Porsche 1960-1970: Ένας αριθμός σημαδεύει τα σπορ αυτοκίνητα, για πάντα

Η δεκαετία του 1960 για την Porsche είναι ιστορική. Αρχικά, εισβάλλει στον θεαματικό κόσμο της F1 και στη συνέχεια παρουσιάζει ένα θρυλικό μοντέλο, την 911.

  • -
  • -

Η δεύτερη δεκαετία «ζωής» της Porsche ήταν αυτή που ουσιαστικά την εκτόξευσε στη συνείδηση του κοινού και την έχρισε παγκόσμια μάρκα. To όραμα του Αυστριακού Ferdinand Porsche, ενός χαρισµατικού µηχανικού που προηγείτο της εποχή του, είχε πλέον στεφθεί με απόλυτη επιτυχία, παρόλο που ο ίδιος δεν μπόρεσε να γευτεί τη χαρά της υπεροχής, του κύρους και της φήμης της φίρμας που δημιούργησε.

porsche

Αποκτώντας όλα τα εύσημα από την περασμένη δεκαετία, η ώρα για να μεταμορφωθεί από ένα αναγνωρισμένο brand σε ένα κορυφαίο εμπορικό σήμα έχει φτάσει. Στην Στουτγάρδη, όπου στεγάζονταν η έδρα της Porsche, γνώριζαν πως πίσω από κάθε πρόκληση κρύβεται μια ευκαιρία. Το ζητούμενο ήταν να καταφέρει ο καθένας μέσα στην εταιρεία και όλοι μαζί, να αναγνωρίσουν, να αδράξουν και να αξιοποιήσουν δημιουργικά τις ευκαιρίες που θα τους οδηγήσουν σε ένα ιστορικό «αύριο».

Η είσοδος στη Formula 1

To 1961 ήταν μια χρονιά κομβική στη Formula 1. Οι κανονισμοί σχετικά με τους κινητήρες άλλαξαν, φέρνοντας νέα μοτέρ χωρητικότητας 1.5 lt. Αυτό έδωσε την ευκαιρία σε νέους κατασκευαστές να εισαχθούν στο σπορ, με τις περισσότερες καινούριες ομάδες να αποτελούν συνεργασίες μεταξύ κατασκευαστών, όπως η DeTomaso-OSCA, η Lotus-Maserati, η JBW-Climax και η Emeryson-Maserati. Βέβαια, η πιο σημαντική εταιρεία που εμφανίστηκε στην F1 εκείνη την χρονιά, ήταν η Porsche.

porsche

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έδρεψε τους καρπούς της επιτυχίας σε άλλες μορφές αγώνων τη δεκαετία του ΄50, αποφασίζοντας να εισβάλλει στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, θεωρώντας, απολύτως σωστά, πως αυτός ήταν ο ιδανικός χώρος για να διαφημίσει ανά την υφήλιο τα ξεχωριστά σπορ αυτοκίνητα παραγωγής της.

Το πρώτο μονοθέσιο της ήταν η 787, αλλά πολύ γρήγορα αποφάσισε να το αλλάξει, καθώς δεν ήταν καθόλου ανταγωνιστικό. Έτσι, ξεκίνησε άμεσα την εξέλιξη του 804 με στόχο την επόμενη σεζόν. Οι οδηγοί Joakim Bonnier και ο Dan Gurney, είχαν στα χέρια τους ένα ισχυρότατο μονοθέσιο με 1.500άρη κινητήρα 180 ίππων (8 κύλινδροι σε ευθεία διάταξη, 4 καρμπιρατέρ Webber, 2 βαλβίδες ανά κύλινδρο).

porsche

Η χρονιά δεν ξεκίνησε καθόλου καλά, αλλά στην F1 όλα ανατρέπονται στη στιγμή. Μετά λοιπόν την «καταστροφή» του Βελγίου, όπου οι Porsche κρίθηκαν ακατάλληλες να λάβουν μέρος στα προκριματικά, ήρθε η σειρά του Γαλλικού Grand Prix. Ο Gurney είδε την τύχη να του χαμογελά διάπλατα και δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Αρχικά, ήρθε η είδηση-βόμβα με την απουσία της πανίσχυρης Ferrari λόγω της απεργίας των μεταλλουργών στην Ιταλία. Στον αγώνα, ο Αμερικανός οδηγός με την Porsche ξεκίνησε από την 6η θέση, αλλά τελικά κατέληξε στο πρώτο σκαλί του βάθρου! Από εκεί και έπειτα, ο Gurney έκανε εξαιρετική χρονιά, ανεβαίνοντας εκ νέου στο βάθρο και εντυπωσιάζοντας τον Jack Brabham που τον προσέγγισε για να οδηγήσει για την ομάδα που δημιούργησε ο ίδιος αργότερα.

Γεννήθηκε το sportcar των ονείρων

Οι απανταχού λάτρεις των τεσσάρων τροχών, ακόμη και σήμερα, έχουν ένα όνειρο: να αποκτήσουν ή τουλάχιστον, να οδηγήσουν μια φορά στη ζωή τους την 911, το πιο εμβληματικό sportcar που κυκλοφορεί στους δρόμους.
porsche

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’60 ελάχιστοι πίστευαν ότι η Porsche είχε τη δυνατότητα να κατασκευάσει ένα εξίσου επιτυχημένο αυτοκίνητο όπως η 356. Ο γιος του ιδρυτή της φίρμας και άξιος διάδοχός του, Ferdinand Anton Ernst Porsche, γνωστός και ως Ferry Porsche, είχε άλλη άποψη. Μαζί με τον υιό του Butzi και τον επικεφαλής του τμήματος κατασκευής αμαξωμάτων της εταιρείας, Erwin Komenda, άφησαν άναυδο το κοινό στη Διεθνή Έκθεση της Φρανκφούρτης το 1963. Στο φημισμένο σαλόνι αυτοκινήτου, παρουσίασαν σε παγκόσμια πρεμιέρα την 901, την οποία μετονόμασαν σε 911 λόγω της Peugeot. Οι Γάλλοι μόλις είδαν το όνομα του μοντέλου, ζήτησαν να αλλαχθεί, ισχυριζόμενοι πως αυτοί έχουν κατοχυρώσει τους τριψήφιους αριθμούς με μηδέν στο μέσον, κάτι το οποίο έπραξαν οι Γερμανοί. Έτσι, γεννήθηκε το πιο αξιοπρόσεκτο νούμερο στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκίνησης: 911.

porsche

Η 911 ταίριαζε απόλυτα στη φιλοσοφία της Porsche. Η σχεδίασή της ήταν ανεπανάληπτη, οι καμπύλες του αμαξώματος αριστουργηματικές και ο ήχος του ατμοσφαιρικού αερόψυκτου boxer εξακύλινδρου κινητήρα των 1.911 cc μαγικός. Οι 130 ίπποι φαντάζουν λίγοι για μια 911 στις μέρες μας, αλλά τότε ήταν αρκετοί για να ενθουσιάσουν και τους πιο έμπειρους οδηγούς.
porsche

Το μοντέλο αποθεώθηκε από τους πάντες. Ο Τύπος της εποχής το επαίνεσε για τα καινοτόμα χαρακτηριστικά της και το κοινό το λάτρεψε. Το 1964 η 911 πέρασε στην ευρεία παραγωγή, ασκώντας μια μοναδική γοητεία λόγω, κυρίως, της άγριας ομορφιάς της και της νευρικής συμπεριφοράς της στον δρόμο. Για να την τιθασεύσει κάποιος, έπρεπε να γνωρίζει άριστα τα μυστικά της οδήγησης και να δείχνει ατρόμητος. Ελάχιστοι, είχαν την ικανότητα να την «κοντρολάρουν» με μαεστρία σε μια γρήγορη στροφή. Το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του βάρους ήταν συγκεντρωμένο πίσω και το ελαφρύτερο μπροστινό επέφερε μόνιμα υποστροφή, αλλά μόλις ο οδηγός άφηνε το γκάζι αυτό προκαλούσε αιφνίδια υπερστροφή, έκανε την 911 μόνιμη πηγή συζήτησης.

Η Porsche αντιλήφθηκε το πρόβλημα, μετατοπίζοντας αρχικά το βάρος μπροστά με την τοποθέτηση της μπαταρίας στον χώρο αποσκευών και στη συνέχεια με την αύξηση του μεταξονίου, στο μοντέλο του 1968. Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου από «νευρική» έγινε σαφώς πιο ήπια και με το πέρας των ετών και των ατελείωτων βελτιώσεων απολαυστική, γιγαντώνοντας τον μύθο.

porsche

Η πρώτη 911 ήταν, είναι και θα είναι, το πιο θρυλικό sportcar. Όχι γιατί ήταν τόσο περίφημο οδηγικά – κάθε άλλο – αλλά διότι, το απαράμιλλο design ακολουθήθηκε σε όλες τις υπόλοιπες εκδόσεις. Το εμπνευσμένο coupe αμάξωμα με τους όρθιους προβολείς εμπρός και την χαμηλωμένη ουρά πίσω, τα διογκωμένα φτερά, τα σπορ καθίσματα και η εξαιρετική αξιοπιστία του κινητήρα με τη ροπή από τις χαμηλές στροφές και τον μπάσο ήχο, κόσμησε χιλιάδες εξώφυλλα περιοδικών και αφίσες στα δωμάτια των εραστών της οδήγησης.

porsche

Οι αμέτρητες νίκες της στις πιο διάσημες πίστες, η κυριαρχία της σε αγωνιστικούς τόπους θαυμαστούς, όπως σε Le Mans, Daytona, Monte Carlo και Spa και το βασικότερο, η εμπορική της επιτυχία ανά την υφήλιο, σημάδεψαν γενιές και γενιές.

Το μήνυμα «Driven by Dreams» είχε αρχίσει να ορίζει την ουσία της μάρκας. Το πρωτοπόρο πνεύμα, το πάθος και τα όνειρα, συνεχίστηκαν στην επόμενη δεκαετία, αυτή του ΄70.