Δοκιμή: Dacia Duster 1.3 TCe 130 PS

Δίπλα σε τόσες premium δημιουργίες της κατηγορίας των crossover-SUV το Duster έχει το δικό του σκληροτράχηλο στιλ

  • -
  • -
Ισχύς130 PS
Ροπή240 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h11,1 sec
Μέση κατανάλωση6,0 lt/100km
Εκπομπές CO2138 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά
Μια κατηγορία μόνο του στην υπόθεση προσιτό SUV, χωρίς να κάνει συμβιβασμούς. Τώρα αποκτά τον σύγχρονο βενζινοκινητήρα που απογειώνει τα χαρακτηριστικά του.


Κάπου στο 2010 η Renault εκμεταλλευόμενη δοκιμασμένη τεχνολογία από τα ράφια της, ενεργοποίησε για λογαριασμό της Dacia το σκεπτικό ενός προσιτού SUV, σε εκδόσεις ακόμα και τετρακίνητες. Όσοι κόλλησαν στην ετικέτα και βιάστηκαν να το προσπεράσουν από τις επιλογές τους, δεν μπορούσαν καν να διανοηθούν την ξέφρενη πορεία μιας έξυπνης επιχειρηματικά ιδέας. Μέσα σε λιγότερο από επτά χρόνια οι πωλήσεις είχαν πατήσει στο 1.000.000 μονάδες πριν καν περάσει στην 2η γενιά του - που συνεχίζει ακάθεκτο και ήδη σπάει ταμεία, όντας δεύτερο σε πωλήσεις SUV στην ευρωπαϊκή αγορά λιανικής. Και αυτό γιατί δεν προσποιείται κάτι παραπάνω από αυτό που πραγματικά είναι, δηλαδή ένα από τα ουσιαστικότερα και ποιο τίμια που μπορείς να αποκτήσεις αν στοχεύεις στο μεδούλι και ψάχνεις καθημερινό, ευρύχωρο, εκδρομικό και ρεαλιστικά επίκαιρο εκφραστή της σύγχρονης αυτοκίνησης.

 

Αναγνωρίσιμο είδος

Η κεντρική ιδέα σχεδιασμού παραμένει σχεδόν αλώβητη από τότε και αυτό είναι σημείο που του προσδίδει χαρακτήρα. Δίπλα σε τόσες premium δημιουργίες της κατηγορίας των crossover / SUV το Duster έχει το δικό του σκληροτράχηλο στιλ που προκύπτει από τα φουσκωμένα φτερά, τα προστατευτικά στο πλάι και τις ποδιές στους προσεγμένους για προσέγγιση και αποχώρηση πρόβολους. Φυσικά το ανάστημα παίζει το ρόλο του, όπως και η απόσταση από το έδαφος που με 210 mm είναι στις κορυφαίες του είδους. Το μυώδες παρουσιαστικό του βέβαια τώρα έχει γίνει ελκυστικότερο με μικρές καίριες αλλαγές σε λεπτομέρειες που χρειαζόταν. Η μεγαλύτερη μάσκα, ο δυναμικότερος προφυλακτήρας, τα νεύρα στο καπό και τα νεα φώτα, κάνουν την πρόσοψη του SUV της Dacia εμφανώς πιο μοντέρνα από πριν. Πίσω ξεχωρίζουν τα καλαίσθητα τετράγωνα φωτιστικά σώματα και η μεγαλύτερη ποδιά του προφυλακτήρα, ενώ οι ράγες οροφής και οι τροχοί ελαφρού κράματος τονώνουν το δυναμισμό. Χωρίς μεταβολή στις  διαστάσεις του προσφέρει μια μοντέρνα ισορροπία ανάμεσα στον όρο κομπακτ και στο επιβλητικό.

Ο εσωτερικός κόσμος του Duster έχει δεχτεί καταιγισμό βελτιώσεων για να μην αφήσει τις κακές γλώσσες να παραληρούν, όπως στην πρώτη του γενιά. Η προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας, τόσο στα υλικά του ταμπλό, όσο και στο φινίρισμά τους, στις επενδύσεις των καθισμάτων και την συνολική συναρμολόγηση δείχνει πετυχημένη. Φυσικά τα πλαστικά παραμένουν σκληρά, αλλά η εικόνα έχει βελτιωθεί με ποιοτικότερους διακόπτες στην κονσόλα και ελκυστικότερη αισθητική. Ωφελημένη και η εργονομία, ενώ δεν λείπουν σύγχρονες ευκολίες όπως συγκεντρωμένα χειριστήρια στο τιμόνι για το ηχοσύστημα και το cruise control. Καλύτερη είναι και η θέση οδήγησης, χάρη στην ευκολότερη ρύθμιση του καθίσματος σε ύψος αλλά και στο τιμόνι που πλέον, εκτός από υψομετρικά, ρυθμίζεται και σε απόσταση. Τα καθίσματα είναι μεγαλύτερα και πιο αναπαυτικά, απουσιάζει όμως η πλευρική στήριξη του σώματος στις στροφές. Στα θετικά και η ορατότητα, η οποία προς τα πίσω ωφελείται και από τα χωνευτά προσκέφαλα.

Στο μάθημα τεχνολογίας καταφέρνει να προσφέρει όλα όσα χρειάζονται για να χαρακτηριστεί επίκαιρο. Η οθόνη αφής 7’’ του συστήματος Media Nav Evo μετακόμισε ψηλότερα και κοιτάει προς τον οδηγό ως κομμάτι της οδηγοκεντρικότερης σχεδίασης ενώ προσφέρει μέσα από ένα απλό κι εύκολο μενού ψυχαγωγία, πλοήγηση και συνδεσιμότητα με smartphones. Ο εξοπλισμός είναι ανάλογος της έκδοσης με την Prestige να προσφέρει πλούσιο ρεπερτόριο που μεταξύ άλλων προσφέρει Blind Spot Warning και Multi view camera με τέσσερα σημεία θέασης.  

Οι χώροι ήταν και είναι από τα δυνατά σημεία του Duster ενώ δεν λείπουν φυσικά ούτε οι έξυπνες αποθηκευτικές λύσεις. Στις πίσω θέσεις θα βολευτούν με άνεση δύο ενήλικες ενώ θα υποδεχτεί και τρίτον με μικρές παραχωρήσεις. Οι τελευταίες δεν αφορούν το μεγάλο και εύκολα εκμεταλλεύσιμο πορτμπαγκάζ που έχει χωρητικότητα 478 lt  και φτάνει τα 1.623 lt με την αναδίπλωση της πλάτης του πίσω καθίσματος.

 

Κινητήρας μάλαμα

Το μεγάλο νέο βέβαια είναι ο σύγχρονος κινητήρας τούρμπο, που προσφέρεται σε δυο αποδόσεις, με αυτή των 130 ίππων να εκπλήσσει ευχάριστα με την ελαστικότητα και τη ροπή του. Εκτός από την Dacia θα τον βλέπουμε συχνά από εδώ και στο εξής σε αυτοκίνητα της Renault, της Nissan, σε Mitsubishi και Mercedes. Αντικαθιστά τον 1.2 TCe ενώ δανείζεται τεχνολογία από το Nissan GT-R  όπως την τεχνολογία επίστρωσης κυλίνδρων για μειωμένες τριβές που βελτιστοποιούν την απαγωγή της θερμότητας και φυσικά την αποδοτικότητα. Με άμεσο ψεκασμό και διπλό μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, καταφέρνει να ομαλοποιήσει τα μέγιστα δυνατά χαρακτηριστικά λειτουργείας του για ένα μεγάλο εύρος στροφών. Με 130 ίππους και 240 Nm ροπή στην βασική του μορφή και 150 ίππους και 250 Nm στην ισχυρότερη το Duster έχει ένα καλό λόγο να σε εκπλήξει με την απόδοσής του. Στην πράξη στον 130άρη κινητήρα που είχαμε για δοκιμή η ροπή έρχεται γενναιόδωρα από πολύ χαμηλά, ενώ η ελαστικότητα εκπλήσσει ακόμα και όταν η βελόνα στο στροφόμετρο πέσει στις 1.000 rpm με 6η στο θετικό σε κλιμάκωση και αίσθηση χειροκίνητο κιβώτιο. Μπορεί να μην ξυπνάει άμεσα σε αυτές τις συνθήκες, αλλά δεν σκορτσαρει ενώ σύντομα ξεκινά (διακόσιες στροφές παραπάνω) η να επιταχύνει με γεωμετρική πρόοδο. Η ροπή γεμίζει από τις χαμηλομεσαίες και ο νεος κινητήρας προσφέρει ανάσα απόδοσης και οικονομίας, την στιγμή που οι επιδόσεις βρίσκουν τον εκφραστή τους. Με βάση τα επίσημα στοιχεία του κατασκευαστή τα 0-100 km/h ολοκληρώνονται σε 11,1 sec και η ταχύτητα κορυφώνεται στα 191 km/h, νούμερα που αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα και εντυπωσιάζουν για τα δεδομένα της κατηγορίας του. Εκτός από γρήγορες επιταχύνσεις και ζωηρές ρεπρίζ το Duster με τον 1.3 TCe δεν σπαταλά αλόγιστα το καύσιμο στο ρεζερβουάρ. Μια μέση κατανάλωση στα 7,5 lt/100 km είναι ρεαλιστική, χωρίς ιδιαίτερη προσοχή, ενώ με γνώστη της οικονομικής οδήγησης μπορεί να τη ρίξει έως και ένα λίτρο χαμηλότερα χωρίς να συμβιβάσει ιδιαίτερα την ταχύτητά του. Αν οδηγείς σαν καταδιωκόμενος τότε στο trip computer θα δεις τιμές που φλερτάρουν σε διψήφιο νούμερο, αν και στην φωτογράφηση δεν καταφέραμε κάτι ψηλότερο από τα 9,8 lt/100 km.

O τρόπος που πατάει κολακεύει την άνεση και μπορεί να μην πείθει για επιθετική οδήγηση όμως η αποτελεσματικότητα και η ασφάλεια, οι προβλέψιμες αντιδράσεις και η καλή εντύπωση που αφήνουν πλαίσιο, ανάρτηση, τιμόνι και φρένα συντελούν στον ευχάριστο χαρακτήρα του. Φυσικά δεν διεκδικεί το μέγιστο της επικοινωνιακότητας στην κατηγορία όμως δεν ενοχλεί ούτε νιώθεις κάτι παράταιρο στην συνεργασία της οδήγησης. Άλλωστε και η επεμβατικότητα των ηλεκτρονικών στην πρόωρη υποστροφή θα δείξει ότι προτεραιότητα δεν είναι η σπορ λογική στην οδήγησή του, αλλά ο εκδρομικά σβέλτος ρυθμός σε ευθείες και στροφές με την αναβαθμισμένη κύλιση και ηχομόνωση να πουσάρουν τη διάθεση για ταξίδι.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα
  • Εργονομία
  • Εξοπλισμός
  • Χώροι
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Ποιοτική ανάρτηση
  • Απόδοση
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Φρένα
  • Τιμή
ξινά
  • Πλευρική στήριξη καθισμάτων

Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος είναι και το μοναδικό του προνόμιο για να πατήσει εκτός ασφάλτου. Πρακτικά δηλαδή το Duster δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να εξερευνήσει τον χωματόδρομο που του γυάλισε, χωρίς το άγχος να αφήσει το μισό αυτοκίνητο κάτω. Μαζί με τις μεγάλες διαδρομές στην ανάρτηση και το ψωμωμένο προφίλ στα ελαστικά του, η εξερευνητική του δυνατότητα βαθμολογείται με πολύ καλό βαθμό κυρίως γιατί καταφέρνει να υλοποιήσει το εκδρομικό του καθήκον και με άνεση. Ταυτόχρονα η ύπαρξη κανονικού τροχού είναι ένα επιπλέον αβαντάζ που θα εκτιμηθεί στις ερημιές. Για ποιο δύσκολες αναζητήσεις τα κατορθώματα των τετρακίνητων Duster είναι επιβεβαιωμένα, αλλά για να τα διαπιστώσουμε και με τον νέο κινητήρα θα πρεπει να περιμένουμε προς το τέλος του καλοκαιριού που θα είναι διαθέσιμο.

Το σύγχρονο Duster πορεύεται σαν το καλό κρασί που με την πάροδο των χρόνων ωριμάζει. Με εξασφαλισμένο το βραβείο value for money, τώρα αποκτά και έναν επίκαιρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης που απογειώνει τις προθέσεις του σε επίπεδο απόδοσης - επιδόσεων, προσφέροντας ταυτόχρονα οικονομική λειτουργία.

συμπέρασμα
Το σύγχρονο Duster πορεύεται σαν το καλό κρασί που με την πάροδο των χρόνων ωριμάζει. Πιστό στην κεντρική ιδέα σχεδίασης που το κάνει αναγνωρίσιμο από την ημέρα της πρώτης του εμφάνισης, έχει βελτιώσει στα σημεία την εμφάνισή του ώστε να αποκτήσει ελκυστικότερη εικόνα στο μυώδες στιλ του, ενώ το μαγικό ραβδί της εξέλιξης έχει προσφέρει ποιοτική, σχεδιαστική και εργονομική αναβάθμιση στο εσωτερικό του. Με εξασφαλισμένο το χωροταξικό βραβείο, τώρα αποκτά και έναν επίκαιρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης που απογειώνει τις προθέσεις του σε επίπεδο απόδοσης - επιδόσεων, προσφέροντας ταυτόχρονα οικονομική λειτουργία. Προσεχώς και σε τετρακίνητο με τις τιμές να αποτελούν ανέκαθεν το κερασάκι στην πετυχημένη εκδρομική τούρτα της Dacia.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ


GOCAR TEST - Dacia Duster 1.3 TCe 130 PS

POLL

Τι θα αγόραζες σήμερα; Υβριδικό ή diesel;

  • Υβριδικό. Καλύτερη τεχνολογία, αντίστοιχη οικονομία
  • Diesel λόγω περισσότερων επιλογών
  • Δύσκολη επιλογή. Θέλει σκέψη...
65
GOCAR Magazine #65

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...