Porsche 1948-1960: Η γέννηση του θρύλου

Τίποτα δεν ήταν ρόδινο στο ξεκίνημα της ιστορίας της Porsche. Ποια μοντέλα σημάδεψαν την πρώτη δεκαετία «ζωής» της και πόσα σημαντικά επιτεύγματα σημειώθηκαν;

  • -
  • -

To πρώτο κεφάλαιο στην ιστορία που εξελίχθηκε σαν παραμύθι γράφτηκε σε έναν πολύ μικρό χώρο παραγωγής στην Αυστρία. Η 356 ήταν το πρώτο «επίσημο» μοντέλο της Porsche, το οποίο δημιουργήθηκε με τη χρήση διαφόρων μηχανικών μερών από το Volkswagen Beetle (τον γνωστό μας «σκαραβαίο»). Στις 8 Ιουνίου του 1948 και έχοντας ελάχιστα μέσα στη διάθεση του, ο Ferdinand Porsche κατάφερε να φτιάξει την 356 “No 1” Roadster, ένα πραγματικά σπουδαίο, αλλά και μοναδικό στην κυριολεξία αυτοκίνητο! Βλέπετε, ποτέ δεν κατασκευάστηκε κανένα ίδιο με αυτό.

Ο τετρακύλινδρος boxer κινητήρας των 1.1 λίτρων, με απόδοση μόλις 35 ίππων, ήταν τοποθετημένος μπροστά από τον πίσω άξονα, καθιστώντας ουσιαστικά την πρώτη Porsche στην ιστορία κεντρομήχανη! Είχε βάρος μόλις 585 κιλά και τελική ταχύτητα 135 km/h. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είχε ένα συγκεκριμένο σκοπό, αφού έπρεπε να αποτελέσει έναν προπομπό της επερχόμενης 356. Το αμάξωμα πάνω από το αλουμινένιο σωληνωτό πλαίσιο ήταν απίστευτα αεροδυναμικό για την εποχή, αλλά και κομψό. Στοιχεία που ουσιαστικά επέτρεψε στις επόμενες δημιουργίες της Porsche να έχουν τις σωστές και κατάλληλες βάσεις.

Η παραγωγή στην Αυστρία και η… μετανάστευση

Η πολύ μικρή μονάδα παραγωγής στην Αυστρία δεν είχε μεγάλη διάρκεια ζωής. Μετά το πρωτότυπο 356 “No 1” Roadster, παρουσιάστηκε η Porsche 356 στην τελική της μορφή. Ο κινητήρας μετακόμισε στο πίσω μέρος και πιο συγκεκριμένα στην πλάτη του πίσω άξονα, ενώ υπήρξαν και μερικές ακόμη αλλαγές κατασκευαστικής φύσεως. Συνολικά, στην Αυστρία φτιάχτηκαν 49 αυτοκίνητα όλα με αλουμινένιο πλαίσιο και εξολοκλήρου στο χέρι.

Το 1949 ήταν η χρονιά που η οικογένεια Porsche επέστρεψε στη Στουτγάρδη. Εκεί βρέθηκαν σε αδιέξοδο, όσον αφορά τη συνέχεια της επιχείρησης. Οι τράπεζες αδυνατούσαν να χρηματοδοτήσουν την εταιρεία, αλλά ο Ferdinand Porsche προχώρησε σε μια έξυπνη κίνηση: μάζεψε αρκετές παραγγελίες για το αυτοκίνητό του στις αντιπροσωπείες της Volkswagen και ζήτησε να προπληρωθεί για τη δουλειά του! Μία στρατηγική που του επέτρεψε να έχει χρήματα στη διάθεση του για να ξεκινήσει την κατασκευή του αυτοκινήτου.

Οι νέες εγκαταστάσεις χτίστηκαν στο Zuffenhausen, λίγο έξω από τη Στουτγάρδη. Το πλαίσιο των Porsche 356 που κατασκευάστηκαν εκεί ήταν ατσάλινο, αντί για αλουμινένιο, ενώ συνεργάστηκαν με την εταιρεία κατασκευής αμαξωμάτων Reutter (αργότερα, η συγκεκριμένη εταιρεία εξειδικεύτηκε στα καθίσματα και μετονομάστηκε σε Recaro!). Η παραγωγή πολύ γρήγορα αναβαθμίστηκε σημαντικά και είναι χαρακτηριστικό, πως το 1950 βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής συνολικά 369 αυτοκίνητα!

Porsche 356: Η αρχή των πάντων!

O Ferdinand Porsche ήταν ο άνθρωπος που σχεδίασε τον θρυλικό «σκαραβαίο», στοιχείο που αποτελεί τον λόγο για τον οποίο η Volkswagen του πλήρωνε δικαιώματα. Φυσικά, υπήρχε πολύ στενή σχέση μεταξύ των δύο εταιρειών και για αυτό στην 356 ο Porsche χρησιμοποίησε μηχανικά μέρη από το Beetle. Ωστόσο, ο boxer, αερόψυκτος κινητήρας απέκτησε νέες κυλινδροκεφαλές, διπλό καρμπυρατέρ, διαφορετικούς εκκεντροφόρους και στρόφαλο, όπως και ανασχεδιασμένες πολλαπλές εισαγωγής και εξαγωγής. Το αποτέλεσμα ήταν αρκετά υψηλότερη απόδοση, δικαιολογώντας απόλυτα τον σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Όμως, είναι αξιοσημείωτο πως η Porsche 356 δεν έλαμψε μόνο με τις αγωνιστικές επιτυχίες, την ταχύτητα και τον σχεδιασμό της. Υιοθετούσε χαρακτηριστικά παντελώς άγνωστα για τα σπορ μοντέλα της εποχής, όπως η άνεση στην καθημερινή οδήγηση και η αξιοπιστία. Φιλοσοφία που ακόμη συνοδεύει τα αυτοκίνητα της Porsche, εκτός των ειδικών, ακραίων αγωνιστικών κατασκευών. Στο πέρασμα των χρόνων, η Porsche 356 άλλαξε τέσσερις φορές μορφή. Αρχικά είχαμε την 356 “pre A”, που αφορά τα πρώτα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν έως το 1955. Στη συνέχεια η σκυτάλη πέρασε στην 356 A με παραγωγή από το 1955 έως το 1959, ενώ ακολούθησε η 356 B από το 1960 έως το 1963. Τέλος, η 356 C, κατασκευάστηκε τη διετία 1963-1964. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως άτυπα υπάρχει και μια πέμπτη μορφή της Porsche 356: τα 49 αυτοκίνητα με το αλουμινένιο πλαίσιο που κατασκευάστηκαν στην Αυστρία, πριν την «μετακόμιση» στο Zuffenhausen. Εδώ, να σημειωθεί ότι το 1954 εμφανίστηκε το σήμα της Porsche, αυτό που γνωρίζουμε έως και σήμερα. 

Η Porsche 356 στην ιστορία της εμφανίστηκε με πολλούς κινητήρες, διαφορετικής απόδοσης. Η 356 A ήταν διαθέσιμη με σύνολα 1.1, 1.3 και 1.5 λίτρων, η 356 B είχε μοτέρ 1.3, 1.5 και 1.6 λίτρων, ενώ η 356 C μπορούσε να συνδυαστεί με κινητήρες 1.6 και 2.0 λίτρων. Κοινός παρονομαστής σε κάθε περίπτωση  ήταν η boxer αρχιτεκτονική και η αερόψυκτη φύση τους. Το εντυπωσιακό σημείο της ιστορίας είναι ότι η εμπορική πορεία της Porsche 356 ήταν απρόσμενα καλή. Το 1958 συμπληρώθηκαν 10.000 μονάδες παραγωγής, ενώ δεν έλειψαν και διάφορες ειδικές εκδόσεις, όπως η 356 Speedster. Μοντέλο που έγραψε τη δική του ιστορία στους αγώνες και την αυτοκίνηση, γενικότερα.

DNA βγαλμένο από τους αγώνες

Μεγάλο μέρος της επιτυχίας της Porsche 356, βασίστηκε στα αγωνιστικά της επιτεύγματα. Για την ακρίβεια, είχε μεγάλη απήχηση στο χώρο, αφού απαιτούσε ελάχιστες τροποποιήσεις προκειμένου να αγωνιστεί στην πίστα. Μια από τις πρώτες εκδόσεις ήταν η 356 SL (Sport Leicht) με βελτιωμένο κινητήρα 1.5 λίτρων, ο οποίος μάλιστα βρισκόταν ακόμη σε πειραματικό στάδιο. Αυτό δεν την εμπόδισε να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ στο “ Autodrome de Montlhéry”! Μια πίστα σε μια μικρή πόλη έξω από το Παρίσι, στην οποία λάμβανε χώρα εκείνη την εποχή το Γαλλικό Grand Prix.

Το αυτοκίνητο έλαβε μέρος και στο θρυλικό αγώνα του Le Mans, κερδίζοντας στην κατηγορία του σε έναν από τους πλέον εξαντλητικούς και απαιτητικούς αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Αργότερα, παρουσιάστηκε η 356 Carrera GT. Αποτελούσε μια ειδικά διαμορφωμένη έκδοση για την πίστα, με σημαντικές τροποποιήσεις. Πιο συγκεκριμένα, διέθετε ελαφρύτερα παράθυρα από ακρυλικό υλικό, ενώ είχε αφαιρεθεί κάθε επένδυση ηχομόνωσης, την ώρα που είχε καταργηθεί το καλοριφέρ και τα πάνελ των θυρών, στοιχεία που εξοικονομούσαν μερικά κιλά ακόμα, λόγω των ελαφρύτερων υλικών κατασκευής.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’50 και έχοντας ήδη γευτεί νίκες στους αγώνες, η Porsche αναζητούσε μια εταιρεία για να κατασκευάσει ένα νέο και ακόμα πιο ελαφρύ αμάξωμα της 356. Τελικά κατέληξε να συνεργαστεί με τη γνωστή μας Abarth. Και το αποτέλεσμα ήταν η Porsche Abarth 356 B Carrera GTL. Κατάφερε να κερδίσει στον αγώνα αντοχής Targa Florio το 1960, αλλά και το 1961, ενώ πήρε ακόμη μια νίκη στην κατηγορία του στο Le Mans τερματίζοντας στη 10η θέση της τελικής κατάταξης.

Στη δεκαετία του ’50, η Porsche δεν στήριξε ολόκληρη την αγωνιστική επιτυχία της στην 356. Η 550 Spyder ήταν ένα μοντέλο που εξελίχθηκε αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό, κερδίζοντας μεγαθήρια και κολοσσούς της εποχής, όπως ήταν οι Ferrari, Jaguar, Maserati και Aston-Martin. Κατασκευάστηκε από το 1953 έως το 1956 σε 90 μονάδες και χρησιμοποιούσε έναν αλουμινένιο ατμοσφαιρικό, αερόψυκτο τετρακύλινδρο boxer, γνωστό και με το όνομα “Fuhrmann Engine”. Η απόδοση του άγγιζε τους 110 ίππους και η ροπή τα 121 Nm, ενώ ήταν τοποθετημένος στο κέντρο του αμαξώματος, και όχι στο πίσω μέρος.

Τα είχε όλα!

Η πρώτη δεκαετία «ζωής» της Porsche είχε… τα πάντα. Δυσκολίες, προβληματισμούς, αδυναμία παραγωγής αυτοκινήτων, δημιουργία νέου χώρου στο Zuffenhausen, αλλά και αναγνώριση, νίκες, επιτυχημένες συνεργασίες και μοναδικά αυτοκίνητα. Πού να φανταζόταν κανείς πόσα θα ακολουθήσουν την επόμενη δεκαετία, αυτή του ’60…