατή σε συμβατικές οικιακές πρίζες, με την μπαταρία να απαιτεί περίπου 5 ώρες για να γεμίσει με αυτόν τον τρόπο. Αντίθετα, κάνοντας χρήση του επιτοίχιου φορτιστή BMW iWallbox, ο χρόνος για πλήρη φόρτιση μπορεί να μειωθεί στις 3,2 ώρες, ενώ για το 80% απαιτούνται μόλις 2,4 ώρες.

Οι λειτουργίες του συστήματος κίνησης επιλέγονται από το κουμπί με την ένδειξη eDrive δίπλα στο αυτόματο κιβώτιο. Ουσιαστικά, υφίστανται τρία διαφορετικά προγράμματα ανάλογα με τις ανάγκες και τις επιθυμίες του οδηγού. Το Auto eDrive λειτουργεί χρησιμοποιώντας τόσο τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, όσο και τον ηλεκτροκινητήρα, ανάλογα τις συνθήκες. Έχοντας επιλέξει το Max eDrive ενεργοποιείται η μέγιστη χρήση του ηλεκτροκινητήρα, με την τελική της Χ1 να περιορίζεται στα 135 km/h. Τέλος, η επιλογή Save Battery φροντίζει για τη φόρτιση της μπαταρίας κατά τη διάρκεια της οδήγησης μέσω του συστήματος ανάκτησης, αποθηκεύοντας παράλληλα ενέργεια για μετέπειτα χρήση.


 

Κρυμμένος άσσος

Αν δεν γνωρίζει κανείς πως το μικρό λατινικό «e» συνοδεύει τα υβριδικά μοντέλα της BMW, δύσκολα θα διαπιστώσει τον φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα και τη διαφορετικότητα της X1 plug-in. Ο περισσότερο μυημένος και υποψιασμένος θα διαπιστώσει του λόγου αληθές από το μεγάλο καπάκι που φιλοξενεί την υποδοχή του καλωδίου φόρτισης, πάνω από τον εμπρός αριστερό τροχό. Κατά τα άλλα τίποτα δεν μαρτυρά τη διαφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα της σειράς.
Σε κάθε περίπτωση, η νεότερη γενιά του γερμανικού SUV ξεχωρίζει για την επιβλητική εμπρός μάσκα που ακολουθεί τα νέα πρότυπα της BMW. Μπορεί να μην δείχνει ριζικά ανανεωμένη σε σχέση με την προ facelift έκδοση, αλλά καταφέρνει να διατηρείται επίκαιρη και φυσικά premium.



Premium περιβάλλον

Ο υβριδικός χαρακτήρας της X1 είναι το ίδιο καλά κρυμμένος και στο εσωτερικό. Μοναδική διαφοροποίηση αποτελεί η παρουσία του κουμπιού με την ένδειξη edrive. Για την ύπαρξη του ηλεκτροκινητήρα σε πείθει και η ψηφιακή απεικόνιση της αυτονομίας στον αναλογικό πίνακα οργάνων. Η ποιότητα κατασκευής είναι κορυφαία, όπως και η εργονομία, ενώ το εσωτερικό παραμένει πρακτικό και ευρύχωρο. Όμως, η προσθήκη του ηλεκτροκινητήρα έχει και ένα χωροταξικό τίμημα. Με δεδομένη την τοποθέτηση του στον πίσω άξονα, ελαφρώς μειωμένος είναι ο χώρος αποσκευών, με την χωρητικότητα του να αγγίζει τα 450, αντί για 505 λίτρα. Επίσης, μικρότερο είναι και το δοχείο καυσίμου, το οποίο προσφέρει 35 αντί για 51 λίτρα.



Στα χαρτιά και στην πράξη…

Τα υβριδικά μοντέλα δεν αποτελούν μία νέα τάση της εποχής, αφού πρόκειται για ένα διαδεδομένο σύστημα κίνησης. Τα αυτοκίνητα που κάνουν χρήση τεχνολογίας plug-in ήρθαν για να καλύψουν αρκετά από τα μειονεκτήματα που διέκριναν τα απλά υβριδικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αυτονομία των 55 χιλιομέτρων με αποκλειστική χρήση του ηλεκτροκινητήρα. Αριθμός άκρως ρεαλιστικός για την Χ1. Φυσικά απαιτείται σύνεση με το πεντάλ της επιτάχυνσης, αφού με το πόδι στο πάτωμα η κατανάλωση της ενέργειας είναι σαφώς μεγαλύτερη και η αυτονομία μικρότερη. Όμως, υπό φυσιολογικές συνθήκες επιτρέπει στον κάτοχο της να πραγματοποιήσει ακούραστα τις καθημερινές του μετακινήσεις, χωρίς να ανησυχεί για καύσιμα.



Την ίδια ώρα, επιλέγοντας το πρόγραμμα Save, όπου και το σύστημα διαχείρισης προστατεύει την ενέργεια της μπαταρίας, μπορεί κανείς μέσω του συστήματος ανάκτησης να φορτίσει σημαντικά την μπαταρία κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Χρησιμοποιώντας την αυτόματη επιλογή, με την παράλληλη λειτουργία και των δύο μονάδων ενέργειας, η μέση κατανάλωση άγγιξε τα 3 lt/100 km. Την ίδια ώρα, κάνοντας χρήση αποκλειστικά του βενζινοκινητήρα, είδαμε τιμές της τάξεως των 6,8 lt/100 km. Αξιοσημείωτη είναι η ύπαρξη του συστήματος ακουστικής προστασίας πεζών, το οποίο διαθέτει η X1! Μέχρι τα 30 km/h παράγει έναν αναγνωρίσιμο ήχο, προειδοποιώντας για την έλευση της, χωρίς όμως να γίνεται αντιληπτός στο εσωτερικό.



Διττός χαρακτήρας!

Καταρχήν, ένα από τα στοιχεία που παραδοσιακά μας αρέσει στην X1 και το μνημονεύουμε σε κάθε ευκαιρία, είναι η θέση οδήγησης. Ο οδηγός κάθεται χαμηλά, ενώ εξαιρετική είναι η ορατότητα που σου προσφέρει. Η αλήθεια είναι ότι δεν νιώθεις πως βρίσκεσαι στο εσωτερικό ενός SUV που έχει απόσταση 183 mm από το έδαφος. Οδηγώντας αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, η ροπή δεν έχει καμία σχέση με αυτό που έχουμε συνηθίσει από τις αμιγώς ηλεκτρικές κατασκευές. Ουσιαστικά, έχει όση δύναμη απαιτείται για να κινήσει σβέλτα το βαρύ αμάξωμα σε αστικό περιβάλλον.
Κάτι αντίστοιχο, ισχύει και στην περίπτωση του βενζινοκινητήρα, ο οποίος χωρίς την συνεισφορά του ηλεκτροκινητήρα επιταχύνει γραμμικά, με το ωφέλιμο εύρος να εντοπίζεται στις μεσαίες στροφές. Εκεί που η κατάσταση αλλάζει άρδην είναι στη συνδυαστική λειτουργία και των δύο. Επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport και με το πόδι στο πάτωμα, διαπιστώνεις τις αρετές και τις δυνατότητες του συνδυασμού. Ο ηλεκτροκινητήρας δίνει σχεδόν άμεσα μία ισχυρή ώθηση με τα 165 Nm που είναι διαθέσιμα από το… ρελαντί, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να αναλαμβάνει στη συνέχεια.



Η επιτάχυνση είναι εντυπωσιακή μέχρι τα 130 km/h περίπου! Δεν είναι υπερβολή, πως το μόνο που δεν λείπει από τον οδηγό είναι η δύναμη, με τον ηλεκτροκινητήρα να συμβάλλει στην εξαιρετική απόκριση του πεντάλ του γκαζιού. Τα 6,9 sec που δηλώνει το εργοστάσιο για τη διαδικασία του «0-100» μόνο θεωρητικά δεν είναι, με το νούμερο να αποδεικνύεται εξαιρετικά εντυπωσιακό αν αναλογιστούμε τα 1.800 κιλά που ζυγίζει η plug-in X1. Την ίδια ώρα, το εξάρι αυτόματο κιβώτιο Steptronic διακρίνεται για την βελούδινη και ομαλή λειτουργία του στην πόλη, χωρίς να υπολείπεται ή να προβληματίζει σε συνθήκες πίεσης.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, στον αυτοκινητόδρομο η Χ1 βρίσκεται στο στοιχείο της, προσφέροντας εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Με εξαίρεση κάποιους αεροδυναμικούς θορύβους από τους καθρέφτες σε ταχύτητες μεγαλύτερες των 120 km/h, στο εσωτερικό της αισθάνεσαι αποκομμένος από το εξωτερικό περιβάλλον.
Φυσικά, για το υψηλό επίπεδο άνεσης ευθύνεται και η ανάρτηση. Στη Ν.Ε.Ο. λειτουργεί υποδειγματικά, ενώ πρέπει να βρεθείς σε επαρχιακό δρόμο για να διαπιστώσεις ότι η ρύθμιση της είναι σφικτή για τα δεδομένα της κατηγορίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ενοχλητική, αφού απορροφά τις περισσότερες από τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι ξερές αντιδράσεις σε εγκάρσιες ανωμαλίες, κάτι για το οποίο ευθύνονται και τα run flat ελαστικά σε διάσταση 18 ιντσών.

γλυκά
  • Λειτουργία ηλεκτροκινητήρα
  • Απόδοση υβριδικού συνόλου
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Χώροι – άνεση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Αυτόματο κιβώτιο
ξινά
  • Άνεση σε εγκάρσιες ανωμαλίες
  • Αεροδυναμικός θόρυβος

Όμως, από τη στιγμή που θα βρεθείς σε μία φιδωτή διαδρομή αμέσως διαπιστώνεις τις αρετές της επιλογής των Γερμανών στον τομέα της ανάρτησης. Δύσκολα θα καταλάβεις το αυξημένο βάρος του αμαξώματος, με το εξαιρετικό πλαίσιο να παίζει το ρόλο του σε αυτό. Μόνο σε απότομη αλλαγή πορείας και με αρκετά χιλιόμετρα στο κοντέρ θα διαπιστώσεις ότι ζυγίζει περί τα 300 κιλά παραπάνω από την βενζινοκίνητη εκδοχή. Ακόμα και έτσι, όμως, οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες για κατασκευή του είδους και μάλιστα με σημαντική απόσταση από το έδαφος, με τη συμπεριφορά της να είναι εξαιρετικά προβλέψιμη. Σε κάθε περίπτωση, το εμπρός μέρος δύσκολα θα ανοίξει την τροχιά του, την ώρα που η κίνηση και στους τέσσερις τροχούς έχει αυξήσει ακόμα περισσότερο τα περιθώρια πρόσφυσης. Μάλιστα, η ύπαρξη του ηλεκτροκινητήρα στο πίσω μέρος έχει βελτιώσει και την κατανομή του βάρους εμπρός/πίσω, στοιχείο που συμβάλλει στην ακόμα πιο ισορροπημένη συμπεριφορά της.
Σε καλό οδόστρωμα η συμπεριφορά της είναι ουδέτερη, την ώρα που η απόκριση του ηλεκτροκινητήρα προσφέρει εξαιρετική επιτάχυνση στην έξοδο της στροφής. Στην περίπτωση που ο δείκτης πρόσφυσης είναι χαμηλός, η συμπεριφορά της δεν διαφοροποιείται σημαντικά. Μάλιστα, με το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης απενεργοποιημένο, μπορείς να προκαλέσεις ελαφριά υπερστροφή εκμεταλλευόμενος το σύστημα τετρακίνησης, και μαζί ένα χαμόγελο στα χείλη! Και όλα τα παραπάνω με το σύστημα διεύθυνσης να παραμένει ακριβές, αν και ελαφρύ, την ώρα που τα φρένα δεν έχουν πρόβλημα να ακινητοποιήσουν το βαρύ αμάξωμα. Αν και το πεντάλ θέλει λίγο συνήθεια στην αρχή, λόγω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας.

 


Με το χέρι στην τσέπη

Η βασική τιμή της νέας BMW X1 xDrive 25e έχει οριστεί στα 46.300 ευρώ. Ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό για τη σημερινή εποχή… Όσον αφορά την εγγύηση των μπαταριών, αυτές καλύπτονται για 6 χρόνια ή 100.000 km, ενώ μέσω του δικτύου «Φορτίζω» η BMW παρέχει δωρεάν φόρτιση για 24 μήνες στους νέους κατόχους του αυτοκινήτου. Με τις εκπομπές CO2 να είναι 43 gr/km σε κύκλο μέτρησης NEDC ή 39 gr/km σε WLTP, προσφέρει και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, στοιχείο που σε συνδυασμό με την χαμηλή κατανάλωση, είναι σημαντικό σε οικονομοτεχνικό επίπεδο

συμπέρασμα

Η πραγματικότητα είναι πως σήμερα η plug-in τεχνολογία μοιάζει να είναι πιο κοντά στη πραγματικότητα και περισσότερο πρακτική σε σχέση με την απόκτηση ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου. Αυτό στο μέλλον σίγουρα θα αλλάξει, αλλά αυτοκίνητα όπως η X1 xDrive25e έχουν αποκτήσει νόημα τη σήμερον ημέρα. Διατηρώντας τον premium χαρακτήρα και όλα τα στοιχεία που διακρίνουν το γερμανικό SUV, η υβριδική X1 είναι η τάση που υιοθετείται σήμερα, αλλά με το βλέμμα στο αύριο. Όχι, στη θεωρία, αλλά στην πράξη!

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
83
GOCAR Magazine #83

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...