Δοκιμή: Renault Megane R.S. – The Specialist!

Εστιάζοντας σε νευραλγικούς τομείς που ενισχύουν τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του, το νέο Renault Megane R.S. αποδεικνύεται άξιος συνεχιστής της γαλλικής παράδοσης

  • -
  • -
Ισχύς280 PS
Ροπή390 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,8 sec
Μέση κατανάλωση6,9 lt/100km
Εκπομπές CO2155 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Η νεότερη γενιά του Renault Megane R.S. ακολουθεί τα βήματα των… προγόνων του, παραμένοντας μία άκρως οδηγοκεντρική και συμμετοχική κατασκευή.

Με αυστηρά κριτήρια, οι Γάλλοι παραδοσιακά είχαν το… χάρισμα να δημιουργούν ευχάριστες οδηγικά κατασκευές. Δεν εστίαζαν τόσο στην ισχύ του κινητήρα, όσο σε νευραλγικούς τομείς όπως το στήσιμο και η ανάρτηση. Αυτή τη φιλοσοφία ακολουθεί εδώ και δεκαετίες η Renault έχοντας παρουσιάσει μία σειρά από μοντέλα που αναμφίβολα έχουν γράψει ιστορία. Και στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων συνοδευόμενα από τον κωδικό «RS». Το γαλλικό εργοστάσιο έχει τοποθετήσει τον πήχη ψηλά και είναι απολύτως λογικό να έχει δημιουργήσει αντίστοιχες προσδοκίες. Και για αυτόν ακριβώς το λόγο, μοντέλα όπως το Megane R.S. είναι από τις περιπτώσεις αυτοκινήτων που ανυπομονείς να βρεθείς πίσω από το τιμόνι τους.

Ένα Megane με στεροειδή!
Δεν χρειάζεται να έχεις ιδιαίτερη γνώση επάνω στο αυτοκίνητο για να διαπιστώσεις ότι το συγκεκριμένο Megane έχει δεχθεί τις περιποιήσεις της Renault Sport. Μια ματιά στο επιβλητικό του αμάξωμα είναι αρκετή για να σε πείσει ότι πρόκειται για την κορυφαία έκδοση του γαλλικού χάτσμπακ. Ιδιαίτερα σημαντικό; Ότι διαφοροποιείται έντονα σε σχέση με τις… απλές εκδόσεις χωρίς όμως να αγγίζει τα όρια του κακόγουστου και της υπερβολής. Καταρχήν, το μεγαλύτερο φάρδος και οι πρησμένοι θόλοι, του προσφέρουν μία mucho εικόνα.

Αυτό οφείλεται κατά βάση στα φαρδύτερα μετατρόχια εμπρός και πίσω, συγκεκριμένα κατά 60 και 45 mm αντίστοιχα. Ο εμπρός προφυλακτήρας με γονίδια από τη F1, αλλά και οι προβολείς ομίχλης σχεδίασης R.S. Vision δένουν αρμονικά με την κυψελωτή μάσκα. Τα ευμεγέθη πλαϊνά μαρσπιέ ταιριάζουν ιδανικά με το μυώδες σύνολο, την ώρα που ο πίσω προφυλακτήρας διατηρεί τον επιθετικό χαρακτήρα της κατασκευής με τον εντυπωσιακό διαχύτη και την απόληξη της εξάτμισης στο κέντρο. Την εικόνα συμπληρώνουν οι νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου σε διάσταση 19 ιντσών.

Στο εσωτερικό οι αλλαγές είναι περιορισμένες, με διακριτικές πινελιές να μαρτυρούν την ταυτότητα του Megane R.S. Η σημαντικότερη εντοπίζεται στα τύπου μπάκετ καθίσματα με το λογότυπο R.S. ραμμένο στο προσκέφαλο, και μάλιστα σε κόκκινο χρώμα. Το τριάκτινο τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη και την ταινία αγωνιστικού τύπου συμβάλλουν στη δημιουργία σπορ περιβάλλοντος, ενώ ευχάριστη πινελιά αποτελούν οι μεγάλες πεταλούδες πίσω από το τιμόνι για την χειροκίνητη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου. Από εκεί και πέρα, ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός –όπως και στις μικρότερες εκδόσεις- ενώ στο κέντρο ξεχωρίζει η μεγάλη οθόνη αφής, με το Megane R.S. να διακρίνεται για την γοητεία της απλότητας.

Τεχνικά μιλώντας
Τα όποια λίγα κοινά σημεία με τις μικρότερες εκδόσεις τελειώνουν κάπου εδώ. Η σημαντικότερη και ειδοποιός διαφορά αποκαλύπτεται μόλις ανοίξεις το εμπρός καπό. Τη θέση του μέχρι πρότινος δίλιτρου συνόλου που εφοδίαζε το προηγούμενο Renault Megane R.S., συναντάμε τον νέο υπερτροφοδοτούμενο 1.800άρη που αρχικά παρουσιάστηκε στην Alpine A110. Αντί για 252 ίππους αποδίδει 280, οι οποίοι και προέκυψαν μετά από μία σειρά αλλαγών στην κυλινδροκεφαλή, στο σύστημα ψύξης και φυσικά στην ηλεκτρονική διαχείριση του κινητήρα. Την ίδια ώρα η ροπή σκαρφάλωσε στα 390 Nm, που είναι διαθέσιμα σε ένα εύρος στροφών από τις 2.400 έως και τις 4.800 rpm. Σημειώστε, ότι η ανανεωμένη έκδοση του 2020 διαθέτει 300 ίππους!

Περνώντας στο σύστημα μετάδοσης, σε αντίθεση με το Clio R.S. στο Megane υπάρχει η επιλογή ανάμεσα σε αυτόματο και χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Η έκδοση που είχαμε στη διάθεση μας ήταν εφοδιασμένη με το γνωστό EDC της Renault, το οποίο έχει… μικρή σχέση με αυτά που εφοδιάζουν τα υπόλοιπα μοντέλα της γαλλικής εταιρείας. Εκτός από το γεγονός ότι είναι ενισχυμένο, διαθέτει διαφορετικές σχέσεις μετάδοσης, ενώ η απόκριση του και η λειτουργία του διαφοροποιούνται μέσω του συστήματος προγραμμάτων οδήγησης Multi-Sense. Σημειώστε, ότι συνολικά προσφέρει τέσσερα διαφορετικά, και συγκεκριμένα τα Comfort, Normal, Sport και Race.

Βέβαια, για να πετύχει η συνταγή οι Γάλλοι έχουν πάντα τα κατάλληλα συστατικά όσον αφορά το στήσιμο. Σημείο αναφοράς στη νεότερη δημιουργία του τμήματος R.S. είναι το σύστημα τετραδιεύθυνσης 4Control. Συγκεκριμένα, οι πίσω τροχοί στρίβουν αντίθετα από τους εμπρός σε γωνία 2,7 μοιρών σε χαμηλές ταχύτητες, ενώ με μεγαλύτερη στρίβουν προς την ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός με γωνία που δεν ξεπερνάει τη μία μοίρα σε σχέση με το διαμήκη άξονα. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός πως σε αντίθεση με την πλέον δημοφιλή τάση της εποχής, το Megane R.S. δεν διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ! Αντιθέτως, κάνει χρήση συμβατικών με υδραυλικά bump stop και ένα επιπλέον έμβολο ελέγχου στο εσωτερικό. Τέλος, ο εμπρός άξονας ανεξάρτητης διεύθυνσης της Renault συνδυάζεται με ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, σε αντίθεση με την έκδοση Cup που χρησιμοποιεί μηχανικό μπλοκέ διαφορικό.

Master Chef
Τα συστατικά είναι απλά ένα μέρος της συνταγής και για να πετύχει το τελικό αποτέλεσμα χρειάζεται κάτι παραπάνω από το… να τα προσθέσεις όλα μαζί. Ως άλλοι «γευσιγνώστες» γλιστράμε στο εσωτερικό και παρά το αυξημένο ύψος εύκολα βρίσκουμε την ιδανική θέση οδήγηση. Το κάθισμα είναι χαμηλά τοποθετημένο, το τιμόνι έρχεται κοντά στα χέρια, την ώρα που η πλευρική στήριξη αγγίζει το τέλειο. Έχοντας επιλέξει το πρόγραμμα Comfort ή Normal, το Megane R.S. επιδεικνύει τον πολιτισμένο χαρακτήρα του. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι αρκετά σφικτή και φυσικά διαβάζει όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος καταφέρνοντας όμως να τις απορροφήσει σε μεγάλο βαθμό και να τις φιλτράρει πριν περάσουν στην καμπίνα των επιβατών. Ο κινητήρας λειτουργεί νωχελικά, με το αυτόματο κιβώτιο να αλλάζει διαδοχικά σχέσεις εκμεταλλευόμενος και τη ροπή του κινητήρα στις μεσαίες στροφές.

Όμως, όλα αλλάζουν μόλις βρεθείς σε δρόμο με χαμηλή κυκλοφορία και επιλέξεις το πρόγραμμα Sport ή ακόμα καλύτερα αυτό με τον κωδικό «Race». Το τιμόνι βαραίνει, την ώρα που η απόκριση του κιβωτίου και του κινητήρα είναι… «στα κόκκινα»! Με το πόδι στο πάτωμα έκπληξη προκαλεί η παντελής απουσία εκρηκτικότητας. Καμία σχέση με το VW Golf GTI TCR, αφού το Megane R.S. επιταχύνει σχεδόν ηλεκτρικά χωρίς να υπολείπεται σε επιδόσεις! Ο 1.800άρης των 280 ίππων είναι γεμάτος από χαμηλά και οι στροφές ανεβαίνουν μέχρι το όριο περιστροφής του κινητήρα γραμμικά χωρίς ξεσπάσματα. Και το σημαντικότερο; Χωρίς κενά! Αντίστοιχα ευχάριστη και άμεση αίσθηση έχει το αυτόματο κιβώτιο, το οποίο μάλιστα στη χειροκίνητη λειτουργία δεν αλλάζει σχέση αυτόματα μόλις πλησιάσεις στον κόφτη. Τη διαδικασία κάνουν ακόμα πιο ευχάριστη οι μεγάλες πεταλούδες πίσω από το τιμόνι, οι οποίες αν είχαν το μέγεθος των αντίστοιχων paddles της Alfa Romeo Giulia θα ήταν ακόμα καλύτερα!

Από τη στιγμή που οι τροχοί θα βρεθούν υπό γωνία, ακόμα και ο λιγότερο μυημένος θα συνειδητοποιήσει άμεσα την παρουσία της τετραδιεύθυνσης. Το τιμόνι αν και σχετικά ελαφρύ για κατασκευή του είδους έχει εξαιρετική αμεσότητα και το εμπρός μέρος του Megane R.S. αντιδρά ακαριαία σε κάθε κίνηση. Το άκαμπτο αμάξωμα και το εξαιρετικό πλαίσιο αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο με το 4Control χαρίζοντας του εξαιρετική ευελιξία. Στα κλειστά κομμάτια απαιτεί λιγότερο τιμόνι, ενώ εντυπωσιακός είναι ο τρόπος με τον οποίο η ουρά ακολουθεί την πορεία στο εσωτερικό και την έξοδο της στροφής. Σημαδεύεις και ουσιαστικά το πίσω μέρος ακολουθεί, έχοντας την τάση να πλασαριστεί γλυκά. Αν γνωρίζεις την τέχνη μπορείς να στρίψεις με εντυπωσιακές γωνίες, με το R.S. να αντιδρά προβλέψιμα και προοδευτικά. Αυτό το χαρακτηριστικό «ελάφρωμα» των γαλλικών μοντέλων εξακολουθεί να υφίσταται στο σκληροπυρηνικό Megane, ρυθμίζοντας τη συμπεριφορά του με το σύστημα διεύθυνσης, το πεντάλ της βενζίνης και τη διάθεση που έχεις πίσω από το τιμόνι του.

συμπέρασμα

Δεν είναι μακριά η εποχή που κατασκευές του είδους θα αποτελούν σπάνιο και μοναδικό είδος. Αναμφίβολα, τα μοντέλα με μεγάλες ιπποδυνάμεις και εντυπωσιακές επιδόσεις δεν θα εκλείψουν. Θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν ανάμεσα μας. Όμως, αυτοκίνητα που απευθύνονται στον πραγματικό οδηγό και τη σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στις δύο πλευρές χωρίς την παρέμβαση των ηλεκτρονικών, είναι πολύ πιθανό να ανήκουν μελλοντικά στη σφαίρα της φαντασίας. Το Renault Megane R.S. είναι μία τέτοια κατασκευή, που με ανόθευτο και μηχανικό τρόπο, προσφέρει ισχυρές δόσεις οδηγικής απόλαυσης. Με οδηγοκεντρικό και συμμετοχικό τρόπο «χτίζοντας» στη σύνδεση ανθρώπου-μηχανής, χωρίς την παρέμβαση σύγχρονων βοηθημάτων.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
81
GOCAR Magazine #81

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...