ΔΟΚΙΜΗ: Porsche Cayenne S E-Hybrid 3.0 Tiptronic

Η E-Hybrid παραμένει καυτερή μεν σαν Cayenne, αλλά γεφυρώνει τη σχέση της με το περιβάλλον

  • -
  • -
Ισχύς380 PS
Ροπή580 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,5 sec
Μέση κατανάλωση8,2 lt/100km
Εκπομπές CO2193 gr/km
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά
Η υβριδική έκδοση της Cayenne μπαίνει σε πρίζα, αλλά εξακολουθεί και σε βάζει στην πρίζα. Η καθαρή πλευρά του πολυτελούς SUV, παραμένει φλογερή στην σχέση της με τον οδηγό.

Ακούς Porsche και το μυαλό ταξιδεύει σε σπορ κατασκευές με πληθωρικά καπούλια, καμπύλες και δυναμισμό. Για να λέμε και του στραβού το δίκιο, η πρώτη φυτεμένη σκέψη στο μυαλό οδηγεί στην άκρως πετυχημένη και διαχρονική πισωμήχανη 911, όπου εδώ και παραπάνω από 50 χρόνια παραμένει το ιερό σπορ τοτέμ της Porsche. Αργότερα ήρθαν οι κεντρομήχανες Boxster και Cayman, πιστές και αυτές στο σπορ δόγμα της εταιρείας με έδρα το Τσουφενχάουζεν της Στουτγάρδης. Το μεγάλο άνοιγμα όμως των Γερμανών σε άλλα προτζεκτ σαφώς εμπορικότερα από την αυστηρά σπορ λογική, ήρθαν με την Cayenne.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Αίσθηση μικρότερου αυτοκινήτου όταν την οδηγείς
  • Ποιότητα κύλισης και κατασκευής
  • Φινέτσα-πολυτέλεια
  • Απόδοση (συνδυαστικά)
  • Δυνατότητα ηλεκτροκίνησης
  • Δυνατότητες off-road
  • Φρένα
  • Τιμόνι
  • Ανάρτηση (για οδηγική αίσθηση)
  • Χώροι
ξυνά
  • Ανάρτηση (σφιχτή για άνεση)
  • Αξία προαιρετικού εξοπλισμού
  • Εργονομία κονσόλας
  • Βάρος

 

Το θαυματουργό πιπέρι…

Αυτομάτως κέρδισε με το καλημέρα το ρόλο του Γολιάθ στα πολυτελή SUV, όντας μια Porsche που δεν περιόριζε την δράση της μόνο σε ασφαλτοτάπητες. Πληθωρική και ευρύχωρη για επιβάτες, η Cayenne ήρθε παραπάνω προικισμένη για τα δεδομένα των SUV και έβαλε τη σφραγίδα της. Κέρδισε τις εντυπώσεις και γοήτευσε τις πωλήσεις, δικαιώνοντας την απόφαση του διοικητικού συμβουλίου να απλωθεί και σε άλλα εύφορα χωράφια που χωρούσε το όνομα Porsche. Για τους petrolheads βέβαια θεωρείται αδιανόητο μια Porsche να έχει έξτρα πόρτες, το μοτέρ μπροστά και να ατενίζεις τον δρόμο από ψηλά, όμως όσοι έκατσαν και πήραν γεύση από Cayenne κατάλαβαν ότι η Porsche δεν θα έφτιαχνε ένα γιαλαντζί SUV.
Ήδη η πλούσια γκάμα της Cayenne κατέχει τα 3/5 των συνολικών πωλήσεων Porsche παγκοσμίως και αν το θέλετε ψυχρά, καθαρά και ξάστερα είναι το αυτοκίνητο τροφοδότης της φημισμένης εταιρείας για να μπορεί να βγάζει τις επόμενες GT4, GT3, 918 Spyder, αυτοκίνητα που γοητεύουν τους σκληροπυρηνικούς και διατηρούν τον θρύλο ζωντανό. Και μιας και ο λόγος για Cayenne, φυσικά υπάρχει στο ένα άκρο της γκάμας η «ταπεινή» Diesel με τους 245 ίππους και στο άλλο οι Τurbo και Turbo S με 500 και 550 ίππους αντίστοιχα. To έξυπνο βήμα όμως μέσα στην έκθεση πηγαίνει ολοταχώς προς την λευκή της δοκιμής. Αυτή με τα διακριτικά e-hybrid που δηλώνει ακριβώς αυτό που γράφει! 

 

…και δώρο η πρίζα!

Η έκδοση Hybrid ουσιαστικά είναι στην γκάμα από το 2010, με τη 2η γενιά Cayenne, όμως η E-Hybrid είναι αυτή που απογείωσε τις προδιαγραφές του πολυτελούς υβριδικού SUV της Porsche, από τη δύση του 2014 που εγκαταστάθηκε στις αγορές. Σε αντίθεση με την αρχική, τώρα είναι plug-in που σημαίνει ότι μπορεί ο τυχερός ιδιοκτήτης να την πριζώσει με την μπαλαντέζα που συνοδεύει το αυτοκίνητο στην οικιακή παροχή και μετά από τέσσερις ώρες φόρτισης να εξασφαλίσει από 20 έως και 35 km αποκλειστικής ηλεκτρικής μετακίνησης. Με την αντίστοιχη Panamera και 918 Spyder να θεωρούνται δότες τεχνολογίας για το υβριδικό σύστημα της E-Hybrid, o ηλεκτροκινητήρας έχει σχεδόν διπλασιάσει την απόδοσή του στους 96 ίππους, ενώ γενναία αύξηση χωρητικότητας έχουν δεχτεί και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου από 1.7 kWh σε 10.8 kWh.
Την αποκλειστικά ηλεκτρική Cayenne μπορεί να την απολαμβάνει κανείς με ταχύτητες έως 125 km/h, μια χαρά δηλαδή για αστική-περιαστική μετακίνηση. Όσην ώρα κινείσαι ηλεκτρικά, η βελόνα στο στροφόμετρο θρονιάζεται στην θέση 0, με τον θερμικό κινητήρα να είναι σε ανάπαυση. Αλλά και όταν ξεκινάς, γυρνώντας το κλειδί στον διακόπτη αριστερά από το τιμόνι, το μόνο που ειδοποιεί ότι είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις είναι η βελόνα που μετακινείται στο «Ready». Κινείσαι χωρίς να ακούς τον θερμικό να ξυπνάει και το θηριώδες αμάξωμα μπορεί να κυλάει τους τροχούς του σχεδόν αθόρυβα, με συνοδεία, ένα ψίθυρο από τον ηλεκτροκινητήρα. Αν βέβαια βυθίσεις λίγο παραπάνω το πόδι σου, τότε θα ακούσεις τον βρυχηθμό του υπερτροφοδοτούμενου V6 που δραστηριοποιείται ταυτόχρονα με τον ηλεκτροκινητήρα.
Χωροταξικά ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται ανάμεσα στον θερμικό και στο 8άρι Tiptronic κιβώτιο, ενώ πέραν της κλασικής plug-in φόρτισης, οι μπαταρίες κερδίζουν ενέργεια κάθε φορά που ο οδηγός πατάει φρένο ή σηκώνει το πόδι του από το γκάζι. Πατώντας το E-Charge βάζεις και τον θερμικό κινητήρα σε ρόλο γεννήτριας με την ανάλογη επιβάρυνση σε κατανάλωση.

Εξωτερικά, μόνο η λαχανί απόχρωση στο φόντο του λογότυπου και στις θηριώδης δαγκάνες  φωτογραφίζουν την έκδοση, ενώ στα ενδότερα η αψεγάδιαστη εικόνα πείθει όπως καταφέρνει άλλωστε κάθε Porsche. Σχεδόν τα πάντα επενδυμένα με ποιοτικό δέρμα, εμφανής η αίσθηση πολυτέλειας και η ποιότητα σε κάθε λεπτομέρεια. Βέβαια η πληθωρική κονσόλα με ένα στρατό διακόπτες σε διαμήκη και εγκάρσια διάταξη ζητούν την προσοχή σου. Είναι μεν κατανοητή η λειτουργία τους, αλλά η εξοικείωση δεν έρχεται με το καλημέρα. Κανείς από τους επιβάτες δεν έχει λόγο να διαμαρτυρηθεί, ακόμα και ο μεσαίος που έχει το τούνελ ανάμεσα στα πόδια του δεν νιώθει ασφυκτικά, ενώ ο χώρος αποσκευών θυσιάζει μόλις 50 λίτρα για τις μπαταρίες διατηρώντας μια σεβαστή χωρητικότητα 568 λίτρων.

 

Ένα πιπέρι που οξυγονώνει το αίμα

Παραμένει Cayenne, το γεγονός ότι η υβριδική τεχνολογία πρωταγωνιστεί δεν σημαίνει ότι νερώνει το κρασί της, ούτε χάνει την πικάντικη γεύση της. Η υβριδική Cayenne έχει τον τρόπο της να σε γοητεύσει και να ξεχάσεις ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο 2.350 κιλών, που με δυο επιβάτες και γεμάτο το 80άρι ρεζερβουάρ εύκολα ξεπερνά τους 2,5 τόνους. Από την μια νιώθεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα θωρηκτό, από την άλλη όταν το σχεδόν 5μετρο αμάξωμα με τα δυο μέτρα πλάτος αρχίζει να κινείται νιώθει χορευτής! Πρώτα όμως σε εντυπωσιάζει η απόδοση, με τον 3λιτρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα σε συνδυασμό με τον ηλεκτροκινητήρα να σερβίρουν 416 ίππους στις 5.500 rpm και 590 Nm ροπής, σχεδόν από το ρελαντί (1.250-4.000 rpm)!

Όλα αυτά μεταφράζονται σε εντυπωσιακές επιδόσεις (0-100 km/h: 5,9’’ και τελική ταχύτητα 243 km/h), ενώ ταυτόχρονα νιώθεις ότι εκτός από την ορχηστρική συνεργασία των δυο κινητήρων και του Tiptronic στο θέμα επιδόσεων και απόδοσης, η Cayenne E-Hybrid δεν σπαταλάει και καύσιμο. Δύσκολα επιβεβαιώνεις φυσικά τα 3,4 lt/100 km του κατασκευαστή, όμως μπορείς να φλερτάρεις τα 9 lt/100 km οδηγώντας την όπως της αρμόζει. Αν βαρύνεις το πόδι σου θα δεις και 16 lt/100 km όμως τότε παίρνεις το μέγιστο σε επιδόσεις και οδηγική γεύση. Την ακλόνητη συμπεριφορά στις ευθείες διαδέχεται η αμεσότητα στην απαιτητική διαδρομή με τις συνεχείς στροφές, ενώ πρακτικά η τετρακίνηση δίνει μεγαλύτερη έμφαση πίσω, κερνάει με παραπάνω ροπή το σωστό διαφορικό ώστε να αισθάνεσαι ζωηρή την ουρά.
Με την ανάρτηση στο Sport Plus, η Cayenne οπλίζει και κρατάς στα χέρια σου ένα υπερβολικά σφιχτό αυτοκίνητο που σε συνδυασμό με τα ελαστικά 295/35 σε τροχούς 21’’ μπορεί μεν να στρίβει εντυπωσιακά γρήγορα, αλλά ταλαιπωρεί τους επιβάτες που δεν είναι έτοιμοι να διαχειριστούν την ταχύτητα από στροφή σε στροφή. Στην αντρικά σερβιρισμένη αίσθηση τιμονιού και φρένων προσθέτεις και μια δραστήρια συμπεριφορά με την ανάρτηση, αναλόγως των ρυθμίσεων, να σιδερώνει το ανάγλυφο και να μεταφέρει πληροφορίες, να εξαφανίζει τον όγκο και το βάρος του αυτοκινήτου και να νιώθεις ότι οδηγείς σίγουρα κάτι μικρότερο.
Αν ψάχνεις άνεση επιβάλλεται η θέση Comfort, όμως και πάλι μην περιμένεις να μετατραπεί σε μαγικό χαλί. Άλλωστε η σφιχτή λογική είναι στα σπορ πρότυπα που πρεσβεύει η Porsche. Αν εξαιρέσουμε την εξωφρενικά ασφαλτινη διάσταση και φιλοσοφία των ελαστικών, οι προδιαγραφές της Cayenne εκπλήσσουν όταν εμπλακεί με τη φύση, όσο αντιφατικό και αν ακούγεται μια Porsche να τσαλαβουτάει στις λάσπες. Σίγουρα με αυτά τα λάστιχα δεν πας πουθενά, εκτός αν μιλάμε για καλοστρωμένο χωμάτινο τάπητα. Τετρακίνηση με τρία διαφορικά, αυτόματο κλείδωμα κεντρικού, αερανάρτηση που ανυψώνει στα δύσκολα και εντυπωσιακό κόψιμο του τιμονιού που κάνει το αυτοκίνητο υπερευέλικτο, ακόμα και σε μανούβρες αναστροφής, είναι μερικά από τα off road όπλα της Cayenne, χωρίς να συμπεριλάβουμε την ηλεκτρονική προίκα για την πιθανή εμπλοκή στην περιπέτεια. Βέβαια το να δεις λερωμένη και βασανισμένη στα χώματα Cayenne είναι μάλλον απίθανο σκηνικό για να είναι πραγματικό. Υπάρχει και η περίπτωση βέβαια, να βρίσκεται σε φωτογράφιση…

ΦΩΤΟ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

συμπέρασμα

Η Cayenne E-Hybrid 3.0 S Tiptronic υπόσχεται λαγούς με πετραχήλια και πραγματοποιεί τις υποσχέσεις της. Χαμηλή κατανάλωση για τα δεδομένα της συνδυασμένης απόδοσης, επιδόσεις και εντυπωσιακά χαμηλές εκπομπές ρύπων αποτελούν το κερασάκι στην πικάντικη τούρτα που εκπροσωπεί το πολυτελές SUV της Porsche. Και με τιμή έναρξης λογική για την τεχνολογία της, αρκεί φυσικά να μην παρασυρθείς στη δίνη του γοητευτικού μεν αλλά αλμυρού προαιρετικού εξοπλισμού. 

Porsche Cayenne S E-Hybrid - 360 Experience

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
84
GOCAR Magazine #84

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...