Top 5: Οι καλύτερες αγωνιστικές Porsche

Με τόσο ισχυρή παράδοση στο μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι εξαιρετικά δύσκολο να ξεχωρίσεις μία από τις αγωνιστικές κατασκευές της Porsche

  • -
  • -

Η ιστορία που εξελίχθηκε σαν παραμύθι άρχισε να γράφεται στους αγώνες και στις πίστες. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός αποτέλεσε το πεδίο μέσα από το οποίο η Porsche έκανε επίδειξη της τεράστιας τεχνογνωσίας της, μεταφέροντας μηχανικές λύσεις από το χώρο των αγώνων στα μοντέλα παραγωγής. Η εμπλοκή της είναι διευρυμένη, αφού έχει συμμετάσχει σχεδόν σε κάθε είδους μορφή του motorsport.

Από τη Formula 1, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής, τους αγώνες Ράλλυ, έως και τον πλέον απαιτητικό μαραθώνιο, το Ράλλυ Παρίσι-Ντακάρ. Σε κάθε περίπτωση η Porsche σχεδίασε, εξέλιξε και κατασκεύασε αγωνιστικές κατασκευές που είχαν μοναδικό στόχο τη νίκη. Επιπλέον, εκτός από το  πρόγραμμα και την εμπλοκή του εργοστασίου, η Porsche είναι μία από τις εταιρείες που δίνει ιδιαίτερη προσοχή και έμφαση στο πελατειακό κομμάτι, και συγκεκριμένα στους ιδιώτες. Και για αυτόν ακριβώς το λόγο τα αυτοκίνητα της κυριαρχούν παραδοσιακά και στις μικρότερες κατηγορίες. Όσο δύσκολο και αν είναι, παρακάτω ξεχωρίζουμε τις πέντε κορυφαίες αγωνιστικές δημιουργίες της Porsche μέσα στα τελευταία 75 χρόνια.

Porsche 550 Spyder

Όπως έχουμε αναφέρει κατά καιρούς, η Porsche ξεκίνησε νωρίς την εμπλοκή της στους αγώνες, και συγκεκριμένα με την 356. Όμως, το συγκεκριμένο μοντέλο δεν είχε σχεδιαστεί αποκλειστικά για αυτή τη χρήση. Κάτι που άλλαξε με την αποκάλυψη της 550 Spyder. Είναι ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν εξαρχής να έχουν τοποθετημένο τον κινητήρα στο κέντρο και με ιδιαίτερη έμφαση στο χαμηλό βάρος. Το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο από ελαφρύ μέταλλο και ήταν τελείως σπαρτιάτικο. Όμως, οι 135 ίπποι στα 550 κιλά που ζύγιζε, ήταν αρκετοί για να το χρίσουν απίστευτα γρήγορη για την εποχή της. Συνολικά πωλήθηκαν 90, ενώ με δεδομένο το γεγονός ότι σε κάποιες χώρες είχε έγκριση Τύπου, ήταν σύνηθες με το πέρας των αγώνων ο οδηγός να φεύγει με την 550 Spyder από την πίστα για να επιστρέψει σπίτι του, χωρίς το παραμικρό πρόβλημα! Η εξελιγμένη έκδοση (550A Spyder) ήταν ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό, που το 1956 χάρισε στην Porsche την πρώτη από τις συνολικά 11 νίκες στο Targa Florio.

Πατήστε εδώ και δείτε το εκτενές αφιέρωμα του GOCAR για τα 75 χρόνια της Porsche

Porsche 935/78 ‘Moby Dick’

Στο αμάξωμα της 911 σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν δεκάδες αγωνιστικές εκδοχές, που έγραψαν ιστορία στη χρυσή Βίβλο των αγώνων. Κάτι που εξακολουθεί να ισχύει μέχρι και σήμερα! Όμως, η πιο εμβληματική και εντυπωσιακή από όλες είναι η 935 του 1978, που κέρδισε το προσωνύμιο «Moby Dick». Μπορεί να μην κατάφερε να εκπληρώσει το στόχο της, που δεν ήταν άλλος από την κατάκτηση της νίκης στις 24 Ώρες του Le Mans, αλλά με την άκρως επιθετική και άγρια εμφάνιση της, σε συνδυασμό με την εξωφρενική ισχύ της, έμεινε στην ιστορία. Σχεδιάστηκε ακριβώς στο όριο των κανονισμών του Group 5. Είναι χαρακτηριστικό πως με πριόνι έκοψαν οριζόντια το κάτω μέρος του πλαισίου και το πέταξαν στα σκουπίδια αντικαθιστώντας το με σύνθετα υλικά, ενώ αφαίρεσαν το εμπρός και το πίσω μέρος σχεδιάζοντας μεταλλικές βάσεις πάνω στις οποίες βίδωσαν οι αναρτήσεις και ο κινητήρας. Με ισχύ που σύμφωνα με το μύθο άγγιζε τους 900 ίππους, σημείωσε στη γνωστή ευθεία της Mulsanne στις 24 Ώρες του Le Mans 366 km/h! Ένα νούμερο που καμία άλλη 911 δεν κατάφερε να φτάσει ποτέ… Εμφανίστηκε μόλις τέσσερις φορές στους αγώνες, αλλά ήταν αρκετές για να την χρίσουν θρύλο.

Porsche 956 C

Η κατηγορία C των σπορ προτύπων θεωρείται μέχρι και σήμερα ως η ταχύτερη που έχουν γνωρίσει οι αγώνες αντοχής. Για να έχετε μία σαφή εικόνα, πρόκειται για την εποχή που στους αγώνες Ράλλυ μεσουρανούσαν οι κατασκευές του Group B. Η εξέλιξη των πρωτοτύπων δεν είχε κανένα απολύτως όριο και η Porsche μπήκε στη μάχη με την πανίσχυρη 956 C. Επιλέχθηκε ακραία αεροδυναμική σχεδίαση, με ιδανικές διαστάσεις και ουσιαστικά ήταν «χτισμένη» γύρω από έναν πανίσχυρο εξακύλινδρο κινητήρα 2,65 lt με δύο τούρμπο και απόδοση 635 ίππους. Η καμπίνα ήταν τόσο μικρή και στενή, που ουσιαστικά τα πόδια του οδηγού «κρέμονταν» πάνω από τον εμπρός άξονα. Παρόλο το βαθμό δυσκολίας και επικινδυνότητας που τη διέκρινε αποδείχθηκε ανίκητη στις 24 Ώρες του Le Mans και το Πρωτάθλημα Αντοχής. Σάρωσε τα πάντα από το 1982 έως και το 1986, και θεωρείται μέχρι σήμερα ως ένα από τα κορυφαία αγωνιστικά που κατασκευάστηκαν ποτέ. 

Porsche 959 Rally

Η ελευθερία που έδιναν στους κατασκευαστές οι τεχνικοί κανονισμοί του Group B, ήταν ένα στοιχείο που ώθησε πολλές εταιρείες να εμπλακούν στα Ράλλυ. Ο θρύλος του πρώτου πραγματικού supercar της Porsche, της 959, άρχισε να ξετυλίγεται σύμφωνα με αυτές τις προδιαγραφές. Μυστικά άρχισε να κατασκευάζεται στο αγωνιστικό τμήμα του Weissach ένα πρωτότυπο, το οποίο ήταν εφοδιασμένο με έναν εξακύλινδρο κινητήρα, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση και ανάρτηση, ενώ το αμάξωμα είχε σχεδιαστεί με τη χρήση εξομοιωτή! Το αυτοκίνητο βρέθηκε να ταξιδεύει στις ερήμους του Dakar και όχι στις ειδικές διαδρομές του WRC, αφού η FIA κατήργησε το Group B. Η 959 είχε αμέσως τεράστια επιτυχία στον θρυλικό μαραθώνιο επικρατώντας στην παρθενική της εμφάνιση το 1985 κάνοντας το 1-2. Η εικόνα της να διασχίζει την έρημο με ταχύτητες που άγγιζαν τα 242 km/kn προκαλούν δέος μέχρι και σήμερα. Ενώ φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αποτέλεσε τη βάση για το πιο προηγμένο τεχνολογικά αυτοκίνητο της δεκαετίας του ’80. Της Porsche 959.

Porsche 919 Hybrid

Η Porsche είχε να πανηγυρίσει μία μεγάλη επιτυχία στο Le Mans από το 1998, όταν και είχε επικρατήσει με την 911 GT1. Η εμπλοκή της από εκείνο το σημείο και έπειτα δεν ήταν εργοστασιακή, τουλάχιστον στην κορυφαία κατηγορία. Κάτι που άλλαξε το 2014 στη νέα υβριδική εποχή του WEC. Η Porsche αποκάλυψε την 919 LMP1 Hybrid, ένα από τα πιο προηγμένα αυτοκίνητα όλων των εποχών. Ο δίλιτρος 4κύλινδρος κινητήρας ενισχυόταν από έναν ηλεκτροκινητήρα με υβριδική φιλοσοφία στον εμπρός άξονα, αποδίδοντας συνδυαστικά 500 ίππους. Επιπλέον, ένα υβριδικό σύνολο με έναν ακόμα ηλεκτροκινητήρα πρόσθετε ακόμα 402 ίππους, σε ένα αμάξωμα που ζύγισε 875 κιλά! Το 2015 και τα επόμενα δύο χρόνια η 919 σάρωσε τα πάντα στο πέρασμα της, σε μία από τις πλέον κυριαρχικές περιόδους που έχει γνωρίσει το σπορ. Αργότερα, ακολούθησε μία ακόμα εκδοχή του συγκεκριμένου αυτοκινήτου που κατασκευάστηκε αποκλειστικά από την Porsche ως επίδειξη τεχνογνωσίας. Η 919 evo είχε απόδοση 1.144 ίππους και αποτέλεσε δείγμα γραφής, για τις τεχνικές δυνατότητες της Porsche χωρίς τους περιορισμούς των κανονισμών.