Οδηγούμε στο Βέλγιο το ολοκαίνουργιο Toyota Yaris Cross

Με βλέψεις κατευθείαν για την κορυφή ξεκινά την πορεία του το Yaris Cross, χάρη στις προσεκτικά μελετημένες κινήσεις που έκανε η Toyota.

  • -
  • -

Μια μάρκα με το μέγεθος της Toyota δεν θα μπορούσε να μην έχει εκπρόσωπο στη δημοφιλέστατη κατηγορία των B-SUV. Οι Ιάπωνες ωστόσο άργησαν να μπουν στο παιχνίδι και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αναρωτήθηκαν γιατί. Ανάμεσά τους βρισκόμασταν κι εμείς, μέχρι που φτάσαμε στο Βέλγιο για να οδηγήσουμε το νέο Yaris Cross, την πρόταση της Toyota στην κατηγορία των B-SUV!

Η μάρκα είχε σαν στόχο να φτιάξει την πληρέστατη επιλογή στην κατηγορία, προσεκτικά μελετημένη σε κάθε λεπτομέρεια. Βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με το Toyota Yaris, την TNGA-B, αλλά κάπου εδώ τελειώνουν οι ομοιότητες μεταξύ των δύο μοντέλων. Το Yaris Cross έχει 24 εκατοστά περισσότερα στο μήκος του, 2 εκατοστά περισσότερα στο φάρδος και -ως SUV- 9,5 εκατοστά περισσότερα στο ύψος του.

Σχεδιαστικά βλέπεις ότι η Toyota ήθελε να φέρει στις εκθέσεις της ένα δυναμικό σε όψη SUV, αλλά με όχι τόσο έντονο παρουσιαστικό όπως το C-HR. Οι τόνοι κρατήθηκαν χαμηλότερα και στο εμπρός μέρος, η μάσκα βρίσκεται αρκετά ψηλά, αφήνοντας χώρο για μια ακόμη εισαγωγή αέρα. Στο πλάι του προφυλακτήρα βρίσκονται κάθετα τοποθετημένα τα LED φώτα ημέρας και πιο πάνω, συναντάμε τα επίσης LED τεχνολογίας φωτιστικά σώματα.

Το πίσω μέρος έχει μια πιο «γνώριμη» για Toyota αίσθηση. Θυμίζει αρκετά RAV4 και τα φωτιστικά σώματα μοιάζουν σαν να ενώνονται χάρη στο μαύρο ενιαίο πλαίσιο που βρίσκεται κάτω από το πίσω παρμπρίζ. Έναν ακόμη SUV τόνο προσθέτουν τα μαύρα προστατευτικά πλαστικά στους προφυλακτήρες, χαμηλά στις πόρτες και περιμετρικά των τροχών. Με την πρώτη ματιά καταλαβαίνεις ότι το αυτοκίνητο εξελίχθηκε καθαρά με ευρωπαϊκά κριτήρια, ενώ το κερασάκι στην εξωτερική εμφάνιση, είναι οι όμορφοι τροχοί διαστάσεων από 16 έως 18 ίντσες.

Πρακτικότητα και έξυπνες λύσεις για το εσωτερικό

Στο εσωτερικό, η λειτουργικότητα με τη γενικότερη αίσθηση ποιότητας και αντοχής στο χρόνο, έχουν τον πρώτο λόγο. Οι σχεδιαστές τοποθέτησαν τη θέση του οδηγού σε ένα εποπτικό πλάνο. Κάθεται αρκετά ψηλά, έχει τα πάντα γύρω του και το ταμπλό στις φυσικές προεκτάσεις των άκρων του. Η ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις είναι υποδειγματική και ο οδηγός προσαρμόζεται αμέσως, ακόμη και αν κάθεται στην καμπίνα του Yaris Cross για πρώτη φορά.

Το ταμπλό αποτελείται από μαλακά, αλλά και από σκληρά πλαστικά που δένονται μεταξύ τους τέλεια, δίνοντας εχέγγυα για μακροχρόνια, απροβλημάτιστη συμβίωση, όπως συμβαίνει σε όλα τα μοντέλα της Toyota άλλωστε. Με δεδομένο ότι το μεταξόνιο παραμένει κοινό με του Yaris, ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών κρίνεται απλώς ως επαρκής. Δύο υψηλόσωμοι ενήλικες δεν μπορούν να κάτσουν ο ένας πίσω από τον άλλο με ευκολία. Από την άλλη, ένας ψηλός επιβάτης στο πίσω μέρος έχει πολύ αέρα για το κεφάλι του λόγω του SUV αμαξώματος.

Στο κομμάτι του πορτμπαγκάζ, σημειώστε ότι η Toyota ενσωματώνει μια νέα λογική με το όνομα Toyota Smart Cargo. Τι σημαίνει αυτό; Αρχικά, να πούμε ότι ο χώρος αποσκευών από μόνος του έχει χωρητικότητα 397 λίτρων με την πίσω σειρά καθισμάτων στη θέση της. Το μεταβλητό πάτωμα του πορτμπαγκάζ όμως επιτρέπει την αύξηση του ύψους του για την όρθια μεταφορά ψηλών αντικειμένων (γλάστρες, μπαστούνια του γκολφ κλπ). Μάλιστα υπάρχουν ζώνες πρόσδεσης για να παραμένουν σταθερά στη θέση τους. Το άλλο μισό του χώρου αποσκευών μπορεί να διατηρεί την κανονική του διαμόρφωση στο στάνταρ ύψος.

Υβριδικό σύστημα τέταρτης γενιάς

Κατά τη διάρκεια της επαφής μας με το Toyota Yaris Cross, οδηγήσαμε τις υβριδικές εκδόσεις με κίνηση τόσο στους εμπρός, όσο και στους τέσσερις τροχούς. Ως ένα από τα ελάχιστα B-SUV με κίνηση και στους δύο άξονες, το Yaris Cross ξεκινά με πλεονέκτημα, ωστόσο το πλεονέκτημα μεγαλώνει ακόμη περισσότερο με τον τρόπο λειτουργίας της τετρακίνησης. Αφήνοντας το τελευταίο για αργότερα, να πούμε ότι το υβριδικό σύστημα κίνησης τέταρτης γενιάς αποτελείται από έναν τρικύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα των 1.5 λίτρων και έναν ηλεκτροκινητήρα.

Συνδυαστικά αποδίδουν 115 ίππους που κινούν με πραγματική άνεση το αμάξωμα των 1.170 κιλών (+ 90 κιλά η τετρακίνητη έκδοση), ενώ κατά την οδήγηση, λόγω της μικρής επιπλέον ώθησης που παρέχει ο ηλεκτροκινητήρας στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, η αίσθηση που αποκομίζεις είναι σαν να οδηγείς ένα τούρμπο σύνολο, αν και η τροφοδοσία του είναι όπως είπαμε, ατμοσφαιρική. Στο κομμάτι της κατανάλωσης η Toyota «δίνει» 4,4 με 5,0 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Στο Βέλγιο κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής οδήγησης ο υπολογιστής ταξιδίου σταθεροποιήθηκε στα 4,0 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα χωρίς προσπάθεια, απλώς με σεβασμό στα αυστηρά όρια ταχύτητας των δρόμων γύρω από τις Βρυξέλλες. Εντύπωση μας έκανε ο ισχυρισμός της Toyota, ότι σε αστικό κύκλο το υβριδικό τους σύστημα μπορεί να αξιοποιεί τον ηλεκτροκινητήρα έως και στο 80% του χρόνου κίνησης. Το ποσοστό μας φάνηκε αισιόδοξο, μέχρι που το οδηγήσαμε στην πόλη και είδαμε ότι κατά κύριο λόγο, στις χαμηλές ταχύτητες, κινείται με τον βενζινοκινητήρα σβηστό..

Οι εκπομπές ρύπων που ανακοινώνει το εργοστάσιο κυμαίνονται μεταξύ 100-114 γραμμαρίων CO2 ανά χλμ.. Το μοτέρ των 1.5 λίτρων λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και έχει υψηλή συμπίεση με λόγο 14:1. Σύμφωνα με την Toyota μπορεί να επιτύχει μέγιστη τιμή θερμικής απόδοσης έως και 40%. Τουλάχιστον εντυπωσιακό!

Έξυπνα τετρακίνητο!

Οι τετρακίνητες εκδόσεις χρησιμοποιούν το ίδιο υβριδικό σύστημα αλλά με έναν ηλεκτροκινητήρα να κινεί τον πίσω άξονα. Στην πράξη δεν υπάρχει κεντρικό διαφορικό ούτε μετάδοση από το μοτέρ στους πίσω τροχούς, μόνον ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης της κίνησης που ορίζει το που θα καταλήξει η ροπή του συστήματος. Η Toyota το παρουσιάζει ως μια έξυπνη λύση που βοηθάει πολύ σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, όπως στη βροχή ή το χιόνι, ενώ παρέχει και περισσότερες δυνατότητες εκτός ασφάλτου.

Ο περιστροφικός διακόπτης ελέγχου της τετρακίνησης στην κεντρική κονσόλα δίνει τις επιλογές “Snow” και “Trail”. Στο “Snow” τα ηλεκτρονικά προσαρμόζονται για κίνηση σε έδαφος που γλιστράει, κάνοντας πιο μαλακή την απόκριση στο δεξί πεντάλ και διατηρεί την κίνηση και στους δύο άξονες. Στο “Trail” προσομοιώνεται η λειτουργία των μπλοκέ διαφορικών. Αν κρεμάσουν οι διαγώνιοι τροχοί και το Yaris Cross μένει στο ίδιο σημείο, με τους δύο τροχούς στον αέρα να σπινάρουν, το σύστημα φρενάρει εκείνους που δεν πατάνε -με το σύστημα πέδησης- για να μεταφερθεί η ροπή στους τροχούς που πατάνε στο έδαφος.

Το πλεονέκτημα της συγκεκριμένης τετρακίνησης είναι ότι δεν αυξάνει τις τριβές με επιπλέον διαφορικά και κεντρικούς άξονες, οπότε η κατανάλωση συνεχίζει να βρίσκεται χαμηλά. Μόνο το βάρος επηρεάζεται (+90 κιλά, στα 1.260) και το πορτμπαγκάζ που μειώνεται στα 320 λίτρα.

Κλασικό Yaris στο δρόμο

Η επαφή μας με το Toyota Yaris Cross στο Βέλγιο δεν κράτησε για πολύ, αλλά έφτασε για μερικά πρώτα συμπεράσματα. Το σύστημα διεύθυνσης, πέδησης και γενικότερα, όλη η αύρα που αποπνέει στην οδήγηση, μοιάζουν πολύ με του κλασικού Yaris. Ακόμη και η συμπεριφορά του στις στροφές, παρά το έξτρα ύψος που κουβαλάει. Οι άνθρωποι της Toyota μας είπαν ότι ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας είναι κατά 29% πιο άκαμπτος από του Yaris.

Γενικότερα, ενίσχυσαν το πλαίσιο με τη φιλοσοφία του να «δέσει» ακόμη περισσότερο και να τους επιτρέψει να αφήσουν την ανάρτηση σχετικά μαλακή. Με αυτό τον τρόπο, το Yaris Cross στρίβοντας δεν «βουτάει» ενοχλητικά ούτε κάνει άτσαλες κινήσεις, αλλά από την άλλη παραμένει άνετο ταξιδεύοντας και η απόσβεση στις κακοτεχνίες από την ανάρτηση, είναι πολύ καλή. Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι τετρακίνητες εκδόσεις δεν έχουν ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αλλά διάταξη με διπλά ψαλίδια, μια επιλογή που συνήθως εφαρμόζεται σε σπορ κατασκευές.

Κορυφαία ασφάλεια από τη βασική έκδοση

Η γενικότερη εντύπωσή μας μετά την επαφή μας με το Yaris Cross, είναι ότι η Toyota… επίτηδες έμεινε εκτός των B-SUV για τόσα χρόνια, προκειμένου όταν το κάνει, να το κάνει σωστά. Το μοντέλο που παρουσιάζει δεν μένει πίσω σε κανένα τομέα, αντίθετα ορίζει την κατηγορία σε πολλούς από αυτούς.

Για παράδειγμα στην ασφάλεια, το Toyota Safety Sense νέας γενιάς περιλαμβάνει οκτώ αερόσακους (και με κεντρικό αερόσακο ανάμεσα σε οδηγό-συνοδηγό), Adaptive Cruise Control, σύστημα προειδοποίησης ύπαρξης αυτοκινήτου στη «νεκρή» γωνία, προειδοποίηση για τη ροή της κυκλοφορίας σε κάθετο δρόμο κατά την κίνηση με όπισθεν, αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση δικυκλιστών και πεζών, αναγνώριση οδικών σημάτων, υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας των LED προβολέων και πολλά ακόμη, τα οποία είναι διαθέσιμα στον στάνταρ εξοπλισμό, από τη φθηνότερη έκδοση!

Η κορυφαία ασφάλεια συνοδεύεται και από το νέο σύστημα πολυμέσων Smart Connect το οποίο διατίθεται προαιρετικά ή στις ακριβότερες εκδόσεις. Εκεί συναντάμε ασύρματη σύνδεση με τα Apple CarPlay – Android Auto, βελτιωμένη απόκριση στις εντολές, μεγαλύτερη οθόνη αφής εννέα ιντσών, νέα λογική στο μενού που θυμίζει περισσότερο smartphone παρά οθόνη αυτοκινήτου, over the air αναβαθμίσεις και την ταχύτερη στην κατηγορία λειτουργία, όπως υποστηρίζει η Toyota.

Είναι ήδη ανάρπαστο στη χώρα μας!

Στην Ελλάδα το νέο Toyota Yaris Cross μετρά ήδη περισσότερες από 1.600 παραγγελίες, όπως μας είπαν οι άνθρωποι της ελληνικής αντιπροσωπείας. Η ζήτηση είναι τέτοια που κάλυψε την παραγωγή για το 2021 και πλέον, όποιος παραγγείλει ένα Yaris Cross θα πρέπει να περιμένει από το 2022 και μετά για να έρθει στα χέρια του.

Στη βάση της γκάμας υπάρχει και ένας ατμοσφαιρικός τρικύλινδρος κινητήρας των 1.5 λίτρων με 125 ίππους απόδοση και χωρίς υβριδική τεχνολογία, ο οποίος θα έρθει κανονικά στην Ελλάδα. Θα διατίθεται με χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο ή CVT αυτόματο και θα ξεκινά από τις 17.470€ (17.300€ +170€ επιβάρυνση του βασικού λευκού χρώματος). Οι υβριδικές εκδόσεις από την άλλη, συνδυάζονται μόνο με το αυτόματο κιβώτιο και ξεκινούν από τις 20.320€ (20.150€ +170€ επιβάρυνση του βασικού λευκού χρώματος). Μέχρι στιγμής, περίπου το 80% των παραγγελιών στην Ελλάδα αφορούν τα υβριδικά μοντέλα και από αυτό το ποσοστό, περίπου το 20% είναι τετρακίνητα. Εδώ μπορείτε να δείτε αναλυτικά τις τιμές του νέου Toyota Yaris Cross.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...