Όνομα, γράμματα ή αριθμοί; Τι είναι προτιμότερο σε ένα νέο αυτοκίνητο;

H ονοματοδοσία ενός μοντέλου δεν είναι απλή υπόθεση. Ειδικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι είναι λοιπόν προτιμότερο ή πιο σύνηθες; Όνομα, γράμματα ή αριθμοί;

  • -
  • -

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν τη σήμερον ημέρα ένα πολύ δύσκολο έργο όσον αφορά την ονοματοδοσία των μοντέλων τους. Ειδικά στη νέα ηλεκτρική εποχή που έχει ήδη… ξημερώσει. Γεγονός είναι ότι όλη αυτή η σύγχυση, μπερδεύει εν τέλει περισσότερο τους καταναλωτές, κάτι που φυσικά δεν επιθυμούν επ’ ουδενί οι κατασκευαστές, καθώς μια τέτοια συνθήκη μεταφράζεται σε μικρότερη αναγνωρισιμότητα, που προφανώς συνεπάγεται και χαμηλότερες πωλήσεις.

Πριν από αρκετά χρόνια, τα πράγματα ήταν σαφώς πιο ξεκάθαρα. Ακόμα και στις περιπτώσεις όπου πολλοί κατασκευαστές βάφτιζαν τα μοντέλα τους πέραν των ονομάτων, τόσο με γράμματα όσο και αριθμούς.

Η BMW είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Στο παρελθόν, ένα όνομα όπως το 325i, μετέφερε τις βασικές και απαραίτητες πληροφορίες στο κοινό. Το «3» σήμαινε ότι το μοντέλο των Βαυαρών ανήκε στην κλάση των μεσαίων οχημάτων. Το «25» μαρτυρούσε ότι κάτω από το καπό του μοντέλου υπήρχε ένας κινητήρας 2,5 lt, ενώ το «i» συμβόλιζε τον ψεκασμό καυσίμου. Στις εκδόσεις που ακολουθούσε και το γράμμα «X» σήμαινε ότι η συγκεκριμένη version ήταν εξοπλισμένη και με σύστημα τετρακίνησης. Απλά, όμορφα και κατανοητά.

Σήμερα όμως τα πράγματα είναι σαφώς πιο μπερδεμένα ή εάν προτιμάτε καλύτερα πιο περίπλοκα. Η υπάρχουσα Σειρά 3 της BMW εκκινεί με την έκδοση 318i που εφοδιάζεται όμως με δίλιτρο κινητήρα, ενώ το ίδιο μοτέρ, με αυξημένη βέβαια ιπποδύναμη, διαθέτει και η έκδοση 330i!

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι πέραν του «3» που ακόμα ορίζει την κλάση του μοντέλου, οι υπόλοιποι αριθμοί δε σημαίνουν απολύτως τίποτα. Είναι μάλιστα πολύ πιθανό η BMW σύντομα να αλλάξει αυτήν την προσέγγιση δεδομένου ότι και η νέα ηλεκτρική εποχή δεν απαιτεί και πολλούς χαρακτήρες στον ονοματοδοσία των μοντέλων της για ευνόητους λόγους.

Πώς καταλήγουν οι κατασκευαστές σε ένα συγκεκριμένο όνομα;

Υπάρχουν ολόκληρα τμήματα και δεκάδες άνθρωποι στους κόλπους των εταιρειών που ασχολούνται αποκλειστικά με την ονοματοδοσία των μοντέλων. Άλλοτε, οι προσπάθειες τους έχουν τεράστια επιτυχία και άλλοτε, αποδεικνύονται μια παταγώδης αποτυχία.

Πρωτίστως, στόχος όλων είναι να δημιουργηθεί ένα όνομα που να ταιριάζει με την εικόνα του μοντέλου, τα μηνύματα που αυτό θέλει να περάσει στον καταναλωτή και κυρίως να δοθεί ένα όνομα που να μην μπερδεύει το κοινό και φυσικά να το θυμάται εύκολα.

Ονόματα εμπνευσμένα από ζώα έχουν χρησιμοποιηθεί πολλάκις από τους κατασκευαστές, με τα περισσότερα μάλιστα να σημειώνουν τεράστια επιτυχία. Από το Beetle (σκαθάρι) της VW, την πρώτη Mustang (ένα πολύ δυνατό άλογο που ζει στην Αμερικανική Δύση), έως την Porsche Cayman (κροκόδειλος) και το Ford Puma, οι νονοί τους, πέτυχαν διάνα!

Σε άλλες περιπτώσεις, μια αυτοκινητοβιομηχανία κοιτάει στον παγκόσμιο χάρτη για ένα όνομα. Η Hyundai για παράδειγμα έχει καταλήξει με αυτόν τον τρόπο στην ονοματοδοσία πολλών μοντέλων της. Αναφέρω χαρακτηριστικά, τα Santa Fe και Tucson, που εμπνεύστηκαν για το όνομα τους από τις νοτιοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ.

Άλλοι χρησιμοποιούν ονόματα ιστορικά ή της μυθολογίας. Το VW Atlas είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το 7θέσιο SUV της VW, πήρε το όνομα του από τον Έλληνα θεό της μυθολογίας που κρατούσε ψηλά τον Ουρανό. Με αυτόν τον τρόπο η γερμανική φίρμα ήθελε να δώσει έμφαση στην ασφάλεια και τις μεγάλες μεταφορικές δυνατότητες του νέου της μοντέλου.

Ωστόσο, μια εταιρεία αυτοκινήτων πρέπει να είναι προσεκτική όταν επιλέγει το όνομα μιας πόλης, μιας περιοχής ή ενός θεού, για το λαμπερό νέο μοντέλο της. Μπορεί κάποιοι να μην γνωρίζουν καν τη συγκεκριμένη τοποθεσία πάνω στο χάρτη, να μην έχουν ακούσει ποτέ για τον Έλληνα μυθικό θεό, ενώ άλλοι μπορεί να μην είναι σε θέση ακόμα και να προφέρουν το όνομα!

Ο κανόνας θέλει τις εταιρείες να αξιολογούν μέσω ερευνών την απήχηση, την αντίδραση αλλά και την ευκολία στην προσφώνηση του ονόματος σε μεγάλη μερίδα του κοινού πριν προχωρήσουν στα… επίσημα βαφτίσια.

Ποντάροντας στη νοσταλγία

Η νοσταλγία μπορεί επίσης να παίξει σπουδαίο ρόλο στην ονοματοδοσία ενός μοντέλου. Το βλέπουμε σήμερα στην πράξη με την μεταστροφή στην ηλεκτροκίνηση και θα το δούμε σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό στο μέλλον. Η Ford αποτελεί μια χαρακτηριστική περίπτωση.

Ονόμασε το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο Mustang (Mach-E), παρότι SUV, ενώ έβγαλε από τη ναφθαλίνη και το όνομα Bronco, επαναφέροντας το στο προσκήνιο, στην πρόσφατη αναβίωση του μοντέλου της. Τα ονόματα αυτά είναι ιστορικά, διακριτικά, εύηχα και συνδέονται άμεσα με το παρελθόν, το παρόν αλλά και το μέλλον μιας φίρμας.  

Βέβαια, και σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει ο αντίλογος. Η ηλεκτρική Mustang έχει ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών ειδικά στις τάξεις των καθαρόαιμων βενζινοαίματων στις ΗΠΑ όπου βλέπουν το ιστορικό Pony car τους να «κανιβαλίζεται» στο βωμό της ηλεκτροκίνησης.

Η Chevrolet την πάτησε, όταν επανάφερε στο προσκήνιο το όνομα Blazer στη μορφή ενός σύγχρονου crossover μοντέλου με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Αντιλαμβάνεστε ότι οι Αμερικάνοι που είχαν χρόνια συνδέσει το συγκεκριμένο όνομα με ένα θηριώδες τετρακίνητο όχημα κάθε άλλο παρά θετικά είδαν αυτήν την εξέλιξη, για να το θέσω κομψά.   

Θα εξαφανιστούν οι αριθμοί και τα γράμματα;

Δύσκολο. Ειδικά στη νέα ηλεκτρική εποχή. Η VW για παράδειγμα, χρησιμοποιεί ένα συγκεκριμένο «αναγνωριστικό» στα ηλεκτρικά της μοντέλα. Δυο λέξεις και έναν αριθμό. Αυτή η προσέγγιση θέλει τη γερμανική φίρμα να εστιάζει στο «ID.» για την οικογένεια ηλεκτρικών οχημάτων της προσθέτοντας δίπλα από αυτό το πρόθεμα, έναν αριθμό. Το «3», το «4» κ.ο.κ.

Δείτε ακόμα: Ποιες εταιρίες έχουν το πιο δύσκολο όνομα;

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Mercedes-Benz με την ηλεκτρική σειρά της «EQ», μόνο που το εν λόγω πρόθεμα δεν ακολουθούν αριθμοί αλλά γράμματα. «Α», «Β» κ.ο.κ. Πιο μπερδεμένη όμως στην παρούσα φάση δείχνει η Toyota. H ονομασία «bZ4X» θέλει μεν να υποδηλώσει ότι το «bZ» σημαίνει «πέραν των μηδενικών» εκπομπών ρύπων και το «4» να υποδηλώνει την τετρακίνηση αλλά κάθε άλλο παρά εύκολο στην προφορά του είναι και κατανοητό από το ευρύ κοινό.

Δε συζητάμε καν για το ποιος σκέφτηκε να βαφτίσει το νέο SUV της Honda «e:Ny1». Ένας γλωσσοδέτης που θα ταλαιπωρήσει τους πάντες σε κάθε γωνιά αυτής της Γης.

Τι δείχνουν οι έρευνες;

ονόματα είναι πιο αξιομνημόνευτα από τους αριθμούς για τα αυτοκίνητα. Αυτό υποστηρίζουν όλες οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί. Μπορούμε λοιπόν πιο εύκολα να ανακαλέσουμε στη μνήμη μας ένα αυτοκίνητο αν έχει όνομα, παρά αριθμούς.

Τα ονόματα έχουν «χρώμα», ακούγονται πιο ανθρώπινα και ο εγκέφαλος μας τα αποστηθίζει πολύ πιο εύκολα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ferrari. Η Enzo στις εν λόγω έρευνες πέτυχε ποσοστό αναγνώρισης 22% από τους ερωτηθέντες. Η California 13% και η LaFerrari 12%. Αντίθετα, όσοι είδαν εικόνες με… αριθμημένες Ferrari, δεν κατάφεραν να τις αναγνωρίσουν! Συγκεκριμένα μόλις το 9% των ερωτηθέντων αναγνώρισε την 812 , 7% την 488 και μόλις 6% την F8.

Βέβαια, τώρα εύστοχα θα υποστηρίξει κανείς ότι η Porsche 911, έχει αριθμούς στην ονομασία της και τους ίδιους μάλιστα, με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης στις ΗΠΑ! Πολύ σωστά. Παρόλα αυτά… μόνο οι «πέτρες» δεν αναγνωρίζουν αυτό το όνομα! Και γι αυτές, παίζεται… Είναι μία από τις εξαιρέσεις του κανόνα.  

Εν κατακλείδι, το όνομα ενός αυτοκινήτου μπορεί να μην έχει και τόσο μεγάλη σημασία σε σύγκριση με παράγοντες όπως η τιμή ή τα χαρακτηριστικά του ή ακόμα και η εμφάνιση του, εξακολουθεί όμως να παίζει έναν καθοριστικό ρόλο στην εικόνα και στη διαμόρφωση της αντίληψης για το όχημα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε άλλο παρά εύκολο είναι για τον οποιονδήποτε να βρει το σωστό όνομα για ένα μοντέλο αυτοκινήτου που θα είναι εύηχο και ευχάριστο σε όλο τον πλανήτη.